Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Korjasin helmasta yhen ruostepaikan ja käytin hommaan Motonetin Car-rep korjausmaaleja. Hieman lasikuitukittiä pohjalle, tätä käytin hinkkavärinä http://www.motonet.fi/fi/tuote/60005...jamaali-400-ml

    Perus 1K korjausmaalilla sävy kohdalleen(en muista sävyä tähän hätään) http://www.motonet.fi/fi/tuote/60000...CR100970-400ML

    ja 2K lakka päälle http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Ongelma on nyt, et noin viikossa korjattu alue haalistui ihan eri väriseksi, melkein valkoseksi. Auto siis tumman sininen ja tuo korjattu alue loistaa vaaleena. Mitähän tuossa on käyny? :think
    Kuten Kimmon tuossa mainitsikin, ongelmana happopohjan päälle suoraan pintavärin maalaaminen. Varsinkin kun kyseessä spraytavarat, niin kerrosvahvuudet ovat todella pieniä ja sitä myöden pohjien erilaiset ilmiöt keskenään mahdollisia. Aina 2K hiontaväri väliin.

    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Onko olemassa kilikali-lakkaa joka ei muuta värisävyä? Maalasin valonpesurin peitelätkän hopeaksi (titansilber) ja kaikki oli hyvin kunnes vedin siihen päälle tämän lakan http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Tuo lakka pilasi maalauksen tekemällä pinnasta semmoisen öljyn kellertävän

    Riittääkö uudelleen käsittelyksi kevyt vesipaperihionta, uusi väri ja tällä kertaa joku parempi lakka päälle?
    Kuten edellä, ongelmana "markettimaalit". Toimivia pohjatuotteina, happoväreinä, ruosteprimereinä jne., mutta viimeistään varsinaiseen pintaan kannattaa hankkia kemikaalit automaalifirmasta. Spraymaalien kanssa onnistuu muutenkin todella helposti epäonnistumaan. Nämä kun jo kiehuvat keskenään ja esim. spray hiontaväri ei ole nähnytkään rappaus - ja sulkukyvyltään ruiskutavaraa.

    Jos lakka on pigmentoitunut ja selvästi jonkun värinen, uudelleen lakatessa on mahdollisuus lopputuloksen pysyä edelleen samana. Hopean kanssa ei muutenkaan tarvitse kovin paljon olla sähläystä, niin sävy on erilainen. Myös pohjasävyt vaikuttavat oleellisesti varsinaiseen väriin. Muista maalata myös metallivärit aina siinä asennossa, jossa se asennettunakin on.
    Last edited by Rockford; 16-12-2017, 15:46.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Onko olemassa kilikali-lakkaa joka ei muuta värisävyä? Maalasin valonpesurin peitelätkän hopeaksi (titansilber) ja kaikki oli hyvin kunnes vedin siihen päälle tämän lakan http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Tuo lakka pilasi maalauksen tekemällä pinnasta semmoisen öljyn kellertävän

    Riittääkö uudelleen käsittelyksi kevyt vesipaperihionta, uusi väri ja tällä kertaa joku parempi lakka päälle?
    Minun suositus 2k spraylakaksi. Itsellä hyviä kokemuksia pikkujuttujen suihkimiseen, ainut miinus on purkin kallis hinta. Jos se entinen on kerta 2k tuote, niin sen vaan hioo/mattaa ja maalaa uusiksi.

    Löytyy esimerkiksi tuolta http://www.maalikauppa.org/clear-coa...kka-p-843.html

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Onko olemassa kilikali-lakkaa joka ei muuta värisävyä? Maalasin valonpesurin peitelätkän hopeaksi (titansilber) ja kaikki oli hyvin kunnes vedin siihen päälle tämän lakan http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Tuo lakka pilasi maalauksen tekemällä pinnasta semmoisen öljyn kellertävän

    Riittääkö uudelleen käsittelyksi kevyt vesipaperihionta, uusi väri ja tällä kertaa joku parempi lakka päälle?

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Korjasin helmasta yhen ruostepaikan ja käytin hommaan Motonetin Car-rep korjausmaaleja. Hieman lasikuitukittiä pohjalle, tätä käytin hinkkavärinä http://www.motonet.fi/fi/tuote/60005...jamaali-400-ml

    Perus 1K korjausmaalilla sävy kohdalleen(en muista sävyä tähän hätään) http://www.motonet.fi/fi/tuote/60000...CR100970-400ML

    ja 2K lakka päälle http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Ongelma on nyt, et noin viikossa korjattu alue haalistui ihan eri väriseksi, melkein valkoseksi. Auto siis tumman sininen ja tuo korjattu alue loistaa vaaleena. Mitähän tuossa on käyny? :think
    Motonet-maalit siinä vika... Mutta vakavasti puhuen suurin virhe on tuo happopohja. Happomaalin ei ole tarkoitus olla varsinainen pohjamaali vaan lähinnä ruosteenesto. Harso happoa pohjalle, kuivatus ja sitten tuolla fillerillä varsinainen pohjamaalaus. Sitten väri ja lopuksi tuo 2k-lakka joka on ihan eri kamaa kuin normi spraylakat.

    Pohjaksi esim. https://www.nettimaalikauppa.fi/epag...roducts/212422

    Sitten pintaväriksi https://www.nettimaalikauppa.fi/epag...roducts/551199

    Lopuksi lakaksi https://www.nettimaalikauppa.fi/epag...roducts/149421

    Eihän ne halpoja ole mutta noilla et voi epäonnistua ja pigmentti ei muutu kuivuessa/valossa.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Korjasin helmasta yhen ruostepaikan ja käytin hommaan Motonetin Car-rep korjausmaaleja. Hieman lasikuitukittiä pohjalle, tätä käytin hinkkavärinä http://www.motonet.fi/fi/tuote/60005...jamaali-400-ml

    Perus 1K korjausmaalilla sävy kohdalleen(en muista sävyä tähän hätään) http://www.motonet.fi/fi/tuote/60000...CR100970-400ML

    ja 2K lakka päälle http://www.motonet.fi/fi/tuote/60006...-kirkas-500-ml

    Ongelma on nyt, et noin viikossa korjattu alue haalistui ihan eri väriseksi, melkein valkoseksi. Auto siis tumman sininen ja tuo korjattu alue loistaa vaaleena. Mitähän tuossa on käyny? :think

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Seuraava kysymys. Millä olette maalannu noita kumispoilereita ja muita todella joustavia korisarjoja? Joustoainetta sekaan? Ja pohjatyöt miten fiksuinta? Toisessa reunassa on kiinnityskohdan luona pullistuma kun tukirauta sisältä ruosteessa. No se leikattiin alta auki mattoveitsellä ja käänsin haavan levälleen että sai muruset ym soossit pois sieltä niin ei enää turvota pintaa. Nyt siinä on monttua vaikka kuinka kääntelee.
    Teenkö näin.
    Vanhat maalit pois, karhennus, joustava kitti, muovitartunta?, hinkka, base ja lakka joustolla? Vai lakka ja base joustolla?

    Leave a comment:


  • arben
    replied
    Pieniä maalaus ongelmia..alpinweiss 3.

    Ostin auton,oli maalattu puskuri/etuloksut häivyttämällä. Ongelmana oli että lokari oli eri värinen (liian tumma)..no 500ml standox väriä mihin ”maalikamera” (ovesta)antoi 98.7% oikean värin..no nyt lokarit on liian keltaiset

    Tulee mieleen sekoittikon maaliliikkeen kaveri värin sitten vituiksi kuitenkin,standoxin värilätkää kun kattelin niin väri ei kyllä näyttänyt yhtään keltaiselle. muilla ollut tuon värin kanssa ongelmia?
    Last edited by arben; 07-10-2017, 12:09.

    Leave a comment:


  • Jansu
    replied
    E28:n pohja tarvisi huoltaa kuntoon. Ruosteet sieltä on korjattu, ja nyt kun akselistotkin on kohta irti niin ajateltiin, että sitä pohjaa voisi kattoa kuntoon.

    Meneekö metsään, jos kuumapesurilla pesee koko pohjan mahd kuumalla ja siihen maalia perään? Vai täytyiskö kaikki vanhat massat raapia irti? Mitäs tuolle kannattaisi tehdä, että voisi huoletta ajella tulevat kesät?

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Pipsa View Post
    Olisiko vinkkejä kuinka saan tuon rajan kaarista häivytettyä? Onko vesihiominen ainoa keino?
    Huomaamattomaksi et mitenkään ilman uudelleen maalausta. Raja on jäänyt aika karkeaksi häippäysaineen puuttuessa ja ei ole sulautunut vanhaan maalipintaan. Näin ollen raja pakenee jälkikäsitellessä ja jää näkyviin.

    Pienenettyä ja siistittyä rajaa toki saa vesihiomalla esim. P1000/P2000 ensin rajan tasoitus ja/tai vesissä koneella abraloneilla 1000/2000/4000. Lopuksi koneellinen kiillotus.

    Leave a comment:


  • Pipsa
    replied
    Olisiko vinkkejä kuinka saan tuon rajan kaarista häivytettyä? Onko vesihiominen ainoa keino?


    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by Tuukkaw View Post
    Maalasin yhen nokkapellin ja olis näihin omiin taitoihin nähen tullu ihan hyvä mutta maali kiehu jostain syystä vaikka putsasin enne ja jälkeen hionnan hyvin tinnerillä
    Maalattava työstetty alue kannattaa aina poikkeuksetta sulkea hiontavärillä. Hiontavärin puute tai sen liian ohut vahvuus / tai puhki hiotut kohdat on yleensä syynä kiehumisreaktioihin. Värimassa varsinkin kiehahtaa helposti vanhojen puhki hiottujen maalirajojen kohdalla tai jos alla on jotain erilaisia pohjavärejä.

    Ohjesääntönä voisi pitää, että oli maalaustyö mikä tahansa (pl. häivytykset) - kannattaa hiontavärillä vetää puhdas pohja vaikka ihan pohjamaaliksi ohennettuna.
    Last edited by Rockford; 30-08-2017, 07:52.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Tuukkaw View Post
    Maalasin yhen nokkapellin ja olis näihin omiin taitoihin nähen tullu ihan hyvä mutta maali kiehu jostain syystä vaikka putsasin enne ja jälkeen hionnan hyvin tinnerillä
    Pohjatöiden tärkeyttä ja huolellisesti tekemistä ei voi liiaksi korostaa maalaushommissa. Ehdotan kunnollista rasvanpoistoa ja silikoninpoistoa tarkoitukseen soveltuvilla aineilla. Tinneri voi olla loistava liuotin, mutta saattaa sekalaisesta koostumuksestaan johtuen sisältää myös sellaisia hiilivetyjä, jotka voivat pilata koko maalausurakan.

    Leave a comment:


  • Tuukkaw
    replied
    Maalasin yhen nokkapellin ja olis näihin omiin taitoihin nähen tullu ihan hyvä mutta maali kiehu jostain syystä vaikka putsasin enne ja jälkeen hionnan hyvin tinnerillä

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Miten eroaa lakka jos on ns. Uunilakkaa vrt perus tallimaalaukseen? Kuivuuko vaan hitaammin vai mikä siinä on erona?

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Schutzstaffel View Post
    Aattelin vetästä kohta maalit moottoritilaan (jää näkyviin), auton sisälattiaan (verhoilu jää päälle) ja takakonttiin (jää osittain näkyviin).

    Mikäs olikaan se Teknoksen hyväksi todettu teollisuusmaali, josta sai melkein mitä vaan väriä? Kävin joskus RTV:ssä, mut olen nyt unohtanut sen nimen. Oliko se Temadur? :think

    Ja varmaan 2l riittää noiden maalauksiin?
    En tiedä monta kerrosta meinasit vetää mutta tuo määrä piisaa jo isommallekin alalle. Jos lattiaa ei ole ihan kokonaan vedettävä etkä muualle tarvitse tuota aikoihin niin ottaisin vaan puolet. Tietysti jos on halpaa niin se ja sama minkäverran ottaa.

    Leave a comment:

Working...
X