Originally posted by joko
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N57 dieseleiden sisuskaluista
Collapse
X
-
Originally posted by Apk View PostBmw f10 530d xdrive n57 autosta löytyi metallihilettä öljynsuodattimesta öljynvaihdon yhteydessä. Autolla ajettu 400tkm.
Ei ole tietoa mistä metalli on öljynsuodattimeen päässyt. Mikä on todennäköisin vaihtoehto? Ilmeisesti tässä moottorimallissa tyypillinen ongelma on vialliset runkolaakerit ja kiertokangen laakerit?
Moottori tuntuu pelaavan muuten normaalisti eikä mitään kolinoita kuulu. Ketju on vaihdettu 100tkm sitten.
Onko moottori mahdollisesti vielä pelastettavissa runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden vaihdolla vai onko jotain muuta varmasti mennyt jo rikki siinä vaiheessa kun metallihilettä on öljynsuodattimessa?
Kannattaako moottoria vielä yrittää korjata vai ajaa nykyinen loppuun niin kauan kuin se kulkee eteenpäin ja vaihtaa vasta sitten vaihtomoottori?
Onko laakereiden kuntoa mahdollista tarkistaa nelivetomallissa moottorin ollessa autossa paikoillaan?
Kiertokangen laakerit näyttivät omaan silmiin hyviltä mutta kaikissa runkolaakereissa oli kulumaa/tummuutta.
Onko kampiakseli ja lohko vielä pelastettavissa koneistamolla?
Käytetyt vaihtomoottorit ovat vähintään 4000€ eikä niiden kunnosta ole mitään takeita, joten mieluummin kunnostaisin vanhan mikäli se on vielä mahdollista.
edit:
Kolbenstore saksassa myy ainakin ylikoon runkolaakereita bmw n57 moottoriin.
https://kolbenstore.de/en/search?typ...x]=last&q=n57*
Saako kampiakselin pelastettua suoruuden tarkastuksella + hionnalla ja lohkon linjaporauksella?Last edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.
Comment
-
-
Taitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Originally posted by mige95 View PostTaitaa näissä runkolaakerit ensin antautuvan eikä kk laakerit niinku yleensä, onko m550d öljypumpussa enemmän tuottoa ja käyköse heittämällä paikoillee näihin kansan koneisii, voisko sillä pelastaa jotai :thinki
Vie kampiakseli ja lohko koneistamolle ne kertovat saako siitä enää kalua, jos liuska pyörähtäny lohkossa niin veikkaan että lohko on entinen.
Eikö sitä pysty kunnostamaan linjaporauksella ja ylikoon runkolaakereilla, joita saa esim. kolbenstoresta?
Irlannissa näitä n57 moottoreita on ainakin korjattu samalla menetelmällä:
Youtubesta löytyi myös pari videota, joissa täytehitsattiin n57 laakeripesät ja lopuksi linjaporattiin.
Onkohan täytehitsaus edes tarpeellista mikäli käytetään ylikoon runkolaakereita?
ja
Last edited by Apk; 26-04-2023, 15:00.
Comment
-
-
Ylikoon laakereilla lohko pelastettavissa, kun näyttää saavan paksumpia laakereita että sopii isompaan pesään = voi suoraan linjaporata isommaksi. :think
Ja akselin kaulat voi hioa alikokoon -> sopivat laakerit. Ainakin tuolla linkin takaa sanotaan löytyvän ylikoon pesälle sopivia alikoon kauloille tehtyjä liuskojakin (0,25mm / 0,50mm).
Toki tarvittaessa voi täyttöhitsata, mutta epäilen ettei tilanne tosiaan niin huono ole että moiseen joutuisi.
Hintaa tulee aika paljon varmaan kun runkolinjan ja akselin koneistaa, mutta lopputulos on ainakin paljon parempi kun vaihtokone missä voi olla huonolla säkällä samat jutut edessä.
Comment
-
-
Apk: no sitä vaan ajattelin jos sen laakeripaikan on oikein sorvannu paskaks niin aika savotta korjata + en tiennyt että saa tommossia väljänpesän ylikoonlaakereita, yleensä ylikoonlaakeri tarkoittaa vaan sitä että kampiakselin kaula voidaa hioo pienempää kokoo ja sen jälkee tarvitaa ylikoonlaakeri siihen (tää tieto mulla vaan oli) Onhan kaikki tehtävissä toinen juttu kannattaako, saako ehjiä lohkoja fiksuu hintaa ?-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Käytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
Comment
-
-
Originally posted by Apk View PostKäytettyjä lohkoja ei saa kovin halvalla. Halvin minkä löysin oli saksassa 1800€ + rahti 250€ = 2050€. Löysin yhden koneistamon joka tekisi koneistukset seuraavaan hintaan:
Syl.lohkon mittaus / tarkastus 40,00
Syl.lohkon aarporaus 750,00
K.aks. mittaus / tarkastus 30,00
K.aks. kiilloitus / kkl / 6 kpl. 150,00
K.aks.hionta / rkl 0.25 / 7 kpl. 245,00
Osien pesu 20,00
Yhteensä 1235,00
Harmi että kyseinen koneistamo sijaitsee kaukana.
Löytyykö pääkaupunkiseudulta koneistamoa joka tekee sylinterilohkon linjaporauksia (aarporaus)?
Kallista on koneistuskin mutta silti halvempaa kuin ehjien käytettyjen osien ostaminen.
Tähän moottoriin on olemassa etk:ssa kolmea eripaksuista kannentiivistettä.
Mikä näistä kolmesta tarvikevaihtoehdoista kannattaa tilata?
1:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 1-LOCH 11128509152
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.163
Paksuus 1,45mm
Asenn.paksuus 1,45mm
Reikien määrä 1
Männänylitys korkeintaan 0,9mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
2:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 2-LOCH 11128509153
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.173
Paksuus 1,55mm
Asenn.paksuus 1,55mm
Reikien määrä 2
Männänylitys alkaen 0,9mm
Männänylitys korkeintaan 1,03mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinen
3:
Cylinder Head Gasket Asbestos-Free 3-LOCH 11128509154
ELRING Tiiviste, sylinterikansi 713.183
Paksuus 1,65mm
Asenn.paksuus 1,65mm
Reikien määrä 3
Männänylitys alkaen 1,03mm
Männänylitys korkeintaan 1,18mm
Ø 85mm
Tiivistetyyppi Metalli-kerros tiiviste
Kerroksia 3-kerroksinenLast edited by Shatter; 27-04-2023, 19:25.Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
E91 330dA xDrive M-Sport '09
VW Golf mk4 1.6 '03
Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
MB W108 250S '67 x2
Comment
-
-
Hyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...-g20 330e
-e31 840ci sc
-e46 316i (m52tub25)
EX- f11 530d lci
Ex- f01 730d
Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
Ex: -06 e61 535d m-sport
Ex:-02 e39 530d manual
Ex -93 e34 520i
Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.
M62tu ajoitustyökalut.
N47/n57 ajoitustyökalut.
Comment
-
-
Purin eilen moottoria lisää.
Irrotin kampiakselin ja sylinterikannen.
Huomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :thinkLast edited by Apk; 24-07-2023, 16:44.
Comment
-
-
Originally posted by mige95 View PostHyvin on sitte n57:skojen hinnat pompannu, 3v sitten halvin kokonainen kone oli 2ke bildensbasenilla, jos nyt pitää maksaa jo tonverran lohkosta niin terve, ilmeisesti kysyntää sitte riittää...F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Originally posted by Apk View PostHuomasin, että kahdessa eri sylinterissä oli imuventtiilien ympärillä sekä mäntien päällä valkoista möhnää. Pesin moottorin painepesurilla ennen purkua mutta tukin kyllä kaikki aukot.
Olisikohan silti imusarjasta päässyt hieman vettä sylinteriin :think .
Lisäksi ykkössylinterin imukanavassa oli yksi imuventtiili kirkas/öljyisen näköinen kun kaikki muut venttiilit olivat paksun mustan karstan peitossa.
Miksi yksi venttiili on eri näköinen? Vuotaako venttiilivarren kumi öljyä?
Löytyi myös vanha hitsaussauma kutossylinterin ja jakopääkotelon välisestä urasta :think
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.- 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -
Comment
-
-
Originally posted by Calypsocoupe View PostHalkinainen/vuotava kansi tais tehdä hattutempun, eli kolme oireista osuisi jos hitsaus otetaan mukaan. Vastauksen voi lukita jos puhdas imuventtiili on samassa sylinterissä kuin valkoinen töhnä.
Öljyä tulee huohotuksen mukana turbon suunnalta jatkuvasti, eli se ei (valitettavasti) putsaa paikkoja.
Tilasin varmuuden vuoksi latviasta 80 tkm ajetun sylinterikannen nokka-akseleineen, joka on purettu BMW 640d vm 2016 autosta. Hinta oli 250 €.
Toivottavasti on sopiva? ETK:n mukaan varaosanumero on erilainen mutta molempiin kansiin on kuitenkin stanssattu sama numero 7812929.
ETK:n mukaan nokka-akselit ja venttiilit ovat kuitenkin samoja.
Vanhan kannen varaosanumero: 11127812927.
Uuden kannen varaosanumero: 11128507561.
Mitäköhän eroa näillä kansilla on?
Comment
-
-
Mittasin kampiakselista kiertokangen kaulat mikrometrillä.
Lukemat olivat kaikissa sylintereissä 49,95 - 49,97 mm.
TIS sanoo toleranssiksi 49,975 - 49,991 mm.
Kuitenkin tällä youtube videolla sanotaan toleranssin olevan 49,950 - 49,985 mm.
Voiko vielä asentaa vakiokokoiset STD kiertokangen laakerit vai pitääkö kiertokangen kaulat hioa alikokoon ja asentaa +0,25 ylikoon laakerit?
Comment
-
Comment