Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Ville--- View Post
    okei,kuivumislämpötila on +21C.Pitääpä huomenna koitta vesihio ja kiillottaa. Kiitokset
    1200+2000+3000 vesissä ja kiilloitus vaikkapa Fareclan G3:lla. Pesu fairilla ja uudelleen kiilloitus(tulee keskeneräiset alueet näkyviin tuolla fairilla).

    Comment

    • MikkoJII
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 1807
      • Lapua

      Morjens!

      Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)

      Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.

      Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?

      Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
      Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?

      Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
      E32 750i 11/89

      Comment

      • Matti_83
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 491
        • Korpilahti

        Originally posted by MikkoJII View Post
        Morjens!

        Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)

        Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.

        Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?

        Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
        Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?

        Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
        Tuossa linkissä on omasta mielestä aika selkeästi ohjeet eri vaiheisiin. Kokeile filleriin/hiomaväriin märkähiontaa kun on hienot paperit käytössä.

        http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...60444564,d.bGE
        BMW E38 730 manuaali
        ex E30 318i -91 cabrio

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          Originally posted by Matti_83 View Post
          Tuossa linkissä on omasta mielestä aika selkeästi ohjeet eri vaiheisiin. Kokeile filleriin/hiomaväriin märkähiontaa kun on hienot paperit käytössä.

          http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&...60444564,d.bGE
          Tänks matti, tää on justiin tätä kun toisessa paikassa lukee toista, mutta toisessa paikassa neuvotaan tekemään toisin, taidan luottaa vain tuohon automaalit.net ohjeeseen ja meen sen mukaan.

          seuraavaksi ois tarkotus hommata jokin honkkari ruisku ja luultavasti tuota trotonin 2k-happopohjamaalia ja jotain filleriä ja suihkia noilla menemään ennen maalaukseen vientiä.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            Originally posted by MikkoJII View Post
            Tänks matti, tää on justiin tätä kun toisessa paikassa lukee toista, mutta toisessa paikassa neuvotaan tekemään toisin, taidan luottaa vain tuohon automaalit.net ohjeeseen ja meen sen mukaan.

            seuraavaksi ois tarkotus hommata jokin honkkari ruisku ja luultavasti tuota trotonin 2k-happopohjamaalia ja jotain filleriä ja suihkia noilla menemään ennen maalaukseen vientiä.
            Ja muista että ennen hiontaväriä/filleriä ei saa hioa 240 hienommalla
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11089
              • Oulu

              Originally posted by MikkoJII View Post

              Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
              Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?
              Ei tarvii noin älyttömästi hioskella. Rittää että Ihan viimenen hinkkaväri vasta ennen pintaa hiotaan esim. 800:lla. Kun hiot pahimpia kohtia tasaseksi ja kittaat, niin joku 60-100 on ihan ok riippuen tilanteesta. Sitten kun muoto on kohdillaan, niin hionta max 240 ja siihen pohjamaalit päälle. Sit hionta 400-500 ja lisää pohjamaalia/hinkkaväriä jos tarvii ja lopuksi 600-800 riippuen millanen väri tulee. Näin niinkun about.

              Tuollai kun hiot liian hienolla paperilla aluetta jossa sekasi peltiä, kittiä ja eri maaleja, on suuri riski että että menee ihan perunapelloksi, ja itku pääsee sitä tasotellessa. Aiankin jos ei oo kunnon hiomatukea käytössä. Eli siis jos esim. kittaat peltipinnalla olevan lommon ja hiot sen karkeella paperilla ja tuella tasaseksi, niin kaikki on ok. Mutta sitten kun rupeat hienolla paperilla tasottaan ne hiomanaarmut kitissä, niin menee vituiksi, koska se hieno paperi syö vaan kittiä, mutta pelti lähinnä kiillottuu -> lommo kitin kohdalla. Eli siis hinkkaväriä vaan päälle karkeen hionnan jälkeen ja siitä hinkkaväristä sit tasotellaan hiomalla ne karkeemmat hiontanaarmut.

              Kohta joku ammattilainen varmaan korjaa että ei näin...
              Last edited by Pazi88; 30-01-2014, 21:35.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                Sitten kysymys ammattilaisille:

                Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.

                Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
                Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
                Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by makkis View Post
                  Sitten kysymys ammattilaisille:

                  Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.

                  Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
                  Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
                  Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.
                  Jäänyt vesiväri kuivumatta ennen lakan vetoa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by MikkoJII View Post
                    Morjens!

                    Mulla ois tossa toukka projektina tällä hetkellä (on myös projektit osiossa e36 323i touring nimellä)

                    Olen siihen tehnyt pohjia ja pinnan vetää sitten maalari. Lueskelin viime yönä kun en unta saanut, maalaustopic ykköstä ja tulikin mieleeni, että olenkohan tehnyt kuinka "väärin" kun olen vetänyt kitin päälle 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen suihkinut fillerin tuohon päälle? Pohjamaalia ei ole suihkittu niille paikoille missä peltiä ei ole paljaana poislukien kitti kohdat. Olen tehnyt tätä automaalit.net ohjeiden mukaan. Filleri on mallia KENT ultrafill2 ja mustana.

                    Mitä käytännön eroa on fillerillä ja hiontavärillä?

                    Toinen kysymys liittyy tähän hiomiseen, että mihin asti on eri vaiheissa järkevää hioa.
                    Esim. konepeltiä kun hioin niin aukaisin ensin kiveniskeymät rälläkällä ja sen jälkeen aloin hiomaan konepeltiä kuivana 320->400->500->600->800->1200. Onko tässä vaiheessa aivan turha hioa 1200 asti?

                    Konepeltiin teinkin samalla tavalla, että vetäisin 2 pientä paikkaa kittiä ja seuraavaksi olisikin tarkotus suihkia pellillä oleville osille 2k-happopohjamaalia ja sen jälkeen taas tuota filleriä. Tarviiko ennen tätä fillerin levitystä hioa tuo pohjamaali vaan riittääkö kun vetäisen punasella karhun villalla?
                    Taisi tuossa jo oleellisin tullakkin, mutta sitä 1200-karkeutta et todella tarvi autohommissa mihinkään muuhun kuin lakan roskien hiomiseen.
                    En nyt tiedä mitä tarkoitat "konepellin hiomisella", eli karhennatko maalausta varten vai onko sinulla siinä jokin kittausoperaatio?
                    Joka tapauksessa jos kyse on vain karhennuksesta, pelkkä karhunkieli riittää ja jos hiot kitattuja alueita niin kitin oikaisu 80 tai 120(riippuu kerroksen vahvuudesta), tasoitus 240 ja hiontaväri päälle.
                    Hiontaväri kuivana 240+400(tai 600 vesi)+karhunkielellä pyyhkäisy ja väri päälle.

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Ei tarvii noin älyttömästi hioskella. Rittää että Ihan viimenen hinkkaväri vasta ennen pintaa hiotaan esim. 800:lla. Kun hiot pahimpia kohtia tasaseksi ja kittaat, niin joku 60-100 on ihan ok riippuen tilanteesta. Sitten kun muoto on kohdillaan, niin hionta max 240 ja siihen pohjamaalit päälle. Sit hionta 400-500 ja lisää pohjamaalia/hinkkaväriä jos tarvii ja lopuksi 600-800 riippuen millanen väri tulee. Näin niinkun about.

                      Tuollai kun hiot liian hienolla paperilla aluetta jossa sekasi peltiä, kittiä ja eri maaleja, on suuri riski että että menee ihan perunapelloksi, ja itku pääsee sitä tasotellessa. Aiankin jos ei oo kunnon hiomatukea käytössä. Eli siis jos esim. kittaat peltipinnalla olevan lommon ja hiot sen karkeella paperilla ja tuella tasaseksi, niin kaikki on ok. Mutta sitten kun rupeat hienolla paperilla tasottaan ne hiomanaarmut kitissä, niin menee vituiksi, koska se hieno paperi syö vaan kittiä, mutta pelti lähinnä kiillottuu -> lommo kitin kohdalla. Eli siis hinkkaväriä vaan päälle karkeen hionnan jälkeen ja siitä hinkkaväristä sit tasotellaan hiomalla ne karkeemmat hiontanaarmut.

                      Kohta joku ammattilainen varmaan korjaa että ei näin...
                      Oolrait, selekiää aika paljon asioita tänä iltana, kiitoksia
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Taisi tuossa jo oleellisin tullakkin, mutta sitä 1200-karkeutta et todella tarvi autohommissa mihinkään muuhun kuin lakan roskien hiomiseen.
                        En nyt tiedä mitä tarkoitat "konepellin hiomisella", eli karhennatko maalausta varten vai onko sinulla siinä jokin kittausoperaatio?
                        Joka tapauksessa jos kyse on vain karhennuksesta, pelkkä karhunkieli riittää ja jos hiot kitattuja alueita niin kitin oikaisu 80 tai 120(riippuu kerroksen vahvuudesta), tasoitus 240 ja hiontaväri päälle.
                        Hiontaväri kuivana 240+400(tai 600 vesi)+karhunkielellä pyyhkäisy ja väri päälle.
                        Muutama kitti paikka siihen nokkaan tuli, ja kiveniskeymiä oli siellä sun täällä pitkin peltiä ja konepellissä on nyt melko paljon paljaalla pellillä olevaa pintaa tuon mun nerokkaan hiomisen seurauksena. Alkuperänen tarkotus oli tosiaan hioa tuo pelti vaan maalausta varten, mutta kiveniskeymien paljastuttua vissiin käsi kerkes tekemään enemmän kuin pää ehti ajatella ja tulos oli tuo.

                        Kannattaako tuo pelti nyt karhentaa sitten tuolla 240 paperilla ja sen jälkeen vetää noihin pellillä oleviin kohtiin 2k-happopohjamaali? Sitte hionta 240, sen jälkeen filleri/hinkka päälle ja sitten tuo 240+400 hionta ja karhunkieli ja väri.
                        Last edited by MikkoJII; 30-01-2014, 22:03.
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • KmO
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 147
                          • Joensuu, Kuopio

                          Originally posted by Makkis
                          Sitten kysymys ammattilaisille:


                          Auto maalattu kokonaan kesällä ja tuossa loppuvuodesta kun se pestiin talvisäilöntää varten, huomattiin että auto on täynnä pieniä kuplia.

                          Mistähän moinen voisi johtua? Kaikki pohjat, hiomiskarkeudet ja pesemiset/putsailut yms. pitäis olla melko papillisesti hoidettu.
                          Mipan hiontavärillä, vesivärillä ja lakalla maalattu.
                          Maalauksen jälkeisistä käsittelyistä ja hoidoista en tähän hätään tiedä, et olisiko niissä jotain mikä voisi vaikuttaa asiaan.
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jäänyt vesiväri kuivumatta ennen lakan vetoa.
                          Tai sitten ei oo annettu lakkakerrosten välissä haihtua tarpeeks pitkään. Esim. jos vetää 2 märkää kerrosta, niin joku 5-10min ihan hyvä antaa haihtua ennen toista kerrosta.

                          EX:e46 320d touring, 2X e36 320i Touring-95, Vw Polo 6N-96.
                          Myynnissä:
                          Maaliruiskuja!!

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Sen verta olen katsonut että mattana on värimassa ennen lakan vetoa, kun siitä on minua peloteltu että jos kuivahtaa liikaa esim. Yön yli niin voi ruveta myöhemmin kuoriutumaan lakka irti.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Matti_83
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 491
                              • Korpilahti

                              Originally posted by MikkoJII View Post
                              Muutama kitti paikka siihen nokkaan tuli, ja kiveniskeymiä oli siellä sun täällä pitkin peltiä ja konepellissä on nyt melko paljon paljaalla pellillä olevaa pintaa tuon mun nerokkaan hiomisen seurauksena. Alkuperänen tarkotus oli tosiaan hioa tuo pelti vaan maalausta varten, mutta kiveniskeymien paljastuttua vissiin käsi kerkes tekemään enemmän kuin pää ehti ajatella ja tulos oli tuo.

                              Kannattaako tuo pelti nyt karhentaa sitten tuolla 240 paperilla ja sen jälkeen vetää noihin pellillä oleviin kohtiin 2k-happopohjamaali? Sitte hionta 240, sen jälkeen filleri/hinkka päälle ja sitten tuo 240+400 hionta ja karhunkieli ja väri.
                              Pyyhkäse karkeaksi vaikka tuolla 240:llä ja putsaa pinnat pölystä ja lisäksi rasvanpoistajalla sinoli on hyväksi havaittu tuohon hommaan ja yleisesti puhdistukseen. voit vetää happoa peltikohtiin, sen jälkeen vaikka karhun kielellä läpi pinta samat puhdistushommat ja filleri päälle. Kun hiot tuon fillerin niin käytä riittävän isoa kapulaa paperin alla. Ei sitä monella paperilla kannata hangata esim tuo 400 voisi olla ok ja karhunkielellä pyöreät kulmat. Jos suora kiiltoväri niin pinta päälle, metalli väreille voisi olla hienompi paperi.
                              BMW E38 730 manuaali
                              ex E30 318i -91 cabrio

                              Comment

                              • GOOFY
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 4139
                                • .

                                Eiköstä hieman kostean hapon tai epoksin päälle voi vetää hinkkavärin suoraan niin jää yks hionta ja putsaus välistä pois ja ei ole sit sitä vaaraa että hioo hapon tai epoksin puhki kun sitä tulee muutenkin niin ohkasesti???
                                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎