Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Patriot
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 274

    Originally posted by 2bar..ahhh View Post
    kyl sinne sa ihan hylsyn tai kiintolenkin saa! se mutteri irti niin sit lähtee osa nro8 irti ja putket samalla.

    Mikä tuon letkun 15 tarkoitus on? Mihin se menee?
    E39 540iA M62TUB44

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Originally posted by bemmeri View Post
      Pari m62tu:ta oli aikoinaan ja n. 105-106C oli lämmöt korkeimmillaan osakaasulla ajettaessa. Kenkiessä sitten putos selvästi.



      Noista kannen kanavista. Onkohan siihen joku syy miksi bank2 puolella on "ahtaampi" reikä? Eikös virtausnopeus nouse ja paine pienene kun kanava supistuu? Olisiko haettu jonkinlaista tasapainoa virtauksiin.
      Luulisi että bmw:llä on asiaa mietitty, tms, miksi toisella puolella on erilainen kanava. Ymmärtäisi jos olisi ensimmäissä malleissa tehty noin, mutta jos m62:ssa on noin, niin joku syy siihen oltava. :think

      Tätä itsekin aikoinaan mietin. Mut minusta näyttää että mehtään on hansin ja peterin laskelmat menny jollain tapaa. Sieltähän se vesi menee mistä helpoiten pääsee....

      Miksi löydän yhtäkkiä m60 koneelle sytytysjärjestyksen 1-5-4-8-6-3-7-2? Onko oikein? Nyt meni käsi päähän.




      "*The firing order on the M60/62 is 1-5-4-8-6-3-7-2 with cylinders numbered 1-4 from front to rear of the LH bank, and 5-8 from front to rear of the RH bank.

      On the LH bank BMW connects 1&3 and 2&4, and on the RH bank, 5&6 and 7&8 with very long secondaries pairing back near the gearbox. These pairs all have 270 degree firing intervals, and although not perfect it is at least an even connection of intervals.*The main scavenging assistance comes from the secondary merger by the gearbox, where the long secondary length is tuned to the 270 degree interval so that the gasses from one cylinder are passing the the merger just as an exhaust valve is opening down one of the other primaries. And so given the space restrictions it's designed to give better midrange torque than any other feasible configuration."
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by Patriot View Post
        Mikä tuon letkun 15 tarkoitus on? Mihin se menee?
        Ihan hatusta.. Tyhjentää filtteri purnukan öljystä kun korkki avataan?
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Originally posted by jannmann View Post
          Ihan hatusta.. Tyhjentää filtteri purnukan öljystä kun korkki avataan?
          Correct.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3514
            • Raisio

            Originally posted by jannmann View Post
            On varmasti mietítty. Mutta täysin vakion moottorin kannalta.
            Heti kun voimaa on vähän enemmän bank2 alkaa vittuilla.
            Eikä voimaa tarvitse olla kuin hivenen lisää esim. 4,6l Alpinat.
            Omasta koneesta bank2 :sta palanut kaksi kertaa kannentiiviste.
            Eikä toi mun ole ainut F2/F3 kone joka on polttanut tiipparin juuri bank2 puolelta.
            Eikä siihen lämpöön varmaan auta ainakaan se 7-8 pytyn pakosarja.

            Itsellä tulee lämpömittaus molempien kansien paluu puolelle. Näin ei tarvitse arpoa lämpöjä. Sen jälkeen yritän tasata kansien lämmöt kuristamalla ne kohdalleen. Miks m60/62 ei voi olla samalla systeemillä kuin s62 on

            Palaakos kansitiivisteet lämpökuorman takia tai muuten mekaanisesti pettää? Auttaisko sittenkin kylmempi termari? Vakio pakosarja pahastikin ahistava, hyvälaatuinen peltisarja paremmalla virtauksella laskee kansilämpöä kriittisimmistä kohdista???

            Vai nämä vain viritettyjen/ b46 ongelmia eikä kosketa b44 koneita?

            Omassa ei ole mitään ongelmia, joten sen takia en kysele termareiden ym perää, olen vain utelias ja korvat höröllä jos osais pahimmat miinat välttää jos sattuis pidemmäksi aikaa näiden V8 maailmaan jäämään
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • Patriot
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 274

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Correct.
              Ok, tätä epäilinkin. Täytyy tutkia toimiiko se oikein ja voisiko siellä mahdollisesti oleva takaiskuventtiili ja sen lämpötilan mukaan vaihteleva toiminta olla osatekijänä ns. vanosrapinaan.
              E39 540iA M62TUB44

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5257
                • Pirkkala

                Originally posted by Patriot View Post
                Ok, tätä epäilinkin. Täytyy tutkia toimiiko se oikein ja voisiko siellä mahdollisesti oleva takaiskuventtiili ja sen lämpötilan mukaan vaihteleva toiminta olla osatekijänä ns. vanosrapinaan.
                Oma kokemus on m60:sta ja siinä kuppi tyhjenee kun näppää suodattimen irti sen kulhon pohjasta. Siellä on siis venttiili jonka suodatin painaa kiinni eli jos se ei sulkeudu kunnolla on seurauksena kyllä pahan sortin öljynpaineen lasku....
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3197
                  • Saarijärvi

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Oma kokemus on m60:sta ja siinä kuppi tyhjenee kun näppää suodattimen irti sen kulhon pohjasta. Siellä on siis venttiili jonka suodatin painaa kiinni eli jos se ei sulkeudu kunnolla on seurauksena kyllä pahan sortin öljynpaineen lasku....
                  Juu, taitaa olla sen verran kriittinen että palaa öljynpainevalo tyhjäkäynnillä tai ainakin ekat 10 sekunttia.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Haatainen
                    BTCF Member
                    • Jul 2009
                    • 1451
                    • Tampere

                    M60/62 stroukkaus

                    Jostain syystä näitä ei juuri tehdä, ja ilmeisesti syynä on jonkin sortin ylitsepääsemätön tekninen ongelma. En kuitenkaan ole löytänyt tyhjentävää vastausta joten kysympä:

                    Mikä pitelee vaihtamasta esim M60b40 -koneeseen (isku 80mm) kampuraa ja tarvittavia liikkuvia esim M62b44 (82,7) tai m62b46 (85mm) tai jos niin miksipä ei M67b40 (87mm)/ M67b44 (93mm) koneesta?

                    Ettei tarttisi suotta osia haalia ja kokeilla.
                    Alla:
                    E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                    E24 635Csi -84 Polaris metallic

                    Ennenkin on ollut autoja

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5257
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Haatainen View Post
                      M60/62 stroukkaus

                      Jostain syystä näitä ei juuri tehdä, ja ilmeisesti syynä on jonkin sortin ylitsepääsemätön tekninen ongelma. En kuitenkaan ole löytänyt tyhjentävää vastausta joten kysympä:

                      Mikä pitelee vaihtamasta esim M60b40 -koneeseen (isku 80mm) kampuraa ja tarvittavia liikkuvia esim M62b44 (82,7) tai m62b46 (85mm) tai jos niin miksipä ei M67b40 (87mm)/ M67b44 (93mm) koneesta?

                      Ettei tarttisi suotta osia haalia ja kokeilla.

                      Kaksi ensimmäistä voi toteuttaa ihan vaan asentamalla haluamansa kannet. Mittatilauskankien tai mäntien ostoltahan siinä säästyy. Tuo viimeinen ei ole itselle tuttu.
                      Edit: tuohan on enemmän tai vähemmän niin että eipä vaihdetakaan mäntää ihan noin vain ilman hoonausta ja sitten mäntäkin pitäs olla renkaineen just eikä melkein.
                      Last edited by Urpo_rotta; 08-01-2015, 12:09.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • mrrk
                        BTCF Member
                        • Sep 2007
                        • 515
                        • Satakunta.

                        Mitä tällä haetaan?

                        Eikö m60b44 riitä?

                        Muistaakseni olis tehty 4, 7 mutta en ole varma.
                        4, 2 ja 4, 9 on ainakin tehty m62 pohjalta.

                        Yksi m60 on porattavana johon tulee 4.4 männät , mutta se tulee joskus

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Originally posted by Haatainen View Post
                          M60/62 stroukkaus

                          Jostain syystä näitä ei juuri tehdä, ja ilmeisesti syynä on jonkin sortin ylitsepääsemätön tekninen ongelma. En kuitenkaan ole löytänyt tyhjentävää vastausta joten kysympä:

                          Mikä pitelee vaihtamasta esim M60b40 -koneeseen (isku 80mm) kampuraa ja tarvittavia liikkuvia esim M62b44 (82,7) tai m62b46 (85mm) tai jos niin miksipä ei M67b40 (87mm)/ M67b44 (93mm) koneesta?

                          Ettei tarttisi suotta osia haalia ja kokeilla.
                          Nicasil koneeseen ei sovi alusil männät. Eikä alusil männät käy nicasil koneeseen.
                          Molempien lohkojen, niin alusil kuin nicasil poraaminen ja pinnoitus/hionta ei ole halpaa leikkiä.
                          Siinä suurimmat syyt, ettei näitä ole tehty.
                          Jos lompakko on oikeasti paksu ja on valmis laittamaan sen kymppitonnin kiiinni moottoriin niin sitten noi kaikki kampurat melkosuurella (93mm voi olla jo rajoilla) varmuudella saa sopimaan putkitettuun lohkoon mittatilaus männillä ja veiveillä.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • Haatainen
                            BTCF Member
                            • Jul 2009
                            • 1451
                            • Tampere

                            Originally posted by mrrk View Post
                            Mitä tällä haetaan?

                            Eikö m60b44 riitä?

                            Muistaakseni olis tehty 4, 7 mutta en ole varma.
                            4, 2 ja 4, 9 on ainakin tehty m62 pohjalta.

                            Yksi m60 on porattavana johon tulee 4.4 männät , mutta se tulee joskus
                            Originally posted by jannmann View Post
                            Nicasil koneeseen ei sovi alusil männät. Eikä alusil männät käy nicasil koneeseen.
                            Molempien lohkojen, niin alusil kuin nicasil poraaminen ja pinnoitus/hionta ei ole halpaa leikkiä.
                            Siinä suurimmat syyt, ettei näitä ole tehty.
                            Jos lompakko on oikeasti paksu ja on valmis laittamaan sen kymppitonnin kiiinni moottoriin niin sitten noi kaikki kampurat melkosuurella (93mm voi olla jo rajoilla) varmuudella saa sopimaan putkitettuun lohkoon mittatilaus männillä ja veiveillä.

                            Isoin osin tämä on ihan akateemista mielenkiintoa.

                            Yksi juttu on se, että jos joku rikollinen menee joskus laittamaan e28:iin tai 24:ään kasipataa, niin tuo m62b44 on liika suuri pykälien mukaan, joten parempi vaihtoehto olisi ehkä peruskunnostaa tuollainen nippanappa laillinen m60b40 hyödyntäen noita uudempia, keveämpiä ja kestävämpiä ja muilta ominaisuuksiltaan kivempiä osia.

                            Tulkitsen kokousta siten, että mikäli joku moiseen haluaisi ryhtyä, eikä käyttää koko perintöä mittatilausosiin, voisi laittaa pitkäiskuisemman kampiakselin ja lyhemmät (mittatilaus-) kiertokanget sekä alkuperäiset männät.
                            Alla:
                            E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                            E24 635Csi -84 Polaris metallic

                            Ennenkin on ollut autoja

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Haatainen View Post
                              Isoin osin tämä on ihan akateemista mielenkiintoa.

                              Yksi juttu on se, että jos joku rikollinen menee joskus laittamaan e28:iin tai 24:ään kasipataa, niin tuo m62b44 on liika suuri pykälien mukaan, joten parempi vaihtoehto olisi ehkä peruskunnostaa tuollainen nippanappa laillinen m60b40 hyödyntäen noita uudempia, keveämpiä ja kestävämpiä ja muilta ominaisuuksiltaan kivempiä osia.

                              Tulkitsen kokousta siten, että mikäli joku moiseen haluaisi ryhtyä, eikä käyttää koko perintöä mittatilausosiin, voisi laittaa pitkäiskuisemman kampiakselin ja lyhemmät (mittatilaus-) kiertokanget sekä alkuperäiset männät.
                              Eipä siellä m60 vs. m62 ole mitään uudempaa/kevyempää alakerrassa. Jakopäässä/venttiilikoneistossa on.
                              Mistäs se leimamies näkee kumpi kone sulla siellä oikeasti on?:think
                              Lyöt 4,4l alakertaan 4l koneen kannet/jakopään. Näin saat budjetti koneen jossa molempien koneiden "paremmat" puolet kustannus näkökulmasta jos pidetään muuten vakiona.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Haatainen
                                BTCF Member
                                • Jul 2009
                                • 1451
                                • Tampere

                                Originally posted by jannmann View Post
                                Eipä siellä m60 vs. m62 ole mitään uudempaa/kevyempää alakerrassa. Jakopäässä/venttiilikoneistossa on.
                                Mistäs se leimamies näkee kumpi kone sulla siellä oikeasti on?:think
                                Lyöt 4,4l alakertaan 4l koneen kannet/jakopään. Näin saat budjetti koneen jossa molempien koneiden "paremmat" puolet kustannus näkökulmasta jos pidetään muuten vakiona.

                                Koitin olla hauska. Tokihan sielä 62:n tai m67:n alakerrassa on strategisilta mitoiltaan kivempi kampura.

                                Ajattelin, että leimamies kattelisi valunumeroita tmv siitä lohkosta varmistaakseen, että autossa on mitä väitetään.

                                S
                                Alla:
                                E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                                E24 635Csi -84 Polaris metallic

                                Ennenkin on ollut autoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎