Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ville s
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 321
    • orivesi

    onkos kukaan nostanut puristuksia tuommoisesta e36 is:stä. voiko sieltä ottaa kannesta ja paljonko vai tarviiko tehdä mäntä lohko muutoksia.


    olisi tekeillä jokkikseen tuommoin is bmw ja ei ole oikein vielä kokemusta moottorista. se hyvä puolihan on ettei tarvitse välittää päästöistä.

    Comment

    • Jussi.M
      Bimmer Rookie
      • Oct 2008
      • 85

      Originally posted by Juppe View Post
      Tuota läppärunkoasiaa järkeiltyäni olen tulut siihen lopputulokseen, että kokeilen tehdä e30 imusarjan alaosaan plenumin itse. Mielestäni sitä kannattaa ainakin kokeilla. Jokatapauksessa olisin laittanut plenumin läppärunkojen jatkeeksi, niin kuinka paljon siitä nyt sitten on hyötyä, että läpät sijaitsevat primääriputkissa verrattuna siihen, että mulla on yksi tai kaksi läppää plenumin päässä. Kaasun vaste olis varmaan vähän parempi läppiksillä, mutta sitä en tässä kohtaa aio jäädä murehtimaan. Sen sijaan seos saattaa mennä jopa nätimmin sylintereihin, kun primääreissä ei ole läppiä häiritsemässä ilman virtausta osakaasulla.

      Sitten plenumin sisustasta; pitäisikö sinne laittaa kiihdytyssuppilot vai pelkät pyöreät reiät, joista primäärit lähtevät? Mahtaisko sopivan plenumin saada esim. M50 koneen imusarjasta silpomalla vai kannattaisiko mielummin tehdä sellainen malli joka kapenee tulipeltiä kohden? Tilavuutta karkean laskukaavan mukaan pitäisi olla 1,5x enemmän kuin koneen tilavuus...
      Tietääkseni plenumikotelo mallia WRC(turbokoneita) johon tulee sivusta kiinni kartio, ei paranna vaparin toimintaa(tehoa), vaan juuri toisinpäin. Joku viisaampi voisikin kertoa miksi tämä on niin, mutta muistaakseni se johtui jotenkin lisääntyneinä pyörteinä kotelon sisällä.
      ---------------------------------------------
      BMW 316i Compact 1994 "Pörssimopo"

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2560
        • .

        Originally posted by Jussi.M View Post
        Tietääkseni plenumikotelo mallia WRC(turbokoneita) johon tulee sivusta kiinni kartio, ei paranna vaparin toimintaa(tehoa), vaan juuri toisinpäin. Joku viisaampi voisikin kertoa miksi tämä on niin, mutta muistaakseni se johtui jotenkin lisääntyneinä pyörteinä kotelon sisällä.
        Hmmm...? :think
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • Atte.H
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 96
          • Suomi

          Onko kellään tiedossa m42 koneen kannen palotilan tilavuutta?

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2560
            • .

            Originally posted by Atte.H View Post
            Onko kellään tiedossa m42 koneen kannen palotilan tilavuutta?
            Koitas tuolta käydä lukemassa.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Team Eastcorner
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 1095
              • Vimpeli

              Kirjotellaas nyt mielenkiinnosta tännekkin kun tuosta koneesta on ollut niin monta kysymystä eri viritysmuotoihin.

              Itsellä siis remmiahdettuna:

              Kone avaamaton, vakio siis puristuksilta, männiltä ja kannentiivisteeltään. Paineita on 0,4 kiloa, sytkän ennakot on vakiot ja pientä lisärikastusta tehty. Nakutusta ei ainakaan vielä ole havaittavissa, mitä nyt omatekoisella Peltor-stetoskoopilla saa kuunneltua ajon aikana.

              Imusarjan läpästä:

              Sen poisjättämisestä en ite oo huomannu olevan haittaa, osakaasulla ainakin toimii tasaisesti läpi kierrosalueen, täyskaasukiihdytyksestä ei vaparina ole kokemusta. Toisaalta, alkuperäinen imusarjan yläosa on kyllä korvattu omatekoisella jossa yksi 60mm kaasuläppä.

              Edit: Joku aiemmin kyseli; niin tuskimpa mahtaa eri karttoja olla läpän eri asennoilla. Jos läppä auttaa saamaan paremman täytöksen eri kierroksilla niin kyllä ilmamäärämittari sen kasvaneen ilmamäärän ottaa huomioon. Täyskaasulla ja korkeilla kierroksilla tilanne on tietysti toinen jolloin imm ei enää vaikuta moottorinohjaukseen. Taitaa siiinä tilanteessa olla jo se läppä avoinna ja koko imusarjan tilavuus käytössä. TÄMÄ SITTEN OLI PELKKÄÄ MUTUA.

              BS:sää:

              Hyvä moottorihan tuo vaikuttais olevan, ainakin näin paineistettuna DASC myy remmiahdinsarjaa jossa puolen kilon ahdoilla ei apuna ole kuin kertova b-paineensäädin, sytkään ei kosketa, itse en silti uskalla nostella paineita ilman nakutuksen kuunteluita vaikka seokset olisikin kohdallaan. Tiiä minkälaiset jenkkilän insinöörit tuon sarjan ovat suunnitelleet..

              Laittakaa vaan poijjaat painetta koneeseen eikä mittään päästöjä sotkevia nokkia...
              Last edited by Team Eastcorner; 18-05-2010, 23:49. Reason: typo..
              Rides:

              -E28 518i ´86
              -Audi A6 C5 ´99
              -VW T4 ´97

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                Edit: Joku aiemmin kyseli; niin tuskimpa mahtaa eri karttoja olla läpän eri asennoilla. Jos läppä auttaa saamaan paremman täytöksen eri kierroksilla niin kyllä ilmamäärämittari sen kasvaneen ilmamäärän ottaa huomioon. Täyskaasulla ja korkeilla kierroksilla tilanne on tietysti toinen jolloin imm ei enää vaikuta moottorinohjaukseen. Taitaa siiinä tilanteessa olla jo se läppä avoinna ja koko imusarjan tilavuus käytössä. TÄMÄ SITTEN OLI PELKKÄÄ MUTUA.
                Käytännössä Motronicssa ei ole kuin kolme kartaa, kaksi bensalle ja yksi sytytykselle. Kaasuläpän asento vaikuttaa sen verran, että kierrosten/kuorman perusteella haetaan kartastosta oikea solu sekä bensa että sytky kartastosta. Mahdollinen lambda anturi vaikuttaa luonnollisesti kartaston solun valinnassa. Kun kaasu on pohjassa mennään kokonaan toiseen bensakarttaan, jolloin unohdetaan ilmamäärämittarin antama tieto sekä mahdollinen lambda korjaus.

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by os951 View Post
                  Käytännössä Motronicssa ei ole kuin kolme kartaa, kaksi bensalle ja yksi sytytykselle. Kaasuläpän asento vaikuttaa sen verran, että kierrosten/kuorman perusteella haetaan kartastosta oikea solu sekä bensa että sytky kartastosta. Mahdollinen lambda anturi vaikuttaa luonnollisesti kartaston solun valinnassa. Kun kaasu on pohjassa mennään kokonaan toiseen bensakarttaan, jolloin unohdetaan ilmamäärämittarin antama tieto sekä mahdollinen lambda korjaus.
                  Eikös se imm-tieto kuitenkin ole käytössä täyskaasullakin, mutta lambdakorjaus putoaa pois? Jollain perusteellahan koneeseen virtaavan ilman määrää on mitattava kuitenkin.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by O-Peksi View Post
                    Eikös se imm-tieto kuitenkin ole käytössä täyskaasullakin, mutta lambdakorjaus putoaa pois? Jollain perusteellahan koneeseen virtaavan ilman määrää on mitattava kuitenkin.
                    Ei vanhemmissa, massamittarillisissa on mutta ei määrämittarillisissa. Bensamäärä menee suoraan kierrosluvun mukaan.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Team Eastcorner
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 1095
                      • Vimpeli

                      Originally posted by Cell View Post
                      Ei vanhemmissa, massamittarillisissa on mutta ei määrämittarillisissa. Bensamäärä menee suoraan kierrosluvun mukaan.
                      Ilmankos tuossa omassa (määrämittarillisessa) oli niin helppo tehdä bensakartta lisärikastusboksiin..
                      Rides:

                      -E28 518i ´86
                      -Audi A6 C5 ´99
                      -VW T4 ´97

                      Comment

                      • C caddy
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2006
                        • 47

                        Nyt ois "uudella" moottorilla ajettu vajaa 100km. 270asteiset nokat 10mm nostolla. Käy tyhjää, kuin vakio moottori. Ei huomaa käynnistä, että ois nokkia muutettu. Vaikka vauhtipyörääkin kevennettiin 2kg, minkä pitäisi vaikuttaa huonontavasti tyhjäkäynti "käyttäytymiseen".
                        Päästömittarille en ole vielä päässyt, mutta väitän, että ei ole ongelma saada sallittuja arvoja sieltä.

                        Karalalle meinasin vielä viedä tuon.. sittempä näkee mitä se murhamoottori tuottaa
                        TIG hitsaukset. Alumiini, RST, musta yms. + koneistukset, sorvaus, jyrsintä.
                        Pakoputkisto osat RST, Hitsattavat kierreholkit, Vanteiden korjaukset yms.

                        Comment

                        • Jampsu87
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1335
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by C caddy View Post
                          Nyt ois "uudella" moottorilla ajettu vajaa 100km. 270asteiset nokat 10mm nostolla. Käy tyhjää, kuin vakio moottori. Ei huomaa käynnistä, että ois nokkia muutettu. Vaikka vauhtipyörääkin kevennettiin 2kg, minkä pitäisi vaikuttaa huonontavasti tyhjäkäynti "käyttäytymiseen".
                          Päästömittarille en ole vielä päässyt, mutta väitän, että ei ole ongelma saada sallittuja arvoja sieltä.

                          Karalalle meinasin vielä viedä tuon.. sittempä näkee mitä se murhamoottori tuottaa
                          Aika jännä jutttu. Onko sulla nyt vakio lastu paikoillaan ja onko nokat hiotut? Vaihdoitko muuta osia kuin nuo nokat?
                          Itellä on nyt autossa paikoillaan imupuolella hiottu "shrick-kopio" ja pakonokka vakio ja Dbilaksen läppärungot, Dbilaksen lastulla niin pikkuisen nypyttää tyhjäkäynnillä niin että auto heiluu mutta kiekkamittari ei tärise.

                          Pitäisi itelläkin säädättää tuo auto jossain penkissä, mutta ennen sitä pitäisi saada nuo kaikki ylimääräiset rallatukset tuosta moottorista pois.

                          Onkos muilla kovin nätin kuuloisia noi m42 moottorit? Taitaa olla näissä "vähän" ominaisuutena että alkaa tulemaan noita dieselia muistuttavia ääniä moottorista.
                          E91 lci 330xd.

                          Comment

                          • MarttiKK
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 1638

                            Kyllähän se M42 on vähän räpätti käyntiääneltään.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              Originally posted by MarttiKK View Post
                              Kyllähän se M42 on vähän räpätti käyntiääneltään.
                              Ei ainakaan vakiokone.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Nostajat varmaan vähän tukossa jos rallattaa... Uusia vaan tilalle, tai voi kai niitä koittaa elvyttää fortella.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎