Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yleinen korityö/hitsausketju

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6200
    • Helsinki

    Mielenkiinnosta kysyn, jos joku voisi selittää, mitä on mennyt väärin. Eli paljaalle pellille maalattu tätä Wurth Rost-Stop Pohjamaalispray 400ml punaruskea
    siihen päälle tätä Pohjamaalispray 400ml harmaa johon on maalattu tälläisellä päälle Spraymaali Bravo 400 ml RAL 9005. Eli ongelma on se että tuon wurth rost-stop maalin päältä hilseilee tuo wurth harmaa pohjamaali ja pinta väri pois, vai reakoiko tuo pintaväri ja wurth:in harmaa keskenään, kun tuskin nuo wurth:it reakoisi keskenään. Tämä maalaus on tehty n.6 kk sitten
    Last edited by MikeDry; 16-06-2017, 06:26.
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • Antti O
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6937
      • N/A

      E46 vasemmassa etulokarissa pari pientä kuplaa. Ei ilmeisesti ole paljoakaan järkeä hioa/kitata/maalata?

      Pitäisi varmaan etusiipi vaihtaa. Uskaltaako noita alvadin tms. tarvikeosia edes miettiä.. uusi alkuperäinen kuulemma istuu hyvin, hintaa lähes 300€ pelkälle pellille.
      Millasia kokemuksia foorumilaisilla ?

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Originally posted by Antti O View Post
        E46 vasemmassa etulokarissa pari pientä kuplaa. Ei ilmeisesti ole paljoakaan järkeä hioa/kitata/maalata?

        Pitäisi varmaan etusiipi vaihtaa. Uskaltaako noita alvadin tms. tarvikeosia edes miettiä.. uusi alkuperäinen kuulemma istuu hyvin, hintaa lähes 300€ pelkälle pellille.
        Millasia kokemuksia foorumilaisilla ?
        No miksi niitä kuplia ei voi vaan kaivaa auki ja putsata, kitata ja maalauttaa? Miten se uusi tarvikepelti on parempi? Vanha lokari saattaa sopia takas kiinnikin siihen autoon.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by MikeDry View Post
          Mielenkiinnosta kysyn, jos joku voisi selittää, mitä on mennyt väärin. Eli paljaalle pellille maalattu tätä Wurth Rost-Stop Pohjamaalispray 400ml punaruskea
          siihen päälle tätä Pohjamaalispray 400ml harmaa johon on maalattu tälläisellä päälle Spraymaali Bravo 400 ml RAL 9005. Eli ongelma on se että tuon wurth rost-stop maalin päältä hilseilee tuo wurth harmaa pohjamaali ja pinta väri pois, vai reakoiko tuo pintaväri ja wurth:in harmaa keskenään, kun tuskin nuo wurth:it reakoisi keskenään. Tämä maalaus on tehty n.6 kk sitten
          1-komponenttinen kama pysyy paljaassa pellissä vähän aikaa. Sitten kun siihen vetää jotain päälle ni ei pysy vähääkään aikaa. Ei mitään 1K maalia autoon, mihinkään väliin.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Originally posted by petrolhead View Post
            No miksi niitä kuplia ei voi vaan kaivaa auki ja putsata, kitata ja maalauttaa? Miten se uusi tarvikepelti on parempi? Vanha lokari saattaa sopia takas kiinnikin siihen autoon.
            Joo no kahdelta maalarilta olen kysynyt, kumpikaan ei haluaisi maalata. Kuulemma rahanhukkaa ja 6kk päästä on taas läpi. Ilmeisesti heillä kokemusta..

            Comment

            • SanMiguel
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2007
              • 1035
              • Kirkkonummi

              Originally posted by Antti O View Post
              Joo no kahdelta maalarilta olen kysynyt, kumpikaan ei haluaisi maalata. Kuulemma rahanhukkaa ja 6kk päästä on taas läpi. Ilmeisesti heillä kokemusta..
              Ei se mitään rahan hukkaa ole jos sen tekee kunnolla. Käsitys pieni kupla on tietenkin kovin häilyvä. Itse lähestyisin asiaa ihan vaan ajamalla pinnan auki ja tarkistamalla mitä alta löytyy. Tarinahan ei myöskään kerro missä kohtaa ne kuplat on, tuleeko kosteus pellin läpi vai hiipiikö pitemmältä maalin alla?

              Karkeasti karikoiden molemminpuolin kun suojaa ja korjaa fiksusti asianmukaisilla tuotteilla ja menetelmillä niin takuu varmasti saa elin ikää jatkettua paljon enemmän kun tuon mainitsemasi 6kk. Jos lähestymistapa on kaivaa auki, löytää pellistä reikä/huokonen/pitsiverkkoa ja kittaa/maalaa vaan päälle, niin takuu varmasti se on kuukausi-kaksi ja kupla on takaisin.

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6937
                • N/A

                Originally posted by SanMiguel View Post
                Ei se mitään rahan hukkaa ole jos sen tekee kunnolla. Käsitys pieni kupla on tietenkin kovin häilyvä. Itse lähestyisin asiaa ihan vaan ajamalla pinnan auki ja tarkistamalla mitä alta löytyy. Tarinahan ei myöskään kerro missä kohtaa ne kuplat on, tuleeko kosteus pellin läpi vai hiipiikö pitemmältä maalin alla?

                Karkeasti karikoiden molemminpuolin kun suojaa ja korjaa fiksusti asianmukaisilla tuotteilla ja menetelmillä niin takuu varmasti saa elin ikää jatkettua paljon enemmän kun tuon mainitsemasi 6kk. Jos lähestymistapa on kaivaa auki, löytää pellistä reikä/huokonen/pitsiverkkoa ja kittaa/maalaa vaan päälle, niin takuu varmasti se on kuukausi-kaksi ja kupla on takaisin.
                Selvennetään kuvalla

                Comment

                • SanMiguel
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 1035
                  • Kirkkonummi

                  Originally posted by MikeDry View Post
                  Mielenkiinnosta kysyn, jos joku voisi selittää, mitä on mennyt väärin. Eli paljaalle pellille maalattu tätä Wurth Rost-Stop Pohjamaalispray 400ml punaruskea
                  siihen päälle tätä Pohjamaalispray 400ml harmaa johon on maalattu tälläisellä päälle Spraymaali Bravo 400 ml RAL 9005. Eli ongelma on se että tuon wurth rost-stop maalin päältä hilseilee tuo wurth harmaa pohjamaali ja pinta väri pois, vai reakoiko tuo pintaväri ja wurth:in harmaa keskenään, kun tuskin nuo wurth:it reakoisi keskenään. Tämä maalaus on tehty n.6 kk sitten
                  Niinkuin petrolhead tossa jo kirjoittikin niin nuo 1k tuotteet ei ole auto hommissa oikeen mistään kotoisin. Kun erillinen kovete puuttuu maalin seasta kokonaan ei käytetyt tuotteetkaan tartu kiinni tai kovetu koskaan täysin 100% eikä edes lähelle. Tästä kertomasta herää kuitenkin kysymyksiä onko pinnat karhennettu riittävästi väleissä, onko pinnat putsattu kunnolla ennen uutta kerrosta jne jne. Noilla spray kamoilla leikkiessä reagoimisen riski on merkittävän suuri alempien kerrosten kanssa mutta pääsääntöisesti tekevät sen lähes välittömästi. Uskoisin että tässä tapauksessa jos väri hilseilee irti, on kyse karhennuksen ja putsauksen puuttumisesta/vajaavaisuudesta. Purkkien kylkiin on lähes ammattimaisesti kirjattu usein "suoraan päälle maalattavissa" mikä johtaa useasti virheisiin.

                  Comment

                  • pazq
                    BTCF Member
                    • Jan 2008
                    • 3167
                    • 47200

                    Itsekin kun käytän tuota wyrtin hitsaus-spraytä niin vedän teräsharjalla ne maalit pinnoista pois kun alan vetämään siihen mitään muuta.

                    Comment

                    • SanMiguel
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 1035
                      • Kirkkonummi

                      Originally posted by Antti O View Post
                      Selvennetään kuvalla

                      Eli kyseessä on yksi e46 tyypillisimmistä kohteista.
                      noissa sisälokasuojat hinkkaa lokasuojan sisäreunoja mikä saa maalipinnan puhki ja reaktioketju on valmis alkamaan. Noiden kuplien alta löytyy todennäköisimmin huokosia minkä kautta kosteus pääsee maalipinnan ja pellin väliin. Kyllä nuo on mielestäni korjattavissa viellä tässä vaiheessa, vaatii tosin lokasuojan irroittamisen ja työstämisen molemmin puolin, että saa elin ikää enemmän ku muutaman viikon/kuukauden.

                      Ja sittenhän se herää jo kysymys että missä kohtaa on järkevämpi sijoittaa uuteen lokasuojaan vai käyttääkö vähän enemmän rahaa vanhan entisöintiin.

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Uudella alkuperäisellä lokarilla ja maalauksella hinta on 500€ luokkaa.
                        Yksi peltiseppä tarjosi vaihtoehtoa että leikataan pala pois ja uutta peltiä hitsaten, tinaus kittaus ja maalaus. Mitä mieltä tämmöisestä?
                        On tuo ihan siisti muuten, niin sinänsä tekisi mieli laitella ihan hyvin se. Jos löytyisi joku järkevä kompromissi uuden siiven ja maalauksen ja pelkän kittauksen ja maalauksen välistä.
                        Autoon on 12 vuoden aikana laitettu koritakuuseen muutamia paneeleita ja maalailtu, sekä on muuten hyvä historia ja edelleen 1. omistajallaan.

                        Last edited by Antti O; 16-06-2017, 12:02.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16460
                          • Asikkala

                          Lokari irti, hiekkapuhallus molemmin puolin vaurioalueelle, jos reikiä niin hitsausta, kevyt puhallus, epoksi/happo ja mitä ammattimies keksiikään laittaa. Normi pohjatyöt ja maali päälle. Nämä siis jos vanha orkkisosa halutaan säilyttää.

                          Comment

                          • JaniLap
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 2724
                            • Tampere

                            Originally posted by Antti O View Post
                            Uudella alkuperäisellä lokarilla ja maalauksella hinta on 500€ luokkaa.

                            Yksi peltiseppä tarjosi vaihtoehtoa että leikataan pala pois ja uutta peltiä hitsaten, tinaus kittaus ja maalaus. Mitä mieltä tämmöisestä?

                            On tuo ihan siisti muuten, niin sinänsä tekisi mieli laitella ihan hyvin se. Jos löytyisi joku järkevä kompromissi uuden siiven ja maalauksen ja pelkän kittauksen ja maalauksen välistä.
                            Autoon on 12 vuoden aikana laitettu koritakuuseen muutamia paneeleita ja maalailtu, sekä on muuten hyvä historia ja edelleen 1. omistajallaan.
                            Omasi taisi jo siirtyä eteen päin, joten tämä on ilmeisesti perhepiiristä?

                            Mutta pohdintaan liittyen ehdotan itse uuden lokasuojan hankintaa. Se aika ja raha mikä menee vanhan kunnostamiseen ei mielestäni tällaisessa kohteessa ole resurssin arvoista. Harrastemielessä entisöinti on toki asia erikseen.
                            Tarvikeosan istuvuudesta on omakohtaista kokemusta, ja sellaisen laittaisin uudelleenkin.

                            Nuo syöpymät on pokkauksissa yleensä takapuolellakin, joten korjauksen onnistuminen pidempiaikaisesti ilman uudella pellillä korvaamista on epävarmaa.
                            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                            Tampere

                            Comment

                            • Antti O
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6937
                              • N/A

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Omasi taisi jo siirtyä eteen päin, joten tämä on ilmeisesti perhepiiristä?

                              Mutta pohdintaan liittyen ehdotan itse uuden lokasuojan hankintaa. Se aika ja raha mikä menee vanhan kunnostamiseen ei mielestäni tällaisessa kohteessa ole resurssin arvoista. Harrastemielessä entisöinti on toki asia erikseen.
                              Tarvikeosan istuvuudesta on omakohtaista kokemusta, ja sellaisen laittaisin uudelleenkin.

                              Nuo syöpymät on pokkauksissa yleensä takapuolellakin, joten korjauksen onnistuminen pidempiaikaisesti ilman uudella pellillä korvaamista on epävarmaa.
                              Joo, tämä on ollut taloudessa vuodesta 2015. Se 325i myin viime heinäkuussa..
                              Niin käytännössä mitä olen hintoja arvioinut, uusi pelti+maalaus 500€, tuon vanhan korjaus ja maalaus n. 200€.

                              Muutamalta peltisepältä kysynyt tarvikepaneeleista, sanoivat heti etteivät puutu moisiin istuvat niin huonosti. Vai onko tämä väärää tietoa?
                              Alvadista saisi 50-70€ uuden pellin, mutta se miten se istuu on niin iso kysymysmerkki. Itsellä ei ole peltisepän taitoja muotoilla sitä kohdalleen.
                              Last edited by Antti O; 16-06-2017, 12:51.

                              Comment

                              • petrolhead
                                Moderator
                                • Feb 2004
                                • 13793
                                • Hyvinkää

                                Ihan puhtaaksi kaivettu pelti ei kestä jos siihen sipasee kitit ja automaalit päälle. Mutta sitten jos leikkaa palan pois ja hitsaa pellinpalan tilalle ja tekee samat mainitut pintakäsittelyt ni sitte kestää. Mites tämä on mahdollista?

                                Se pelti pitää vaan jäystää 100,00% ruosteettomaksi ennen seuraavia vaiheita. Siihen, luulen; ei riitä monella maksullisella tekijällä kiinnostus. Onhan se aika hajottavaa ja aikaa viepää hommaa. Ja tietty läpireikiä ei sais olla.

                                Varmasti jos vaan näyttää nopeesti laikkaa sille pellille ja alkaa muuraamaan pakkelia niskaan ni tuleeki kohta läpi. Minäkin oon semmosia tehny ja tiedän ettei kestä .
                                Last edited by petrolhead; 16-06-2017, 18:44.
                                2015 VW Crafter
                                1984 BMW 316
                                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎