Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Pelkkää asiahuomiota Antilta. Jos kone ei työnnä katille suhteellisen ahtaissa rajoissa olevaa paloseosta, ei auta vaikka katteja olisi kymmenen peräjälkeen.
    Toinen pointti on se, että älkää nyt herran tähden kokeilko vanhoilla kieseillä vasta konttorilla onko päästöt kohdallaan...vikalistaa kun tulee usein sitten muutakin. Toisaalta monissa päästöjä mittaavissa huoltoliikkeissä pienellä "kikkailulla" saadaan ok arvot paperiin jos kyse on marginaalisista ylityksistä. Konttorilla kun inssi usein painaa nappia juuri kun raja-arvo ylittyy(eikä siis päinvastoin). Hintaahan päästölapun ottamiselle konttorin ulkopuolella ei tule lisää, mutta jos tulee yksikin hylky tämän vuoksi, niin kyse on "tuplatappiosta". Eli päästölappu AINA yli 5-vuotta vanhaan autoon jostain muualta kuin katsaskonttorilta.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10043
      • KVLA

      Originally posted by Hemi
      Pelkkää asiahuomiota Antilta. Jos kone ei työnnä katille suhteellisen ahtaissa rajoissa olevaa paloseosta, ei auta vaikka katteja olisi kymmenen peräjälkeen.
      Toinen pointti on se, että älkää nyt herran tähden kokeilko vanhoilla kieseillä vasta konttorilla onko päästöt kohdallaan...vikalistaa kun tulee usein sitten muutakin. Toisaalta monissa päästöjä mittaavissa huoltoliikkeissä pienellä "kikkailulla" saadaan ok arvot paperiin jos kyse on marginaalisista ylityksistä. Konttorilla kun inssi usein painaa nappia juuri kun raja-arvo ylittyy(eikä siis päinvastoin). Hintaahan päästölapun ottamiselle konttorin ulkopuolella ei tule lisää, mutta jos tulee yksikin hylky tämän vuoksi, niin kyse on "tuplatappiosta". Eli päästölappu AINA yli 5-vuotta vanhaan autoon jostain muualta kuin katsaskonttorilta.
      Yleensähän on myös niin,että pakokaasumittaus on HALVEMPAA pajoissa,kuin konttorilla.Ei paljon,mutta kuitenkin.

      Comment

      • JanisHell
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 410

        Lambda oli mulla risa, sen vaihdoin niin alkomennä päästöt kohdilleen.
        325i -93 E36

        Comment

        • Writer
          Newbiemmer
          • Feb 2005
          • 5
          • Kuusankoski

          Sama ongelma mulla. tänää kävin katsastamas -92 325i E36:sen ja Hc pitoisuus joutokäynnill 274.. arvaahan sen miten siinä kävi VITTU SENTää! ja muisti taas motarilla käyä ajamas ihan vitusti kun suoraan töistä kylmällä koneella tarkastukseen.. mitähän vittua sitä tekis.
          Smart- X- treme

          Comment

          • herja
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 1649

            Tankki vajaaks ja masinolia perään, menee mikä tahansa pommi läpi heittämällä.
            Retard Member

            Comment

            • -Tk-
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2002
              • 387
              • Jyväskylä

              Päästöistä jäi kiinni minunkin auto. Kaikki muut arvot ok paitsi HC tyhjäkäynnillä 159 (sallittu 100), kierroksilla HC oli ~60. Auto on 318iS -90, mitähän sille sitten tekis Tulpat varmaan vois vaihtaa, kun ei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu, toinen sit näitten juttujen perusteella ois lambda ?

              Vaikuttaako lambda myös tyhjäkäynnillä ? Aattelin vaan, kun epäilen, että ilmamäärämittaria on joku joskus säätänyt sen kuluneisuuden takia, ja itse jokuaika sitten siirsin sitä piirilevyä niin että tuli uutta hankauspintaa käyttöön. Että voisko sitä säätämällä nuo päästöt korjaantua ja pitäskö jousta mahdollisesti kiristää vai löysätä
              325d -11, 730i -87, 315 -82 | ex. 530i -07, 325d -07, 330d -04, 323Ci -99, 320i -92 Cabrio, 523i -96, 2x 325i -91, 316i -90, 318is -90, 316i -89, 316 -84, 315 -82

              Comment

              • heikki81
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 176
                • Rauma

                Hoohhhoi..lisätään jonon jatkoks..

                CO 5,3/0,5 joutok. ja yli 2000 r/min 4,39/0,3

                HC 416/100 joutok. !!! ja yli 2000 r/min 229/100
                Lambda 0,88 / 0,97-1,03

                noin 6m otsaleka kasvo, ku kuuli tulokset..hyvä, et pysty autos istuu.

                Ite epäilisin lambdaa, kulutuski o kasvanu kiitettäväst.
                Ja auto e36 325 M50b25 -93
                Tapaturmassa irronnut käsi pystyy jo vähän vasaroimaan.
                Otsikko Aamulehdessä 12.1.

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  Tutki varmuuden vuoksi ilmamäärämittarin kumiputki ensin. On kokemusta sellaisesta, että eräästä E34:stä tuo putki oli aivan riekaleina yhdestä kohdasta, ja seos jostain kumman syystä rikastui, kulutus oli 15-20 litraa/100 km koko ajan. Mutta jos putki on ehjä, lambda-anturi on todennäköisesti viallinen.

                  Comment

                  • hopeanuoli
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2004
                    • 211
                    • Helsinki

                    Auto 147tkm (siis mittarin mukaan) ajettu saksantuonti e36 325 -91, kävi just mittauksessa. Lukemat:

                    Tyhjäkäynti / 2000 rpm
                    CO 0,00 / 0,00 (!)
                    CO2 13,5 / 14,2
                    HC 0 / 0 (!)
                    O2 0,7 % / 0,2 %

                    Eli siis tolkuttoman hyvät lukemat muuten, mutta jäännöshappea näyttäisi olevan jonkin verran. Tarkoittanee suomeksi reikää pakoputkessa, vai? Kuinkahan isoa reikää sieltä noilla arvoilla pitäis etsiä? Ihmetyttää, putki on ihan hyväkuntoisen näköinen.
                    e90 330d -05

                    Comment

                    • Pepe Wilberg
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2003
                      • 139
                      • Turku

                      Joopa joopa... Olisin kohta viemässä e36 M3 -93 leimalle ja on tosiaan nämä päästöt etukäteen jonkun verran arveluttaneet... Auto tekee myös samaa JanisHellin kuvailemaa potpottelua, tosin ihan muutaman sekunnin välein ja se kuuluu että tuntuu myös auton sisälle!! mit mit mit helvete? mitäköhän tässä kannatas tehdä ennen ku viittii edes mennä kokeilemaan??
                      Elämältä kaiken sain...

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        Ei kuulosta pahalta, mutta hae joltain autokorjaamolta lappu etukäteen.

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          Jos päästöt ovat OK, niin tarkoittaako se samalla että myös lambda toimii normaalisti? Omassani ei ole oireita (nyintää, humbausta, kulutusmittarin heiluntaa yms.) ja päästöt hyvät (lambda 1.001), mutta huolena on kulutus. Löpöä palaa maantielläkin (90-110km/h) noin 9l/100km. Pitäis kait mennä 7.5-8l/100km? Kaasujalasta ei ole tällä kertaa kiinni...

                          -E36 320i.

                          Comment

                          • Temmu
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 106
                            • Jyväskylä

                            Ite kävin katsastaan autoa vappuaattona jolloin pääsin uusintakierrokselle Hc arvojen takia, olivat tyhjäkäynnillä siinä 160ppm:n kieppeillä. Vaihtelin tulpat tossa viikon loppuna ja nyt tänä aamuna 26.5 kävin eräällä pajalla mittuuttamassa päästöt, ja perkele soikoon edelleen samoja arvoja tarjos, siinä sitte miettimään oisko se sitten katin vaihto edessä vai mikä. Rupesin sitten selaamaan täältä apua probleemiin ja kun niin monet väittää että kunnolla kuumaks vaan niin aattelin testata. Pari kertaa ajoin vaajakosken ja muuramen välin (n 25 km) motaria kunnolla huuattaen ja sitte konttorille, harmi vaan oli pari autoa jonossa ennen mua joten ei muutakun ootellessani ajoin vielä kertaalleen keljon markettien ja abc välisen pätkän (n.5-6km) ja sitten pääsinkin suoraan mittuuttamaan päästöjä... Ja vot tyhjäkäynnillä Hc 50 ppm ja kierroksilla 0....

                            Edit: niin ja autohan on -92 320i M50b20 koneinen
                            Last edited by Temmu; 26-05-2005, 16:37.

                            Comment

                            • torx
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2004
                              • 383
                              • Tuusula

                              Täytyy itsekin kertoilla.

                              Pomppasi leimasta päästöjen osalta yli 2000rpm ja HC.

                              Suodattimet, tulpat, öljyt vaihdatin. Sitten 70km, kovilla kieroksilla ajoa ja päästöt aivan minimissään. 10min kävi tyhjäkäyntiä asemalla ja siitä suoraan mittaus. Että tuo karstojen irroittelu tuntuu olevan oiva keino.
                              G30 530e m-sport -19.
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=407671
                              -
                              Välillä tuntuu, että kaikki muu paitsi mulkku menee päin vittua.

                              Comment

                              • Axel
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2005
                                • 67

                                Nostetaas tää otsikko taas framille kun en viitsi uutta tehdä vanhan asian ympärille. Eli katsastus tulkitsi seuraavat arvot:

                                CO 0,54 (0,50)
                                HC 145 (100)
                                CO2 13,80
                                O2 0,94 (5,00)

                                2000 rpm
                                CO 0,66 (0,30)
                                HC 71 (100)
                                CO2 13,9
                                O2 0,69 (5,00)

                                Sanoin heti alkajaisiksi katsastusmiehelle, että auto on seissyt jonkun aikaa ja seisonnan jälkeen on ajettu tasan 5km katsastuskonttorille. Eipä se katsastusmies paljoa huudattanut kun iski printit ulos. Sanoi vaan että katti rikki, pitää vaihtaa.
                                Noh, en kyllä sitä ihan ensiksi ala tekemään. Osaako joku analysoida näitä lukuja? Miten anturia voi putsata muuten kuin lämmittämällä? Pitäisin nimittäin ihmeenä jos anturi ei olisi karstan peitossa.
                                Jos anturi ja/tai katti olisivat täysin sököt, arvot olisivat kait huomattavasti enemmän pielessä... (?)
                                Onko M40:ssä moottorissa ilmamassa-anturi ja missä?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎