Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atpanula
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 139
    • Kuopio

    M50B20, katilla, tyhjäkäynti/>2000:

    CO% 0,01/0,01
    HC PPM 35/15
    O2 0,14/0,16
    CO2 14,9/14,9
    Lambada 1,005

    Kaiketi ihan hyvät arvot kun ei tullut sanomista. Leimaa ei kuitenkaan tullut kun takaa molemmat jouset poikki, levyt melkein puhki ja toinen iskari 14% tehoinen

    Seuraavaksi tutkailemaan paljonko lysti maksaa (motonetin sivut, täältä tullaan)...
    ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
    ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

    Comment

    • Arde92
      BTCF Member
      • Aug 2010
      • 1330
      • Lohtaja/keski-pohjanmaa

      Katsastuksesta tuli hylätty kyseisten arvojen mukaan:
      Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
      CO% 1.53____ 1.38
      CO2: 904 _____8.3
      HC ppm:145 ___152
      O2: 2,63 _______3.5



      Että paljoko näitten kuulus olla ja viittaisko vialliseen lambdaan?



      e36 325i -92
      E39 M5 Titansilber<------
      F11 530D Spacegray
      E36 323i M-sport Med Hölsteri
      Ex :E61 525D Lci Carboni
      Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
      Ex :E61 530XD Monacoblau<------
      Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
      Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by Arde92 View Post
        Katsastuksesta tuli hylätty kyseisten arvojen mukaan:
        Tyhjäkäynnillä Kierroksilla
        CO% 1.53____ 1.38
        CO2: 904 _____8.3
        HC ppm:145 ___152
        O2: 2,63 _______3.5

        Että paljoko näitten kuulus olla ja viittaisko vialliseen lambdaan?

        e36 325i -92
        Ei, vaan vuotavaan pakoputkeen ja imuvuotoon/vuotoihin.

        Comment

        • kaikkone
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 933
          • Villähde

          Jahas. pomppii edelleen.
          Kansirempan tehneenä. Imusarjasta miljoona letkua uusittuna.

          samat arvot melkein kuin ennen kansiremppaa. masentavaa. onneksi auto piristyi kummasti (300k täynnä)

          Ennen arvot oli
          Tyhjä 2000rpm
          co 0,15 / 0,51 - eli pomppas
          hc 132 / 48 - eli pomppas
          lambda 1,04 - eli pomppas
          co2 15,1 / 14,40
          O2 0,70 / 1,20

          Nyt kansirempan jälkeen
          CO 0,36 / 0,43 - eli pomppas
          HC 148 / 51 - eli pomppas
          lambda 1,02
          CO2 13,4 / 13,4
          O2 0,76 / 0,67

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            Originally posted by kaikkone View Post
            Jahas. pomppii edelleen.
            Kansirempan tehneenä. Imusarjasta miljoona letkua uusittuna.

            samat arvot melkein kuin ennen kansiremppaa. masentavaa. onneksi auto piristyi kummasti (300k täynnä)

            Ennen arvot oli
            Tyhjä 2000rpm
            co 0,15 / 0,51 - eli pomppas
            hc 132 / 48 - eli pomppas
            lambda 1,04 - eli pomppas
            co2 15,1 / 14,40
            O2 0,70 / 1,20

            Nyt kansirempan jälkeen
            CO 0,36 / 0,43 - eli pomppas
            HC 148 / 51 - eli pomppas
            lambda 1,02
            CO2 13,4 / 13,4
            O2 0,76 / 0,67
            Ihan ensimmäisenä kannattaa huudattaa katalysaattori kuumaksi, että sieltä lähte kaikki noki liikkeelle. En muista ootko polttanut lambdat kaasulla, mutta siitäkään ei ole haittaa, kun moottori on aiemmin käynyt rikkaalla.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • kaikkone
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 933
              • Villähde

              Originally posted by kaol View Post
              Ihan ensimmäisenä kannattaa huudattaa katalysaattori kuumaksi, että sieltä lähte kaikki noki liikkeelle. En muista ootko polttanut lambdat kaasulla, mutta siitäkään ei ole haittaa, kun moottori on aiemmin käynyt rikkaalla.
              Myönnettäköön että en ole kerinny ajamaan ku maks 20-30km sen jälkee ku kansi on pistetty paikoilleen.
              Aattelin et olis toiminu, katastus mies suositteli lambdojen karstan poistoa.
              lambdad irti ja karsta pois.

              Otin jo lambdad irti ja tutkailin ja hutkailin. mielestäni aika puhtaat silti

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                Originally posted by kaikkone View Post
                Otin jo lambdad irti ja tutkailin ja hutkailin. mielestäni aika puhtaat silti
                Ei haittaa vaikka poltat tulikuumaksi lambdat vaikka kaasupillillä tai kosanilla
                Mut elä polta liikaa
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  Originally posted by kaikkone View Post
                  Myönnettäköön että en ole kerinny ajamaan ku maks 20-30km sen jälkee ku kansi on pistetty paikoilleen.
                  Aattelin et olis toiminu, katastus mies suositteli lambdojen karstan poistoa.
                  lambdad irti ja karsta pois.

                  Otin jo lambdad irti ja tutkailin ja hutkailin. mielestäni aika puhtaat silti
                  Niin ja piti kysymäni että toimiiko lambda korjaus oikein? Riittääkö korjauksen rajat? Mitä Bankit näyttää? Tokihan jos kyseessä on orggisanturit niin toiminta on saattanut alkaa jo hidastua joten ei vaihtokaan pahaksi ole.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • kaikkone
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 933
                    • Villähde

                    Originally posted by Supa View Post
                    Niin ja piti kysymäni että toimiiko lambda korjaus oikein? Riittääkö korjauksen rajat? Mitä Bankit näyttää? Tokihan jos kyseessä on orggisanturit niin toiminta on saattanut alkaa jo hidastua joten ei vaihtokaan pahaksi ole.
                    Nii siis mitä adaptiovaluet näyttää?, nollaillu niitä nyt pari kertaa, annan nyt niiden olla ja katon miksi muuttuu. kokeilen vielä ensviikolla niin et hehkutan kunnol auton lämpimäks ja ajelen mittaamaan,

                    Pitänee kai tilata uudet.
                    Mietin kun ngk:n sivuillaki lambdan tiedoista on vaan et 0-1v :n välillä pitäs pyöriä voltit. :P, mistäs nyt sit tiedän et noi lambdad ebayssa on oikeat?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      Vaihtamalla lambdat et kyllä pääse ongelmasta millään tapaa eroon, soppa on ihan kohdallaan muttei se vaan pala kunnolla tai on jotain muuta vikaa. Ennemmin kannattais katsoa että korjaantuiko se ohivuoto-ongelma...
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Originally posted by Cell View Post
                        Vaihtamalla lambdat et kyllä pääse ongelmasta millään tapaa eroon, soppa on ihan kohdallaan muttei se vaan pala kunnolla tai on jotain muuta vikaa. Ennemmin kannattais katsoa että korjaantuiko se ohivuoto-ongelma...
                        Mitä muuta vikaa vois enää olla :<

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by kaikkone View Post
                          Jahas. pomppii edelleen.
                          Kansirempan tehneenä. Imusarjasta miljoona letkua uusittuna.

                          samat arvot melkein kuin ennen kansiremppaa. masentavaa. onneksi auto piristyi kummasti (300k täynnä)

                          Ennen arvot oli
                          Tyhjä 2000rpm
                          co 0,15 / 0,51 - eli pomppas
                          hc 132 / 48 - eli pomppas
                          lambda 1,04 - eli pomppas
                          co2 15,1 / 14,40
                          O2 0,70 / 1,20

                          Nyt kansirempan jälkeen
                          CO 0,36 / 0,43 - eli pomppas
                          HC 148 / 51 - eli pomppas
                          lambda 1,02
                          CO2 13,4 / 13,4
                          O2 0,76 / 0,67
                          Kylmä toi on tainnut olla ainakin "jälkeen" mitatessa , CO2 on matala . "Ennen" luvut kertoo että palaa OK ja taitaa kattikin toimia.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • kaikkone
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 933
                            • Villähde

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Kylmä toi on tainnut olla ainakin "jälkeen" mitatessa , CO2 on matala . "Ennen" luvut kertoo että palaa OK ja taitaa kattikin toimia.
                            ei kyllä hehkutettu paljoa, tuossa vaihees ku mittailtii oli vielä lämpenemisen kanssa ongelmia, (en tiedä onko vieläkä kohillaan ilmaus), eli olin kyllä pyöritelly konetta tyhjäkäynnil kotipihas aika paljon ja varaston pihassa siinä samalla kun pumppailin, lämpö nous tuolla mittaillessaki yli 92:sen joten aateltii että olis lämmin kone /putkisto :o.
                            Kun väki sanoo että ehjällä koneella ei tarvitsiisi mitään hirveitä lämmityksiä tehä että menee päästöistä läpi, eikö tällöin voi olettaa että jotain hämminkiä on jossain?

                            Comment

                            • Jampsu87
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1335
                              • Rovaniemi

                              Hitusen aihetta sivuten:

                              Aiheuttaako rikkinäinen katalysaattori ruudin hajua pakokaasuun. Ruvennut m42:sen pakokaasut haisemaan kuumalla koneella vahvasti ruudille kun tyhjäkäynnillä haistelee putken päästä.

                              Kesällä kun käytettiin putkistosta katalysaattorin pätkää irti laajakaistalambdan holkin hitsausta varten niin katalysaattoria ravistellessa sisällä kolisi joku irtonainen osa. Toisesta päästä taskulampulla katalysaattorin sisälle kurkiessa kenno oli ehjä mutta joku pala siellä sisällä kumminkin oli irti.

                              Kone ei käy rikkaalla:
                              tyhjäkäynnillä afr 13.8-14.4.
                              kaasulla afr 14.5-16
                              E91 lci 330xd.

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4181

                                e36 M3 3,2l, tyhjäkäynnillä pielessä.

                                e36 M3 3,2l käy huonosti tyhjäkäyntiä.

                                Katsastuksessa mitattiin päästöt:


                                joutokäynti yli 2000rpm
                                mit. sallittu mitattu sall.
                                CO 1,33 0,50 0,08 0,30%
                                HC 648 100 87 100ppm
                                Lambda 1,01
                                CO2 14,17 15,05 %
                                O2 0,65 5,00 0,43 5,00%

                                Kierroksilla HC parani koko ajan ja olisi mennyt pienemmäksikin.

                                Oireet:
                                -Tyhjäkäynti täristää koko autoa, ja tuntuu että kävisi aika vaikeasti. Kierrokset ei humppaa yhtään! Nykii pienillä kierroksilla ja välillä myös 2000-3000 välilläkin.
                                -Joutuu kylmällä koneella "hehkuttamaan" kuin mitäkin dieseliä. Eli lähtee heti startista käyntiin jos pari-kolme sekunttia pitää virtoja päällä ennen starttausta. Sitten joutuu pitkään pyörittämään starttia ja välttämättä ei lähde silloinkaan "ensimmäisellä", jos starttaa auton normaalisti (avain sisään--> kääntö starttiasentoon).
                                -Jos lähtee heti kylmällä koneella ajamaan, niin nykii perkeleesti ja välillä hyytyy meno, alkaa toimimaan parin minuutin ajolla vähän paremmin. Jos auton antaa pyöriä paikallaan n. 5min., niin sitten ei nyi paljoa.
                                -Joskus tullut mittaristoon huoltovalot ja jotain muutakin vähäksi aikaa ajon aikana, eli auto siis "sammunut" ajossa. Joskus myös sammunut pakilla tai ykkösellä heti käyntiin laiton jälkeen ja sen jälkeen pitänyt pitkään startata että lähtee käyntiin ja välillä vaati pari kolme starttausta että lähti käyntiin. Bensa tuoksahti auton sisällä asti.
                                -Joskus kuuli kierroksillakin että kävis hieman vajaalla, eli ainakin yks pytty ois pois pelistä.
                                -Bensankulutus suurehko
                                -Normaaliajon jälkeen pakoputkista tulee käryä ajon jälkeen, selvää savua.

                                Tehtyä:
                                -Normaali huolto ja tulpat vaihdoin ensiksi, vaikka vanhoilla oli ajettu kuulemma alle 10tkm. Laitoin vanhat tulpat takaisin, koska ei ollu vaikutusta.
                                -Ostin pari uutta puolaa hattuneen (tai mikä se välitötterö onkaan) ja kokeilin niillä syl. 1/2, 3/4 ja 5/6 kerrallaan. Ei vaikutusta käyntiin joten vanhat puolat jäi koneeseen.
                                -Etsitty imuvuotoja, ei löytyny. Samalla puhdistin sen sähköventtiilin jollain irrottajalla ja CRC:llä. Ei vaikutusta.
                                -Ilmamassamittaria kokeiltu kahdella eri IMM:llä, sama vaikutus molemmilla (vaikka pakko uskotella itselle että uudella toimii paremmin koska makso yli 300€...)
                                -Uusi bensansuodatin
                                -Luettu vikakoodit ja oli jotain katkoksia eri pyttyjen välillä, luulen että nää tuli kun vetelin puolan johtoja auton käynnissä ollessa aiemmin. Sitten nakutusanturin joku koodi, tyhjäkäyntiventtiilin jumi ja öljynpinnan anturin vikakoodi joka jää päälle (valo vikkuu vähä aikaa kun pistää käyntiin, uus anturi seuraavassa Ö-vaihdossa).
                                -Piuhan päässä ollessa näytti että 6 pytyssä ei tapahtu mitään tyhjäkäynnillä, en tiedä kattoivatko kierroksilla samaa. Vaihdoin tämän jälkeen kaikki uudet tulpat takaisin ja uuden puolan 6 syl. Viikko ajettu ja ei ole sammunut ajossa tai hyytynyt, kylmänä nykii ja tärisee niin kuin ennenkin.

                                Tänään käytin siis leimalla ja koneen/katit tosi kuumaksi. Tämän jälkeen ei nykinyt juurikaan tasakaasulla ja tyhjäkäynnin tärinä oli pienempää. Kun kone jäähty hieman, niin oireet palasi. Kuumalla koneella tuntu olevan vetoja paremmin.

                                Mikä vika?
                                Last edited by bemmeri; 15-11-2010, 18:08.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎