No niin! Olin hakemassa Bemuun uutta lambda-anturia, mutta ei löytynyt myyjältä varastosta. Päätin sit lähteä moottoritielle polkemaan putkistoa punahehkuiseksi, ja kyllä auto kyytiä saikin! Sitten konttorille uusintakatsastusta varten. Vuoroa odotellessa auto kävi kokoajan ja siinä kaasuttelin aina välillä reippaasti. Päästöt meni sitten läpi! HC-pitoisuus tosin vähän seilas siinä rajojen tuntumassa mutta muuten OK, leima tuli paperiin! Nyt selvisi näin pienellä mutta eiköhän toi nykyinen lambda vetele jo viimeisiään joten kohta se täytyy varmaan vaihtaa. Nyt -> :juo :juo :juo
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
En jaksanu lukea kaikkia tekstejä :juo :juo takia, mutta katsastusmies ei oo jaksanu kierrättää moottoria tarpeeksi pitkään.... Jos päästöt on vaikka luokkaa 0.8 CO ja 250 HC niin ei pidä hätäillä...konetta pitää kierrättää vaikka isoillakin kierroksilla ennen kuin katti alkaa toimia kunnolla bemarissa...tämä kierrättäminen tietysti on suoraan verrannollista kuluneen katin kanssa mutta eilen käytin 520 bmw henkilöautoa katsastuksessa ja päästöt näytti siltä että ei tule mitään koko hommasta...normaalilla 3000 rpm ei tapahtunut merkittävää muutosta päästöissä mutta 5000 rpm alkoi tapahtua vähän ajan päästä (noin 1 min)....co ja hc laskivat normaalille tasolle eli 0.1 ja 40 ja myös kierroksia laskettaessa päästöt pysyivät sallittavissa lukemissa.....
Aina kannattaa inssille sanoa että anna vaan koneen huutaa...se on niitten tehtävä ja kiire ei oo selitys....kuitenkin nykyään katsastus maksaa niin paljon että niitten on hoidettava asia niinkun asiakas haluaa....tietenkin joku puolentunnin huudatus on turhaa mutta vähän aikaa siinä menee...ja se on tosi asia joskus.....
Comment
-
-
Joo, vastaisuudessa olen paljon viisampi ja ajan katin kuumaksi ennen mittauksia. Päästöt oli mulla kylmällä katilla CO 0,60 ja HC 112 2000 rpm ja tyhjäkäynnillä CO 0,06 ja HC 213. Lämmittämisen jälkeen arvot tippuivat lukemiin CO 0 sekä tyhjäkäynnillä että 2000 rpm, HC 93 tyhjäkäynnillä ja 22 2000 rpm kierroksilla. Eli toi HC jäi vielä suhteellisen korkeaksi ja se hieman seilas edestakaisin, kävi välillä ihan hyvissäkin lukemissa eli n. 80 ja välillä pomppas yli 100 (suurin sallittu) mutta keskimäärin se pyöris tossa 90 kieppeillä joten leima tuli. Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö? Ps. toi Lekan HC lukema 5 on aika hyvä kun suurin sallittu on 100 :shock:
Comment
-
-
Näinhän se homma etenee :wink: mulla oli viime mittauksessa (27.10)
CO 0 ja 0,02
HC 20 ja 25
Lambda 0,99
CO2 14,80 ja 14,80
O2 0 ja 0.
E30:sessa kattihan on tosin aika alussa.
Eiks sen lambdan pitäisi pyöriä sen 1 ympärillä? Ja eiku tuo O2 eli happi nolla tarkoita että putkisto on täysin tiivis.. Vähän hakusissa vielä noi termit."Die wirklich guten Fahrer haben die Fliegen auf den Seitenscheiben" -Walter Röhrl"
- - -
E30 325i Cabrio M-Technic I 1990 Cäbi©
E36 M3 Coupé 1996 Clubsport ikuisuusprojekti
G61 i5 Touring eDrive40 M Sportpaket 2024 Batteriewagen
Comment
-
-
Laitetaanpa vähän suomennosta noista pakokaasuarvoista
CO (hiilimonoksidi eli häkä), kertoo kuinka täydellistä palaminen on. Pelkkä tulppien vaihto auttaa usein tähän jos CO on korkea.
CO2 (hiilidioksidi) sitä syntyy kun bensaa poltetaan. 14,50-15% on normaalia.
HC (palamattomat hiilivedyt). Arvo laskee kun seos on kohdallaan.
O2 tarkoittaa pakokaasujen jäännöshappipitoisuutta. Eli paljonko putkisto vuotaa.
Lambda-arvo. Kun moottori toimii stökiömetrisellä seossuhteella lambda-arvo on 1, rikkaalla seoksella arvo on alle yhden ja laihalla yli yhden. Tähän vaikuttaa esim. imuvuodot. (lambda yli 1).
Tuossa omassa katstuksessa kävi tosiaan niin että jouduin odottelemaan n.½ tuntia, koska muistin ajan väärin :oops: Kyllähän siinä paikat jo vähän jäähtyy, mutta kyllä ne taas vastaavasti lämpenee suht nopeasti kun antaa vähän happee...
Comment
-
-
Originally posted by antti79Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö? Ps. toi Lekan HC lukema 5 on aika hyvä kun suurin sallittu on 100 :shock:Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!
Comment
-
-
Originally posted by antti79Eli toi HC jäi vielä suhteellisen korkeaksi ja se hieman seilas edestakaisin, kävi välillä ihan hyvissäkin lukemissa eli n. 80 ja välillä pomppas yli 100 (suurin sallittu) mutta keskimäärin se pyöris tossa 90 kieppeillä joten leima tuli. Mistäköhän tuollainen seilailu johtuu, varmaan huonosta lambdasta eikö?
Paljonko muuten normaalisti vakiokatalysaattorilla ajetaan, ennenkuin se on vaihtokunnossa?
Comment
-
-
Kävin tänään katsastukseksessa: Ekalla läpi!
Pistetääs päästölukemat, auto siis myöskin E36 M50B20.
päästöt tyhjäkäynti / >2000 rpm
CO 0,00 / 0,24
HC 0 tai 10 (en saa selvää) / 86
O2 0,26 / 0,01
Lambda - / 1,01
CO2 15,72 / 14,73
Miltä näyttää? Toi HC näyttäs aika korkeelta, mutta eikös toi just alene, kun kattia kuumennetaan? Nyt se katsastaja ei revittäny paljo yhtään, vähän aikaa vain kahdessa ja puolessa tonnissa piti kierroksia.
Se tyyppi ei muuten sanonu oikeestaan mitään koko katsastuksen aikana, ainoastaan kysyi, että "onks tää madallettu?" - Eikä ees oo, täähän on korkee ku traktori! :o Ilmeisesti suurin osa E36 coupeista on sitte madallettu tai jotain. :roll:
8)????????????????????
Comment
-
-
Älkää missään tapauksessa ostako tarvike lambdaa. Kävin tos tammikuussa huollattamassa autoni Rinta-Joupilla. Ilmoittivat et lambda on paskana. No ajattelin et vaihdan sen ite, joten hain Motonetistä tarvike lambdan ja pistin sen kiinni. No vein sitten viimeviikolla auton katsastukseen ja HYLKÄYS tuli. Lambda arvo oli 1,1. Aloin tutkiin et missä on imuvuoto, mut ei sellaista ollu. Katoin myös putken ettei se vuoda. Eikä vuotanutkaan. Joten lähdin kyseleen paikallisista nyrkkipajoista, että mitä tehdä. Vastaukseks tuli et vaihda se tarvike anturi orkkikseen ni pitäis toimia. Ostin sitten orkkiksen ja vaihdoin ja uusinta katsastutin niin johan meni läpi. Lambda arvo 1.01.
Comment
-
-
hylkäyshän sieltä tuli CO päästöt 4.5!!!
autoon ilmeisesti lastu joskus laitettu vaikuttaako asiaan?exät:e61 530xd LCI M-sport, e30 325i cabriolet M-tech2, e39 530d Touring, e92 320d, e36 318i Touring, e36 320i Touring, e39 540i Touring, e38 725TDS ,e30 325i Touring M-tech2, e30 316i, e39 V8, M5 Touring, e36 328i Touring, e30 325i cabrio, e30 325iX, e32 735iA, e30 325i, e34 525i Touring, e30 325i, e34 520i
Comment
-
-
samoja juttuja
...ei mennyt läpi; vaihdoin labda-anturin (n. 10€), uudet öljyt ja kone lämpöiseksi. Ja leima tuli.Tallissa seisoskelemassa:
E9 2.5 CSA -74 original
E30 320is 2d -90 original
E36 ALPINA B6 2.8 Sedan -91 original
E36 ALPINA B3 3.0 Coupe Switchtronic -94 original
E38 ALPINA B12 5.7 Sedan Switchtronic -98 original
E93 325iA -08 Cabrio
Mercedes 230SL W113 -63
Comment
-
Comment