Maalaustopic 3

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supa
    replied
    Originally posted by Mr.Speed View Post
    Jos se lista on kumi/muovipintainen niin siihen pitää ennen maalausta ruiskuttaa muoville tarkoitettu primeri. Muuten ei tartu eikä pysy. Jos siinä listassa on jo valmiiksi maali päällä, niin karhunkielellä mattaa ja ruiskuttaa ihan normaalisti akryylin päälle.
    Ok eli ei mitään erilaista sitten.

    Leave a comment:


  • Schutzstaffel
    replied
    Aattelin vetästä kohta maalit moottoritilaan (jää näkyviin), auton sisälattiaan (verhoilu jää päälle) ja takakonttiin (jää osittain näkyviin).

    Mikäs olikaan se Teknoksen hyväksi todettu teollisuusmaali, josta sai melkein mitä vaan väriä? Kävin joskus RTV:ssä, mut olen nyt unohtanut sen nimen. Oliko se Temadur? :think

    Ja varmaan 2l riittää noiden maalauksiin?

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Originally posted by Supa View Post
    Jos haluaisi maalata kiiltävän mustan ovilistan uusiksi niin onko näiden pinnassa jotain oleellisesti erilaista normaaliin maalattuun osaan verrattuna?
    Käykö kiiltävän musta akryylimassa vai pitääkö olla erikseen joku erikoinen musta massa ja lakka? Metallivärihän tuo ei ole vaan ihan tavallinen musta.
    Jos se lista on kumi/muovipintainen niin siihen pitää ennen maalausta ruiskuttaa muoville tarkoitettu primeri. Muuten ei tartu eikä pysy. Jos siinä listassa on jo valmiiksi maali päällä, niin karhunkielellä mattaa ja ruiskuttaa ihan normaalisti akryylin päälle.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Jos haluaisi maalata kiiltävän mustan ovilistan uusiksi niin onko näiden pinnassa jotain oleellisesti erilaista normaaliin maalattuun osaan verrattuna?
    Käykö kiiltävän musta akryylimassa vai pitääkö olla erikseen joku erikoinen musta massa ja lakka? Metallivärihän tuo ei ole vaan ihan tavallinen musta.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Tikkurilan Temacoat RM 40 on ainakin istunu kiinni raksapakun pohjassa / helmoissa / kaarissa ja kaikkialla muuallakin kuin paska junttilan tuvan seinässä. Kestää myös vesiupotusta ja kemikaaleja, niin _luulisin_ että toimii auton pohjassakin. Väittävätten myös että kestää kovaa kulutusta niin josko se sitten jonkinmoista kivisuihkuakin sietää. Tämä siis kyseessä.

    Leave a comment:


  • tepabmw
    replied
    Originally posted by Italia View Post
    Mikä olisi luja maali kesäauton pohjaan? Tarkoitus jättää ihan maalipinnalle ilman kiveniskusuojaa.
    PPG Selemix,saa useana eri sävynä ja kiiltoasteella,pohja-ja pintamaali samassa,monessa ralliautossa todettu hyväksi..

    Leave a comment:


  • Italia
    replied
    Mikä olisi luja maali kesäauton pohjaan? Tarkoitus jättää ihan maalipinnalle ilman kiveniskusuojaa.

    Leave a comment:


  • Harju
    replied
    Saman suuntaisia ajatuksia itsellä ruiskun suhteen. Aluksi tuli aloiteltua sinisellä biltema ruiskulla, joka on hintaisekseen kyllä ihan kiva ja on niitä edelleen pohjamaaliruiskuina. FLG oli seuraava ruisku biltemojen jälkeen ja ero oli kyllä huomattava. Pelkästään kädessä pyörittelemällä ruisku vaikuttaa laadukkaammalta ja tavaraa tulee paljon enemmän ja nätimmin ulos. Joten jos on tarkoitus maalailla enemmän niin ainakin yksi parempi ruisku olisi kiva olla, mutta jos aikoo maalailla vain kerra tai kaksi niin biltema riittää siihen.

    Leave a comment:


  • Mr.Speed
    Guest replied
    Minä olen kans koittanut sanoa monta kertaa että jos maalaushommia harrastaa vähänkään enemmän, niin kannattaa panostaa siihen työkaluun. Mulle on toisaalta ihan sama millä kukanenkin maalaa, vaikka telalla, mutta se vaan ihmetyttää että kun porukka muuten panostaa työkaluihin, niin sitten tuollainen instrumentti kuin maaliruisku, ostetaan se halvin mahdollinen satajet-kopio, millä ei ole satajetin kans mitään tekemistä. Jos mietitään mitä kaikkea tarviketta ja tavaraa maalaushommat muutenkin tarvii riittävän tehokkaasta kompressorista lähtien, vedenerottimet, paineensäädin yms. ja itse aineet. pohjamaalit, värit, lakat maksaa jo itsessään suhteellisen paljon.

    Pohjamaaliruisku on erikseen, ja se 1,8-2,0mm suuttimella, että saa sitä tavaraa tulemaan ilman että joutuu yliohentamaan. Siinä pärjää tuollaisella ~50€ ruiskulla. Ja jos käyttää yhden pyssyn taktiikkaa pintamaalien vetämisessä, niin ilman muuta kannattaa se basecoatti vetää (oikeaoppisesti) sillä tallin parhaalla ruiskulla, millä lakataankin.

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Mulla kanssa vilpparin GTi Pro sekä tollanen FLG-5. Että osta vaan se FLG-5 koska siihen saat osia, ja senkin viuhka + sumun atomisaatio on jotain ihan muuta ku niillä paskaruiskuilla. Liipasukin on jo ihan eri tuntuinen, ja tämä korostuu vielä entisestään kun loikkaat siitä FLG-5 ruiskusta sinne GTi maailmaan. Löytyy tuolta hyllystä sellainen njeternetkansan suitsuttama Biltsu ruisku + yks Castorin vastaava, mutta onhan ne nyt ihan ritsoja verrattuna oikeaan ruiskuun.

    Ja joo, kyllä niistä on ihan hyötyä amatöörillekin. Hyvä työkalu on aina hyvä työkalu käytti sitä kuka vaan.

    Mulla kanssa käytössä DeKups kertakäyttöpänikät omissa ruiskuissa, kyllä hermo tosiaan lepää kun ruisku toimii ylösalaisinkin eikä ole ihan niin jumalatonta hinkuutusta maalaussession jäljiltä. Ruiskutettavan tuotteen vaihtokin on aika paljon helpompaa jos ei ole kuin yksi ruutta käytössä.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Juuri tämmöstä mielipidettä lähdinkin hakemaan. Ite kans heittäny niihin muovikippoihin lopuksi pesunesteet ja sellaset. Jos meinaa kupit loppua nii sitte vähä pyyhkäsen puhtaammaksi uutta satsia varten. Kaipa se on tilailtava joku vähän parempi. Ja huomasin että tuo bodyn hinkkaväri pitää pestä todella hyvin pois, ei lähde pelkällä huuhtelulla niinku tähänmennessä kaikki muut. Paakkuuntuu helposti sinne runkoon jossei mekaanisesti rassaa puhtaaksi. Ei ole mukavaa hommaa kun muut lähtee huljuttelemalla ja puhtaalla aineella lopuksi laskee läpi..

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Kyllä kyllä, melkonen kikkeliharrastaja tässä vetääkin. Mutta kun on lääniä (auto) niin mielummin vetäisin hyvällä ruiskulla, koska ei ole sitä "silmää" eikä tule kun on niin harvoin mitään maalattavaakaan. Koitan tässä kyayä juurikin sitä, että kannattaako? Saako tolla parempaa "tatsia" siihen hommaan? Viimeks tolla 39€ motonettiruiskulla vedin pohjista lakkaan asti koko auton ja sain aikaan 1kpl pieni valuma kantissa, ja 2kpl himan sumua johtuen valosta. Mutta se viuhka ei vaan ole reunoilta hyvä isolla aluella vedossa. Keskelle tulee paljon enemmän kun reunoille, eikä ole ns. tarkkaa rajaa ja siks piti vetää niin märäks kun uskalsin ja välillä enemmänkin. Toki valaistus on lähes tärkein mutta nyt ei ole sitä valoa tarjolla ihan ulkoilmaan verrattavissa.
    Ite maalannut vuosia vuosi noilla kikkeliruiskuilla, ja nyt tänä keväänä ostin devilbissin GTI pro liten ja en kyllä ole katunut yhtään. Viuhka tasaisille pinnoille maalatessa todella paljon tasaisempi ja miljoona kertaa vähemmän maalisumua. Lisäks säädöt toimii oikeasti kunnolla.
    Halppis ruiskuilla vedän nyt hinkat yms. muut pohja kamat. Samaan aikaan siirryin myös noihin kertakäyttö astioihin ruiskussa. Ei enää pyttyjen puhdistelua räteillä. Nykyään hermo lepää kun maalaa.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Kyllä kyllä, melkonen kikkeliharrastaja tässä vetääkin. Mutta kun on lääniä (auto) niin mielummin vetäisin hyvällä ruiskulla, koska ei ole sitä "silmää" eikä tule kun on niin harvoin mitään maalattavaakaan. Koitan tässä kyayä juurikin sitä, että kannattaako? Saako tolla parempaa "tatsia" siihen hommaan? Viimeks tolla 39€ motonettiruiskulla vedin pohjista lakkaan asti koko auton ja sain aikaan 1kpl pieni valuma kantissa, ja 2kpl himan sumua johtuen valosta. Mutta se viuhka ei vaan ole reunoilta hyvä isolla aluella vedossa. Keskelle tulee paljon enemmän kun reunoille, eikä ole ns. tarkkaa rajaa ja siks piti vetää niin märäks kun uskalsin ja välillä enemmänkin. Toki valaistus on lähes tärkein mutta nyt ei ole sitä valoa tarjolla ihan ulkoilmaan verrattavissa.

    Leave a comment:


  • Eepo
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Mites tollanen DeVilbiss flg-5 ruisku hankintana? Kannattaako harrastehommiin? Tulis pelkäksi lakkaruiskuksi. 1.4 suutin varmaa piisaa. Maalaillu tähän mennessä vaan noilla motonetin kikkeliruiskuilla ja nyt se vuotaa kaikkialta vaikka on putsattu.
    omissa harrastehommissa kolmenkympin kikkeliruisku riittänyt vallan mainiosti, kaikki mitkä mokat on tullut näitä osia maalatessa johtuu kikkelistä joka pitelee sitä ruiskua.

    tässä kuva HD tankista joka saanut kuivahtaa pari päivää.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Mites tollanen DeVilbiss flg-5 ruisku hankintana? Kannattaako harrastehommiin? Tulis pelkäksi lakkaruiskuksi. 1.4 suutin varmaa piisaa. Maalaillu tähän mennessä vaan noilla motonetin kikkeliruiskuilla ja nyt se vuotaa kaikkialta vaikka on putsattu. Muutenkin on vähän vuotanu ja tiputellu tippoja kahvasta. Jos ostais uuen halpiksen pohjamaaleille ja massalle ja vähän paremman sitte lakkaukseen. Ei oikein ole viuhka ollu mun mieleen vaikka mitä ruuvaillu paineesta lähtien..

    Leave a comment:

Working...
X