Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gedd
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 479
    • Tampere

    Originally posted by ritariässä View Post
    Ainakaan mitään 10w-60 tervaa laita

    Tätä ei piiskata ratapäivillä, joten öljylämmöt tuskin katossa ja laakeripintoja jäähdyttävä vaikutus saadaan myös öljynvirtauksella eikä pelkkää painelukua tuijottamalla.

    Mitkät näissä on suomalaisessa ( suomirajoitukset ) normiajossa öljylämmöt?

    Uskoisin myös kylmäkäynnistyksissä 0w luokituksen öljyn voitelevan nopeammin kuin paksumman.

    Kertokaa ny millä olette ajaneet/hajoittaneet koneenne
    M62 käy alkuperäisellä termostaatilla aivan h*lvetin kuumana. Vedet normaaliajossa hienosti 100 astetta. Sen takia ne paisarit, jäähdyttimen letkut sekä monet muoviosat konehuoneessa hajoilevat.

    Ja jos ei ole hot climate versio niin moottoriöljyllä ei ole omaa jäähdytintä eli ne öljyt ovat todennäköisesti vielä vettä kuumemmat.

    Kun tuo 5w-40 menee suomen kesässä jo aika liruksi niin en halua tietää millaista vielä notkeampi öljy olisi. S62 Tehtaan suositus on ihan aiheesta sen 10w-60 jos tykkää vähänkin enemmän antaa soppaa koneelle, silläkin ajelee -15c pakkaseen asti. Joku 5w-40 tai 0w-40 olisi varmaan hyvä kompromissi. 5w-40 Magnatec on ainakin toimivaksi todettua, valmistajan suosittelemaa sekä varsin halpaa.

    5w- öljyt toimivat -30c asti, jos repii usein paljon kylmemmästä kun -30 niin sitten jollakin 0w- öljylle voisi olla käyttöä. Täällä etelässä edes noita 20c pakkasia on hyvä jos kerran tai kaksi vuodessa niin ei ole niin justiinsa.


    Ja mitä siihen siirappiin tulee, niin 20w-50 öljy on notkeudeltaan 85 astessa samaa mitä 5w-30 öljy on 60 asteessa, eli ei sekään mitään kauhean jäykkää tahnaa lämpimänä ole.

    Jos haluaa merkillä hifistellä niin tuolta saa vähän osviittaa, joskin aika vanhoja öljymalleja: http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf (Kiteytettynä: Mobil on kuraa, Royal Purple ja Penrite rokkaa.)
    Last edited by Gedd; 14-02-2015, 02:55.

    Comment

    • asis
      BTCF Member
      • Mar 2009
      • 1138
      • Joensuu

      Originally posted by ritariässä View Post

      Kertokaa ny millä olette ajaneet/hajoittaneet koneenne
      M62:ssa on pyörinyt muutaman tonnin ajan Castrolin Edge 0w-40. Eipä tuosta nyt paljon osaa sanoa juuta eikä jaata. Kylmäkäynnistyksissä kait aika hyvä, eikä silti liian notkeaa..? :think Tikusta on hävinnyt varmaan sen verran mitä nyt vielä toistaiseksi vuotavat venakoppien tiivisteet päästää.

      Aikaisemmin tuo Castrolin nettisivujen öljynvalitsin suositteli tuohon moottoriin Edge 0w40 öljyä parhaana vaihtoehtona kolmesta, mutta nyt pelkästään 5w30 Edgeä.. :think
      E39 540iA M-Sport Imolarot II
      E36 323i touring
      Volvo V70 2.4D mk3
      Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
      Honda Civic 1.4 4d ES
      Chevy Caprice Classic
      ex:
      E32 730iA
      E39 528i Calypsorot metallic
      E36 325i x2

      Comment

      • MH motorsport
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 2301
        • Turku

        Mobil 5w/50 rally Formula on ominaisuuksilta ja hinta laatusuhteelta erinomainen öljy ympärivuotiseen käyttöön.
        Kovassa rajussa käytössä sitten 10w60. Esimerkki kovasta ajosta esim drifting auto tms eikä kerran vuoteen kiihdytys moottoritien rampista...

        Oikea viskositeetti ja tiheät öljynvaihtovälit ovat huomattavasti tärkeämpi asia kuin esim öljyn merkki tai litrahinta.
        Kallis longlife öljy ja 20tkm öljynvaihtoväli tukkii varmasti koneen sisältä liejulla joka vaikuttaa esimerkiksi venttiilikoneiston toimintaan ja koneen yleiseen kulumiseen.

        Itse suosin tiheätä öljyn vaihtoväliä. Ajosta riippuen 5000-10000 km ja vaihtoon viimeistään. Samalla kun öljyt vaihtaa nii irroittaa vaikka venttiilikopat ja vaihtaa vuotavat tiivisteet ja tarkistaa karstoittumisen ja liejun määrän... Öljypohja samoin irti ja bemarin veeekasi koneen vitsaus öljypumpun pulttien kiristys.
        En ole insinööri tai kyseisen moottorin suunnittelussa ollut mukana, mutta nämä ovat käytännön kokemukseen ja tietotaitoon perustuvia omia havaintojani joista jokainen voi vetää omat johtopäätökset.
        Autopalvelu MH-motor
        Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
        Maxxecu myynti ja asennus
        www.mh-motor.fi
        0503218217
        Kulkineet:
        E6 2000 touring
        E6 2002 touring
        E30 318is ///Mtechnic 2
        E34 ///M5 nürburgring
        E34 S62b50 turbo dct
        E39 523i ///Msport
        F30 320d

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          Originally posted by asis View Post
          M62:ssa on pyörinyt muutaman tonnin ajan Castrolin Edge 0w-40. Eipä tuosta nyt paljon osaa sanoa juuta eikä jaata. Kylmäkäynnistyksissä kait aika hyvä, eikä silti liian notkeaa..? :think Tikusta on hävinnyt varmaan sen verran mitä nyt vielä toistaiseksi vuotavat venakoppien tiivisteet päästää.

          Aikaisemmin tuo Castrolin nettisivujen öljynvalitsin suositteli tuohon moottoriin Edge 0w40 öljyä parhaana vaihtoehtona kolmesta, mutta nyt pelkästään 5w30 Edgeä.. :think
          Jos vuotava koppa näkyy öljynpinnassa saa se vuotaa jo ihan hitosti.
          Hivenen öljyn kuuluukin hävitä. Jos ei häviä tulee sitä sinne moottoriin jostain lisää.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10051
            • KVLA

            Originally posted by Gedd View Post
            M62 käy alkuperäisellä termostaatilla aivan h*lvetin kuumana. Vedet normaaliajossa hienosti 100 astetta. Sen takia ne paisarit, jäähdyttimen letkut sekä monet muoviosat konehuoneessa hajoilevat.
            Kyllä noita vastaavia osia hajoaa noissa "kylmemmissä" kutos koneisissakin varmasti yhtä paljon.

            Comment

            • ritariässä
              BTCF Member
              • Jan 2006
              • 3598
              • Raisio

              Tiedä sitten miksi hajoavat, mutta omassa kikottimessa loppuvuodesta 2003 leimattu/tarroitettu jäähdytin bmw osanumerolla eli alkuperäinen, joten kyllä noi jotain kestää. termari ja vesipumppu vaihdettu kerran saksanvuosina.

              Kun kerta alkuperäinen kestää +10wee/ +200tkm, kenen valmistama kannattaa ostaa että kestäis edes puolet alkuperäisestä.

              Behr vai?

              Tarkoitus vaihtaa/vaihdattaa isossa loppukevään huollossa.
              G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

              Comment

              • asis
                BTCF Member
                • Mar 2009
                • 1138
                • Joensuu

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Jos vuotava koppa näkyy öljynpinnassa saa se vuotaa jo ihan hitosti.
                Hivenen öljyn kuuluukin hävitä. Jos ei häviä tulee sitä sinne moottoriin jostain lisää.
                No joo, ei nyt ihan niin paljon vuoda että edes maahan asti tiputtaisi. Kuinka paljon on muuten tuon öljytikun min ja max merkkien väli? Jotain litra? Näillä öljyillä on nyt ajettu joku 6-7tkm ja öljyn pinta näyttää olevan puolessa välin tikkua.
                E39 540iA M-Sport Imolarot II
                E36 323i touring
                Volvo V70 2.4D mk3
                Honda Accord 2.4 i-VTEC CL9
                Honda Civic 1.4 4d ES
                Chevy Caprice Classic
                ex:
                E32 730iA
                E39 528i Calypsorot metallic
                E36 325i x2

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by asis View Post
                  No joo, ei nyt ihan niin paljon vuoda että edes maahan asti tiputtaisi. Kuinka paljon on muuten tuon öljytikun min ja max merkkien väli? Jotain litra? Näillä öljyillä on nyt ajettu joku 6-7tkm ja öljyn pinta näyttää olevan puolessa välin tikkua.
                  Näyttää hävittävän öljyä about puolet enemmän kuin oma.
                  Teboilin 5W-40 öljyt olleet käytössä.

                  Tosin kovin on suhteellista tuo öljyjen kuluminen...

                  Comment

                  • Gedd
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 479
                    • Tampere

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Kyllä noita vastaavia osia hajoaa noissa "kylmemmissä" kutos koneisissakin varmasti yhtä paljon.
                    Sitten on varmasti kutoskoneisissa heikompia nuo kyseiset osat jos niitä hajoaa yhtä paljon vaikka järjestelmässä on vähemmän lämpöä ja pienempi paine. Hyvä tietää

                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Näyttää hävittävän öljyä about puolet enemmän kuin oma.
                    Teboilin 5W-40 öljyt olleet käytössä.

                    Tosin kovin on suhteellista tuo öljyjen kuluminen...
                    1,5l on mittatikun väli. Mulla menee juurikin tuo tikunväli vuodessa. Paljon tuntuu tulevan kampuran stefasta ym jakopään tiivisteistä. Ehkä osa tuli myös huohotusongelmista johtuen, katsotaan väheneekö kulutus nyt kun on huohotinremppa tehty.
                    Last edited by Gedd; 15-02-2015, 02:04.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3598
                      • Raisio

                      Taidan kokeilla Mobilin ESP 5w-30 kun on edullisemppa kuin esim Castrolin EDGE ja luokitukset periaatteessa samaa tasoa. Jos toi kelpaa muutamiin Porscheihin, niin miks ei bemarinkasiinkin.
                      G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                      Comment

                      • jakeluvesimies
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2010
                        • 2726
                        • On the road @ Laplandia

                        Teboil 5w-40 sopunihtainen ja tarpeeksi laadukas. Tokmannilta sain 8 litraa 38,50e

                        Comment

                        • ritariässä
                          BTCF Member
                          • Jan 2006
                          • 3598
                          • Raisio

                          Pysytään nyt kuitenkin 30 kuumapäällä. En näe 40 öljystä mitään lisäetua koneelle.

                          Edullinen 5w-30 http://www.motonet.fi/fi/tuote/59001...oljy-5l-dexos2

                          Toimi helvetinkoneena tunnetussa N42 ilman kolinoita ja raksutuksia
                          G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                          Comment

                          • TuKeZii
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 79
                            • Hämeenlinna

                            Taitaa mennä itsellä tilaukseen tuo työkalusetti, kun ei tunnu mistään sitä lainaksi saavan!

                            (http://www.tooloutlet.fi/en/Tuotteet...M62+Vanos/4219)

                            Tuommoinen siis, eli vuokrattavissa on sitten jos joku tarvitsee!
                            ex:e39 540ia m-sport -01, e34 525i turbo,e30 M50 touring, e30 324td, e46 330xda m-sport....

                            Comment

                            • Gedd
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 479
                              • Tampere

                              Originally posted by TuKeZii View Post
                              Taitaa mennä itsellä tilaukseen tuo työkalusetti, kun ei tunnu mistään sitä lainaksi saavan!

                              (http://www.tooloutlet.fi/en/Tuotteet...M62+Vanos/4219)

                              Tuommoinen siis, eli vuokrattavissa on sitten jos joku tarvitsee!

                              Hyvä homma! Laitan viestiä lähempänä

                              Comment

                              • alley
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2010
                                • 53
                                • oulu

                                Onko kellään tai tietääko joku kellä olisi oulun alueella m62tu ajoitus vehkeitä vuokrattavana. Itse ostin pelkästään lukitus tarpeet. Nyt tulin siihen tulokseen että sama se vanoskin olisi ajoittaa kun jakopää auki. Tarvisi vielä ne vanoksen ajoitus vehkeet. 170tkm ajettu kone. Laahaimet ehjät ja ketju oli aavistuksen venynyt. Vaidetaan nyt uusia osia ennen kuin kilahtaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎