Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freak
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 2560
    • .

    Originally posted by EMP View Post
    Onko jossakin toisessa moottorissa suoraan sopivia mäntiä että puristussuhde pysyisi kutakuinkin vakiona käytettäessä 88mm iskullista kampiakselia?
    Olisiko nuo aiemmin mainitut m52b25 männät sopivat? Tai edes tietoa mitä niillä tulee vakio kammella tarkaksi puristussuhteeksi?
    En minä ainakaan ole sellaisia keksinyt, mistään moottorista. Vähintään poraamaan ja/tai sorvaamaan joutuu.

    M52B25 ovat oikein hyvät männät vakio kammella ja vakiopituisilla kiertokangilla, virityskäyttöön. Mäntä on korkeampi muin vakio ja siitä puuttuu vakiossa oleva monttu ollen tasalakinen. Tarkkaa puristusta en muista, mutta jossain siellä 12:1 tuntumassa ne taisivat olla. Vakiomännän kuoppa taisi olla jotain 7ml luokkaa eli siitä vain purkkaria laskemaan. M52b25 männän puristuskorkeuden löytää mäntäkataloogista.

    Venttiilikolot joutuu askartelemaan pakopuolelle ja imuja syventää. Paljeraosta tulee aika tiukka vakiopaksuisella tiivisteellä, mutta rohkea rokan syö...

    Omaan koneeseen tulee M52B25tu-moottorin männät. Eipä niissä tainnut juuri muuta eroa olla, kuin syvemmät venttiilikolot valmiina.
    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

    Vanha Uuden liiton mies...

    Comment

    • EMP
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 823
      • Kuusjoki

      Originally posted by Freak View Post
      En minä ainakaan ole sellaisia keksinyt, mistään moottorista. Vähintään poraamaan ja/tai sorvaamaan joutuu.

      M52B25 ovat oikein hyvät männät vakio kammella ja vakiopituisilla kiertokangilla, virityskäyttöön. Mäntä on korkeampi muin vakio ja siitä puuttuu vakiossa oleva monttu ollen tasalakinen. Tarkkaa puristusta en muista, mutta jossain siellä 12:1 tuntumassa ne taisivat olla. Vakiomännän kuoppa taisi olla jotain 7ml luokkaa eli siitä vain purkkaria laskemaan. M52b25 männän puristuskorkeuden löytää mäntäkataloogista.

      Venttiilikolot joutuu askartelemaan pakopuolelle ja imuja syventää. Paljeraosta tulee aika tiukka vakiopaksuisella tiivisteellä, mutta rohkea rokan syö...

      Omaan koneeseen tulee M52B25tu-moottorin männät. Eipä niissä tainnut juuri muuta eroa olla, kuin syvemmät venttiilikolot valmiina.
      Tuo kuopan tilavuus auttoi kummasti.
      Äkkiseltään laskettuna m52b28 männillä, 5mm lyhemmillä kangilla ja 88mm iskulla tulisi 10,8:1 puristukset.

      Tiedä sitten onko se jo liikaa kun tuohon on tarkoitus laittaa eaton m45 kylkeen?
      E30 318i 2d M52B27 "eta"

      Comment

      • Freak
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 2560
        • .

        Originally posted by EMP View Post
        Tuo kuopan tilavuus auttoi kummasti.
        Äkkiseltään laskettuna m52b28 männillä, 5mm lyhemmillä kangilla ja 88mm iskulla tulisi 10,8:1 puristukset.

        Tiedä sitten onko se jo liikaa kun tuohon on tarkoitus laittaa eaton m45 kylkeen?
        Riippuu ohjaimesta. Tuskin se kuitenkaan vakioksi jää? Etanolilla ei varmaankaan ole ongelmia, mutta bensasta ei voi tietää. Tuolla kombinaatiolla paljeraosta tulee melko suuri, joten edesauttaako se nakutusta vai ei..? :think

        Ilmainen plan B, vaikkei sitä kysyttykään. Jos osat eivät jo makaa hyllyllä, niin mitä jos pitäisi alakerran vakiona ja panostaisi säästyneet rahat vaikka parempaan ahtimeen? Onko se saavutetut 155 kuutiosenttiä bang_for_the_buck, kun ahdettuna kuitenkin mennään?
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • EMP
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 823
          • Kuusjoki

          Originally posted by Freak View Post
          Riippuu ohjaimesta. Tuskin se kuitenkaan vakioksi jää? Etanolilla ei varmaankaan ole ongelmia, mutta bensasta ei voi tietää. Tuolla kombinaatiolla paljeraosta tulee melko suuri, joten edesauttaako se nakutusta vai ei..? :think

          Ilmainen plan B, vaikkei sitä kysyttykään. Jos osat eivät jo makaa hyllyllä, niin mitä jos pitäisi alakerran vakiona ja panostaisi säästyneet rahat vaikka parempaan ahtimeen? Onko se saavutetut 155 kuutiosenttiä bang_for_the_buck, kun ahdettuna kuitenkin mennään?
          Noissa äkkiseltään löytämissäni puristuskorkeus mitoissa on kyllä jotain heittoa, että tuo pikainen laskelma ei pidä paikkansa. Kun jos vakio kammella ja m52b25 männillä puristus on n.12:1, niin siitä laskettuna niillä m52b25 männillä ja 88 iskullakin tulisi vain 10,7:1.

          Tarkoitus on kyllä mennä vakio moottorin ohjauksella. Tietysti se ohjelmoidaan uusiksi ja kaveriksi isommat suuttimet ja tuo ilmamäärämittari korvataan uudemman aikaisella.

          Ahdin on kyllä hyllyssä jo. Tässä on tarkoitus rakentaa mahdollisimman suurella alaväännöllä oleva moottori, niin siksi tuo iskun pidennys kiinnostaisi.
          E30 318i 2d M52B27 "eta"

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 823
            • Kuusjoki

            Kuinka korkea paljerako tuossa on vakiona? Kun en ole vielä tuota konetta avannut.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2560
              • .

              Originally posted by EMP View Post
              Kuinka korkea paljerako tuossa on vakiona? Kun en ole vielä tuota konetta avannut.
              Oliskohan ollut jopa noin 1,5 milliä 1,7mm tiivisteellä? :think Paremmin muistavat/tietävät korjaavat tarvittaessa...
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • EMP
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 823
                • Kuusjoki

                Laskeskelin nyt noita puristuksia eri männillä. Laskelmissa ei ole huomioitu venttiilin koloja joten ne hieman laskee tuota puristussuhdetta.
                Ja tuo s50b30us männän kuopan tilavuus ei ole tarkka vaan laskettu noin arvo, kun en sen tilavuutta äkkiseltään löytänyt mistään.



                Tuo s50b30us mäntä olisi omaan käyttöön paras vaihtoehto, niin puristukset pysyisi maltillisina. Mutta myös kallein vaihtoehto!
                E30 318i 2d M52B27 "eta"

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  ...eipä itseasiassa mitään.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Iltsu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 778
                    • Espoo

                    Tässä threadissa lienee eniten M42 osaajia, joten:
                    Omaan coupeen tod.näk. tulee M44 vaihtokone. Kuinka bolt-on operaatio on? Jenkkifoorumeilla sanovat että käyttämällä M42 imusarjaa homma onnistuu. Toki ecu+johtosarja tulee kuten kaikki apulaitteetkin.

                    Kuitenkaan ews:n tai avaimien jne kanssa ei tarvitse tapella jos jättää obd1:n käyttöön? Mitä muuta?
                    Samallahan tuossa laittaisi kovan vauhtipyörän, käsittääkseni M44 on 2-massa riippumatta onko ilmastointia vai ei.
                    Tesla Model Y Performance
                    E36 318iS "jäärata/rallicross"

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      Originally posted by Iltsu View Post
                      käsittääkseni M44 on 2-massa riippumatta onko ilmastointia vai ei.
                      Siltähän tuo vaikuttaa http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...lywheel/#pos_1

                      Comment

                      • Puksuttaja
                        BTCF Member
                        • Mar 2012
                        • 592
                        • Kirkkonummi

                        Nyt kun täällä sopivasti puhutaan M44 vauhtipyöristäkin, niin kysynpä tähän väliin itsekkin jotain:
                        Elikkäs tämän http://www.zroadster.net/forum/viewtopic.php?p=243326 mukaan E36 3.0 M3:sen kytkin ja vauhtis kävisivät aika lailla suoraan M44:ään.
                        Race.fi:stä löytyisi tämmöinen kytkin http://www.race.fi/fi/product/45322a...-clutch-poisto nyt jäi vähän mietityttämään että sopisiko tuo vai ei kun sopivuus tiedoissa mainitaan sekä 3.2 litraiset ja yksi 3.0 litrainen versio?
                        E36 325i Sedan -90
                        Triumph Bonneville T100 "Scrambler" -09

                        Ex. Z3 Roadster 1.9 -96 Supercharged
                        Ex. E38 728iA -99
                        Ex. E30 316 -85
                        Ex. E34 530iA Touring V8 -95

                        Comment

                        • EMP
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 823
                          • Kuusjoki

                          Kysytään nyt vielä tuosta paljeraosta.
                          Kun tuossa koneessa nyt on vakiona se 1,5mm paljeväli. Ja jos käyttäisin tuota 88mm iskua ja m52b28 mäntiä paljeväliksi tulisi 2,85mm. Tiedossa on kyllä että tuo on kaukana optimaalisesta. Mutta kun esim. m52b28 on n.3mm ja m52b25 on n.2,75mm paljeväli vakiona. Ja noissa on kuitakuinkin vastaava kannen muoto ja paljealueet, niin eikös tuo vastaava paljeväli pitäisi toimia myös tässä m42 moottorissa?
                          Joissakin ohjeissa myös oli että paljeväli ei saisi olla 1,5-3mm välillä. Ja että tuo paljealue rupeaa tuossa 3mm korkeudessa toimimaan normaalisti palotilana. Ja kun nuo kannen paljealueet vielä on melko pienet tuossa kannessa.

                          Staattinen puristussuhdehan siltikin nousisi hieman vaikka mäntä jääkin alemmas, koska noissa m52 männissä ei ole sitä kuoppaa männän päässä.
                          E30 318i 2d M52B27 "eta"

                          Comment

                          • EMP
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 823
                            • Kuusjoki

                            Käykö tuon m47 kampiakselin kanssa dampperipyörän kiinnityspultiksi tuohon akseliin tarkoitettu vai mikä? Ja siis pultti on eri kierteellä niin siksi ei voi käyttää m42 omaa!
                            Kun tuo pituus on m47 vain 102mm ja m42 120mm. Niin meneekö riittävästi kierteelle? Kierre kyllä alkaa 4mm aiemmin.
                            E30 318i 2d M52B27 "eta"

                            Comment

                            • andhu
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2012
                              • 535
                              • vihti

                              Perhana kun en muista miten tein omassa m40 koneessa, mutta hatara muistikuva että olisin laittanut ihan m47 pultilla vaikka oli vähän lyhyempi.
                              E30 316 Turbo

                              Comment

                              • ASDTurku
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2013
                                • 145
                                • Turku

                                m44

                                Originally posted by Iltsu View Post
                                Tässä threadissa lienee eniten M42 osaajia, joten:
                                Omaan coupeen tod.näk. tulee M44 vaihtokone. Kuinka bolt-on operaatio on? Jenkkifoorumeilla sanovat että käyttämällä M42 imusarjaa homma onnistuu. Toki ecu+johtosarja tulee kuten kaikki apulaitteetkin.

                                Kuitenkaan ews:n tai avaimien jne kanssa ei tarvitse tapella jos jättää obd1:n käyttöön? Mitä muuta?
                                Samallahan tuossa laittaisi kovan vauhtipyörän, käsittääkseni M44 on 2-massa riippumatta onko ilmastointia vai ei.
                                tuossa m44:ssä on erilaiset rpm ja nokka anturit. Kampiakselin etupäähän
                                pitää vaihtaa M42 hihnapyörä. Lisäksi pakonokka pyörä pitää vaihtaa m42
                                pyörään ja lisäksi kannen etulevy, jossa on anturin reikä m42 nokkaanturille.
                                Lisäksi tietysti se imusarja, koska siinä on joutokäynti säädin askelmoottorilla.
                                Ja vanhassa solenoidi tyyppinen kahdella johdolla. Itse en lähtisi näitä muutoksia tekemään jos ei ole käytämässä e30 koppaa, johon m44 imusarja
                                ei sovi. Paljon helpompi on käyttää m44:n sähköja ja tehdä siihen ohjainlaitteeseen ajoneston poisto.
                                Jos on tarvetta niin minulle on jäänyt ylimääräiseksi tommonen m44 moottori
                                avarretulla kannella ja nuo muutokset tehtynä. Imusarjan vaihton on
                                vielä kesken. Kannen kiinnityksen jälkeen kone ei ole käynyt. Eli on seissyt
                                noin 10 vuotta. Kone oli silloin ajettu jotain 90th.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎