Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60/M62 kysymyksiä II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mantamane
    Bimmer Rookie
    • Dec 2012
    • 58
    • Taipalsaari

    Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
    Mutta joo ei ihan perinteisesti.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8258
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by mantamane View Post
      Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
      Mutta joo ei ihan perinteisesti.
      Selvä se sitten on, kokeile seuraavaankin lohkoon
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by mantamane View Post
        Kyllä voi hoonata, mutta siihen ajetaan lopuksi jonkinlaisilla huopatassuilla ja jollain aineella pinnoite, hionnan jälkeen.
        Mutta joo ei ihan perinteisesti.
        Hoonin terä pitää olla tietynlainen ja pinta etsataan sen jälkeen. Eli syövytetään kemiallisesti alumiini pois, niin että pelkkä pii jää pintaan.
        Väärin hoonattuna pii irtoaa kokkareina ja naarmuttaa pytyn kunnolla. Vaatii siis tietotaitoa ja oikeat vehkeet.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5257
          • Pirkkala

          Mainittakoon että rautaputkiseen lohkoon hoonaus tehdään jotta saadaan sopivia naarmuja joiden avulla öljy voitelee mäntää.
          Tässä alusilin tapauksessa mekanismi on kokonaan eri. Pinnasta poistettava alumiini tekee pinnalle saman kuin perinteinen hoonaus mutta sitä ei tehdä samalla tavalla. Joissakin alusil lohkoissa on jonkinlaiset hoonausjäljet ja toisissa ei mitään muuta kun tasasen harmaa pinta.

          Männän sisäänajo onkin sitten se kohta mistä minä en tiedä sanoa oikeastaan mitään. Se on kuitenkin olennainen osa jotta sylinteriputken seinämästä tulee oikeanlainen.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • ritariässä
            BTCF Member
            • Jan 2006
            • 3514
            • Raisio

            M62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.
            G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              Originally posted by ritariässä View Post
              M62 koneen ulkomitat eli öljypohjasta imusarjaan, leveys, pituus. Pitäs Yks kone kuljettaa ja pohtia mikä järkevin kuljetusväline.
              Avaat toukan konepellin ja mittaat? M62tu:n mitat ei M62:sta niin paljoa eroa, että sillä olisi mitään merkitystä kuljettamiseen.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • merbau
                Bimmer Rookie
                • Jun 2010
                • 130
                • Pälkäne

                No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:

                ----8<----
                E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                -------------------------------------
                Date: 11/07/15 20:18:34
                ECU: ME72KWP0
                JobStatus: OKAY
                Variant: ME72KWP0
                -------------------------------------------------------------
                RESULT: 1 errors in error memory !
                -------------------------------------------------------------
                33 Camshaft control
                Error frequency : 1
                Logistic counter: 39
                Engine speed 520.00 /min
                Engine temperature 68.25 Grd C
                wnwi1_u -1.00 Grad KW
                tanwrhf_0_A 63.54 % TV
                Error currently available
                --
                --
                Adaptation value impact not plausible current,
                --
                Adaptation value impact not plausible Initial,
                --
                --
                SCATT-active
                --
                ================================================== ===========
                ----8<----

                Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?

                Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.

                Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.

                Onko ajatuksia tästä?

                Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
                Last edited by merbau; 09-11-2015, 09:13.
                540iA -00 M-sport
                Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3514
                  • Raisio

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  Avaat toukan konepellin ja mittaat? M62tu:n mitat ei M62:sta niin paljoa eroa, että sillä olisi mitään merkitystä kuljettamiseen.
                  Oli toukka 15 kilsan päässä ja kaunis ajatus että jollain olis mittoja muistissa.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10949
                    • Joensuu

                    Originally posted by merbau View Post
                    No niin, pitkään palvellut sigun 540i sitten lykkäsi myrkyn: Tyhjäkäynti huononi merkittävästi venttiilikopan tiivisteiden vaihtorempan jälkeen. Käynti meni sen verran huonoksi että luin vikakoodit, ja tällaista tuli:

                    ----8<----
                    E R R O R M E M O R Y R E P O R T
                    -------------------------------------
                    Date: 11/07/15 20:18:34
                    ECU: ME72KWP0
                    JobStatus: OKAY
                    Variant: ME72KWP0
                    -------------------------------------------------------------
                    RESULT: 1 errors in error memory !
                    -------------------------------------------------------------
                    33 Camshaft control
                    Error frequency : 1
                    Logistic counter: 39
                    Engine speed 520.00 /min
                    Engine temperature 68.25 Grd C
                    wnwi1_u -1.00 Grad KW
                    tanwrhf_0_A 63.54 % TV
                    Error currently available
                    --
                    --
                    Adaptation value impact not plausible current,
                    --
                    Adaptation value impact not plausible Initial,
                    --
                    --
                    SCATT-active
                    --
                    ================================================== ===========
                    ----8<----

                    Katselin roughnessit sylintereistä, ja sepä vasta oli karmeaa katsottavaa. Parissa sylinterissä arvot n. 1000, eikä muutkaan mitään pientä antaneet. Ehkä tämä on kuitenkin turha havainto, ja enemmänkin seurausta jostain isommasta vaivasta?

                    Ollaanko nyt siinä vaiheessa matkantekoa, että pitää alkaa miettiä jakopään remppaa? Auton mittarissa on 261tkm. Omassa omistuksessa auto on ollut 120tkm, eikä tuona aikana ole jakopäälle tehty mitään muuta kuin kiristin vaihdettu n 80tkm sitten.

                    Moottorin käyntiääni ei ole omaan korvaan mitenkään huolestuttava, eikä auto tunnu tehottomaltakaan. Ehkä viime aikoina laatikko on vaihtanut isommalle jotenkin nytkäyttäen. Voi olla omaa vainoharhaisuuttakin.

                    Onko ajatuksia tästä?

                    Edit: rough-mittaus sylintereistä, kuva lisätty.
                    No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • merbau
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 130
                      • Pälkäne

                      Originally posted by HTK12 View Post
                      No jos se käynti huononi rempan jälkeen jäljet johtaa sylttytehtaalle. Tiiviste huonosti? Tuliko kaikki irroitetut osat kunnolla takaisin paikalleen? Imuvuoto syntyy melko helposti.
                      Historia tästä menee kutakuinkin näin:
                      1. Venakopan tiivisteen vaihto
                      2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
                      3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
                      4. venttiilin vaihto
                      5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
                      6. ajoon


                      Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

                      Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
                      540iA -00 M-sport
                      Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                      Comment

                      • Kotanen_
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2009
                        • 50
                        • Keski-Suomi

                        Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!

                        Comment

                        • ike24
                          BTCF Member
                          • Mar 2011
                          • 957
                          • haapavesi

                          Originally posted by Kotanen_ View Post
                          Onko joukossamme m60 tietäjiä? Kysymys olis sellanen että ilmeisesti tuossa b30 motissakin on lähdöt valmiina öljynlauhduttimelle, onko tässä kierrossa täysi öljynpaine, voisiko käyttää turbon öljynkiertoon..Vai onko ainut järkevä ratkasu ottaa lähtö öp anturilta ja paluu öljypohjaan jne. Kiitos!
                          Paine Anturilta ja paluu öljypohjaan. Näin toimii itellä

                          Comment

                          • kalevik
                            BTCF Member
                            • Apr 2009
                            • 957
                            • Salo

                            Originally posted by merbau View Post
                            Historia tästä menee kutakuinkin näin:
                            1. Venakopan tiivisteen vaihto
                            2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
                            3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
                            4. venttiilin vaihto
                            5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
                            6. ajoon


                            Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

                            Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
                            Venttiilikoppien tiivisteiden vaihtoa varten ei tarvitse koskea imusarjaan. Eli ei sinne imuvuotoa tuon takia voi syntyä.

                            Mistä tiiviste pullahti ? arvaan että joku puolikuu petti? Todennäköisesti asennettu huolimattomasti. Ennen alkaa vuotamaan kampiakselin stefoista ennen kuin puolikuu (oikein paikallaan) pullahtaa.

                            Nokka-akselin anturin johto mitattu? Sigun autoon taannoin vaihdoin mm. koppien tiivisteet ja kaikki piuhat/liittimet on todella varoen käsiteltäviä.

                            Itse tarkistaisin kaikki liittimet vielä kerran. Sinulla taitaa olla vielä vanoksetkin? Ja liittimiin ihan visuaalinen tarkistus, että kaikki piikit on suorassa jotta osuvat reikiinsä. On nähty voimalla laitettuja liittimiä, yksi piikki ihmeellisessä kulmassa.
                            E61 525i, Suzuki VS1400
                            Exät: Jaana, Susanna, Maija

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10949
                              • Joensuu

                              Originally posted by merbau View Post
                              Historia tästä menee kutakuinkin näin:
                              1. Venakopan tiivisteen vaihto
                              2. ajoon rempan jälkeen, alkaa vuotaa öljyä juuri vaihdetun venakopan tiivisteen välistä (tiiviste pullahtaa pois)
                              3. syydiagnoosi -> imusarjan päässä oleva venttiili tukossa/rikki, joka nosti paineet kampikammiossa
                              4. venttiilin vaihto
                              5. uusi kopantiiviste pullahtaneen tilalle (ei tarkkaa tietoa tästä, oliko vain toinen vai molemmat)
                              6. ajoon


                              Tämän jälkeen on tyhjäkäynti ollut heikkoa.

                              Vien tuon ensi viikolla rempan tehneen liikkeen tsekattavaksi. Olisiko antaa lisävinkkiä, mistä päästä tätä kannattaa alkaa penkoa?
                              Imusarjan takana olevan separaattorin vaihdossa on varmaankin imusarja irroitettu? Toki sen voi ilmankin vaihtaa, mutta ilmeisesti pajalla käytetty ja siellä varmaan nappasivat imusarjan irti. Vaihdettiinko samalla imusarjan kaikki tiivisteet (vanhat tiivisteet luultavasti kovettuneet eivätkä enää pidä kun on aukaistu)? Noin paljon kun on purettu niin imuvuotoja voi olla monessa kohtaa.. Paras olisi, jos pajalla olisi laite, jolla etsiä imuvuotoja. Toki voi sitä ilmankin etsiä, vaatii vaa sitten tarkkaivaisuutta asentajalta. Onko mitään vikakoodeja? Irtoinaiset piuhat kyllä luultavasti antaa jonkun koodin.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Patriot
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 274

                                VANOS-peijaiset alkaa lähestyä. M62TU-työkalujen vuokraus taikka osto kiinnostaisi joten niitä voi tarjota.


                                Tarvitsenko "normaalien" ajoitustyökalujen lisäksi jonkin erikoistyökalun kampuran pultin/viskon irroittamiseen?

                                Tarkoitus olisi harrastehenkisesti uusia tuo huohottimen pönttö ja vaihtaa Beisanin tiivistesetti vanoksiin. Samalla sitten menee vähän muutakin tiivistettä ja o-rengasta vaihtoon. Osat ovat nyt tulossa Pielmeierilta. Noin 160 euroa jäi edullisemmaksi mitä KL-varaosista.

                                Oma osalistani (lopussa olevat vapaat suomennokset olivat itselleni hahmottamaan mistä on kyse)
                                Mukana myös huohotukseen liittyviä osia ja lisäilmapumpulle uusi syöttöletku. Saa mainita jos jotain aivan oleellista puuttuu.
                                1. # Partnumber Quantity Description English Description Finnish
                                2. 12 07119901511 2 O-ring - lisäilmaputken o-renkaat
                                3. 16 07119906361* 2 O-ring - o-rengas
                                4. 8 07119906363 1 O-ring - keskilaahaimen o-rengas
                                5. 20 07119963355* 1 Gasket ring - nokkaketjun kiristimen o-rengas
                                6. 9 11121706927 2 O-ring - vanos-solenoidin takaiskuventtiilin o-rengas
                                7. 4 11131436324 1 Gasket Asbestos Free - alemman öljypohjan tiiviste
                                8. 5 11131439736* 25 Hex bolt with washer - alemman öljypohjan pultit
                                9. 3 11141275466 1 Gasket ring - kampiakselin stefa
                                10. 6 11141436978 1 Gasket set chain case - alemman kotelon tiivistesarja
                                11. 9 11141736758 1 Gasket ring - gasket ring
                                12. 4 11141741127 1 Gasket ring - vasen yläkotelon tiiviste 1-4
                                13. 5 11141741128 1 Gasket ring - oikea yläkotelon tiiviste 5-8
                                14. 5 11151705301 1 Vent pipe - huohottimen väliputki
                                15. 6 11231736585 1 Collar screw - kampiakselin pultti
                                16. 14 11311435028 4 Sliding piece - yläketjun liukupala
                                17. 2 11311705512 6 Rectangring - nokka-akselin tiivisterenkaat
                                18. 16 11311741236 1 Guide rail - oikea laahain
                                19. 6 11311741777 1 Deflection rail - keskilaahain
                                20. 13 11311745406 1 Guide rail - vasen ketjulaahain
                                21. 2 11361433660 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 1-4
                                22. 2 11361433664 1 Distribution piece - vanos-jakoblokki 5-8
                                23. 3 11361705578 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 1-4
                                24. 3 11361705579 1 Gasket Steel - vanos-yksikön tiiviste 5-8
                                25. 17 11421713597 1 O-ring - kiristinlaahaimen o-rengas
                                26. 12 11431707164 1 O-ring - öljytikun alempi o-rengas
                                27. 18 11431717666 2 O-ring - öljytikun ylempi o-rengas
                                28. 2 11511731372 1 Gasket Asbestos free - vesipumpun tiiviste
                                29. 5 11531710048 2 O-ring - ison vesiputken o-rengas
                                30. 7 11531710055 2 O-ring - pienen vesiputken o-rengas
                                31. 1 11611440135 1 Sucking jet pump - huohottimen takaisku
                                32. 7 11721438263 1 Pressure hose assy - lisäilmapumpun syöttöputki
                                33. 3 12317507996 1 Gasket ring f generator - laturin o-rengas
                                34. 7 12611744292 1 Gasket ring - öljytasoanturin tiiviste
                                Last edited by Patriot; 17-11-2015, 12:21.
                                E39 540iA M62TUB44

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎