Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MajorDrake
    replied
    265 tkm ajetusta 535xd:stä laakerit hajosi, syynä lienee se että edellinen huolto oli tehty 5 tkm myöhässä ja käyttäjän ajotapana on revitellä kylmällä autolla... Auto olisi halunnut 22 tkm jälkeen öljynvaihdon joka jo kertoo että ajotapa ei ole ihan normaali, normaali käyttäjällä öljynvaihtoväliksi tulee lähemmäksi 30 tkm ajotietokoneen mukaan ja muutenkin kannattaisi ne öljyt vaihtaa ajoissa...

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by Kraftwerk View Post
    Mielenkiintoinen video.


    Mikä on foorumin otanta, paljonko ajettuja N57 koneita on foorumilaisilla ja onko ollut laakeriongelmia tai ketjumurheita?
    N57 - 11 180kw 232tkm ajettuna ensimmäinen runkolaakeri korkannut, lohkosta sai tehtyä ja tuli toinen akseli ja öljypumppu. Ketju oli myös aika rajoilla, kiristin miltei kokonaan ulkona.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    replied
    Mielenkiintoinen video.


    Mikä on foorumin otanta, paljonko ajettuja N57 koneita on foorumilaisilla ja onko ollut laakeriongelmia tai ketjumurheita?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Moottoriremppa H2 motorssin suorittamana. Videoon saa enkku tekstit jossa on kerrottu mosan ongelmista yleisemminkin.
    -lastutetut useammin laakerivaurioisena
    -painavassa korissa useammin rikkoja, 3-srj:ssa laakerivika kohtuu harvinainen
    -yleisimminn +160tkm ajettuja
    -epäilevät että moottoreita kuormitetaan kylmänä
    -epäilys myös että värinä tappaa (matalat kierrokset & korkea vääntö)
    -yleensä paukahtaa keskeltä 3 tai 4 pytyn kohdalta.
    -taitavat sanoa videolla että eivät enää kasaa näitä hiotuilla kampiakseleilla
    -myös lohko voi mennä kieroon ja jopa tehdasuusia lohkoja on ollut kieroina niin että laakerilinja ei ole suora
    -korjattu motti tarvii melko suuren laakerivälyksen
    Last edited by fraatti; 03-05-2022, 22:34.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    replied
    Kiitos rauhoittelusta. Näin varmasti on. Suurin osa ajoihmisistä vain ajelee, ja sitten pelkääjät (minä) pelkään pahinta.

    Moottori toimii hyvin ja öljynsuodatin oli siisti, joten ajot jatkuvat. Öljynvaihtovälin tulee jatkossa olemaan lyhyt varmasti. Suodattimissa aina Mahle/OEM osa ja Helix 5W-30 Ultra LL04 vaikuttaa asialliselta.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Kk laakereista ei niinkään olisi huolissaan mutta runkolaakerien toki hieman. Mutta en välttämättä lähtisi avaamaan vaan öljynvaihdon yhteydessä suodatin halki aina ja katsoa onko metallia. Kuitenkin 95% autoista menee 30tkm huoltovälillä ja silti ne saattaa kestää 400tkm ne koneet.

    Originally posted by Kraftwerk View Post
    Kavereiden hyvin toimineista M57-koneista rohkaistuneena päädyin ostamaan parin Audin jälkeen kauan haaveilemani F11 korisen N57 535d:n. Auto on ollut uudesta asti 2016-2019 Saksassa, jossa huollettu hyvin pedantisti 10-25 tkm välein jopa kolmesti vuodessa. Kilometrejä tuolla on tullut n. 50 tkm vuoteen, joten oletettavasti paljon autobahnia ja maantieajoa nähnyt. Ostohetkellä en ollut kovin huolissani, koska huoltohistoria näytti asialliselta. Nyt jälkikäteen kiinnitin huomita, että Suomessa auto on ollut aika välinpitämättömällä omistajalla 2019-2021, joilloin 154 tkm --> 186 tkm / 2 v oli siis huolto- ja vaihtoväli ollut 32 tkm, mikä on liikaa. Nyt 186 tkm kohdalla huollettu ja vaihdoin vielä itse 191 tkm kohdalla uudelleen Shell Helix 5w-30 LL04
    öljyt. Öljynsuodattimessa oli pienesti karstaa, mutta ei metallia tai muuta poikkeavaa.

    Kone on toiminut muutoin moitteetta. Nox-anturista ja urearuiskutuksesta on ollut muutama häiriö, jotka autoliikkeen piikkiin laitettiin kuntoon. Moottori käy siististi ja toimii normaalisti. Auto on softaamaton ja pysyy kyllä myös vakiona.

    Pitäisikö tuosta kertaalleen venähtäneestä huollosta olla huolissaan, kun muutoin huoltohistoria hyvä? Aion jatkossa vaihtaa öljyt max 10 tkm välein sekä ilmanputsari kerran vuodessa. Nyt ehkä pesumielessä vaihdan öljyt vielä uudelleen muutaman tonnin päästä, jolloin kaksi hyvin lyhyttä vaihtoväliä tulee tuon venähdyksen jälkeen.

    Jakopäästä en olisi huolissani, mutta KK:n laakerit enemmän topikin perusteella pelottaa..

    Leave a comment:


  • VilleP
    replied
    Normi vaihtoväli on 30tkm/2v, joten eipä tuo 2tkm venähdys nyt paha ole. Sanoisin että suotta niitä öljyjä pesu mielessä vaihtelet, ellet pese konetta siihen tarkoitetulla aineella.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    replied
    Kavereiden hyvin toimineista M57-koneista rohkaistuneena päädyin ostamaan parin Audin jälkeen kauan haaveilemani F11 korisen N57 535d:n. Auto on ollut uudesta asti 2016-2019 Saksassa, jossa huollettu hyvin pedantisti 10-25 tkm välein jopa kolmesti vuodessa. Kilometrejä tuolla on tullut n. 50 tkm vuoteen, joten oletettavasti paljon autobahnia ja maantieajoa nähnyt. Ostohetkellä en ollut kovin huolissani, koska huoltohistoria näytti asialliselta. Nyt jälkikäteen kiinnitin huomita, että Suomessa auto on ollut aika välinpitämättömällä omistajalla 2019-2021, joilloin 154 tkm --> 186 tkm / 2 v oli siis huolto- ja vaihtoväli ollut 32 tkm, mikä on liikaa. Nyt 186 tkm kohdalla huollettu ja vaihdoin vielä itse 191 tkm kohdalla uudelleen Shell Helix 5w-30 LL04
    öljyt. Öljynsuodattimessa oli pienesti karstaa, mutta ei metallia tai muuta poikkeavaa.

    Kone on toiminut muutoin moitteetta. Nox-anturista ja urearuiskutuksesta on ollut muutama häiriö, jotka autoliikkeen piikkiin laitettiin kuntoon. Moottori käy siististi ja toimii normaalisti. Auto on softaamaton ja pysyy kyllä myös vakiona.

    Pitäisikö tuosta kertaalleen venähtäneestä huollosta olla huolissaan, kun muutoin huoltohistoria hyvä? Aion jatkossa vaihtaa öljyt max 10 tkm välein sekä ilmanputsari kerran vuodessa. Nyt ehkä pesumielessä vaihdan öljyt vielä uudelleen muutaman tonnin päästä, jolloin kaksi hyvin lyhyttä vaihtoväliä tulee tuon venähdyksen jälkeen.

    Jakopäästä en olisi huolissani, mutta runkolaakerit enemmän topikin perusteella pelottaa..
    Last edited by Kraftwerk; 06-03-2022, 12:49. Reason: Edit runkolaakerit eikä KK-laakerit :')

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuo 2016 moottori on jo euro 6 moottori joka tarkoittaa että eroja voi olla vaikka missä. Katsoisin erittäin tarkasti ettei tule pahaa yllätystä.
    Pelkästään suodatinjalka aiheuttaa isolla todennäköisyydellä dominoefektin, jossa joudut jo jotain soveltamaan.
    Joo juurikin tätä pelkään. Kampiakseli ja kanget/männät pitäis kyllä sopia tuohon vanhaan lohkoon. Pitää järkeillä asiaa sitten lisää kun saan nostettua padan ylös ja näkee mikä siinä oikeasti on vialla. Voihan se olla että on vain ketju poikki. Menee parisen viikkoa että ehdin nostaa padan pois. Minusta myös eu6 lohkossa tuo railpumpun paikka on hieman eri kohdassa kuin vanhemmassa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Onko linjoilla n57 kanssa painineita? Itsellä on moottorivikainen 180kw 530d 2011 elokuussa valmistettu moottori (imusarjan väärinpäin). Sitten löytyy 2016 mallin 330d nelivedon moottori, sitten yhdessä kasassa on 10 mallin 535d takavedon öljypohja.

    Kysymys: onnistuuko tuota alakertaa naittaa tuohon vanhan mallin koneeseen? Öljynsuodattimen jalan ympäristö on ainakin erilainen joten pitäisi käyttää uudempaa suodatin jalkaa.
    Alakerta on ehjä 130tkm ja löytyy jo omasta varastosta joten siihen olis kannattavaa tehdä. Mutta tietenkin jos siinä on isoja eroja niin sitten pitää miettiä tekiskö alkuperäiseen lohkoon mikäli se on säilynyt ehjänä. Realoem sanoo alkuperäisen kohdalla "ended" ja tarjoaa tuota uudempaa tilalle joten voisko olettaa että tuo uudempi olis materiaalien/rakenteen osalta vahvempi? Kampiakseli, kanget ja männät käy ainakin tuohon vanhaan lohkoon realoem mukaan

    Tuo 2016 moottori on jo euro 6 moottori joka tarkoittaa että eroja voi olla vaikka missä. Katsoisin erittäin tarkasti ettei tule pahaa yllätystä.
    Pelkästään suodatinjalka aiheuttaa isolla todennäköisyydellä dominoefektin, jossa joudut jo jotain soveltamaan.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Onko linjoilla n57 kanssa painineita? Itsellä on moottorivikainen 180kw 530d 2011 elokuussa valmistettu moottori (imusarjan väärinpäin). Sitten löytyy 2016 mallin 330d nelivedon moottori, sitten yhdessä kasassa on 10 mallin 535d takavedon öljypohja.

    Kysymys: onnistuuko tuota alakertaa naittaa tuohon vanhan mallin koneeseen? Öljynsuodattimen jalan ympäristö on ainakin erilainen joten pitäisi käyttää uudempaa suodatin jalkaa.
    Alakerta on ehjä 130tkm ja löytyy jo omasta varastosta joten siihen olis kannattavaa tehdä. Mutta tietenkin jos siinä on isoja eroja niin sitten pitää miettiä tekiskö alkuperäiseen lohkoon mikäli se on säilynyt ehjänä. Realoem sanoo alkuperäisen kohdalla "ended" ja tarjoaa tuota uudempaa tilalle joten voisko olettaa että tuo uudempi olis materiaalien/rakenteen osalta vahvempi? Kampiakseli, kanget ja männät käy ainakin tuohon vanhaan lohkoon realoem mukaan

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Öljypumpun korkkaamisesta oli jo aikaisemmin juttua. Tuossa avaamassani moottorissa se tosin oli kunnossa. Mutta ei kai sitten ilmesesti kaikissa...

    Tästähän oli tullut aikojen saatossa useampi revisio.... Mahtaako sitten osa kuvissa olevista ongelmista korjattu?

    Today: BMW N57 3.0d - case study - abnormal wear of relatively low running oil pump (approx. 125,000km)

    As you well know, the oil pump of the N57 engine in the BMW family works on the principle of a "tandem" pump, including in addition to the lubrication part the function of the vacuum pump, unlike the previous model M57 (the so-called "classic engine" with front distribution "), in which the vacuum pump was the separate part.

    The pictures illustrate the analysis of an oil pump from a 125,000km N57 engine, maintained according to BMW maintenance charts, respectively those revisions with "long life" oil, at intervals of 30,000km.

    When disassembling, the following are found:

    - abnormal wear of the walls of the oil pump body
    - abnormal wear of the walls of the vacuum pump body
    - abnormal wear of the drive shaft of the oil pump sprockets
    - abnormal wear of the oil pump sprocket in the drive area
    - abnormal and uneven wear of the pump sprockets of oil on the surface of the "teeth"


    Öljypumpun puoli


    alipainepumpun puoli


    öp ratas



    Akseli

    Kuvat täältä: https://www.facebook.com/completechi...823657/?type=3

    Leave a comment:


  • MarkusM
    replied
    Laitetaanpa tähänkin ketjuun:

    Itsellä alkoi kuulumaan myös naksuva ääni, kuulostaa enemmän joltain releen ääneltä, koska antaa ääntä tosiaan vain osalämpimänä ja ääni on epäsäännöllinen naks - naks naks naks - naks tyyppinen. Antaa vikakoodin 242200 glow plug cylinder 1.



    Linkissä ääninäyte.

    Öljyt vaihdettu 2tkm sitten 5w-30 shell helix bmw ll04 luokiteltuum öljyyn, samalla katsottu öljynsuodatin ja oli täysin puhdas.

    Pitäisikö tätä alkaa paikallistamaan tuosta hehkusta, suuttimista vai laakereissa. Koneena n57t eli ei ilmeisesti kuulu ihan pahimpaan riskiryhmään..

    Leave a comment:


  • mige95
    replied
    Originally posted by oliw View Post
    N57: mitä kautta kiristimen pääsee helpoiten vaihtamaan uuteen?



    Entinen pultti ilmeisesti isompi uuteen verrattuna eikä perinteinen hylsyavain tahdo mahtua yläkautta liikkumaan purkamatta ympäristöä..?
    Ainaki f01:sessä mahtu vaihtaa yläkautta

    Leave a comment:


  • oliw
    replied
    N57: mitä kautta kiristimen pääsee helpoiten vaihtamaan uuteen?



    Entinen pultti ilmeisesti isompi uuteen verrattuna eikä perinteinen hylsyavain tahdo mahtua yläkautta liikkumaan purkamatta ympäristöä..?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎