Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Lopaka View Post
    Pitänee lähteä tuota vikaa sitten etsimään MAFfista. Voihan se olla tosin tuo toinen lambdakin sökönä, vaikka ei nyt vikakoodia anna.
    Livedatasta näkee toimiiko se, jos lämmettyään lambdan jännite alkaa seilaamaan nopeahkolla tahdilla on lambda ok.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Lopaka
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 407

      Jos MAFista nykäisee johdon käydessä irti niin heittääkö auto päälle jotkut BMW:n ohjearvot? Näin eilen korjaamolla äijä oletti ja kun auto oli eilen testerissä kiinni nykäistiin maffilta piuha irti ja päästöt sen kuin nousivat. Sanoi, että luultavasti maf kunnossa.

      Comment

      • hatzi
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 31
        • turku

        Päästöihin se kusi täälläki.

        Tyhjäkäynnillä:

        CO% 0,8 (sallittu 0,5)
        CO2 0,5
        HC 749 (sallittu 100)
        O2 1,87

        Kierroksilla:

        CO% 0,69 (sallittu 0,3)
        CO2 14.1
        HC 321 (sallittu 100)
        O2 1
        Lambda 1.01

        Eli rikkaalla käypi kone. Mistäs päi kannattaa vikaa lähtee etsimää? Ens viikon alussa vien paikalliseen huoltoon jos ei mitään järkevää ite saa aikaseks.

        Comment

        • Lopaka
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2005
          • 407

          MAF antoi livedataa luettaessa arvoja 0,6V-1,6V kierroksista riippuen. Onkos nämä ok?

          Comment

          • Lopaka
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2005
            • 407

            Originally posted by Lopaka View Post
            MAF antoi livedataa luettaessa arvoja 0,6V-1,6V kierroksista riippuen. Onkos nämä ok?
            Ei kellään näistä maffin arvoista tietoa?

            Comment

            • Lopaka
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2005
              • 407

              Vaihdoinpa tuossa ihan varmuuden vuoksi toisenkin lambdan. Eipä ollut vaikutusta päästöihin...

              Comment

              • Jolli
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 2556
                • Virolahti

                Kattia on tosiaan turha epäillä. Kunnossa oleva katti pudottaa n.70-100 HC:tä, eli tyhjäkäynnillä olisi silti aivan liikaa. imuvuodot jne katsottu?
                Näköjäänhän nekin on katsottu.
                Last edited by Jolli; 17-09-2010, 17:39.
                Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                PM tavoittaa, puhelimella ei.

                Comment

                • Lopaka
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2005
                  • 407

                  Originally posted by Jolli View Post
                  Kattia on tosiaan turha epäillä. Kunnossa oleva katti pudottaa n.70-100 HC:tä, eli tyhjäkäynnillä olisi silti aivan liikaa. imuvuodot jne katsottu?
                  Ihan korjaamolla sitä tuossa 1.5h tarkastelivat eikä imuvuotoa löytynyt. Lukivat livedatasta MAFfin antavat arvot, jotka olivat kierroksista riippuen 0,6-1,6V. Nyt kiinnostaisi tietää, onko nämä lukemat ok? Ei nyt viitsisi useampaa saturaista MAFfiin iskeä kiinni, jos vika ei olisi siinä.

                  Comment

                  • hatzi
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2008
                    • 31
                    • turku

                    Nyt tarveis pikasta helppiä!!

                    Eli päästöt kusi ja arvot tuossa pari postia ylempänä.

                    Vaihdettua osaa imuletku siitä imm:ltä imusarjalle, lambda ja tulpat. Imuvuodot tutkittu ja ainut oli toi imuletku eli ne pitäisi olla kunnossa. hc edelleen 300 huitteilla ja co 0.5 . Tänään tai huomenna kokeillaan toista kattia jos vaan saadaan lainaan yhestä paikkaa.

                    Autoa on kyllä poljettu tarpeeksi ennen mittaamista et kylmästä katista ei oo kiinni. Huoltomies puhus jotai et noi hc ja co arvot vastais katittoman auton päästöi. Nyt ois just hyvä päästä tesmaaman toimival katil et vaikuttaaks miten ku aika tyyris pala ostel turhan takia.

                    Ehdotuksii otetaa vastaa et mis vois vika oll et itel ei ainakaa tuu mielee mist seuraavaks lähtis kattelee?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Originally posted by Lopaka View Post
                      Ihan korjaamolla sitä tuossa 1.5h tarkastelivat eikä imuvuotoa löytynyt. Lukivat livedatasta MAFfin antavat arvot, jotka olivat kierroksista riippuen 0,6-1,6V. Nyt kiinnostaisi tietää, onko nämä lukemat ok? Ei nyt viitsisi useampaa saturaista MAFfiin iskeä kiinni, jos vika ei olisi siinä.
                      Noilla arvoilla ei tee yksinään mitään, jos imuvuodot on ok katso adaptaatioprosentteja. Jos kohollaan molemmissa pankeissa, pakoputki ei tukossa ja bensanpaineet ok -> maf vaihtoon.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by hatzi View Post
                        Nyt tarveis pikasta helppiä!!

                        Eli päästöt kusi ja arvot tuossa pari postia ylempänä.

                        Vaihdettua osaa imuletku siitä imm:ltä imusarjalle, lambda ja tulpat. Imuvuodot tutkittu ja ainut oli toi imuletku eli ne pitäisi olla kunnossa. hc edelleen 300 huitteilla ja co 0.5 . Tänään tai huomenna kokeillaan toista kattia jos vaan saadaan lainaan yhestä paikkaa.

                        Autoa on kyllä poljettu tarpeeksi ennen mittaamista et kylmästä katista ei oo kiinni. Huoltomies puhus jotai et noi hc ja co arvot vastais katittoman auton päästöi. Nyt ois just hyvä päästä tesmaaman toimival katil et vaikuttaaks miten ku aika tyyris pala ostel turhan takia.

                        Ehdotuksii otetaa vastaa et mis vois vika oll et itel ei ainakaa tuu mielee mist seuraavaks lähtis kattelee?
                        Mikä kone? Ei vastaa katittoman arvoja jos muovimoottori, katin vaihto turhaa.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • hatzi
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 31
                          • turku

                          Originally posted by Cell View Post
                          Mikä kone? Ei vastaa katittoman arvoja jos muovimoottori, katin vaihto turhaa.
                          jaa nii unohtuski mainita . Auto 320i vm. -92. Jostain kirjasta oli noita arvoja kattellu.

                          Edit. Oli sittenki noi päästöt muuttunu hiukan enemmä mitä ymmärsin eli hc oli nyt 80 paikkeil eli se menis jo katsastuksest läpi mut se co pomppii edellee 0,8 huitteilla.
                          Last edited by hatzi; 23-09-2010, 17:11.

                          Comment

                          • Lopaka
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2005
                            • 407

                            Originally posted by Cell View Post
                            Noilla arvoilla ei tee yksinään mitään, jos imuvuodot on ok katso adaptaatioprosentteja. Jos kohollaan molemmissa pankeissa, pakoputki ei tukossa ja bensanpaineet ok -> maf vaihtoon.
                            Nyt tässä päästiin kokeilemaan toisella maffilla, eikä muutoksia päästöihin tullut. Alkaa kohta itku tulemaan, kun mitään vikaa ei löydy. Kaiken järjen mukaan siellä on jossain nyt imuvuoto, mutta kun sitäkään ei ole kissojen ja koirien kanssa löydetty.

                            Mitään imuvuodon oireita ei kyllä muuten ole. Autossa potku tallella (testasin piruuttani gps:llä 0-100km/h ja tasan 9 sekkaan meni) ja kulutus normaali.

                            Kenelläkään mitään "epätavallista" paikaa, josta tuota imuvuotoa voisi alkaa etsimään?
                            Last edited by Lopaka; 24-09-2010, 12:39.

                            Comment

                            • mitrunhe
                              Newbiemmer
                              • Aug 2009
                              • 19
                              • Kajaani

                              E34 535i käy rikkaalla - ei mene läpi päästömittauksista

                              Mikäköhän neuvoksi, kun sigun maamoottori käy pakokaasupäästömittausten mukaan aivan liian rikkaalla? Pakokaasu haisee suht voimakkaasti bensalta ja kulutuskin on ehkä hieman liian korkea (keskikulutus n. 14,6 l / 100 km). Kulkupuoli kuitenkin kunnossa kuten myös tyhjäkäynti. :think

                              Tulpat on vasta vaihdettu, ja entiset olikin aika mustat kärjistään. Ensimmäisessä mittauksessa CO- ja HC-arvot olivat koholla, mutta lambda-arvo hyvä. Sen jälkeen putsasin myös ilmamäärämittarin ja käänsin rullaa pari napsua vastapäivään - tuloksena seuraavassa mittauksessa se, että lambda-arvokaan ei enää ollut kohdillaan. Imuvuodot on tarkistettu eli ei niitäkään pitäisi olla. Lambda-anturiko porsinut?

                              EDIT: Ai niin, unohtui mainita, että autoa on luonnollisestikin sopivasti lämmitelty ennen mittauksia

                              EDIT 2: Ongelma ratkesi lambda-anturin vaihdolla ja putken paikkauksella. Kulutuskin vaikuttaa tippuneen n. 3 l / 100 km

                              Joutokäyntimittaus
                              -------------------------------
                              Lambda 0.749
                              CO 9.315
                              CO2 8.65
                              HC 678 ppm
                              O2 0.66
                              COcor 9.315

                              Korotettu joutokäynti
                              -------------------------------
                              Lambda 0.756
                              CO 9.193
                              CO2 8.98
                              HC 450 ppm
                              O2 0.46
                              COcor 9.193
                              Last edited by mitrunhe; 23-10-2010, 15:09.
                              E34 525i M50B25 '91 Nauticgrün
                              Ex: E39 530dT '01 M-Sport Cosmosschwartz metallic
                              Ex: E34 535i '91 Diamantschwarz metallic

                              Comment

                              • hatzi
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2008
                                • 31
                                • turku



                                Voiskohan koneen rikkaalla käyminen johtua osasta numero 8? Eli jos anturi rikki ja tunnistaa et kone kävis kylmempänä mitä oikeesti käy jolloin rikastais turhaan seosta?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎