Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Joma
    replied
    Hei, nyt on noussut kauhe turbokuume ja itteltähän löytyy tommoinen e28 518i. Tän auton oon nyt läpikäyny, oppinu kantapään kautta asioita, hitsaillu ja laittanu kuntoon. Ikäänkuin se autopuolen ammattikoulu joka jäi iteltä käymättä vaikka hinku oli kova.

    Joten en niin moottoreista tiedä, tai no (näin pienistä) töissähän tulee laiteltua vähän isompia koneita... laivojen... Sekä pari vuotta sitten tuli pelailtua minimx koneiden kanssa.

    Tätä autoa ei kuitenkaan olis tarkotus ahtaa kun niin pieni kone vaan on talvileluksi tulossa, mutta e28 koppa kiinnostaa erityisesti ulkonäkönsä puolesta, (omasta mielestä bemarin hienoin koppa).

    Vähän on ihmetyksiä kuitenkin jäänyt vaikkakin muutaman viikon lueskellut foorumilla kaikenmaailman turbo topicceja sekä turboprojekteja.
    Itellä ois mielessä toi e28 528 m30b28 koneella, tai no m535:nenkin kiinnostaa mutta hinnat ovat aikalailla moninkertaisia 528siin verrattuna. ruotsista oon katellut aihioita kun paljon ruostevapaampia näyttää ja vaikuttaa olevan.

    Sitten vähän kysymyksiä, ensinnäkin miten näissä kestää alakerta jos ottaa vaan siivun männästä pois, kansi kuntoon sekä maltillisesti ahtoja n 0,5-0,8 bar, paljonko saa koneella ollut ajettu ja minkämoisista tehoista puhutaan? Vai pitääkö suoraan aukasta se alakerta vaihtaa laakerit, veivit ja männät sekä tasapainotus, uskaltaako ottaa paljon enempää ahtoja sitten?

    Entä ku oon noita ahtimia katellut ni jos ostaa jonkun "kiina" setin missä tulee kaikenmaailman ahtoputket coolerit öljynryöstöt, dumpit yms yms 500-1000$, onko järkeä? Tähän siis tarvis vielä sovitella pakosarja, kansi, imusarja suuttimet sekä moottorinohjaus, joka onkin se suurin kysymysmerkki itelle, kun niistä niin väitellään. Itseäni kiinnostaa kaikenmaailman näpräily ja tekeminen tosin joten mega?

    Miten vaihteisto ja perä kestää näissä vehkeissä? leimaamisen ei pitäs olla ongelma noin vanhalla korilla?

    Ja he ketä nyt tulevat huutelemaan minun budjetista tänne ja tyrmäämään tämän niin sanotaanpa näin, oishan mulla varaa siihen hienoon isokoneiseen teinibemariin mutta se ei vaa oo mun juttu tykkään ite rakennella ja erottua massasta!

    Leave a comment:


  • JusZsE
    replied
    No lähinnä pitäs paikantaa missä on imuvuoto tehostimessa, kun siltä vähän vaikuttaa kerta kierrokset nousee painaessa jarrua. Luultavasti vuoto alipaine säiliön mekanismissä, vuotaa/imee läpi jarrua polkiessa. Tuo että jarrupoljin painuu pohjaan.. pääsylinteri lopussa, ilmaa järjestelmässä, vika/vuotoa jossain satulassa tai sitten jotai siinä tehostus mekanismissä.. en ihan ulkoa muista tuota bemarin tehostinta. Toivottavasti tosta sepityksestä jotai selvää ottaa..

    Leave a comment:


  • Neppo
    replied
    Originally posted by JusZsE View Post
    Itsekkin taistelin samaa ongelmaa kaverin autoon. Sulla luultavasti vuotaa itse tehostin/alipaine säiliö. Takaiskuventtiili jos on rikki nii kun ahdot nousee niin jarrujen pitäisi jäykistyä vielä enemmän, kuin ilman tehostusta. Tyhjäkäynnillä esim. on ahdetussakin alipainetta bensakoneessa. Tosin jarrut ei saisi koskaan painua pohjaan. Kyse kuitenkin ahdetusta, eli varmaa kulkupuolta löytyy enemmän kuin vakiona niin ehdottomasti tehostin takaisin kuntoon!
    Voihan vittu! Ei ois tuon vian tarvinnu nyt kyllä tulla...Kuinka sen saa fiksattua..? Ei kuulu kyllä topicciin, mutta jos samat hemmot lukee tätä niin ois NOPEET neuvot tarpeen!

    Leave a comment:


  • JusZsE
    replied
    Originally posted by Neppo View Post
    Kuinka (jälki)ahdetussa autossa menetellään jarrutehostajan kanssa? Onko siihen olemassa kestävämpi venttiili, vai otetaanko se alipaineletku vain pois käytöstä..?

    Mulla ilmeni sellainen ongelma, että se takaiskuventtiili (mikä lie) meni rikki. Koneen ollessa sammuksissa jarrut pelaa hyvin. Kun kone käy, jarrua painettaessa jarru menee pohjaan ja koneen kierrokset nousee. Jokin paikka vissiin vuotaa...

    Tulppasin imusarjaan sen lähdön ja nyt kone käy normaalisti ja jarrutkin toimii, tosin ei tehostettuna. Kannattaako se vakio venttiili uusia, vai jättää pois?
    Itsekkin taistelin samaa ongelmaa kaverin autoon. Sulla luultavasti vuotaa itse tehostin/alipaine säiliö. Takaiskuventtiili jos on rikki nii kun ahdot nousee niin jarrujen pitäisi jäykistyä vielä enemmän, kuin ilman tehostusta. Tyhjäkäynnillä esim. on ahdetussakin alipainetta bensakoneessa. Tosin jarrut ei saisi koskaan painua pohjaan. Kyse kuitenkin ahdetusta, eli varmaa kulkupuolta löytyy enemmän kuin vakiona niin ehdottomasti tehostin takaisin kuntoon!

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Millä logiikalla takaisku on rikki jos noin käyttäytyy? Vika taitaa kuitenkin löytyä tehostimesta...

    Leave a comment:


  • Tzeimi
    replied
    Uusi vakioventtiili.

    Leave a comment:


  • Neppo
    replied
    Kuinka (jälki)ahdetussa autossa menetellään jarrutehostajan kanssa? Onko siihen olemassa kestävämpi venttiili, vai otetaanko se alipaineletku vain pois käytöstä..?

    Mulla ilmeni sellainen ongelma, että se takaiskuventtiili (mikä lie) meni rikki. Koneen ollessa sammuksissa jarrut pelaa hyvin. Kun kone käy, jarrua painettaessa jarru menee pohjaan ja koneen kierrokset nousee. Jokin paikka vissiin vuotaa...

    Tulppasin imusarjaan sen lähdön ja nyt kone käy normaalisti ja jarrutkin toimii, tosin ei tehostettuna. Kannattaako se vakio venttiili uusia, vai jättää pois?

    Leave a comment:


  • Wesku
    replied
    Originally posted by Soiled View Post
    1.9.1986 lähtien on oltava ABS. Siitä päivästä 325i ABS jarrut olleet vakiona. Kaikki inssit eivät vaan asioita huomaa ja osa autoista on leimattu ilman abs:iä.
    Ok. Mulla on valmistettu 6/86, joten siinä ei sitten tarvitse.

    Leave a comment:


  • Soiled
    replied
    Originally posted by Wesku View Post
    325i Cabrio -86 ilman ABSeja. Joutuuko turbottaessa laittamaan ABSit vai meneekö 325i ilman ABSeja vertailuautona? 320is vertailuautoksi -> ABSit?

    Projekti alkaa ensi talvena, jos tuollaisia "turhia" esteitä ei tule...
    1.9.1986 lähtien on oltava ABS. Siitä päivästä 325i ABS jarrut olleet vakiona. Kaikki inssit eivät vaan asioita huomaa ja osa autoista on leimattu ilman abs:iä.

    Leave a comment:


  • Wesku
    replied
    325i Cabrio -86 ilman ABSeja. Joutuuko turbottaessa laittamaan ABSit vai meneekö 325i ilman ABSeja vertailuautona? 320is vertailuautoksi -> ABSit?

    Projekti alkaa ensi talvena, jos tuollaisia "turhia" esteitä ei tule...

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by bmw525tds View Post
    Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

    Montako kertaa se pitää sanoa että jos muutetaan vakiomoottorin hengitystä jollain tavalla paremmaksi niin ohjainyksikköön pitää ohjelmoida uudet kartat (="lastu") tai vaihtaa ohjemoitava moottorinohjaus. Ja BMW:n tapauksessa vaihtaa isommat suuttimet, koska vakiosuuttimet on surkean kokoiset.

    Kyllähän turbon voi viskata kylkeen ja jollain tavalla sen saa toimimaan mutta polttoaineseos on laihalla joka tarkoittaa että moottori nakuttaa ja sytytysennakko on pielessä joka tarkoittaa että se moottori nakuttaa vielä herkemmin. Nakutus = tuhoutunut moottori.

    Hommaa ilokaasusarja jos haluat hetkellistä tehonlisäystä. Niissä tulee kaikki tarvittava ja (lähes)joka jannu asentaa semmosen.

    Leave a comment:


  • bmw525tds
    replied
    Mitenhän toi m50b20 koneen turbotus onnistuu? Lähinnä sitä ajattelin että pitääkö moottorinohjaus yksikkö vaihtaa jos tavoitellaan n.20-40hv lisätehoja.. ja joutuuko tekemään mitään muuta muutoksia?

    Leave a comment:


  • Jasu
    replied
    Originally posted by Thuuning View Post
    Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

    Onko tuossa mitää perää? :think
    Onhan siinä perää.

    Leave a comment:


  • Thuuning
    replied
    Muuten mikäs se juttu on mihin törmäsin voorumil mut en löydä enää mistää et ku joku on säätänyt m20 motronicista jotain vissii kampuran asentoanturia tms. niin saanut sytkää myöhäsemmälle tai aikasemmalle..

    Onko tuossa mitää perää? :think

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by [-Make-] View Post
    Elikkä tukeeko motronic isompia suuttimia? Eli jos vaihdan ton m50b25 vakio suuttimet vaikka 440cc suuttimiin niin ymmärtääkö se niitä?
    Ei onnistu. Siihen pitää ohjelmoida uudet kartat isommille suuttimille. Ja ohjelmointeja tekee esim: http://www.turbotec.com/index.php



    Originally posted by [-Make-] View Post
    Sitten toinen esim. jos pistän isommat suuttimet,boksin millä voi säätää seossuhdetta ja sitten toisen boksin millä pystyy säätämään sytytystä niin onko mahdollista saada ahdettua m50b25 toimimaan tollasella kokoonpanolla?
    Tarkoitat ns. piggyback-moottorinohjausta joka laitetaan alkuperäisen rinnalle muuttamaan suutinpulssien pituutta ja sytytysennakkoa.

    Piggyback-laitteilla homma onnistuu, mutta vaatii tietotaitoa. Laitteita on esim. AEM:illa, Dastekilla, Haltechilla ja monella muulla. Laitteet maksaa suunnilleen yhtä paljon kuin "oikeat" moottorinohjaukset mutta ovat yleensä helpompia asentaa. Säätäminen on työläin vaihe.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎