Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by mige95 View Post
    Eli toi perus "nyrkkisääntö" lyhyet torvet ja enemmän huipputehoa ei näköjään aina pidä paikkaasa.

    Siis pitää aina kun ollaan tilanteessa että imuventtiilin aukioloaika rajoittaa tehon. Jos imuventtiilin aukioloaika on riittävän pitkä em. kierroslukualueelle ollaan tilanteessa jossa sisäänvirtaavan ilman energiamäärä ratkaisee täytöksen.

    Esimerkiksi tuossa TVR-koneen dynovertailussa keskikierrosalue. Kireämmällä imunokalla em. alue voidaan siirtää huippukierroksille jolloin pidemmillä imukanavilla saavutetaan suurempi huipputehokin.

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1170
      • lahti

      Originally posted by naukkis View Post
      Siis pitää aina kun ollaan tilanteessa että imuventtiilin aukioloaika rajoittaa tehon. Jos imuventtiilin aukioloaika on riittävän pitkä em. kierroslukualueelle ollaan tilanteessa jossa sisäänvirtaavan ilman energiamäärä ratkaisee täytöksen.

      Esimerkiksi tuossa TVR-koneen dynovertailussa keskikierrosalue. Kireämmällä imunokalla em. alue voidaan siirtää huippukierroksille jolloin pidemmillä imukanavilla saavutetaan suurempi huipputehokin.
      Okei tästä aiheesta tulikin aika hyvin tietoa.

      Mites tuo paljerako homma menee kun melkein joka paikassa puhutaa että ihanteellinen paljerako on 0.8-1mm tai yli 3mm, mutta kun katsoo näitten bmw moottoreiden orkkis paljerakoja ovat ne 1.3-3.6mm välissä? Mun korkeepuriste männistä on jyrsitty imu ja pakopuoli aika liki dekin tasoo (max 0.15mm yli) ja tiiviste on vakio 1.75mm, m52b25 kansi.
      Oliskohanse pitänyt laittaa 0.8mm tiivisteellä, paitsi puristukset karkais sitte.

      Huomasin että noita kansia m50/52 on kahdella eri palotilalla, mun kansi on mallia tuo mistä venttiili karannu. Näissähän on paljeväleissä huimat erot.
      Last edited by mige95; 12-03-2018, 09:08.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        Originally posted by mige95 View Post
        Huomasin että noita kansia m50/52 on kahdella eri palotilalla, mun kansi on mallia tuo mistä venttiili karannu. Näissähän on paljeväleissä huimat erot.
        Onko tossa muka eroa? Eikö tuo oo samalla lailla kannen kanssa tasossa palotilan puolellakin :think Paskanen vaan, niin näyttää erilaiselta.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1170
          • lahti

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Onko tossa muka eroa? Eikö tuo oo samalla lailla kannen kanssa tasossa palotilan puolellakin :think Paskanen vaan, niin näyttää erilaiselta.
          Eise joo ihan sellanen ollukkaa miltä aluks näytti Pako ja imupuolella on tollainen viiste (imupuolella isompi) näitä ei näy tossa toisessa palotilassa olevan. Wisecon katalogi sanoo että on 34cc ja 36cc palotiloja.

          Lisäys: tilasin ebaysta ton RHD vauhtipyörän 228mm kytkimelle ja siihen foorumilta käyttämättömän valeon m20 kytkinsetin, no käytin ne varuiks koneistamolla ja vauhtipyöräs ei ollu heittoa yhtään mutta asetelmassa oli 5 grammaa... vauhtipyörästä yllätyin että se on tehty yhdestä puusta koko roska eli ei ole irroitettavaa starttikehää
          Last edited by mige95; 04-01-2018, 20:57.
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • e36coupe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 719
            • Nokia

            Ilmainen mainos tähän väliin. Jos M52B30 on työllä ja Nikasil-lohkoon meinaa tehdä niin Nokialla Joe Worksilta löytyy halua tehdä harrastajalle ja sattuneesta syystä nykyään myös sopivat terät & välineet hommaan . Se ylin ura M54 männästä kaipaa vähän levitystä siis jos käyttää M52 männänrenkaita.

            Samassa pajassa hoituu kansityötkin sopuhintaan.

            En ole mitenkään liitoksissa ko. paikkaan. Ihan vain vinkkinä jos muut täälläpäin moista kasaa.
            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

            Työn alla: E21 320/6
            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11098
              • Oulu

              Tuommoset pikku siivut kun ottaa pois, pitäisi m52b28 männät mahtua pyörimään m54b30 kampuran kanssa n.1mm paljevälyksellä vakio tiivisten kanssa.



              Paljonko venttiilikoloja pitää jyrsiä on vielä arvoitus.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • Tuukkaw
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2015
                • 745
                • Tre

                Mitä kytkintä porukka näissä on käyttäny m20 kovan vauhtipyörän kanssa?
                M20b25 vakio? Painelaakereita sai kai monen mittasena?
                Koneena siis m52b25 eli 228mm kytkimellä.
                61 Ford
                79 HD

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Tuommoset pikku siivut kun ottaa pois, pitäisi m52b28 männät mahtua pyörimään m54b30 kampuran kanssa n.1mm paljevälyksellä vakio tiivisten kanssa.



                  Paljonko venttiilikoloja pitää jyrsiä on vielä arvoitus.
                  Sun selvitystyö on kyllä perin arvokasta ja kiitettävää. Tee sinä suunnitelmat valmiiksi, niin minä kasaan oman moottorin sitten niiden mukaan
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16438
                    • Asikkala

                    Originally posted by Tuukkaw View Post
                    Mitä kytkintä porukka näissä on käyttäny m20 kovan vauhtipyörän kanssa?
                    M20b25 vakio? Painelaakereita sai kai monen mittasena?
                    Koneena siis m52b25 eli 228mm kytkimellä.
                    Täällä on ko. suunnitelma, vauhtis se vanhempi 6,3 kg mutta kuulemma kampiakseli katkeaa värinästä kovalla vauhtiksella ?

                    Comment

                    • Matuh
                      BTCF Member
                      • Apr 2013
                      • 3702
                      • Kouvola

                      Varmaan jossain 2mm paikkeilla nuo kolojen jyrsinnät :think
                      E36 328i M50B30 turbo
                      Skoda vRS
                      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                      Comment

                      • pazq
                        BTCF Member
                        • Jan 2008
                        • 3166
                        • 47200

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Täällä on ko. suunnitelma, vauhtis se vanhempi 6,3 kg mutta kuulemma kampiakseli katkeaa värinästä kovalla vauhtiksella ?
                        Miksi se katkeaa tuossa muttei läskiremmissä?

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11098
                          • Oulu

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Täällä on ko. suunnitelma, vauhtis se vanhempi 6,3 kg mutta kuulemma kampiakseli katkeaa värinästä kovalla vauhtiksella ?
                          Originally posted by pazq View Post
                          Miksi se katkeaa tuossa muttei läskiremmissä?
                          Tai lähinnä värinät lisääntyy ja mahdollisuus esim. öljypumpun pultin aukipyörimiselle lisääntyy. b28 kampuralla tuskin vielä hirveän suuri riski ole, mutta b30 on jo hankalempi tapaus. Läskiremmi on pienemmällä iskulla ja paremmalla kankisuhteella, mikä pienentää värinöitä huomattavasti. Joo joo onhan se m20b27 olemassa myös, mut sitä ei kovin pitkälle taideta kierrättää tehtaalta :think

                          Originally posted by Matuh View Post
                          Varmaan jossain 2mm paikkeilla nuo kolojen jyrsinnät :think
                          Mul on tu koneen männät, missä on jo valmiina isommat venakolot. (tu koneessa isompi vanoksen liike ja pakopuolen vanos luonnollisesti)

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • EmH
                            BTCF Member
                            • Jul 2008
                            • 1540
                            • Pohjois-Savo

                            Originally posted by Tuukkaw View Post
                            Mitä kytkintä porukka näissä on käyttäny m20 kovan vauhtipyörän kanssa?
                            M20b25 vakio? Painelaakereita sai kai monen mittasena?
                            Koneena siis m52b25 eli 228mm kytkimellä.
                            Sekii varmaan menis vaparissa. :think Mulla on tuossa M50B25 turbossa sachs sre -618, M20B25 vakio levy, E21 323 painelaakeri ja kytkinhaarukassa pienet korokkeet painelaakerin alla. Muistaakseni taisin myös tehdä työsylinteriin hieman pidemmän tapin. Mittasin, että tuo -618 ois 14mm matalampi kuin m20 vakio asetelma.
                            E30 M50 Turbo
                            E39 lightweight jäärata
                            Mitsubishi Lancer Evo VII
                            Nissan Skyline R32 gts-t
                            Subaru Impreza n/a
                            Originally posted by mikkod
                            Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              Originally posted by Matuh View Post
                              Varmaan jossain 2mm paikkeilla nuo kolojen jyrsinnät :think
                              Se selviää tarkasti vain mittaamalla.
                              Sen verran helppo homma mitata ettei kannata arpoa.
                              Ja mielellään joku romumäntä jonka sahaa halki ensin jotta näkee paljonko jää vielä materiaali vahvuutta lakeen.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              • Tuukkaw
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2015
                                • 745
                                • Tre

                                Originally posted by EmH View Post
                                Sekii varmaan menis vaparissa. :think Mulla on tuossa M50B25 turbossa sachs sre -618, M20B25 vakio levy, E21 323 painelaakeri ja kytkinhaarukassa pienet korokkeet painelaakerin alla. Muistaakseni taisin myös tehdä työsylinteriin hieman pidemmän tapin. Mittasin, että tuo -618 ois 14mm matalampi kuin m20 vakio asetelma.
                                Luulis että menee tuo vakio m20b25 asetelma ja levy kun ei tossa montaa kymmentä heppaa enempää tule olemaan

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Täällä on ko. suunnitelma, vauhtis se vanhempi 6,3 kg mutta kuulemma kampiakseli katkeaa värinästä kovalla vauhtiksella ?
                                No eikö noita kovia vauhtiksia ole joka turbo m50:ssä täällä. Vai onko tuo m20 vauhtipyörä jotenkin erityisen huono?

                                Luulis ettei tossa m52b25 ole kauheita värinöitä kun on vielä pienempi isku kuin b28.
                                61 Ford
                                79 HD

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎