Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ptikkala
    replied
    Minusta tuosta on olemassa bmwn oma tutkimus, että start stoppi käy laakereiden päälle ja siksi ne on myöhemmissä versioissa vaihdettu erilaisiin. On se tännekkin joskus linkitetty...

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Onkohan porukalla huomioita hajoaako laakereita enemmän autoista missä start-stop?
    Esim F01 pre-lci ei ole tuota automatiikkaa joten voisiko nämä N57 koneet olla teoriassa paremmin kestäviä seiskassa :think
    Veikkaan että tuollaista statistiikkaa ei löydy kuin tehtaalta. Luulen että asiaan vaikuttaa myös millaisesta käsittelyssä auto on ollut. Onko omistaja lippalakkipäinen kuminpolttaja vai 70 v herrasmies....

    Usein vielä joku muu on kerennyt kelaamaan sinne mittariin niitä kilsoja sen 200tkm ennenkuin auto päätyy sellaiselle jolle tuo lasku lankeaa. Otapa tuosta sitten selvää että miten sillä autolla on aikaisemmin ajettu... :think

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Joka käynnistyksessa tapahtuu kosketuksia. Jossain tuolla taaempana on juttua siitä. Samoin tietysti jos Woimaa on liikaa riski tuohon kasvaa. Lyijytön liuska ei enää ole "itsevoiteleva" ja kestää kosketuksia huonommin.
    Start-stop = not good...

    Myös jos lohko on tehoihin nähden "pehmeä" niin käy huonosti kun paikat muuttavat muotoaan...
    Onkohan porukalla huomioita hajoaako laakereita enemmän autoista missä start-stop?
    Esim F01 pre-lci ei ole tuota automatiikkaa joten voisiko nämä N57 koneet olla teoriassa paremmin kestäviä seiskassa :think

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by bem035 View Post
    Eli samalla vaivalla vaihtaa jakoketjut ja hilppeet jos purkaa. Onko yläketju se joka nuista yleensä venyy?
    Kuten tuossa todettiin, niin ei kyllä samalla vaivalla vaihda. Ketju takana, joten laatikko pois tai sitten kone irti. Eli kyllä tuossa melkoisesti on lisää jumppaa pelkkään tarkastukseen verrattuna.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by bem035 View Post
    Eli samalla vaivalla vaihtaa jakoketjut ja hilppeet jos purkaa. Onko yläketju se joka nuista yleensä venyy?
    No ei alkuunkaan vaihda samalla vaivalla

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Sen verran tilastollista dataa N47 vs N57 jakopään suhteen, että tälläkään päivämäärällä ei ole yhtään tehtaan tiedotetta julkaistu N57 jakopäiden takia. N47 on jokunen....

    Leave a comment:


  • bem035
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Mulle on 100 kertaa lähetetty ääniviestejä ja videoita siitä, mille jakopää kuulostaa. Kertaakaan siitä ei ole voinut sanoa juuta eikä jaata.

    Jakopään tarkistus vaatii suutinten ja venakopan irrotuksen.
    Eli samalla vaivalla vaihtaa jakoketjut ja hilppeet jos purkaa. Onko yläketju se joka nuista yleensä venyy?

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by bem035 View Post
    Minkälainen homma on tarkastaa jakopään kunto n57:sta? Mitä mieltä ko käyntiäänestä, kuulu kylmällä koneella. https://youtu.be/WgsKHq6BoLs vänkärin puolelta. Auto e70 40d, 230tkm ajettu
    Yläketjun venymä on helppo ja nopea todeta BMW korjaamossa purkamatta konetta ketjunkiristäjää enemmän. Alaketjun venymää ei saa muuten, kuin venttiilikoppa irti ja nokan ajoituksen tarkastus..

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by bem035 View Post
    Minkälainen homma on tarkastaa jakopään kunto n57:sta? Mitä mieltä ko käyntiäänestä, kuulu kylmällä koneella. https://youtu.be/WgsKHq6BoLs vänkärin puolelta. Auto e70 40d, 230tkm ajettu
    Mulle on 100 kertaa lähetetty ääniviestejä ja videoita siitä, mille jakopää kuulostaa. Kertaakaan siitä ei ole voinut sanoa juuta eikä jaata.

    Jakopään tarkistus vaatii suutinten ja venakopan irrotuksen.

    Leave a comment:


  • bem035
    replied
    Minkälainen homma on tarkastaa jakopään kunto n57:sta? Mitä mieltä ko käyntiäänestä, kuulu kylmällä koneella. https://youtu.be/WgsKHq6BoLs vänkärin puolelta. Auto e70 40d, 230tkm ajettu

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Joo tämä on tosi, siinä on aina pieni hetki ennenkuin öljynpaine nousee, tosin onhan siellä se öljykalvo pinnoilla vaikka paine ei olisi vielä noussut.

    Kylmässä, kun öljy on aivan jankkia, tuo kyseinen voitelematon aika voi olla huomattavasti pitempi.
    Tämän vuoksi B sarjan moottoreissa irox pinnoitetut (punaiset) laakeriluiskat. Kiertokangella ylempi ja rungoissa taitaa olla molemmat.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Joka käynnistyksessa tapahtuu kosketuksia. Jossain tuolla taaempana on juttua siitä. Samoin tietysti jos Woimaa on liikaa riski tuohon kasvaa. Lyijytön liuska ei enää ole "itsevoiteleva" ja kestää kosketuksia huonommin.
    Start-stop = not good...

    Myös jos lohko on tehoihin nähden "pehmeä" niin käy huonosti kun paikat muuttavat muotoaan...
    Joo tämä on tosi, siinä on aina pieni hetki ennenkuin öljynpaine nousee, tosin onhan siellä se öljykalvo pinnoilla vaikka paine ei olisi vielä noussut.

    Kylmässä, kun öljy on aivan jankkia, tuo kyseinen voitelematon aika voi olla huomattavasti pitempi.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Korjatkaa jos olen tyystin väärässä mutta:
    Laakeriliuska ei tietääkseni kosketa kampiakselin kaulaa kuin kylmäkäynnistyksessä tai jos voitelukalvo pettää.
    Arvelen että ohjelmoidun moottorin kasvanut sylinteripaine kasvattaa siinä sivussa laakerille tulevaa Painetta, näin ollen riski voitelukalvon pettämiseen kasvaa.
    Tästä syystä öljyjen vaihto ja tässä tapauksessa myös laatu ratkaisee alkaako liuska kulua vai ei.
    Tosiasia lienee että sylinteripaineet ovat ihan sieltä automaailman korkeimmasta päästä

    On myös mahdollista että vaurion syntymiseen vaikuttaa myös mahdollinen rakenteellinen ongelma jonka takia laakereiden näkemä öljynpaine on riittämätön. Öljyllähän on 2 tehtävää laakerissa: toimia pinnat toisistaan erottavana tekijänä, sekä jäähdyttää.
    Joka käynnistyksessa tapahtuu kosketuksia. Jossain tuolla taaempana on juttua siitä. Samoin tietysti jos Woimaa on liikaa riski tuohon kasvaa. Lyijytön liuska ei enää ole "itsevoiteleva" ja kestää kosketuksia huonommin.
    Start-stop = not good...

    Myös jos lohko on tehoihin nähden "pehmeä" niin käy huonosti kun paikat muuttavat muotoaan...

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Korjatkaa jos olen tyystin väärässä mutta:
    Laakeriliuska ei tietääkseni kosketa kampiakselin kaulaa kuin kylmäkäynnistyksessä tai jos voitelukalvo pettää.
    Arvelen että ohjelmoidun moottorin kasvanut sylinteripaine kasvattaa siinä sivussa laakerille tulevaa Painetta, näin ollen riski voitelukalvon pettämiseen kasvaa.
    Tästä syystä öljyjen vaihto ja tässä tapauksessa myös laatu ratkaisee alkaako liuska kulua vai ei.
    Tosiasia lienee että sylinteripaineet ovat ihan sieltä automaailman korkeimmasta päästä

    On myös mahdollista että vaurion syntymiseen vaikuttaa myös mahdollinen rakenteellinen ongelma jonka takia laakereiden näkemä öljynpaine on riittämätön. Öljyllähän on 2 tehtävää laakerissa: toimia pinnat toisistaan erottavana tekijänä, sekä jäähdyttää.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by mige95 View Post
    13hp&20nm eroa.
    Aaa sekoitin 30d ja 40d mallit,sama kone mutta eri teholuokat.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎