Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3816
    • Finnland

    Originally posted by joko View Post
    Älä aja enää yhtään vaan kone ylös ja remonttiin. Vaihtokone on näihin erittäin huono vaihtoehto kun siitä et tiedä yhtään mitä se sisältää niin sekin pitää avata ja tarkistaa tai uusia laakerit ja jakopää uusiksi. Säästät sen vaihtokoneen hinnan kun teet nuo asiat siihen vanhaan moottoriin nyt kun merkit on noinkin selvät laakeri viasta
    Tässä kiteytettynä se mitä aihepiiristä ajattelen. Vältin radikaalia kannan ottamista aiheeseen, kun ei ole ko. moottorista omakokemusta. Mutta näin BMW-merkkisten kanssa 18 vuotta puljanneena tämä on siis se absoluuttinen mielipiteeni.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Apk
      Bimmer Rookie
      • Feb 2008
      • 106

      Originally posted by Apk View Post
      Bmw f10 530d xdrive n57 autosta löytyi metallihilettä öljynsuodattimesta öljynvaihdon yhteydessä. Autolla ajettu 400tkm.
      Ei ole tietoa mistä metalli on öljynsuodattimeen päässyt. Mikä on todennäköisin vaihtoehto? Ilmeisesti tässä moottorimallissa tyypillinen ongelma on vialliset runkolaakerit ja kiertokangen laakerit?
      Moottori tuntuu pelaavan muuten normaalisti eikä mitään kolinoita kuulu. Ketju on vaihdettu 100tkm sitten.
      Onko moottori mahdollisesti vielä pelastettavissa runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden vaihdolla vai onko jotain muuta varmasti mennyt jo rikki siinä vaiheessa kun metallihilettä on öljynsuodattimessa?
      Kannattaako moottoria vielä yrittää korjata vai ajaa nykyinen loppuun niin kauan kuin se kulkee eteenpäin ja vaihtaa vasta sitten vaihtomoottori?
      Onko laakereiden kuntoa mahdollista tarkistaa nelivetomallissa moottorin ollessa autossa paikoillaan?
      Moottori on nyt purettu. Etummainen runkolaakeri on pyörähtänyt. Laakerisilppua löytyi öljypohjasta.
      Kiertokangen laakerit näyttivät omaan silmiin hyviltä mutta kaikissa runkolaakereissa oli kulumaa/tummuutta.
      Onko kampiakseli ja lohko vielä pelastettavissa koneistamolla?
      Käytetyt vaihtomoottorit ovat vähintään 4000€ eikä niiden kunnosta ole mitään takeita, joten mieluummin kunnostaisin vanhan mikäli se on vielä mahdollista.

      edit:
      Kolbenstore saksassa myy ainakin ylikoon runkolaakereita bmw n57 moottoriin.
      https://kolbenstore.de/en/search?typ...x]=last&q=n57*
      Saako kampiakselin pelastettua suoruuden tarkastuksella + hionnalla ja lohkon linjaporauksella?
      Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.

      Comment

      • mige95
        BTCF Member
        • Mar 2014
        • 1172
        • lahti

        Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki

        Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
        -g20 330e
        -e31 840ci sc
        -e46 316i (m52tub25)

        EX- f11 530d lci
        Ex- f01 730d
        Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
        Ex: -06 e61 535d m-sport
        Ex:-02 e39 530d manual
        Ex -93 e34 520i

        Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

        M62tu ajoitustyökalut.
        N47/n57 ajoitustyökalut.

        Comment

        • Apk
          Bimmer Rookie
          • Feb 2008
          • 106

          Originally posted by mige95 View Post
          Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki

          Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
          Miksi veikkaat lohkon olevan entinen?
          Eikö sitä pysty kunnostamaan linjaporauksella ja ylikoon runkolaakereilla, joita saa esim. kolbenstoresta?
          Irlannissa näitä n57 moottoreita on ainakin korjattu samalla menetelmällä:

          Youtubesta löytyi myös pari videota, joissa täytehitsattiin n57 laakeripesät ja lopuksi linjaporattiin.
          Onkohan täytehitsaus edes tarpeellista mikäli käytetään ylikoon runkolaakereita?

          ja
          Last edited by Apk; 26-04-2023, 15:00.

          Comment

          • Juho_
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 1065
            • Suomi

            Ylikoon laakereilla lohko pelastettavissa, kun näyttää saavan paksumpia laakereita että sopii isompaan pesään = voi suoraan linjaporata isommaksi. :think

            Ja akselin kaulat voi hioa alikokoon -> sopivat laakerit. Ainakin tuolla linkin takaa sanotaan löytyvän ylikoon pesälle sopivia alikoon kauloille tehtyjä liuskojakin (0,25mm / 0,50mm).

            Toki tarvittaessa voi täyttöhitsata, mutta epäilen ettei tilanne tosiaan niin huono ole että moiseen joutuisi.
            Hintaa tulee aika paljon varmaan kun runkolinjan ja akselin koneistaa, mutta lopputulos on ainakin paljon parempi kun vaihtokone missä voi olla huonolla säkällä samat jutut edessä.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1172
              • lahti

              Apk: no sitä vaan ajattelin jos sen laakeripaikan on oikein sorvannu paskaks niin aika savotta korjata + en tiennyt että saa tommossia väljänpesän ylikoonlaakereita, yleensä ylikoonlaakeri tarkoittaa vaan sitä että kampiakselin kaula voidaa hioo pienempää kokoo ja sen jälkee tarvitaa ylikoonlaakeri siihen (tää tieto mulla vaan oli) Onhan kaikki tehtävissä toinen juttu kannattaako, saako ehjiä lohkoja fiksuu hintaa ?
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • Apk
                Bimmer Rookie
                • Feb 2008
                • 106

                Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:

                Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
                Syl.lohkon aarporaus 750,00
                K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
                K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
                K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
                Osien pesu 20,00
                Yhteensä 1235,00

                Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
                Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
                Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.

                Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
                Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?

                1:

                Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
                ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
                Paksuus 1,45mm
                Asenn.paksuus 1,45mm
                Reikien määrä 1
                Männänylitys korkeintaan 0,9mm
                Ø 85mm
                Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                Kerroksia 3-kerroksinen

                2:

                Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
                ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
                Paksuus 1,55mm
                Asenn.paksuus 1,55mm
                Reikien määrä 2
                Männänylitys alkaen 0,9mm
                Männänylitys korkeintaan 1,03mm
                Ø 85mm
                Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                Kerroksia 3-kerroksinen

                3:

                Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
                ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
                Paksuus 1,65mm
                Asenn.paksuus 1,65mm
                Reikien määrä 3
                Männänylitys alkaen 1,03mm
                Männänylitys korkeintaan 1,18mm
                Ø 85mm
                Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                Kerroksia 3-kerroksinen

                Comment

                • Shatter
                  BTCF Member
                  • Mar 2013
                  • 923
                  • Oulu

                  Originally posted by Apk View Post
                  Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:

                  Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
                  Syl.lohkon aarporaus 750,00
                  K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
                  K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
                  K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
                  Osien pesu 20,00
                  Yhteensä 1235,00

                  Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
                  Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
                  Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.

                  Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
                  Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?

                  1:

                  Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
                  ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
                  Paksuus 1,45mm
                  Asenn.paksuus 1,45mm
                  Reikien määrä 1
                  Männänylitys korkeintaan 0,9mm
                  Ø 85mm
                  Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                  Kerroksia 3-kerroksinen

                  2:

                  Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
                  ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
                  Paksuus 1,55mm
                  Asenn.paksuus 1,55mm
                  Reikien määrä 2
                  Männänylitys alkaen 0,9mm
                  Männänylitys korkeintaan 1,03mm
                  Ø 85mm
                  Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                  Kerroksia 3-kerroksinen

                  3:

                  Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
                  ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
                  Paksuus 1,65mm
                  Asenn.paksuus 1,65mm
                  Reikien määrä 3
                  Männänylitys alkaen 1,03mm
                  Männänylitys korkeintaan 1,18mm
                  Ø 85mm
                  Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
                  Kerroksia 3-kerroksinen
                  Tiivisteen paksuus selviää mittaamalla kuinka paljon mäntä tulee dekkipinnasta yli, kuten yllä on speksattu. Oikeastaan pakollinen homma varsinkin jos kampilinjaa koneistetaan. Paksuus on kerrottu tiivisteen reunasta löytyvillä rei'illä, 1-3 reikää.
                  Last edited by Shatter; 27-04-2023, 19:25.
                  Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                  E91 330dA xDrive M-Sport '09
                  VW Golf mk4 1.6 '03
                  Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                  MB W108 250S '67 x2

                  Comment

                  • kimmon
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 1461
                    • Tuusulantien päässä...

                    Kysy Eskolta Vantaan Moottorikoneistamosta ehtiikö miten ja mitä maksaa. Ovat kaikki minun koneistukset tehneet jo sen reilut 25vuotta.

                    Vain vieraita merkkejä ja mopoja tällä hetkellä

                    Comment

                    • mige95
                      BTCF Member
                      • Mar 2014
                      • 1172
                      • lahti

                      Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
                      -g20 330e
                      -e31 840ci sc
                      -e46 316i (m52tub25)

                      EX- f11 530d lci
                      Ex- f01 730d
                      Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                      Ex: -06 e61 535d m-sport
                      Ex:-02 e39 530d manual
                      Ex -93 e34 520i

                      Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                      M62tu ajoitustyökalut.
                      N47/n57 ajoitustyökalut.

                      Comment

                      • Apk
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2008
                        • 106

                        Purin eilen moottoria lisää.
                        Irrotin kampiakselin ja sylinterikannen.
                        Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
                        Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
                        Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
                        Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
                        Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :think
                        Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by mige95 View Post
                          Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...
                          Kyllä noi rupee melko ongelmallisia olemaan, ainut millä saa järki rahalla ostettua n57 moottorin on se kun ostaa loppupään lci E9x osiksi j ottaa itse sen moottorin ja myy loput osat. Tilanne on samankaltainen kuin mersun om651 moottoreiden kanssa. Ehjät ja hyvät mihin voi saada pienen takuukin maksaa alkaen 5000 ja se loppu on sitten jo moneen kertaan avattuja ties mihin lohkoon kasattuja aika pommeja. Itse ostin svt:ltä tuollaisen E9x lci kun oli epäilys että vanha kone on korjauskelvoton ja sattui se auto sopivasti sillon tulla myytniin. Se maksoi jotain kolmosella alkavaa ja suht pieni vaurio, niin siis se koko auto ei moottori. No sain kuitenkin tehtyä vanhasta ja myin sen e91 sitten kaverille joka teki siitä vielä auton. Tuo 180kw moottori varsinkin on vaikea jo löytää, suomesta taitaa löytyä pari purkuauton konetta olikohan 4300e hintaan varaosahausta ja ne moottorit on E9x keulalta ja olikohan parisatkua ajettu joten laakeri ja ketju remontti niissäkin odottelee ovella. Sanoisin että jos vähänkään järki hintainen ja osaava koneistamo on tiedossa niin veisin lohkon sinne ja se ensimmäinen pesä kairattais yli koko laakeri lle ja muihin std laakeri. Kansia löytyy kyllä käytettyjä aihioista jo tarvii mut lohkot ja kampiakseli on kortilla
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Calypsocoupe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 2932
                            • EFNU

                            Originally posted by Apk View Post
                            Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
                            Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
                            Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
                            Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
                            Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :think
                            Halkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.

                            Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
                            - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                            Comment

                            • Apk
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2008
                              • 106

                              Originally posted by Calypsocoupe View Post
                              Halkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.

                              Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
                              Valkoista töhnää oli tosiaan samassa ykkössylinterissä jossa oli tuo puhdas/kirkas imuventtiili. Puhdistunut imukanava / venttiilin varsi johtuu siis siitä että jäähdytysneste on päässyt puhdistamaan imukanavaa kannen halkeaman kautta?

                              Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.

                              Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
                              ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
                              Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
                              Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
                              Mitäköhän eroa näillä kansilla on?

                              Comment

                              • Apk
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2008
                                • 106

                                Mittasin kampiakselista kiertokangen kaulat mikrometrillä.
                                Lukemat olivat kaikissa sylintereissä 49,95 - 49,97 mm.
                                TIS sanoo toleranssiksi 49,975 - 49,991 mm.
                                Kuitenkin tällä youtube videolla sanotaan toleranssin olevan 49,950 - 49,985 mm.


                                Voiko vielä asentaa vakiokokoiset STD kiertokangen laakerit vai pitääkö kiertokangen kaulat hioa alikokoon ja asentaa +0,25 ylikoon laakerit?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎