Edit: Asioista keskusteltu puhelimessa ja toivottavasti jotain opittu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä Akku "paras"?
Collapse
X
-
Last edited by Laku; 29-02-2016, 21:35.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Herättelen tässä vähän akku keskustelua kun asia on ajankohtainen kilpurini kanssa.
Myönnän heti alkuuni noudattavani gramma filosofiaa eli pienistä virroista syntyy isoja säästöjä ja tämän huomaa esim kun poistat pultin mikä painaa esim 10g mutta kun toistat sen tuhat kertaa on kädessäsi jo 10kg.
Joten kiinostuin näistä litium akuista samasta syystä mahdollisimman kevyt akku jolla auto lähtee käyntiin saadaan painoa pois mahdollisimman paljon (olen myös laihduttanut 8kg ).
Startti virtahan näissä on hyvä ja kun hupilaitteita ei moottorin lisäksi ole ei Ah silleen merkitse, apuvirtaahan näille ei saa antaa kuin siihen tarkotetuilla laitteilla, ja laturin olisi hyvä olla lititum akulle tarkoitettu normi älylaturiakin saa käyttää mutta ainoastaan jos jännite taso ei ole laskenut alle 12,86v lisää tietoa linkistä.
Miksi Lentää LSDeellä kun voi ajaa BMWeellä.
Bmw 525i E34 91'
Bmw 540i E34 93'
Bmw 335i E30 83'
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostPistäs jotain faktaa mitä monista eri li-ion tekniikoista tarkoitat.
Itse olen ymmärtänyt, että esim. lifepo4 kennot kestävät erittäin hyvin pakkasta verrattuna perinteiseen lyijyakkuun.
Toki hyödyt keveydestä ns. 2000kg perheautossa kun mietitään akun hintaeroja on kyllä olematon.
Valmistimme sähköavusteisia polkupyöriä sekä siviili-, että ammattikäyttöön, ja olen siis seurannut akkuteknologian kehitystä 1995 alkaen. Tavoitteena sähköavusteisten polkupyörien osalta on aina mahdollisimman pieni, tehokas ja luotettava akku. halvimmat akut noissa on lyijygeeliakkuja, sitten tuli NiMH akut ja lopulta erilaiset Li-Ion akut, mm juurikin LiFepo akut (liittium ferro polymeeriakut). AINA kun mennään kehityksessä eteenpäin, niin mennään myös yhä arvaamattomammille akkuteknologian alueille. Panasonic joka oli meidän päätoimittaja, oli suurena japanilaisena yrittäjänä erittäin turvallisuushakuinen, he eivät ottaneet käyttöön mitään teknologiaa jota ei olisi tarpeeksi kokeiltu. Mm Sony on joutunut takaisinkutsumaan miljoonia läppäriakkuja niiden räjähdysvaaran takia, kuten nyt ilmeisesti myös Samsung koskien uutuuspuhelintaan. Panasonicilla ei koskaan ole ollut vastaavia tapauksia, heidän tavoite ei ole olla tehokkain akkuvalmistaja, vaan tehokkain turvallisten akkujen valmistaja. Jos puhutaan vaikkapa lataussykleistä akun eliniän aikana, niin skaala on laaja, alkaen 500:sta aina 2000:een asti ja silloin puhutaan siitä tilanteesta, missä akku tarjoaa vielä 60% alkuperäisestä kapasiteetista. Li-Ion akkujen kylmän kesto on huono, uskokaa minua, huonompi kuin hyvän lyijyakun, mutta hyvän Liittium akun kapasiteetin säilyminen on parempi kuin lyijyakun jos niitä ei ladata säilytyksen aikana. Tämä ominaisuus voi korvata sen kapasiteetin laskun kylmässä, koska akku ei kuitenkaan "lopahda" totaalisesti.
Minun oma mielipide on kuitenkin se, että tavan autoissa ei kannata harrastaa Liittium akkuja, koska painon säästöllä ei ole mitään merkitystä, ja toisaalta vastaavan kapasiteetin omaavan Liittium akun hinta on monin kertainen verrattuna tavan hyvään lyijyakkuun.
No, nyt päästään asiaan, eli minun 2008 520da E60 akku alkaa olla sökö, mitä lyijyakkua suosittelette, teho, koko, merkki ja tyyppi (navat oikeissa paikoissa jne)?
Nimimerkillä,
tiedoista kiitollinen eläkeläinen!
Comment
-
-
Originally posted by TsTPioneeri View PostHerättelen tässä vähän akku keskustelua kun asia on ajankohtainen kilpurini kanssa.
Myönnän heti alkuuni noudattavani gramma filosofiaa eli pienistä virroista syntyy isoja säästöjä ja tämän huomaa esim kun poistat pultin mikä painaa esim 10g mutta kun toistat sen tuhat kertaa on kädessäsi jo 10kg.
Joten kiinostuin näistä litium akuista samasta syystä mahdollisimman kevyt akku jolla auto lähtee käyntiin saadaan painoa pois mahdollisimman paljon (olen myös laihduttanut 8kg ).
Startti virtahan näissä on hyvä ja kun hupilaitteita ei moottorin lisäksi ole ei Ah silleen merkitse, apuvirtaahan näille ei saa antaa kuin siihen tarkotetuilla laitteilla, ja laturin olisi hyvä olla lititum akulle tarkoitettu normi älylaturiakin saa käyttää mutta ainoastaan jos jännite taso ei ole laskenut alle 12,86v lisää tietoa linkistä.
http://www.motouutiset.fi/fi/moottor...sess%C3%A4.htm
Toimi täysin mutkatta. Jopa parikymmentä starttia peräkkäin erittäin lyhyellä ajolla samalla kun popittelin musaa eikä startissa ollut lainkaan väsymystä havaittavissa.
Muutama viikko sitten olen viimeksi käynyt autoni luona, akku on seissyt nyt syyskuun lopusta asti mutta näyttää täyttä latinkia.
Oletan että keväällä hörähtää kuin palmun alta.
Ei voida puhua pienestä painonsäästöstä. Kun orkkis akku on väkisinkin yli 20kg, todenäköisimmin 25kg, niin litiumi on 2kg. Omani tarkalleen 1,92kg. Painonsäästö on siis enemmän kuin 1/10. Olen hiilikuituosilla päässyt noin 1/6-1/7 painonsäästöön ja litiumakku on ainoa asia mikä on ylittänyt sen heittämällä.Last edited by Remotion; 05-01-2017, 01:58.
Comment
-
-
Originally posted by Remotion View PostMinä ajoin viimekesästä puolet litukalla josta olen kertonut täälläkin.
Toimi täysin mutkatta. Jopa parikymmentä starttia peräkkäin erittäin lyhyellä ajolla samalla kun popittelin musaa eikä startissa ollut lainkaan väsymystä havaittavissa.
Muutama viikko sitten olen viimeksi käynyt autoni luona, akku on seissyt nyt syyskuun lopusta asti mutta näyttää täyttä latinkia.
Oletan että keväällä hörähtää kuin palmun alta.
Ei voida puhua pienestä painonsäästöstä. Kun orkkis akku on väkisinkin yli 20kg, todenäköisimmin 25kg, niin litiumi on 2kg. Omani tarkalleen 1,92kg. Painonsäästö on siis enemmän kuin 1/10. Olen hiilikuituosilla päässyt noin 1/6-1/7 painonsäästöön ja litiumakku on ainoa asia mikä on ylittänyt sen heittämällä.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by peto2 View PostPerus autossa akun paino vastaa varmaan 1% omamassasta. Vaikka jättäisi koko akun pois niin sillä ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä.F10 523iA 2010
Ex: E39 528iA 1997
Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
Ex: E65 745iA 2003
Ex: E46 318i 1998
Ex: E34 525iA 1989
Comment
-
-
Originally posted by TheRipper View PostMutta eikös tuossa puhuttukin nimenomaan kilpureista missä massalla on suurtakin merkitystä ja pienikin pudotus voi olla merkittävä?F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Mr.Speed
Kuinka jumalaton akku sillä remotionilla on siellä Zetorissa ollut? Tuommoiseen kesäautoon riittää esim. Vartan C6, eikä paina kuin 12kg.
Mulla on e39:ssä Vartan silver H3 (100Ah 830A) se painaa 22kg. Itse asiassa tänään kävin ostamassa. Isoin Silver-sarjalainen 110Ah painaa 24kg, ja se ei taida henkilöautoon edes sopia suuren kokonsa vuoksi.
Aikaisemmin luottanut aina Vartan akkuihin, mutta markkina miehen puheisiin menin uskomaan ja viimeisin akku oli 100Ah Powerline. Ei tule sellaisia enää mun autoihin, ikinä, koskaan. Talvikäytössä aivan onneton, ja talvikautta ajatellen sitä ainakin itse sen auton akun valitsee.
Comment
-
Originally posted by Mr.Speed View PostKuinka jumalaton akku sillä remotionilla on siellä Zetorissa ollut? Tuommoiseen kesäautoon riittää esim. Vartan C6, eikä paina kuin 12kg.
Niin riittää 2kiloinen litiumikin. Doh!
Jos joku kysyy kokemuksia litiumeista ja vastaan siitä niin ei kannata siitä pahastua vaikka ei juuri teidän kuppinne olisikaan. Olkoon vain 1% painosta, ei liikuta taas minua mitenkään. Ja en edes ole katsonut mikä akku talviautossani on, autostaha se on kiinni että milloin se paino vaikuttaa siihen tai ei. Ollaan vasta alkuvuodesta joten koitetaan mahtua tänne kaikki.
Jos litiumin lataaminen sähköverkosta kiinnostaa niin suosittelisin hankkimaan kyseisen akkuvalmistajan oman laturin.Last edited by Remotion; 05-01-2017, 16:36.
Comment
-
-
Omaa 530 d:tä pyöritteli Tranen 100A calsium-silver akku. Toistaiseksi ei ole parempaa akkua tullut vastaan.
Parin sattumuksen kautta akku on ollut veneessä pari vuotta ja muutama hurjan pitkä startti on jouduttu tekemään, kerran tulin viimeiset kymmenet metrit startilla jakamolle. Joutuu kuitenkin pyörittämään Mersun 2,7 dieseliä ja akulla ikää nyt 8 vuotta.
Ehkei ihan paras valinta painonsäästöä havitteleville.Autokalusto: 320d f30
Comment
-
Comment