N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Joo tämä on tosi, siinä on aina pieni hetki ennenkuin öljynpaine nousee, tosin onhan siellä se öljykalvo pinnoilla vaikka paine ei olisi vielä noussut.

    Kylmässä, kun öljy on aivan jankkia, tuo kyseinen voitelematon aika voi olla huomattavasti pitempi.
    Tämän vuoksi B sarjan moottoreissa irox pinnoitetut (punaiset) laakeriluiskat. Kiertokangella ylempi ja rungoissa taitaa olla molemmat.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Joka käynnistyksessa tapahtuu kosketuksia. Jossain tuolla taaempana on juttua siitä. Samoin tietysti jos Woimaa on liikaa riski tuohon kasvaa. Lyijytön liuska ei enää ole "itsevoiteleva" ja kestää kosketuksia huonommin.
    Start-stop = not good...

    Myös jos lohko on tehoihin nähden "pehmeä" niin käy huonosti kun paikat muuttavat muotoaan...
    Joo tämä on tosi, siinä on aina pieni hetki ennenkuin öljynpaine nousee, tosin onhan siellä se öljykalvo pinnoilla vaikka paine ei olisi vielä noussut.

    Kylmässä, kun öljy on aivan jankkia, tuo kyseinen voitelematon aika voi olla huomattavasti pitempi.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Korjatkaa jos olen tyystin väärässä mutta:
    Laakeriliuska ei tietääkseni kosketa kampiakselin kaulaa kuin kylmäkäynnistyksessä tai jos voitelukalvo pettää.
    Arvelen että ohjelmoidun moottorin kasvanut sylinteripaine kasvattaa siinä sivussa laakerille tulevaa Painetta, näin ollen riski voitelukalvon pettämiseen kasvaa.
    Tästä syystä öljyjen vaihto ja tässä tapauksessa myös laatu ratkaisee alkaako liuska kulua vai ei.
    Tosiasia lienee että sylinteripaineet ovat ihan sieltä automaailman korkeimmasta päästä

    On myös mahdollista että vaurion syntymiseen vaikuttaa myös mahdollinen rakenteellinen ongelma jonka takia laakereiden näkemä öljynpaine on riittämätön. Öljyllähän on 2 tehtävää laakerissa: toimia pinnat toisistaan erottavana tekijänä, sekä jäähdyttää.
    Joka käynnistyksessa tapahtuu kosketuksia. Jossain tuolla taaempana on juttua siitä. Samoin tietysti jos Woimaa on liikaa riski tuohon kasvaa. Lyijytön liuska ei enää ole "itsevoiteleva" ja kestää kosketuksia huonommin.
    Start-stop = not good...

    Myös jos lohko on tehoihin nähden "pehmeä" niin käy huonosti kun paikat muuttavat muotoaan...

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Korjatkaa jos olen tyystin väärässä mutta:
    Laakeriliuska ei tietääkseni kosketa kampiakselin kaulaa kuin kylmäkäynnistyksessä tai jos voitelukalvo pettää.
    Arvelen että ohjelmoidun moottorin kasvanut sylinteripaine kasvattaa siinä sivussa laakerille tulevaa Painetta, näin ollen riski voitelukalvon pettämiseen kasvaa.
    Tästä syystä öljyjen vaihto ja tässä tapauksessa myös laatu ratkaisee alkaako liuska kulua vai ei.
    Tosiasia lienee että sylinteripaineet ovat ihan sieltä automaailman korkeimmasta päästä

    On myös mahdollista että vaurion syntymiseen vaikuttaa myös mahdollinen rakenteellinen ongelma jonka takia laakereiden näkemä öljynpaine on riittämätön. Öljyllähän on 2 tehtävää laakerissa: toimia pinnat toisistaan erottavana tekijänä, sekä jäähdyttää.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    13hp&20nm eroa.
    Aaa sekoitin 30d ja 40d mallit,sama kone mutta eri teholuokat.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by TON-III View Post
    Toki myös ulosotettu teho/vääntö ratkaisee ? Mainituissa alkupään koneissa oli selkeästi vähemmän jerkkua.
    13hp&20nm eroa, uskon että toi vääntö joka alkaa 200rpm aikasemminku ekas versios on näistä merkittävämpi seikka.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    Mutta on myös mainittava että kaveripiirissä on yks +360tkm ajettu alkupään f01 730d joka on nyt vastikää ohjelmoitu, toistaseks ehjä. Tiedä sit onko noissa ihan ekoissa n57:ssa eri materiaalin laakerit.
    Toki myös ulosotettu teho/vääntö ratkaisee ? Mainituissa alkupään koneissa oli selkeästi vähemmän jerkkua.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by H3nu View Post
    Oma veikkaus on että N55 on luotettavin moottori tähän koppaan:think
    N55:see en ota kantaa mutta oli tossa hallilla yks viimesiä n54 koneella oleva 335i josta kajahti 4 vai 5:sen kiertävät, ~150tkm ajettu.

    Ja minä oon tänne kertonu yhden 525d f11 laakerivikasen, tähän vaihdoin toisen koneen.

    Mutta on myös mainittava että kaveripiirissä on yks +360tkm ajettu alkupään f01 730d joka on nyt vastikää ohjelmoitu, toistaseks ehjä. Tiedä sit onko noissa ihan ekoissa n57:ssa eri materiaalin laakerit.
    Last edited by mige95; 16-03-2020, 09:15.

    Leave a comment:


  • H3nu
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Äkkiä kun miettii niin lieneeköhän kokonaisuutena luotettavin f1x kopan moottori:think
    Oma veikkaus on että N55 on luotettavin moottori tähän koppaan:think

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Jotain jännitystä elämään piti saada niin ostin nyt sitten kuitenkin sen n47 moottorisen f11... Saas nähdä kauanko pysyy kasassa, suomiauto ja 15tkm välein huollettu 176 ajettu
    Äkkiä kun miettii niin lieneeköhän kokonaisuutena luotettavin f1x kopan moottori:think

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Jotain jännitystä elämään piti saada niin ostin nyt sitten kuitenkin sen n47 moottorisen f11... Saas nähdä kauanko pysyy kasassa, suomiauto ja 15tkm välein huollettu 176 ajettu

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    No kaikki tietooni tulleista laakerivikaisista on ollut ohjelmoituja, eikä niiden yhteys toisiinsa kuulosta kovin hullulta :think

    Tottakai kilsoilla ja huolloilla merkitystä et tekiskö sen laakeri rempan ihan vakioonki.
    Lisäksi kaikki täällä mainitut laakerivaurioiset on olleet alkupään N57S moottoreita.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by TON-III View Post
    Jäi kiinnostamaan tuo määrittelemäsi laakerinvaihto ennen mahd. lastutusta, onko niissä laakeroinneissa jotain samanlaista feelua kuin V10:ssä vai miksi ? Kilsojesi mukaan ?
    No kaikki tietooni tulleista laakerivikaisista on ollut ohjelmoituja, eikä niiden yhteys toisiinsa kuulosta kovin hullulta :think

    Tottakai kilsoilla ja huolloilla merkitystä et tekiskö sen laakeri rempan ihan vakioonki.
    Last edited by mige95; 15-03-2020, 12:49.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Jäi kiinnostamaan tuo määrittelemäsi laakerinvaihto ennen mahd. lastutusta, onko niissä laakeroinneissa jotain samanlaista feelua kuin V10:ssä vai miksi ? Kilsojesi mukaan ?



    Originally posted by mige95 View Post
    ohjelmointia en aijo omaani laitattaa jos laittasin vaihtasin laakerit ja öljypumpun ennen tätä, mutta ketjuremppa on niin edullinen ja selvii pelkällä laatikon irrotuksella että teen sen vain omaani.

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Vähän samoilla mielin että kun nyt on tiedossa n57:kan mahdolliset vikapaikat voi suht rauhallisin mielin ajella ja kun saa ketjun varotoimenpiteenä vaihdettua niin sit on täysi luotto koneesee, ohjelmointia en aijo omaani laitattaa jos laittasin vaihtasin laakerit ja öljypumpun ennen tätä, mutta ketjuremppa on niin edullinen ja selvii pelkällä laatikon irrotuksella että teen sen vain omaani. Tällä hetkellä 200tkm ajettu ja öljyjä vaiheltu 15tkm välein 100tkm->

    Muutenhan moottori on taloudellinen ja toiminut hyvin kuten koko loppuautoki, lukuunottamatta mystistä vesivuotoa konttiin, mutta on aika paljon helpompi tapaus kun entinen e61 vaikka siinä ei konetta tarvinnu pelätä, oli kaikkea muuta pelättävää

    Leave a comment:

Working...
X