Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Jos verrataan ehjää sähköpumppua ja mekaanista, niin kyllä se ensin mainittu vie voiton ominaisuuksissa. Toki sähköpumpun määränsäädin kuluu enemmän ja sen korjaaminen on kalliimpaa.

    Alavääntö ja ahtopaineen nousu on suoraa verrannollinen palavan sopan määrään. Kuluneella sähköpumpulla siedettävän tyhjäkäynnin hinta on pienentynyt alasyöttö, tekee nuhaisuutta just varsinkin alle 2200rpm. Ohjelmoinnilla tuota vois korjata, säilyis tyhjäkäynti ja sais normaalin vetoalueen tai himpun verran enemmänkin.

    Jos mekaanisen pumpun laiton jälkeen kaipaa cruisea, niin laittaa semmoisen vaikka M20-koneisesta. Cruisen viiksi on erilainen, konehuoneeseen boksi ja toimilaite + piuhoitus.
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • JJwawoo
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 226
      • Iisalmi

      Juurikin näin. Pumppuhan ei ole minulla vakio mutta ei puututa siihen kun en sitä itse ole rakentanut. Tätä ketjua kun selaa taaksepäin löytyy parikin vinkkiä (ohjelmaboksia) millä sitä tehoa saa helposti sähköpumppuun jos on lompakko kunnossa. ( viesti #416)
      Itsellä pumppu oli jo paskana autoa ostaessa, siis sammu tyhjäkäynniltä vaihteen kanssa. Miksi ostin? no kun oli varaosat ja viritys hilut valmiina pihassa toisesta autosta jolla tuli hirvi tapettua

      Olisi muuten ylimääräisenä TDS:n cruise hilut. Jos tarviit laita YV(törkeetä mainostusta)
      Last edited by JJwawoo; 06-05-2012, 14:09.
      KTM 1090 Adventure R

      Comment

      • Keisari
        BTCF Member
        • Nov 2008
        • 165
        • Himanka

        Kyllä omasta mielestä mekaaninen on ainut oikia vaihtoehto. Mutta täähän on vaa mielipide. Ero hetiku yöllä ja päivällä ku löi mekaanisen paikalleen.
        e34 525tds, e30 325tds touring
        Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
        e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
        Volvo 3 x D24T + B200ET
        MB 250D x2 vw caddy d
        Opel ford

        Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8257
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by Keisari View Post
          Kyllä omasta mielestä mekaaninen on ainut oikia vaihtoehto. Mutta täähän on vaa mielipide. Ero hetiku yöllä ja päivällä ku löi mekaanisen paikalleen.
          se suuri ero johtui vain siitä että sähkösen pumpun määränsäädin oli kulunut ja olisi pitänyt säätää kantta naputtelemalla.. väitän että ehjällä sähköpumpulla vetää paremmin kuin mekaanisella mutta mekaanista lienee helpompi säätää "isommalle"
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Keisari
            BTCF Member
            • Nov 2008
            • 165
            • Himanka

            Originally posted by peto2 View Post
            se suuri ero johtui vain siitä että sähkösen pumpun määränsäädin oli kulunut ja olisi pitänyt säätää kantta naputtelemalla.. väitän että ehjällä sähköpumpulla vetää paremmin kuin mekaanisella mutta mekaanista lienee helpompi säätää "isommalle"
            Eipä se sähköpumpulla juurikaan paremmin voi vetää ko sielä on nyt samat sisuskalut. Mene ja tiedä. Ompahan vähemmän sähköjä.
            e34 525tds, e30 325tds touring
            Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
            e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
            Volvo 3 x D24T + B200ET
            MB 250D x2 vw caddy d
            Opel ford

            Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              Miksi hankkia ns. moderni auto minkä kuitenkin palauttaa takaisin 80/70 luvulle?

              Vrt. ruisku vehkeeseen laitetaan kaasarit...
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • Keisari
                BTCF Member
                • Nov 2008
                • 165
                • Himanka

                Eipä se ihan noinkaan oo On se vaa nii yksinkertanen ja varma peli.
                e34 525tds, e30 325tds touring
                Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
                e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
                Volvo 3 x D24T + B200ET
                MB 250D x2 vw caddy d
                Opel ford

                Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

                Comment

                • Mikkeri
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2011
                  • 805
                  • Suomi

                  Ai, no miten se sitten on?

                  Miten se luotettavuus eroaa mekaaninen vs. sähköohjattu?

                  Mulle on ihan sama mitä porukka autoillensa tekee sun muuta, mutta perustelut olis kiva kuulla, eli miksi se sähköinen on huonompi jos puhutaan alle 180hv vakiohkosta moottorista.

                  Toi mun kotelo ainakin pumpun puolesta tuntuu pelaavan aivan hyvin, määränsäädin ilmeisesti kulunut koska sitä sai hieman säätää, eipä se ennenkään ollut laiska menemään.
                  TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                  TDS osaa.

                  Comment

                  • Keisari
                    BTCF Member
                    • Nov 2008
                    • 165
                    • Himanka

                    Originally posted by Mikkeri View Post
                    Ai, no miten se sitten on?

                    Miten se luotettavuus eroaa mekaaninen vs. sähköohjattu?

                    Mulle on ihan sama mitä porukka autoillensa tekee sun muuta, mutta perustelut olis kiva kuulla, eli miksi se sähköinen on huonompi jos puhutaan alle 180hv vakiohkosta moottorista.

                    Toi mun kotelo ainakin pumpun puolesta tuntuu pelaavan aivan hyvin, määränsäädin ilmeisesti kulunut koska sitä sai hieman säätää, eipä se ennenkään ollut laiska menemään.
                    Kyllä sähkönen varmaan ihan hyvä peli on ku toimii hyvin. Itelle nyt ei oo vielä semmosta sattunu kohalle. Varmaanki just tuo määränsäädin temppuillu. Joten tilalle mekaaninen eikä oo vielä kertaakaan ollu mitään käyntihäiriötä. Kaippa se luotto on tullu siitä. Halvempaa voimaa.
                    e34 525tds, e30 325tds touring
                    Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
                    e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
                    Volvo 3 x D24T + B200ET
                    MB 250D x2 vw caddy d
                    Opel ford

                    Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      Mites muuten toi jakajapumpun huollon tarve, pysyykö noi mekaaniset pumput maailman tappiin asti kunnossa ilman korjausta?

                      Eli millä kilsoilla sen joutuu huoltamaan?
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • Keisari
                        BTCF Member
                        • Nov 2008
                        • 165
                        • Himanka

                        Tuntuis että nuo jakajat kestää yli puolimiljoonaa? Mun toisesa tds:sä mittarisa 700tkm pumppun sisäkalut oli hyvässä kunnosa (sähkönen). Mut tiedä sitte kuin mones kone/pumppu menosa. Ja täsä mihin vaihoin mekaanisen 400tkm. Oli hieman kulumis jälkiä näkösällä.
                        e34 525tds, e30 325tds touring
                        Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
                        e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
                        Volvo 3 x D24T + B200ET
                        MB 250D x2 vw caddy d
                        Opel ford

                        Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

                        Comment

                        • eiskalt
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 836
                          • Hyvinkää

                          Jaajaa, on tässä kuulemma n.100tkm sitten vaihdettu pumppu. Tuskinpa se sinä aikana ehtii väsyä? Kaveri ehdotteli, että oliskohan turbo väsynyt. Voisihan sitä varmuuden vuoksi mitata paineet, mutta mitä mieltä ihmiset on, kuulostaisiko järkevältä syyltä pieneen tehottomuuteen?

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8257
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            Originally posted by eiskalt View Post
                            Jaajaa, on tässä kuulemma n.100tkm sitten vaihdettu pumppu. Tuskinpa se sinä aikana ehtii väsyä? Kaveri ehdotteli, että oliskohan turbo väsynyt. Voisihan sitä varmuuden vuoksi mitata paineet, mutta mitä mieltä ihmiset on, kuulostaisiko järkevältä syyltä pieneen tehottomuuteen?
                            perussyöttö liian pienellä -> säätöön (=pumpulle vasaraa)
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • eiskalt
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2012
                              • 836
                              • Hyvinkää

                              Niin, että ois jo asennusvaiheessa kenties ollu vähän turhan pienellä?
                              Mites se säätö nyt käytännössä tehdään? Tuskinpa sentään paranee alkaa huitomaan moskalla sattumanvarasesti. :think On muuten ikävässä paikassa. Tulloo vielä maaliin naarmuja ku kumartelee sinne konehuoneen puolelle. Pitänee hommata joku rääsy suojaks.

                              Comment

                              • Keisari
                                BTCF Member
                                • Nov 2008
                                • 165
                                • Himanka

                                Originally posted by eiskalt View Post
                                Niin, että ois jo asennusvaiheessa kenties ollu vähän turhan pienellä?
                                Mites se säätö nyt käytännössä tehdään? Tuskinpa sentään paranee alkaa huitomaan moskalla sattumanvarasesti. :think On muuten ikävässä paikassa. Tulloo vielä maaliin naarmuja ku kumartelee sinne konehuoneen puolelle. Pitänee hommata joku rääsy suojaks.
                                Voi olla. Neljä ruuvia kuusiokoloruuvia pumpunkannesta löysälle ja vasaralla kantta naputtelee kabinettiinpäin.
                                e34 525tds, e30 325tds touring
                                Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
                                e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
                                Volvo 3 x D24T + B200ET
                                MB 250D x2 vw caddy d
                                Opel ford

                                Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎