Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • antti79
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2499
    • Littoinen

    #31
    No niin! Olin hakemassa Bemuun uutta lambda-anturia, mutta ei löytynyt myyjältä varastosta. Päätin sit lähteä moottoritielle polkemaan putkistoa punahehkuiseksi, ja kyllä auto kyytiä saikin! Sitten konttorille uusintakatsastusta varten. Vuoroa odotellessa auto kävi kokoajan ja siinä kaasuttelin aina välillä reippaasti. Päästöt meni sitten läpi! HC-pitoisuus tosin vähän seilas siinä rajojen tuntumassa mutta muuten OK, leima tuli paperiin! Nyt selvisi näin pienellä mutta eiköhän toi nykyinen lambda vetele jo viimeisiään joten kohta se täytyy varmaan vaihtaa. Nyt -> :juo :juo :juo
    sigpic
    Originally Posted by jari kihlman
    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

    Comment

    • TM_Racing
      Newbiemmer
      • Feb 2004
      • 5

      #32
      itellä oli joskus 320 e36 ja menny päästöistä läpi tod. näkösest se katti mut vehol on sellast Forte tai jotaa sinne päin nimist ainetta sitä tankkii 10km 6000rpm ja läpi meni.Tosin se piti tehä joka vuos.Makso jotaa 100mk silloo purkki.

      Comment

      • Juice
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 820

        #33
        ..........................................
        Last edited by Juice; 17-03-2012, 15:58.

        Comment

        • Sami
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1332
          • Kajaani

          #34
          En jaksanu lukea kaikkia tekstejä :juo :juo takia, mutta katsastusmies ei oo jaksanu kierrättää moottoria tarpeeksi pitkään.... Jos päästöt on vaikka luokkaa 0.8 CO ja 250 HC niin ei pidä hätäillä...konetta pitää kierrättää vaikka isoillakin kierroksilla ennen kuin katti alkaa toimia kunnolla bemarissa...tämä kierrättäminen tietysti on suoraan verrannollista kuluneen katin kanssa mutta eilen käytin 520 bmw henkilöautoa katsastuksessa ja päästöt näytti siltä että ei tule mitään koko hommasta...normaalilla 3000 rpm ei tapahtunut merkittävää muutosta päästöissä mutta 5000 rpm alkoi tapahtua vähän ajan päästä (noin 1 min)....co ja hc laskivat normaalille tasolle eli 0.1 ja 40 ja myös kierroksia laskettaessa päästöt pysyivät sallittavissa lukemissa.....

          Aina kannattaa inssille sanoa että anna vaan koneen huutaa...se on niitten tehtävä ja kiire ei oo selitys....kuitenkin nykyään katsastus maksaa niin paljon että niitten on hoidettava asia niinkun asiakas haluaa....tietenkin joku puolentunnin huudatus on turhaa mutta vähän aikaa siinä menee...ja se on tosi asia joskus.....

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #35
            Sama juttu täälläkin pe. katsastuksessa alussa CO ja HC aivan päin helvettiä, mutta reippaamman kierrätyksen jälkeen CO 0 ja HC 5 ja niissä lukemissa melkein pysyttiin myös tyhjäkäynillä. Eli niinkun Sami tuossa totesi että antaa huutaa vaan ja kiire ei ole mikään selitys.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #36
              Joo, vastaisuudessa olen paljon viisampi ja ajan katin kuumaksi ennen mittauksia. Päästöt oli mulla kylmällä katilla CO 0,60 ja HC 112 2000 rpm ja tyhjäkäynnillä CO 0,06 ja HC 213. Lämmittämisen jälkeen arvot tippuivat lukemiin CO 0 sekä tyhjäkäynnillä että 2000 rpm, HC 93 tyhjäkäynnillä ja 22 2000 rpm kierroksilla. Eli toi HC jäi vielä suhteellisen korkeaksi ja se hieman seilas edestakaisin, kävi välillä ihan hyvissäkin lukemissa eli n. 80 ja välillä pomppas yli 100 (suurin sallittu) mutta keskimäärin se pyöris tossa 90 kieppeillä joten leima tuli. Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö? Ps. toi Lekan HC lukema 5 on aika hyvä kun suurin sallittu on 100 :shock:
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • RiiQuu
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1367

                #37
                Näinhän se homma etenee :wink: mulla oli viime mittauksessa (27.10)

                CO 0 ja 0,02
                HC 20 ja 25
                Lambda 0,99
                CO2 14,80 ja 14,80
                O2 0 ja 0.

                E30:sessa kattihan on tosin aika alussa.

                Eiks sen lambdan pitäisi pyöriä sen 1 ympärillä? Ja eiku tuo O2 eli happi nolla tarkoita että putkisto on täysin tiivis.. Vähän hakusissa vielä noi termit.
                "Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
                - - -
                E30 325i Cabrio M-Technic I 1990
                Cäbi©

                E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
                G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #38
                  Laitetaanpa vähän suomennosta noista pakokaasuarvoista

                  CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea.

                  CO2 (hiilidioksidi) sitä syntyy kun bensaa poltetaan. 14,50-15% on normaalia.

                  HC (palamattomat hiilivedyt). Arvo laskee kun seos on kohdallaan.

                  O2 tarkoittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta. Eli paljonko putkisto vuotaa.

                  Lambda-arvo. Kun moottori toimii stökiömetrisellä seossuhteella lambda-arvo on 1, rikkaalla seoksella arvo on alle yhden ja laihalla yli yhden. Tähän vaikuttaa esim. imuvuodot. (lambda yli 1).

                  Tuossa omassa katstuksessa kävi tosiaan niin että jouduin odottelemaan n.½ tuntia, koska muistin ajan väärin :oops: Kyllähän siinä paikat jo vähän jäähtyy, mutta kyllä ne taas vastaavasti lämpenee suht nopeasti kun antaa vähän happee...
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by antti79
                    Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö? Ps. toi Lekan HC lukema 5 on aika hyvä kun suurin sallittu on 100 :shock:
                    Pakko kehua että meni reilulla lämmityksellä hc 4 originaali bmw katti Jyrgenin mukaan vuoden vanha.
                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • hOGi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 1295
                      • Espoo

                      #40
                      Originally posted by antti79
                      Eli toi HC jäi vielä suhteellisen korkeaksi ja se hieman seilas edestakaisin, kävi välillä ihan hyvissäkin lukemissa eli n. 80 ja välillä pomppas yli 100 (suurin sallittu) mutta keskimäärin se pyöris tossa 90 kieppeillä joten leima tuli. Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö?
                      Mulla havaittiin vastaavaa seilausta, joka ST Motorsin mukaan johtui rikkinäisestä ilmamassamittarista.

                      Paljonko muuten normaalisti vakiokatalysaattorilla ajetaan, ennenkuin se on vaihtokunnossa?
                      www.epicit.fi | www.biitsi.fi | www.zonga.fi

                      Comment

                      • 0u†Law
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 944

                        #41
                        Kävin tänään katsastukseksessa: Ekalla läpi!

                        Pistetääs päästölukemat, auto siis myöskin E36 M50B20.

                        päästöt tyhjäkäynti / >2000 rpm
                        CO 0,00 / 0,24
                        HC 0 tai 10 (en saa selvää) / 86
                        O2 0,26 / 0,01
                        Lambda - / 1,01
                        CO2 15,72 / 14,73

                        Miltä näyttää? Toi HC näyttäs aika korkeelta, mutta eikös toi just alene, kun kattia kuumennetaan? Nyt se katsastaja ei revittäny paljo yhtään, vähän aikaa vain kahdessa ja puolessa tonnissa piti kierroksia.

                        Se tyyppi ei muuten sanonu oikeestaan mitään koko katsastuksen aikana, ainoastaan kysyi, että "onks tää madallettu?" - Eikä ees oo, täähän on korkee ku traktori! :o Ilmeisesti suurin osa E36 coupeista on sitte madallettu tai jotain. :roll:
                        8)
                        ????????????????????

                        Comment

                        • dre
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1805
                          • Heinävesi

                          #42
                          No voihan vittu, mua pelottaa jo katsastus valmiiksi, kun en ole vielä ite kertaakaan katsastanu tota autoa.. :?

                          Comment

                          • tokatamm
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2003
                            • 40

                            #43
                            Älkää missään tapauksessa ostako tarvike lambdaa. Kävin tos tammikuussa huollattamassa autoni Rinta-Joupilla. Ilmoittivat et lambda on paskana. No ajattelin et vaihdan sen ite, joten hain Motonetistä tarvike lambdan ja pistin sen kiinni. No vein sitten viimeviikolla auton katsastukseen ja HYLKÄYS tuli. Lambda arvo oli 1,1. Aloin tutkiin et missä on imuvuoto, mut ei sellaista ollu. Katoin myös putken ettei se vuoda. Eikä vuotanutkaan. Joten lähdin kyseleen paikallisista nyrkkipajoista, että mitä tehdä. Vastaukseks tuli et vaihda se tarvike anturi orkkikseen ni pitäis toimia. Ostin sitten orkkiksen ja vaihdoin ja uusinta katsastutin niin johan meni läpi. Lambda arvo 1.01.

                            Comment

                            • JIPSKI
                              BTCF Member
                              • Feb 2003
                              • 1010
                              • Vaasa

                              #44
                              hylkäyshän sieltä tuli CO päästöt 4.5!!!
                              autoon ilmeisesti lastu joskus laitettu vaikuttaako asiaan?
                              exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i

                              Comment

                              • saarenv
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2004
                                • 320
                                • Hyvinkää

                                #45
                                samoja juttuja

                                ...ei mennyt läpi; vaihdoin labda-anturin (n. 10€), uudet öljyt ja kone lämpöiseksi. Ja leima tuli.
                                Tallissa seisoskelemassa:
                                E9 2.5 CSA -74 original
                                E30 320is 2d -90 original
                                E36 ALPINA B6 2.8 Sedan -91 original
                                E36 ALPINA B3 3.0 Coupe Switchtronic -94 original
                                E38 ALPINA B12 5.7 Sedan Switchtronic -98 original
                                E93 325iA -08 Cabrio
                                Mercedes 230SL W113 -63

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎