Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Greeed
    Newbiemmer
    • Aug 2008
    • 17

    juu, kun ne mulle meinasi niin täällä vieskan autosähkössä et ne ois isommat ku sieltä koneelta niitä katteli, mut voihan se olla vaan et se ohjelma niissä on eri.

    Comment

    • hesu
      Newbiemmer
      • Dec 2006
      • 13

      Originally posted by herrakani View Post
      Hioitko uuden nokan vai käytetyn?

      Käytetyn

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        Originally posted by Greeed View Post
        juu, kun ne mulle meinasi niin täällä vieskan autosähkössä et ne ois isommat ku sieltä koneelta niitä katteli, mut voihan se olla vaan et se ohjelma niissä on eri.
        Kammiokoneen suuttimista menee käytännössä miten paljon vaan tavaraa läpi. Suutin ei rajoita.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • jerzep
          Newbiemmer
          • Jun 2010
          • 2
          • Hämeenlinna

          Originally posted by rei7pir8 View Post
          Itselläni oli 324 td:ssä kehittyneempi systeemi kuin kreuzotter kirjoitti. Ensinnäkin liitin vastuksen pumpun potikan jatkoksi plus puolelle! Eli kun ruiskutusmääränpotentiometrille syötettävä singaali on 5 volttia ja kun siihen laitetaan vastus jatkoksi niin se putoaa alemmas ja ruiskutusmäärä kasvaa koska ohjausboksi nostaa ruiskutusmäärän samaan jännitteeseen!!

          Sitten kaasupolkimessa oli katkaisija joka kytkeytyi kun kaasu painui lähes pohjaan! Eli ruiskutusmäärän potikalle menevän syöttöjännitejohdon väliin laitoin releen joka avautui kun kaasupoljinkytkin kyteytyi ja syöttöjännite meni vastuksen läpi!
          Tämä järjestely siksi että tyhjäkäynti ja osakuorma säilyy ennallaan!
          Moottori on ihan vakio kunnes kaasu painetaan pohjaan.
          Sitten tässä moottorissa oli alipaineella ohjattu hukkaportti turbossa. (Mitsubishi TD04)
          Tein ahtopaineensäätöön samanlaisen huijjauspiirin. Ja tätä piiriä ohjasi sama kaasupoljinkytkin kuin syötönsäätöä!
          Ainakin tässä moottorissa tapahtui semmoinen ilmiö jos otti hukkaportin kellosta alipaineletkun pois ja ahtopaineet nousi jonnekkin 1,3 bar niin tietokone pienensi ruiskutusmäärää ettei kone hajoa! Noin yhteen baariin asti ruiskutusmäärä säilyi täysillä.
          Ajattelin tuota M51:stä että pieneneeköhän siinäkin ruiskutusmäärä kun ahtopainetta nostaa liikaa!??
          Itselläni oli vastuksina kiinteät vastukset mutta säätövastukset olisivat paremmat!
          Osia oli: 2 avautuvaa relettä, kaasupoljinkytkin, ja 2 vastusta
          Tarvi katkaista kaksi johtoa joiden väliin liitettiin piirit!
          Tämä huijjaus ei ainakaan M21:ssä aiheuttanut mitään toimintahäiriöitä eikä vikailmoituksia!!
          Savutus ei lisääntynyt yhtään, tosin laitoin välijäähdyttimen!
          Ahtopaineita oli 1500 kierroksella 0,9 bar ja 2000 kierroksella täydet eli 1,3 bar! Arvatkaapa oliko alavääntöä!!??
          Ohituskiihtyvyys vakiona vitosvaihteella 60-120 oli 28 s!!! :(
          viritettynä sama 9,5 s
          M21:stä sais kyllä 200 heppaa ja 400 Nm vääntöä koska 524 td:stä on mekaanisella pumpulla penkitetty 165 hv ja 330 nm vääntöä ja tässä pumpussa on samankokoinen elementti mutta iskunpituus on 0,4 mm pitempi(2mm) kuin mekaanisessa(1,6mm). Eli prosenteissa ero on SUURI!

          Tarkoitus on lähiaikoina tehdä samat viritykset työkaverin 525 tds:ään.
          Siinähän on erilainen ruiskutussysteemi joten joutuu vähän perehtymään!
          Semmoinen ajatus ois että voisin tehdä valmiita paketteja asennusohjeineen semmoisille jotka eivät osaa/halua/jouda itse tekemään. Tarvis vain laittaa kaasupoljinkytkin ja muutama johto yhdistää niin ois valmis peli!
          Olen tästä maininnut aikaisemminkin tällä foorumilla, mutta ei herättänyt kiinnostusta!?? Tarkotus ei ole rahastaa kunhan sais vähän vaivanpalkkaa!
          Kysykää jos selostin jotain huonosti!!

          Kysymys: tietääkö joku missä M51:ssä on ahtopaineentunnistin?
          Kysymys: Voiko / Kannattaako 350tkm ajettuun 525td -94 mallin E34:seen hankkia näin PIENTÄ lisätehoa? Tällä hetkellä toi auto on semmonen lahna että pientä lisäpotkua kaipais, ettei jää ihan jalkoihin.

          Topicin kahlailusta kävi selväksi että ihan kaakkoon ei kannata ainakaan nuppeja käännellä ettei tuu voimasavut lopullisesti pihalle tosta motista. Mutta onko tässä tuo induktiivinen systeemi? Mistä mä voin sen asian tarkistaa, jos haluan sataprosenttisen varmuuden asiaan? ECU on ilmeisesti erinäköinen inductiivisessa ja vanhassa?

          Rikkooko tällä virityksellä niin suurella todennäköisyydellä kannen tai jotain muuta ettei kannata kyseistä hommaa ruveta tekemään? Saako samat/paremmat tehot jollain edullisella lastulla niin että säästyy moottori?

          Sori samojen asioiden kysyminen uudestaan, haluan saada nyt faktaa MIETOON viritykseen (+20-30 heppaa ja vääntöö tietty paljooooooooooon )

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            Ecut on ihan saman näkösiä kummassaki. Topikin alussa on apuja pumpputyypin tunnistukseen (postaus 45).

            Originally posted by jerzep View Post
            Rikkooko tällä virityksellä niin suurella todennäköisyydellä kannen tai jotain muuta ettei kannata kyseistä hommaa ruveta tekemään? Saako samat/paremmat tehot jollain edullisella lastulla niin että säästyy moottori?
            Vähän helpommin särkyy kuin vakio. Käytännössä ehjän särkee termari-/syylärivika tai väärä käyttö. Potikkaviritys ja lastu tekee ihan samaa, eli pumpun määränsäädin pääsee liikkumaan pidemmälle. Koneen kesto on sitten kiinni siitä, kuinka ja paljon tulee soppaan ja kuinka pitkiä aikoja. Mitä enemmän syöttöä vakiohiluilla, sitä vähemmän aikaa kärsii kaasua pitää pohjassa. Normaali yhden-kahden auton ohitus ok, mutta ei kannata huippuja kokeilla.

            Originally posted by jerzep View Post
            Sori samojen asioiden kysyminen uudestaan, haluan saada nyt faktaa MIETOON viritykseen (+20-30 heppaa ja vääntöö tietty paljooooooooooon )
            No onko tuo sen miedompi viritys ko muillakaan (potikalla tai lastulla).. ei sieltä paljoa enempää lähdekkään pumppua avaamatta. Cooleri kannattas td-malliin lisätä samalla.
            Last edited by muuris; 28-12-2010, 22:19.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              Onko kellään mittoja tuon M51 nokan lukitustyökalusta? Konetta purkaessa tein ko. palikan, mutta olisi mukava vielä tarkistaa, tuliko käyttöön samat mitat.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • Bairei
                Newbiemmer
                • Nov 2010
                • 2
                • P-P

                Elikkäs, sellasta että itselläni on 325td -92 johon vaihdoin juuri alakerran, pumpun ja työstin kannen. Nyt tein ton potikka virityksen jonka saa napista päälle. Potikan pystyy säätämään 0-480ohmiin ja mahtavasti toimii. Ehkä vähän liiankin hyvin kun kone käy niin puhtaasti että ei savuta yhtään vaikka kuin potikkaa ruuvaa. Auto kyllä liikkuu niinku pieni eläin.

                Mut nyt vähän niinku asiaan. Koska tosta löytyy toi mikä lie systeemi joka katkasee syötön kun ahdot nousevat liian ylös, ja nyt mun pitäs saada tietää että kuin paljo se ahtaa ja olen tullut siihen tulokseen että jos tukin vain sen letkun joka menee siihen putikkaan joka mittaa sitä ahtopainetta ja sitten kokeilen varovasti lisätä syöttöjä ja kahtua kuin korkialle paineet nousee. Ainut ongelma on et säätääkö se syöttöjä sit jotenkin ahtojen mukaan se mutikka sielä?

                Comment

                • -juzzi-
                  BTCF Member
                  • May 2004
                  • 525
                  • Klaukkala

                  Tietääkö kukaan minkä moottorin ARP pultit käy m51d25 moottoriin, joku joskus laittanut jonku bemarin bensakoneisen pultit jotka kävivät suoraan onko kellään hajua mitkä?

                  Meni kannen tiiviste ja ajattelin laittaa sellaiset ja kokeilla kestäisikö niillä paremmin.
                  530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
                  https://www.instagram.com/juzzi1984/

                  Comment

                  • jeemu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 1844
                    • 67700

                    Originally posted by -juzzi- View Post
                    Tietääkö kukaan minkä moottorin ARP pultit käy m51d25 moottoriin, joku joskus laittanut jonku bemarin bensakoneisen pultit jotka kävivät suoraan onko kellään hajua mitkä?

                    Meni kannen tiiviste ja ajattelin laittaa sellaiset ja kokeilla kestäisikö niillä paremmin.
                    Ite en arp kokeilis, enkä ihan heti löytäny sopivia. Vakio koko on M12x1.5x147. Kierteenpituus 91mm.

                    Holysmoke foorumilla olivat tilaillu MLS tiivisteitä noihi ja hyvin tuntuu pitävän.
                    Jos tollane ei piä, vikaa hakisin muualta.
                    B M W X 5. kotina_matkailuvaunu

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Originally posted by hesu View Post
                      Mikä ahdistaa tehon nousun 4500 rpm jälkeen? Löysät venttiilin jouset? Nokka-akselin ajoitus? Liian myöhäinen ruiskutusennakko? Nyt hyviä arvauksia kehiin..
                      Kattelin muute jostain et jonkun mallin 525 tuplajouset olis mitoiltaan vastaavat tds kanssa. Pitänee kokeilla.

                      Comment

                      • -juzzi-
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 525
                        • Klaukkala

                        Originally posted by jeemu View Post
                        Ite en arp kokeilis, enkä ihan heti löytäny sopivia. Vakio koko on M12x1.5x147. Kierteenpituus 91mm.

                        Holysmoke foorumilla olivat tilaillu MLS tiivisteitä noihi ja hyvin tuntuu pitävän.
                        Jos tollane ei piä, vikaa hakisin muualta.
                        Miksi ei arp? yhden auton tiedän tosiaan jolla ajettu 2-2.5bar viimeiset 120tkm vakio pahvilla ja arp pulteilla ahtimena ollut hx40 ja tällä hetkellä joku Schwitzerin ahdin eikä ole mukamas ongelmia ollut.

                        Oma kulkine on ihan vakio ahtimella toistaiseksi mutta tarkoitus olisi päivittää eri ahdin ja kokeilla jotain ennalta ehkäisevää kerrankin kun siitä nyt pahvi meni.
                        530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
                        https://www.instagram.com/juzzi1984/

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          Originally posted by -juzzi- View Post
                          Miksi ei arp? yhden auton tiedän tosiaan jolla ajettu 2-2.5bar viimeiset 120tkm vakio pahvilla ja arp pulteilla ahtimena ollut hx40 ja tällä hetkellä joku Schwitzerin ahdin eikä ole mukamas ongelmia ollut.

                          Oma kulkine on ihan vakio ahtimella toistaiseksi mutta tarkoitus olisi päivittää eri ahdin ja kokeilla jotain ennalta ehkäisevää kerrankin kun siitä nyt pahvi meni.
                          Onhan kampiakselilinja hoonattu ja runkolaakereissa kunnon pultit?

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bairei View Post
                            Mut nyt vähän niinku asiaan. Koska tosta löytyy toi mikä lie systeemi joka katkasee syötön kun ahdot nousevat liian ylös, ja nyt mun pitäs saada tietää että kuin paljo se ahtaa ja olen tullut siihen tulokseen että jos tukin vain sen letkun joka menee siihen putikkaan joka mittaa sitä ahtopainetta ja sitten kokeilen varovasti lisätä syöttöjä ja kahtua kuin korkialle paineet nousee. Ainut ongelma on et säätääkö se syöttöjä sit jotenkin ahtojen mukaan se mutikka sielä?
                            Ruuvaa vaan syöttöä sen verra pienemmälle ettei katkase syöttöä. Jos ahtaa enemmän ku vakio, nii rikot koneen nopeasti. Se vakio pilleriturbon pakopuoli on jo valmiiks turhan ahdas ja jos ahdot nousee vaan vaikka hukkaportti on auki niin voit vaan arvailla pakopaineita ja -lämpöjä. Ei se ahtojen nosto auta muutenkaan tuossa koneessa.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Bairei
                              Newbiemmer
                              • Nov 2010
                              • 2
                              • P-P

                              Originally posted by muuris View Post
                              Ruuvaa vaan syöttöä sen verra pienemmälle ettei katkase syöttöä. Jos ahtaa enemmän ku vakio, nii rikot koneen nopeasti. Se vakio pilleriturbon pakopuoli on jo valmiiks turhan ahdas ja jos ahdot nousee vaan vaikka hukkaportti on auki niin voit vaan arvailla pakopaineita ja -lämpöjä. Ei se ahtojen nosto auta muutenkaan tuossa koneessa.
                              Okei, pitääpä pitää mieles. Huomasin muuten et jos tota potikkaa pitää päällä normaali maantie ajossa nii se laskee kulutusta. En kuitenkaan piä ohmeja ku jossain 100-200 välillä.

                              Comment

                              • -juzzi-
                                BTCF Member
                                • May 2004
                                • 525
                                • Klaukkala

                                Originally posted by herrakani View Post
                                Onhan kampiakselilinja hoonattu ja runkolaakereissa kunnon pultit?
                                Ei ole mitään tehty, ei omaan eikä tähän viritettyyn. Miksi se pitäisi olla hoonattu ja pultit vaihdettu?
                                530XD F11 M-Sport + Omega 4.0 24V + E91 Turbo +Monza GSE
                                https://www.instagram.com/juzzi1984/

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎