N57 dieseleiden sisuskaluista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • fraatti
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Kampihan tuossa se yksittäinen kallein osa taitaa olla jos käytetyt kelpaa. Samoin uutenakin. Samalla tietysti menee uusiksi öljypumppu ja jakopää jotka myös maksavat jotain.

    Tuossa aikaisemmin kampi taisi olla niin kulunut että 0,5mm ylikoon laakeri ei enää piisannut. Onko moottorin/auton omistajalla heittää mitään arviota kauanka tuolla moottorilla ehdittiin ajamaan ennekuin tajuttiin että nyt on pakko laittaa koneet seis? Toki alkuun ei varmaan arvaa että jotain katastrofaalista on tapahtumassa ennenkuin ääni sitten lopulta paljastaa sen.

    Tässä suuttimen korjausarvot taisivat käydä myös jossain +12 huitteilla.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Heeetkonen, milläs ne sen lohkon korjaa jos runkolaakru pyörähtänyt?

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by zakspeed View Post
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.
    Mulla taitaa olla samaa luokkaa korjaus, ku ite tehen.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Näitä korjaavat saksassa suht edulliseen hintaankin. Esim N57 josta runko ja kankilaakeri mennyt ja akselista vastaavat pinnat niin 2 - 3K€ koko remontti. Ketjut ja tiivisteet ym osat uutta loput ottavat käytettyinä osina ja tarkastavat / koneistavat mm kampuran tarvittaessa ennen kasausta.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Mitenkäs se jakokopasta irtoava maali tms..jos pääsee mujuna laakerin väliin? Ei lienee sekään siellä hyvää tee :think

    Näitä on kyllä yksilöitä..joitain lähempi 400tkm ajettu ilman normaali huoltoja kummempaa ja paskimmat räjähtää jo ennen 100tkm..sisäänajo uutenakin voisi toki selittää osaa ongelmista.

    Leave a comment:


  • makebm5
    replied
    Olisiko noihin laakerivaurioihin syyllinen osaltaan tuo pitkä öljynvaihtovälikin. Itse olen kahdessa autossa tehnyt sellaisia havaintoja kun ne on tulleet n 100 thkm ajettuna minulle ja ovat syöneet öljyä jonkin verran. Öljyn vaihto 20 thkm välein ja ensinmäinen 10 thkm niin öljyn syönti on loppunut toisen vaihdon jälkeen.

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    Originally posted by E39Fin View Post
    Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

    Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
    Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
    Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä
    hinnoissa?
    Uus kampura maksoi 2500e. Käytetyt pyörii siinä 800-1300 nurkilla.

    Leave a comment:


  • E39Fin
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Sattui vielä silmiin tuollainen juttu tuosta start-stopista ja noista aikaisemmin mainituista laakereista. Kyllähän tuossa on myös selkeästi mainittu että laakerivaurioita syntyy. Tosin onhan tuo starttimäärä varsi kova, 100 000 kertaa.
    Tähän viitaten tulee nyt mieleen kun tuossa toissapäivänä päädyin jeesaamaan erästä 96tkm ajettua saksasta tuotua Amg-meseä, josta startti pettänyt. Pojat katto diagnostiikalta että noille kilsoille oli starttauksia tullut 30 000 kertaa. Eli keskimääräinen suomeen uitettava N57 on parhaillaan jo lähempänä 100 000 starttia jos on ollut kaupunkipyörityksessä.

    Pieni veikkaus on, että aiheuttaa myös värinänvaimentimen ennenaikaista menemistä kun juuri N57 kampiakselin värinänvaimennin petti jo 240tkm kohdalla kun M57tu2 se kesti 430tkm. :think
    Aika paljon harmia tuolla voisi todennäköisesti välttää, että heittää start-stopit pois. Harmi vaan kun käytettyjä ostaessa ei mahda sille enää mitään.
    Tässä sitä mietitään, että pitäiskö 250tkm rullattuun tehdä ennakoivasti tuo laakeriremppa ennen kuin käy huonosti. Mahtaako kampiakseli liikkua missä hinnoissa?
    Last edited by E39Fin; 02-07-2019, 16:26.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Vika taitaa yleisimmin sijaita tuossa päittäisvälyslaakerin kohdalla. Mikä tekee siitä heikomman lenkin kuin muista? Öljykalvo poistuu siitä herkemmin kuin muualta? Kuormitustahan tuohon tulee päittäin myös turbiinin puolelta jonkinverran.



    Tässä tapauksessa selkäänsä olivat tosin saaneet muutkin laakerit.

    Leave a comment:


  • mx3r
    replied
    [QUOTE=fraatti;4126909]Näihän se varmaan on.

    Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.


    Harmillisen kallista tuo on.. oottelen vielä lohkoa koneistamolta, että onhan se kunnossa. :think muuten mennään uudella lohkolla ja kampuralla.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä .....
    Varmasti kallista joskin kun autovalmistajat samaan aikaan 'halpuuttavat' tuotantojaan ( esim. MB ilmoitti joskus viime vuoskymmenen vaihteessa viimeisen E-sarjalaisen olleen n. 30% halvempi valmistuskuluiltaan kuin edellinen sukupolvi, omasta mielestäni tämä oli vähän käsittämätön ilmo, jos vaikka näin olisikin niin en sitä asiakkaalle kertoisi) niin lopputulos on sitten mitä on.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
    Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.
    Näihän se varmaan on.

    Eihän siinä jos koneen jotain pisteosia hajoisi ympäriltä mutta jos hajoaminen on lopullinen niitti koneelle tai todella kallis muuten korjata niin kyllähän tämä kehitys aika perseestä on.

    530d N57


    Kolmosen kangenlaakerit jumissa. Väristä päätellen hetken pyörinytkin.




    Runkolaakerit


    Myös pyörähtäneet


    Öljypumpusta alipainepumpun puoli


    Alipainepumpun toimintaperiaate on samanmoinen kuin M57:ssa mutta sisuskalut muovia/kumia teräksen sijaan.


    Öljypumppu


    M57:sta N57 siirryttäessä tapahtui laakereissa myös hiukan koko muutoksia.
    Last edited by fraatti; 28-06-2019, 00:45.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Nykyisillä päästönormeilla on huomattavan vaikeaa ja kallista tehdä kestäviä vehkeitä. Kaikki vastukset on minimoitava ja saastelaitteet ovat monimutkaiset ja vikaherkät.
    Itse näen että esim. Euro6 normin vehkeet ovat jatkuvasti rempallaan kun aletaan puhua suurista kilometrisuoritteista.

    Leave a comment:


  • TON-III
    replied
    Originally posted by fraatti View Post

    Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle. :think
    Tätä voidaan jopa hieman yleistää, en sano etteikö joku asia/laite olisi nykyään parempi kuin ennen mutta kyllä tietty kokonaislaatu on laskenut ja jatkaa laskemistaan. Laadun joku yläkuolokohta taidettiin saavuttaa vuostuhannen vaihteessa, sen jälkeen keksityt jutut ovat olleet edellisiä huonompia (siis sen laadun puolesta).

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tuntuu näitä konerikkoja esiintyvän melko paljon.

    Mitäs arvon raati sanoo, onko laakerit kypsänä myös tästä koneesta? Kolme täyskaasukiihdytystä ja valmis.
    535xd touring, year 2012, 230kw / 313hp



    Jotenkin mulla on sellainen tunne että vähävikaisimmat bemarin dieselit on tehty joskus aikoja sitten eikä tulevaisuuskaan välttämättä näytä kovin valoisalle(kun ajelee näillä vanhoilla autoilla uusien sijaan). Vaikka kone kestäisi muuten niin viimeistään saastelaitteiden loputtomat korjaukset pilaavat kokonaisuuden. Tai sitten se elinikä on vain säädetty sakujen toimesta siihen 200t eikä nämä enää juuri kestä sen pidempään enää. Toki esille tulleiden juttujen valossa ei aina sitäkään... :think
    Last edited by fraatti; 27-06-2019, 11:02.

    Leave a comment:

Working...
X