Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJwawoo
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 226
    • Iisalmi

    Originally posted by Mikkeri View Post
    Kilin vittu ja sen karvat!!
    Tänään etsin mistä se vesi sisälle niin kivasti välillä valuaa, koska ikkunat aamuisin huurussa.
    Kattoluukun vesireikiä pitkin valuttelin vettä ja hieman rupesi hantsarin jalkatilaan valumaan vettä.
    Testi loppui siihen ja aattelin että jatketaan joku toinen päivä tutkimisia.
    Puoli tuntia myöhemmin kotiin lähtöä, avaimen kääntö, hehkun koppumisen odottelu ja starttaus.

    Pyörii pyörii pyörii pyörii vaan ei käynnisty.
    Mittaristossa palaa suuttimen kuvaa ja lootan vikavalo.
    Sammuttimelle tuli yli 10 volttia, siirtopumppu surisee välillä, muttei siltikään käynnisty.
    Lopuksi kun laitoin virrat päälle alkoi konehuoneesta tulipellin nurkilta kuulumaan rutinaa, ihan kuin joku rele naksuisi nopeasti. Siellä kaiketi on se moottorinohjauksen purkki jemmassa ja nyt kastuneena.

    Onkos toi ecu hanskalokeron puolella kolmosessa?

    325TDSA vm97
    Tietääkseni konehuoneen oikeassa takanurkassa ,perästä päin katottuna, on "luukku" jonka takana ecu on. Näin ainakin 316:ssa (m40b16) jossa luukku on akun takana. Ei taida olla 325TDSA:ssa akku konehuoneessa?
    KTM 1090 Adventure R

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      Originally posted by JJwawoo View Post
      Tietääkseni konehuoneen oikeassa takanurkassa ,perästä päin katottuna, on "luukku" jonka takana ecu on. Näin ainakin 316:ssa (m40b16) jossa luukku on akun takana. Ei taida olla 325TDSA:ssa akku konehuoneessa?
      Takaronttiinhan se akku on tungettu.

      Tarttee huomenna duunien jälkeen tutkailla mikä prkl sitä matolaatikkoa vaivaa oikein. Se on tietty kuivunut jo ja ei ole jälkiä viasta...
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • Mikkeri
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2011
        • 805
        • Suomi

        Ei ihme ettei oikein tykännyt käydä, muuten oli aivopurkki oikein hyvä akvaariona, ainoastaan kalat puuttuivat.

        Kuivauksen jälkeen rupes käymään nätisti ja tuntui että olis herkempikin?? Miten kauan sitä kosteutta sitten purkissa ollutkaan?

        Loota oli ensin vikatilassa, akunkengän otin irti ja takaisin, se katosi, tosin vaihteet sekoili, ei toiminut pakki, vaihtoi ajossa ykköselle ja kolmoselle yms vuorotellen...
        Sammutin ja lähdin liikkeelle uudestaan niin jäi vikatilaan.

        INPAn kanssa olis kiva kokeilla mitkä menkat hänellä nyt on taas... Mutta perkeleen vaijeri otti ja irtosi/katkesi.

        Nyt kaljaa naamaan ennenkuin rupeaa risomaan tosissaan.
        Last edited by Mikkeri; 27-10-2012, 21:09.
        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
        TDS osaa.

        Comment

        • _RAIPPE_
          Newbiemmer
          • Jan 2010
          • 18
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Jälkiseuraamuksia

          VAUHTIPYÖRÄN JA KYTKIN ASETELMA VAIHDON JÄLKEISIÄ ANTAMUKSIA !!!

          KYSEESSÄ ON e39 525 tds vm.97

          - Ny on sit suuttimet huollosta tulleena kaikki kunnossa.
          - Suuttimet laitettu paikoileen, vähän puhuttu hyviä MUT EI NIIN EI SAATANA!

          - Eiku kaverilta hakemaan vikaluku laitetta ja vikana hehkutusaika ! JEAH JIPIII!! No tulipahan tuokin poistettua sitten sieltä ...oisko joku hehku pimeänä ? Nooh any way

          - Viel varmistus vauhtipyörään että kaikki "tinnit" paikoilaan. Kaikki ok.
          - Moottori asenti tunnistin katsottu irroitettu ja todettu ei väkivaltaisia jälkiä ja moottori käydessä ei "heittoa" kierrosluku mittarissa eikä realidatassa.

          - Venakoppa irti ja pyöriteltyään moottoria en itse eikä kaverikaan löytänyt mitään mainittavaa, eli Ok.

          - Realidatasta tuli seuraavaa ilmi

          Käyntinopeussignaali 773 kierrosluku
          Moottorin vääntömomentin puuttuminen 40Nm
          Moottorin kuormitus 88Nm
          Suihkutusajoituksen säätö (todellinen arvo) 2*
          SAMA (normaaliarvo) 2*
          Suihkutusmäärä 9mg/H


          OSAISIKO JOKU AUTTAA TÄMÄN AUTON SUHTEEN !!??
          ONKO realidatassa jonkin hurjasti pielessä???
          Nakutus ääni on TOSI VITTUMAINEN ja häiritsevä SAVUTUKSEN LISÄKSI!!

          Autoa on käytetty tyhjäkäynnillä useita kertoja, KAASUUN ei voi koskea alkaa heti sokkaamaan, yskimään ja nakutus terävöityy!!!

          Suuttimien putkia on käytetty auki auton ollessa käynnissä eikä' "NAKUTUS" ole hävinnyt millään suuttimen putken avauksella.

          PUMPUN kylessä on piuha jonka irroittamalla (suikutusajoituksen säätö todellinen arvo pomppaa 15* ja nakutus tihenee ja terävöityy.

          JOS TIEDÄT BMW DIESEL WELHON NIIN ETHÄN PANTTAA VAAN KERROT MULLEKKIN !

          Comment

          • Mikkeri
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2011
            • 805
            • Suomi

            Ei oikein mennyt ymmärrykseen mitä tarkoitat...

            Siis kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu? Ennen sitä toiminut kunnolla?
            Nyt kilkattaa ja kalkattaa? Mitä muuta tapahtunut ehjän auton ja risan auton välillä?

            Onko vauhtipyörä oikeassa asennossa ja siinä oleva asennontunnistimen nasta oikeassa kohdassa? Edit: näemmä on oikein.. Varmista kuitenkin vielä uudestaan.
            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
            TDS osaa.

            Comment

            • ntoivola
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 18
              • vantaa

              Tuli viikonloppuna ostettua tollanen 525TD -94 touring manuaali. Oikuttelu alkoikin suurinpiirtein heti.

              Normaalissa ajossa auto menee vissiinkin johonkin "vikatilaan" kun voima katoaa.

              Esimerkki:
              Ajat tasakaasulla ja lähdet kiihdyttämään niin nelos ja vitos vaihteella ei oikein tapahdu mitään. Kulutus mittariakaan ei saa nousemaan yli 12l. Pästät kaasusta ja runttaat uudestaan niin johan menee sen kaikki 10sek ja sitten taas puutuu. Uudestaan kaasu ylös ja takasin pohjaan niin kulku jatkuu. Rupeaa ohittaminen vituttamaan kun joutuu pumppailemaan että saa vehkeisiin kulkua.

              Välillä kun kierrokset putoaa tyhjä käynnille niin auto sammuu.

              Tyhjä käynniltä aivan turha edes yrittää liikkeelle lähtöä ilman kaasua, voima ei riitä vaan auto sammuu.

              Matkamittarin pikselit rupeaa sekoilemaan kun auto lämpeää? Samoten kierrosluku mittari liikkuu nykien kun auto on lämmin.

              Tyhjä käynti ei seilaa, eikä muutenkaan nyi ainakaan mitenkään huomattavasti.

              Kylmänä laakin peli mutta lämpösenä joutuu välillä vähän sahaamaan.



              Tänään kävin luetuttamassa vika koodit.

              dde 10 start of injection, control/solenoid valve.
              dde 41

              Tollasia sieltä löyty!

              Comment

              • _RAIPPE_
                Newbiemmer
                • Jan 2010
                • 18
                • Pohjois-Pohjanmaa

                Tosiaan käyntihäiriö ja nakutus tuli ilmi vauhtipyörän vaihdon jälkeen.
                Nyt heräsikin kysymys VOIKO vauhtipyörän asentaa väärin ? ?:think
                Moottori pyörii helposti eikä seilaa pitkin konehuonetta!
                Vauhtipyörän pulttijako ainakin näytti olevan sama joka reijälle.

                Jos moottorin asentotunnistin on rikki, mitkä ovat "tunnusmerkit" ?


                - Realidatasta tuli seuraavaa ilmi

                Käyntinopeussignaali 773 kierrosluku
                Moottorin vääntömomentin puuttuminen 40Nm
                Moottorin kuormitus 88Nm

                Suihkutusajoituksen säätö (todellinen arvo) 2*
                (Tämä arvo muuttui 15* ottamalla pumpun kyljessä olevan piuhan irti ? Nakutus ääni terävöityi ja tiheni. )

                SAMA (normaaliarvo) 2* (* astemerkki)
                Suihkutusmäärä 9mg/H


                ONKO TÄLLE DATA TIEDOLLE OLEMASSA "OHJE" ARVOA PUMPUN ENNAKKO ASTEELLA JA SUIHKUTUSMÄÄRÄLLÄ mg/H ? ?
                KUN AUTO ON ns:vakio. Eli ei oo lastutettu ei turboa muokattu jne!



                JOS TIEDÄT OLEVASI / TUNNET BMW DIESEL WELHON NIIN ETHÄN PANTTAA VAAN KERROT MUILLEKKIN !

                Comment

                • _RAIPPE_
                  Newbiemmer
                  • Jan 2010
                  • 18
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Originally posted by Mikkeri View Post
                  Ei oikein mennyt ymmärrykseen mitä tarkoitat...

                  Siis kytkin ja vauhtipyörä vaihdettu? Ennen sitä toiminut kunnolla?
                  Nyt kilkattaa ja kalkattaa? Mitä muuta tapahtunut ehjän auton ja risan auton välillä?

                  Onko vauhtipyörä oikeassa asennossa ja siinä oleva asennontunnistimen nasta oikeassa kohdassa? Edit: näemmä on oikein.. Varmista kuitenkin vielä uudestaan.
                  Tosiaan käyntihäiriö ja nakutus tuli ilmi vauhtipyörän vaihdon jälkeen.
                  Nyt heräsikin kysymys VOIKO vauhtipyörän asentaa väärin ? ?:think
                  Moottori pyörii helposti eikä seilaa pitkin konehuonetta!
                  Vauhtipyörän pulttijako ainakin näytti olevan sama joka reijälle.

                  Jos moottorin asentotunnistin on rikki, mitkä ovat "tunnusmerkit" ?


                  - Realidatasta tuli seuraavaa ilmi

                  Käyntinopeussignaali 773 kierrosluku
                  Moottorin vääntömomentin puuttuminen 40Nm
                  Moottorin kuormitus 88Nm

                  Suihkutusajoituksen säätö (todellinen arvo) 2*
                  (Tämä arvo muuttui 15* ottamalla pumpun kyljessä olevan piuhan irti ? Nakutus ääni terävöityi ja tiheni. )

                  SAMA (normaaliarvo) 2* (* astemerkki)
                  Suihkutusmäärä 9mg/H


                  ONKO TÄLLE DATA TIEDOLLE OLEMASSA "OHJE" ARVOA PUMPUN ENNAKKO ASTEELLA JA SUIHKUTUSMÄÄRÄLLÄ mg/H ? ?
                  KUN AUTO ON ns:vakio. Eli ei oo lastutettu ei turboa muokattu jne!



                  JOS TIEDÄT OLEVASI / TUNNET BMW DIESEL WELHON NIIN ETHÄN PANTTAA VAAN KERROT MUILLEKKIN !

                  Comment

                  • atte.o
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2009
                    • 894
                    • haukipudas

                    Mitä mörköjä tulee kun aukaisen sähköisestä ve6:sta kuvassa nuolella osoitetun kannen? Näyttänee vuotavan naftaa tuolta. Ilmeisesti jokin jousi on ainakin sen takana :think

                    E61 M-sport

                    Comment

                    • Mikkeri
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 805
                      • Suomi

                      Originally posted by _RAIPPE_ View Post
                      Tosiaan käyntihäiriö ja nakutus tuli ilmi vauhtipyörän vaihdon jälkeen.
                      Nyt heräsikin kysymys VOIKO vauhtipyörän asentaa väärin ? ?:think
                      Moottori pyörii helposti eikä seilaa pitkin konehuonetta!
                      Vauhtipyörän pulttijako ainakin näytti olevan sama joka reijälle.

                      Jos moottorin asentotunnistin on rikki, mitkä ovat "tunnusmerkit" ?
                      Eikös siinä vauhtipyörässä ole yks ainoa paikka mistä se lukee asennon?
                      Eli jos sen saa kuuteen muuhun asentoon niin silloinhan se purkki on sekaisin ja kilkatusta esiintyy?

                      Tosin en tiedä voiko vauhtipyörän laittaa väärään asentoon.
                      Vetolevy ei tainnut mennä kuin yhdessä asennossa.


                      On kai vauhtipyörä samanlaisesta tekniikka yhdistelmäåstä kotoisin? Ettei oo mikään bensakoneen vauhtis?
                      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                      TDS osaa.

                      Comment

                      • kalevik
                        BTCF Member
                        • Apr 2009
                        • 957
                        • Salo

                        Originally posted by atte.o View Post
                        Mitä mörköjä tulee kun aukaisen sähköisestä ve6:sta kuvassa nuolella osoitetun kannen? Näyttänee vuotavan naftaa tuolta. Ilmeisesti jokin jousi on ainakin sen takana :think
                        Jousi siellä on, liittyy ennakonsäätöön.
                        E61 525i, Suzuki VS1400
                        Exät: Jaana, Susanna, Maija

                        Comment

                        • atte.o
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2009
                          • 894
                          • haukipudas

                          Originally posted by kalevik View Post
                          Jousi siellä on, liittyy ennakonsäätöön.
                          Uskaltaa siis aukaista varovasti?Ei lähde mitään tingeltangeleita irti kun jousi vapaantuu?
                          E61 M-sport

                          Comment

                          • _RAIPPE_
                            Newbiemmer
                            • Jan 2010
                            • 18
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            Originally posted by Mikkeri View Post
                            Eikös siinä vauhtipyörässä ole yks ainoa paikka mistä se lukee asennon?
                            Eli jos sen saa kuuteen muuhun asentoon niin silloinhan se purkki on sekaisin ja kilkatusta esiintyy?

                            Tosin en tiedä voiko vauhtipyörän laittaa väärään asentoon.
                            Vetolevy ei tainnut mennä kuin yhdessä asennossa.


                            On kai vauhtipyörä samanlaisesta tekniikka yhdistelmäåstä kotoisin? Ettei oo mikään bensakoneen vauhtis?

                            KYLLÄ Vauhtipyörä on e39 525 tds vm 96 kylläkin, mutta katsoin niitä "peilikuvina" että esim. napitukset ovat samoilla paikoilla jne...
                            Pitäsköhän sittenki viel purkaa kaikki irti EI WITTU! :think

                            Laatikko toimii hienosti, vaihteet menee sulavasti EIKÄ kuulu ylimääräisiä ääniä, kierrosluku pysyy tasaisena..
                            Ennakon säätö tapahtuu pumpusta, kuinka? pumppua kääntämällä vai jotenki sisäisesti?
                            Last edited by _RAIPPE_; 30-10-2012, 00:45.

                            Comment

                            • kalevik
                              BTCF Member
                              • Apr 2009
                              • 957
                              • Salo

                              Originally posted by atte.o View Post
                              Uskaltaa siis aukaista varovasti?Ei lähde mitään tingeltangeleita irti kun jousi vapaantuu?
                              Ei lähde muuta, taisi siellä tosin prikat olla jousen päissä.

                              Tuo jousi siellä on:



                              Mitään sieltä ei kuitenkaan sinkoile pitkin seiniä, eikä mikään säätö tms muutu.
                              E61 525i, Suzuki VS1400
                              Exät: Jaana, Susanna, Maija

                              Comment

                              • ntoivola
                                Newbiemmer
                                • Oct 2012
                                • 18
                                • vantaa

                                Nythän toi lintta myrkyn lykkäs.


                                Aamulla olin duuniin lähdössä niin ei meinannut millään lähteä käymään. Hirveän rynkytyksen ja savun kera se sitten heräsi varmaan vartin starttailun jälkeen. Päivällä piti duunista lähteä niin enää ei edes yritä käynnistyä. Kone pyörii normaalisti mutta ei mitään. Vittu aivan mykkä. Naftaa se saa vaikkakin ilmakuplia oli jokunen mukana matkassa. Nafta suodatin piripintaan täynnä ja nafta liikkuu letkussa kohti pumppua. Hirveä tuprutus tulee putkesta kun yrittää startata. Yritin hehkutella moneen kertaan ennen starttausta, ei vaikutusta.


                                Auton pitäisi olla vakio ilman mitään vastus potikoita sun muita härveleitä. Jos pk-seudulla olis joku noihin diesel vehkeisiin perehtynyt kaveri niin apuaan saa tarjota, tietysti korvausta vastaa!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎