Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Skarpa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2007
    • 3406
    • Kotka

    Originally posted by Remotion View Post
    Okei, mielenkiintoista dataa ja arvostan Sunbeamin selvitystyötä.

    Kuinka vaikea on tehdä S50B30 ITB systeemi toimimaan M52B28:ssa?

    Toimiiko M52B28 eculla ohjelmoimalla?

    Onko S50B30 vielä täysin vaijerivetoinen kuten M52B28 on?

    Mistä rahasummista puhutaan?

    Mitä muutoksia esim ilmamassamittariin?

    Sunbeamilla on toki radikaali setuppi mutta tehot näyttävät hyviltä, voisi toimia hyvin jo esim meikäläisen astetta miedommalla virilläkin...

    Itsellä aina osunut RHD Engineeringin setupit silmään mutta tokihan S50B30 voisi toimia vielä paremmin.
    Läppisten ja kannen väliin tarvii adapterin. Adapterin mallista riippuen kannen pinnapultteja voi joutua lyhentämään. Tiivistys joko tasotiivisteellä tai massalla, jos adapteriin ei ole jyrsitty uria profiilirenkaille. Adapterit on pääsääntöisesti tehty B32 läppiksille, joten B30 läppiksien runkoja pitää pikkusen sovittaa, jos ei halua jättää porrasta. Plenumin kannakkeelle tarvii tehdä vähän jatkoa

    Vanoskoneessa tps-anturin liitin osoittaa suoraan vanoksen solenoidiin, joten anturi tarvii kääntää 180 astetta, jolloin liitin osoittaa ylöspäin. E30:issä anturin liitin ei silti mahdu ongelmitta paikalleen. Voi olla, että anturiin tarvii kolvata piuhat ja liitin piuhan väliin. Muissa koreissa saattaa olla pellin alla enemmän tilaa. Venttiilikopan huohotukseen tarvii modata tiukka mutka alaspäin tai siirtää huohotuksen lähtö venakopan päälle.

    M52 bensakisko ja suuttimet sopivat paikalleen, kun letkulähtöjä vähän taivuttaa ja tekee kiskolle kiinnikkeet. S50 kiskolla todennäköisesti suora sopivuus. Aftermarket alumiiniprofiilikiskoihin tarvii tehdä koloa kaasuläppien vivuille. Kaasuläpät ovat vaijerikäyttöiset. Kaasuvaijerina kannattaa E30:issä käyttää E30 M3 vaijeria ja vastaavasti E36:ssa E36 M3 vaijeria. Z3:ssa varmaankin E36 M3 tai Z3M.

    M52 huohotuspönttö ei suoraan käy S50 plenumiin. Helpoimman sopivuuden saa S50 huohotuksen osilla. M52 tyhjäkäyntisäädin sopii paikalleen läppiksien kanssa. Nyt en muista, oliko mulla tyhjäkäyntisäätimen letkut kummasta mallista. Ilmamassamittari, ilmasuodatinkotelo ja muu imukokoonpano sopii tietysti S50:stä suoraan. M52 ilmamassamittarinkin saa sopivalla kauluksella sovitettua.

    M52 moottorinohjauksen saa ohjelmoitua läppiksille. Todennäköisesti kiihdytysrikastusta pitää muokata nopeammaksi ja runsaammaksi, koska kaasun avautuessa kone saa paljon nopeammin ilmaa kuin yhdellä kaasuläpällä.

    Kustannuksista on paha sanoa mitään, koska kyse on käytetyistä osista. Riippuu siis ihan siitä, mihin hintaan osat löytää. Kannattaa yrittää ostaa S50 imukokoonpano ja huohotus mahdollisimman täydellisenä, niin säästyy irto-osien haalimiselta. Omat kustannukset:

    - B30 läppikset, B32 imutorvet ja suuttimet, plenum, ilmanputsarikotelo ja kuminen imuilmatötterö: 400
    - käyttämätön adapteri harrastajalta ostettuna: 200
    - Käyttämätön S50 MAF harrastajalta ostettuna: 150
    - S50 huohotuksen osat: 20
    - E30 M3 kaasuvaijeri: olisko ollut 80

    Eli n. 850 tähän mennessä

    En itse odota S50 läppiksiltä varsinaista viritysvaikutusta. Mulle tavoitteina oli askartelu, fiilis, kaasuvaste ja imuäänet. Toivon mukaan mukaan tehossa ja väännössä ei paljon häviä vakiolle imusarjalle.
    Last edited by Skarpa; 28-08-2018, 10:53.
    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

    E30 Armo "330i"

    Comment

    • mige95
      BTCF Member
      • Mar 2014
      • 1170
      • lahti

      Kytkin

      Onko kenelläkää tietoa miks paineasetelman jousilevyt ei kestä tai niiden kiinnitys niitit tulee läpi asetelmasta, menny nyt 3 kpl uusia asetelmia samalla tavalla rikki, kaks hajonnu täys kiihdytyksessä ja yks hajos paikallaa kun kun polkas kierroksia kytkin pohjassa, siitä katkes kaikki 3 jousilevyä. Kytkimet on ollu m30 sachs, m20 valeo ja tää viimesin sre 618 tällä ei kerinnyt edes 100km ajamaan. Kytkin ei paina liian syvälle.
      Kierrosherkän vapari koneen perässä.
      -g20 330e
      -e31 840ci sc
      -e46 316i (m52tub25)

      EX- f11 530d lci
      Ex- f01 730d
      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
      Ex: -06 e61 535d m-sport
      Ex:-02 e39 530d manual
      Ex -93 e34 520i

      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

      M62tu ajoitustyökalut.
      N47/n57 ajoitustyökalut.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5258
        • Pirkkala

        Originally posted by mige95 View Post
        Onko kenelläkää tietoa miks paineasetelman jousilevyt ei kestä tai niiden kiinnitys niitit tulee läpi asetelmasta, menny nyt 3 kpl uusia asetelmia samalla tavalla rikki, kaks hajonnu täys kiihdytyksessä ja yks hajos paikallaa kun kun polkas kierroksia kytkin pohjassa, siitä katkes kaikki 3 jousilevyä. Kytkimet on ollu m30 sachs, m20 valeo ja tää viimesin sre 618 tällä ei kerinnyt edes 100km ajamaan. Kytkin ei paina liian syvälle.
        Kierrosherkän vapari koneen perässä.
        Aika erikoinen vika.
        Lähtisin ihan ekana tutkimaan että osat on toisiinsa sopivia.
        -Esijännitys?
        -Silmälaakeri? Oikea koko ja etäisyys oikein?
        -Paininlaakeri? Sopiva ko. Jouselle?
        -Työsylinterin liike? Ei tosiaankaan runttaa jousta liian pitkälle?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • mige95
          BTCF Member
          • Mar 2014
          • 1170
          • lahti

          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          Aika erikoinen vika.
          Lähtisin ihan ekana tutkimaan että osat on toisiinsa sopivia.
          -Esijännitys?
          -Silmälaakeri? Oikea koko ja etäisyys oikein?
          -Paininlaakeri? Sopiva ko. Jouselle?
          -Työsylinterin liike? Ei tosiaankaan runttaa jousta liian pitkälle?
          vauhtipyörä on rhd m5x, m20 kytkimelle tehty eli oliko siinä offsettiä 0.1mm ei pitäs esijännityksessä olla vika ja sama kävi m30 vauhtipyörän ja kytkimen kanssa joten sen voi pois sulkea.

          zf laatikko ja uusi silmälaakeri kampiakselissa eli ei varmaa väärin ole.

          painelaakerissa tuskin vika, työsylinterii tehty pidempi tappi niin että irroitti just ja just sre 618, muissa toimi vakio tapilla normisti tietysti.
          -g20 330e
          -e31 840ci sc
          -e46 316i (m52tub25)

          EX- f11 530d lci
          Ex- f01 730d
          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
          Ex: -06 e61 535d m-sport
          Ex:-02 e39 530d manual
          Ex -93 e34 520i

          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

          M62tu ajoitustyökalut.
          N47/n57 ajoitustyökalut.

          Comment

          • Skarpa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2007
            • 3406
            • Kotka

            Originally posted by mige95 View Post
            vauhtipyörä on rhd m5x, m20 kytkimelle tehty eli oliko siinä offsettiä 0.1mm ei pitäs esijännityksessä olla vika ja sama kävi m30 vauhtipyörän ja kytkimen kanssa joten sen voi pois sulkea.

            zf laatikko ja uusi silmälaakeri kampiakselissa eli ei varmaa väärin ole.

            painelaakerissa tuskin vika, työsylinterii tehty pidempi tappi niin että irroitti just ja just sre 618, muissa toimi vakio tapilla normisti tietysti.
            5-v laatikko?
            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

            E30 Armo "330i"

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1170
              • lahti

              Originally posted by Skarpa View Post
              5-v laatikko?
              Joo 310z
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • mige95
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 1170
                • lahti

                Tällässeltä näyttää sre 618, kaksi jousilevyy kierossa ja yks irti niitistää. Samalla lailla siis hajonnut kuin aikasemmatkin asetelmat.
                Last edited by mige95; 28-10-2018, 22:40.
                -g20 330e
                -e31 840ci sc
                -e46 316i (m52tub25)

                EX- f11 530d lci
                Ex- f01 730d
                Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                Ex: -06 e61 535d m-sport
                Ex:-02 e39 530d manual
                Ex -93 e34 520i

                Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                M62tu ajoitustyökalut.
                N47/n57 ajoitustyökalut.

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  Originally posted by mige95 View Post
                  Tällässeltä näyttää sre 618, kaksi jousilevyy kierossa ja yks irti niitistää. Samalla lailla siis hajonnut kuin aikasemmatkin asetelmat.
                  Joku siellä on pakko olla päin perämetsää, jos jo kolmas asetelma levii samalla tavalla.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • toppe
                    BTCF Member
                    • Jan 2012
                    • 500
                    • Vaasa

                    jos käytät kytkin niinku käsijarru ne menee rikki.
                    E30 M3 4WD

                    VERKKOKAUPPA
                    The DynoLab
                    Dynoservice, ruiskun asennukset, huolto,auton rakentaminen, Napadyno joka jarruttaa 5000nm navoilta.
                    Virallinen Maxxecu jälleenmyyjä

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15232
                      • Ajamisen Iloa

                      Joku tuossa kytkin hommassa on taatusti pielessä. Ei ne nyt ihan näkkileipää ole, pitäis kestää todella kovaa käyttöä.
                      Esim Jopin M3 jossa SRE kytkin saa jatkuvaa kytkinpommia ja kuminpolttoa yms, en ole ikinä nähnyt niin kovalla rääkillä autoa ja se on kestänyt vuosia ja vuosia.

                      Originally posted by Skarpa View Post

                      En itse odota S50 läppiksiltä varsinaista viritysvaikutusta. Mulle tavoitteina oli askartelu, fiilis, kaasuvaste ja imuäänet. Toivon mukaan mukaan tehossa ja väännössä ei paljon häviä vakiolle imusarjalle.
                      Hinta vaikuttaa kohtuulliselta jos tekee ajan kanssa...
                      Itselläni ei olisi väliä kuin sillä että saisi tehoa lisää ja sitten myös noille saa sopivia hiilarisia imubokseja yms systeemejä joilla voisi viedä vielä pidemmälle.

                      Itselläni on ollut aikoinaan M3 3.2 S50B32 koneella ja en usko että saisin enää mitenkään kaasuvastetta paremmaksi läppiksillä, nykyinen M50, BBTB, nokat, pakopuoli ja softa sekä kevyt vauhtis on purrut niin että kaasunvaste on aivan mieletön, jos muistikuvani palvelevat oikein niin M3 ei ollut edes noin voimakas kaasuvaste. Toki kevennetyllä vauhtiksella varustettua M3:sta olen ajanut ja siinä oli myös todella mieletön kaasuvaste, samanlainen niskankatkaisu fiilis mistä pidän.
                      Last edited by Remotion; 17-04-2018, 01:25.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • meteor
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 123
                        • Hämeenlinna

                        Vedossa ei noi peltihärpäkkeet väänny vaan kun mennään moottorijarrulle se voiman suunta muuttuu ja ne ei kestä työntöä jostain syystä.

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16437
                          • Asikkala

                          Originally posted by meteor View Post
                          Vedossa ei noi peltihärpäkkeet väänny vaan kun mennään moottorijarrulle se voiman suunta muuttuu ja ne ei kestä työntöä jostain syystä.
                          Kuvat nähneenä tässä on se syy mutta mikä tähän johtaa :think

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11098
                            • Oulu

                            Originally posted by jr66 View Post
                            Kuvat nähneenä tässä on se syy mutta mikä tähän johtaa :think
                            Ihan näin arvauksena oisko esim. liikaa ennakkoa moottorijarrulla ennekuin mahdollinen fuelcutti puuttuu peliin ja kone "potkii vastaan". Tuommonen voi olla aika hankala huomata ajellessa, kun äkkiä hukkuu siihen etä moottorijarru on voimakkaampi kevyellä vauhtipyörällä. Viinalla kai tuo kone ymmärtääkseni käy. e85 tunnustaa alipaine alueella tykkäävän pienemmistä ennakoista mitä bensa esim.
                            Last edited by Pazi88; 17-04-2018, 11:49.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5258
                              • Pirkkala

                              Hahmotanko minä nyt ihan väärin mutta eikös vääntömomentti kohdistu kytkimeen takaperin ainostaan jos eteenpäin vaihde päällä autoa työnnetään pakilla? Eli moottoria pyöritetään väärään suuntaan.
                              Moottorijarrutilanteessa ainostaan momentin "kulkusuunta" muuttuu?

                              Eli tässä valossa vastaan potkiva kone voisi tuon tehdä koska silloin hetkellisesti vääntömomentti voisi olla toiseen suuntaan.
                              Mutta onko sulla syöttö 0 moottorijarrulla? Kaasu ylhäällä tai osittain painettuna vi tietenkin olla vielä ero.

                              Tuo kytkimen osahan on selvästi tehty ottamaan vastaan ainostaan vetoa.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11098
                                • Oulu

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Mutta onko sulla syöttö 0 moottorijarrulla?
                                Vaikka oiskin, niin siihen syötön katkasuun joutuu pistämään sekunnin-parin viiveen että toimii järkevästi.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎