Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    Originally posted by alpine- View Post
    kuinka paljon ahtimella olisi mahdollista saada tehoa?
    ohjelman tai lastun kanssa
    taitaa ohjelmalla, isommalla turbolla, kunnon välijäähdyttimellä ja putkistolla olla noin 180-185 hp aika maksimi. isommat tehot vaatii jo pumppuun isomman nestepään, erilaisen nokkalevyn jne. ei se isompi ahdin muutakuin mahdollista isomman soppamäärän käytön koneessa, eli tuotto riittää isommalle soppamäärälle. vakio cooleri on niin pieni ahdas ja jäähdytysteholtaan täys paska, ja putkisto yleensä niin tukkoinen että jo niiden vaihdolla saat ainakin vähän paremmin vetoa. ahtimen hyötysuhteesta menee iso osa jo siihen että saa sen öljyn ja karstan täyttämän coolerin läpi yhtään mitään. ja tuo tds:n vakio ahdin on niin surkea esitys että tilhin kiveksetkin on jo vakuuttavat sen rinnalla, joten se kannattaisi vaihtaa jokatapauksessa 530d:n ahtimeen vaikkei lisäisi syöttöä yhtään. X5 3.0D:ssä lienee suurin noista 3 litrasen dieselin ahtimista. suosittelen sulle kyllä että hankit holsetin he221w:n joka on 100 kertaa parempi kuin noi bemarin vakioahtimet. kkd motorsportista kannattaa kysästä jos sellanen kiinnostaa
    Last edited by LASSI-S; 14-11-2012, 18:50.
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

    Comment

    • Mikkeri
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2011
      • 805
      • Suomi

      Originally posted by LASSI-S View Post
      taitaa ohjelmalla, isommalla turbolla, kunnon välijäähdyttimellä ja putkistolla olla noin 180-185 hp aika maksimi. isommat tehot vaatii jo pumppuun isomman nestepään, erilaisen nokkalevyn jne. ei se isompi ahdin muutakuin mahdollista isomman soppamäärän käytön koneessa, eli tuotto riittää isommalle soppamäärälle. vakio cooleri on niin pieni ahdas ja jäähdytysteholtaan täys paska, ja putkisto yleensä niin tukkoinen että jo niiden vaihdolla saat ainakin vähän paremmin vetoa. ahtimen hyötysuhteesta menee iso osa jo siihen että saa sen öljyn ja karstan täyttämän coolerin läpi yhtään mitään. ja tuo tds:n vakio ahdin on niin surkea esitys että tilhin kiveksetkin on jo vakuuttavat sen rinnalla, joten se kannattaisi vaihtaa jokatapauksessa 530d:n ahtimeen vaikkei lisäisi syöttöä yhtään. X5 3.0D:ssä lienee suurin noista 3 litrasen dieselin ahtimista. suosittelen sulle kyllä että hankit holsetin he221w:n joka on 100 kertaa parempi kuin noi bemarin vakioahtimet. kkd motorsportista kannattaa kysästä jos sellanen kiinnostaa

      Eikös noissa 3.0 moteissa oo vnt ahtimia käytetty? Eli sen ohjaus pitää myös hoitaa.
      Pakosatsi menee vaihtoon kait muissa kuin noissa bmw:n "omissa" ahtimissa.
      TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
      TDS osaa.

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        d-koneissa on vnt-ahdin. Ohjaus yksinkertaisimmillaan ylipainekello jota ajetaan pakopaineella, mutta vaatii sekin säätöä ja perehtymistä aiheeseen. Ei ole on-off kuten hukkaportti.
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • alpine-
          Newbiemmer
          • Nov 2012
          • 4
          • suomi

          Originally posted by LASSI-S View Post
          taitaa ohjelmalla, isommalla turbolla, kunnon välijäähdyttimellä ja putkistolla olla noin 180-185 hp aika maksimi. isommat tehot vaatii jo pumppuun isomman nestepään, erilaisen nokkalevyn jne. ei se isompi ahdin muutakuin mahdollista isomman soppamäärän käytön koneessa, eli tuotto riittää isommalle soppamäärälle. vakio cooleri on niin pieni ahdas ja jäähdytysteholtaan täys paska, ja putkisto yleensä niin tukkoinen että jo niiden vaihdolla saat ainakin vähän paremmin vetoa. ahtimen hyötysuhteesta menee iso osa jo siihen että saa sen öljyn ja karstan täyttämän coolerin läpi yhtään mitään. ja tuo tds:n vakio ahdin on niin surkea esitys että tilhin kiveksetkin on jo vakuuttavat sen rinnalla, joten se kannattaisi vaihtaa jokatapauksessa 530d:n ahtimeen vaikkei lisäisi syöttöä yhtään. X5 3.0D:ssä lienee suurin noista 3 litrasen dieselin ahtimista. suosittelen sulle kyllä että hankit holsetin he221w:n joka on 100 kertaa parempi kuin noi bemarin vakioahtimet. kkd motorsportista kannattaa kysästä jos sellanen kiinnostaa
          mitsun TD05 turboa saisi halvalla,ja noita käytetään volvo 850r.
          onko mitään bolt on pakosarjaa olemassa?

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            Bensakoneiden turboissa on yleensä suhteessa liian pieni pakosiipi ja -pesä. En nyt jaksa tarkastaa ton Volvon ahtimen speksejä, heittämällä se ei pakosarjaan käy ja vakiopumpun vaatimattomalle syöttömäärälle lienee sekin parempi kuin alkup ahdin. Huipputehon kannalta siis, herääminen on juttu erikseen.

            Jos ei ole intoa/taitoa tehdä koko pakosarjaa uusiks niin vaihtoehto on myös välilaippa. Ei vaadi rälläkkää ja porakonetta kummempia työkaluja.
            Last edited by muuris; 18-11-2012, 22:02.
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • alpine-
              Newbiemmer
              • Nov 2012
              • 4
              • suomi

              Originally posted by muuris View Post
              Bensakoneiden turboissa on yleensä suhteessa liian pieni pakosiipi ja -pesä. En nyt jaksa tarkastaa ton Volvon ahtimen speksejä, heittämällä se ei pakosarjaan käy ja vakiopumpun vaatimattomalle syöttömäärälle lienee sekin parempi kuin alkup ahdin. Huipputehon kannalta siis, herääminen on juttu erikseen.

              Jos ei ole intoa/taitoa tehdä koko pakosarjaa uusiks niin vaihtoehto on myös välilaippa. Ei vaadi rälläkkää ja porakonetta kummempia työkaluja.
              Tuossa on kyseisen turbon mappi.

              Comment

              • miskal
                Newbiemmer
                • May 2010
                • 1
                • jyväskylä

                Tässä on menty kymmeniä tuhansia ilman ongelmia, mutta nyt alkoi jokin probleem! Eli auto alkoi käymään tyhjäkäyntiä hörpöttäen/ontuen, loputkin alaväännöt kateissa ja vaihteen vaihdon yhteyssä alle (2000rpm) auto niinkuin katkaisisi syötön hetkellisesti??:think

                edit: kylmänä käynnistyy loistavasti, mutta lämpösenä ei ilman kaasun pumppausta paljoa hörähtele. Auto on -99 e39 2.5 TDS
                Last edited by miskal; 21-11-2012, 20:49.

                Comment

                • Gustaff
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 132

                  Originally posted by miskal View Post
                  Tässä on menty kymmeniä tuhansia ilman ongelmia, mutta nyt alkoi jokin probleem! Eli auto alkoi käymään tyhjäkäyntiä hörpöttäen/ontuen, loputkin alaväännöt kateissa ja vaihteen vaihdon yhteyssä alle (2000rpm) auto niinkuin katkaisisi syötön hetkellisesti??:think

                  edit: kylmänä käynnistyy loistavasti, mutta lämpösenä ei ilman kaasun pumppausta paljoa hörähtele. Auto on -99 e39 2.5 TDS
                  Kuulostaa pumppuremontille.

                  Comment

                  • Sharedoc
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2011
                    • 122
                    • Oulu

                    Oon mietiskellyt että voisiko TD/TDS automaattilaatikkomallissa lukita turbiini jo alhaisemmissa vauhdeissa pakko-ohjaamalla laatikon "solenoid valve converter lockup clutch" - signaalin maihin kytkimella. Tämä open collector-tyyppinen signaali löytyy EGS-boksilta liittimen nasta 4.



                    Kytkimen saisi tehtyä nätisti laatikon talvilähtökytkimestä "*", siten että katkaisee EGS-boksille menevän signaalin (nasta 13) ja kytkemällä sen nastaan 4.

                    Ex: BMW E34 525 td autom touring -93 (meni lunastukseen kolarin vuoksi)
                    MB W123 300D -76 , MB W124 260E - 88 autom.
                    Volvo 245SE B200F AW70 -91, Volvo 945 B230FK AW71L -98

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8257
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by Sharedoc View Post
                      Oon mietiskellyt että voisiko TD/TDS automaattilaatikkomallissa lukita turbiini jo alhaisemmissa vauhdeissa pakko-ohjaamalla laatikon "solenoid valve converter lockup clutch" - signaalin maihin kytkimella. Tämä open collector-tyyppinen signaali löytyy EGS-boksilta liittimen nasta 4.



                      Kytkimen saisi tehtyä nätisti laatikon talvilähtökytkimestä "*", siten että katkaisee EGS-boksille menevän signaalin (nasta 13) ja kytkemällä sen nastaan 4.

                      http://www.e34.de/tips_tricks/schalt.../2460_5/02.gif
                      melkeen väittäisin että onnistuu MUTTA laatikon ohjaus ei tätä tajua ja heittää vikamoodin päälle :think
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • kakkurinpera
                        Newbiemmer
                        • Aug 2010
                        • 8
                        • Kempele

                        Mitä pitäs olla vakio e34 525tds perävälityksellä käyntikierrokset n.100km/h
                        Kattelin nuita kuitteja nii löyty semmonen lappu ku 3.15 25%spärre saksaksi
                        ja ajossa noin 100km/h kierrokset n:2900.
                        -E34 525 Tds Touring

                        Comment

                        • Keisari
                          BTCF Member
                          • Nov 2008
                          • 165
                          • Himanka

                          Originally posted by kakkurinpera View Post
                          Mitä pitäs olla vakio e34 525tds perävälityksellä käyntikierrokset n.100km/h
                          Kattelin nuita kuitteja nii löyty semmonen lappu ku 3.15 25%spärre saksaksi
                          ja ajossa noin 100km/h kierrokset n:2900.
                          Satasta en muista mut 80km/h noin 2000rpm
                          e34 525tds, e30 325tds touring
                          Ex: e39 530d, e30 324td touring, Patrol e34 525tds e34 525 tdsa (nykvaraosa). Hj60
                          e30 324tdic. E36 325ci s124 300tdt s124 e250td
                          Volvo 3 x D24T + B200ET
                          MB 250D x2 vw caddy d
                          Opel ford

                          Syöttöpumpun tiivisteiden ja nestepään vaihdot yms. Yhteyttä privaan.

                          Comment

                          • Mikkeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2011
                            • 805
                            • Suomi

                            E36 automaatilla putoaa satasessa alle kahden tonnin kun menee turbiinilukko kiinni.
                            TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                            TDS osaa.

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              Originally posted by kakkurinpera View Post
                              Mitä pitäs olla vakio e34 525tds perävälityksellä käyntikierrokset n.100km/h
                              Kattelin nuita kuitteja nii löyty semmonen lappu ku 3.15 25%spärre saksaksi
                              ja ajossa noin 100km/h kierrokset n:2900.
                              Ajat mittarin mukaan 100km/h, kytket vaihdekepistä 4. vaihteen päälle ja toteat, että kierroslukumittari näyttää 3150rpm.
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • JJwawoo
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 226
                                • Iisalmi

                                Tästä on puhuttu jo ennenkin, mutta ongelma ei ihan täsmää.
                                e34 525TDSA touring ei suostu käymään kunnollista tyhjäkäyntiä.

                                Vaihdettu määränsäädin, tarkastettu kaikki polttoaineputket/letkut ja suuttimet.
                                Auto lähtee hyvin käyntiin oli sitten kylmä tai kuuma, jopa 15 asteen pakkasesta ilman roikkaa. Tehovajetta ei tunnu vejättäessä ollenkaan. Vanhalla syöttöpumpun kannella ongelma oli seilaava tyjäkäynti ja tökkiminen kiihdytyksessä(kulunut määränsäädin)

                                Kirkkaassa putkessa ei kulje ilmaa vaikka siirtopummpu mallia tarvike. Tankissa paluuletku ei mene pohjaan asti, tämä ehkä ainut paikka mistä voisi ilmaa saada.
                                Pumpun ennakkoa koitettu säätää ja hammermodia nakuteltu molempiin suuntiin.
                                Tyhjäkäyntiä saatu hieman tasaisemmaksi mutta käy siltikin todella raskaan oloisesti (kone rynkyttää ja koko auto tärisee) mutta kun pikkusenkin kierroksia laittaa niin käynti tasaantuu välittömästi.

                                Pitää kohta varmaan korjata samalla tavalla kuin entinenkin farkku eli mekaaninen pumppu ja manuaali aski..
                                KTM 1090 Adventure R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎