Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yliluonnolliset N/A viritykset stage7.1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    Originally posted by Wesulius View Post
    Juu liekki putken päässä työntää autoa eteenpäin.

    Mietippä miten se 4 tahtikoneen pakosarja oikeesti toimii ja miksi se keräin alkaa ensimmäisenä hehkua punaa kun se sarja toimii, miksi keräimen kohdalla on supistus ja sen keräimen jälkeen jälkeen kartio isommaksi. Siksi ehkä se katalysaattorikin laskee tehoa.
    Kun asiaa oikein pohdit niin etköhän sen keksi , vinkiksi voin antaa , että räjähdystä seuraa aina alipaine ja sitä voi käyttää hyödyksi.
    Pannaanpa heti kärkeen käsitteet kuntoon. Moottorissa ei räjähdä mikään...

    Siellä ne painepulssit kimpoilee ja saat pitentämällä ja lyhentämällä muutettua taajuutta eli kierroslukua jolla huuhtelua tehostava vaikutus toimii.

    Toki pakosarjan teossa on pari muutakin muuttujaa kuin pituus. Mutta niistähän jokainen voi lukea vaikla asiaa käsittelevästä kirjallisuudesta
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Wesulius
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2012
      • 304
      • Mynämäki

      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Pannaanpa heti kärkeen käsitteet kuntoon. Moottorissa ei räjähdä mikään...

      Siellä ne painepulssit kimpoilee ja saat pitentämällä ja lyhentämällä muutettua taajuutta eli kierroslukua jolla huuhtelua tehostava vaikutus toimii.

      Toki pakosarjan teossa on pari muutakin muuttujaa kuin pituus. Mutta niistähän jokainen voi lukea vaikla asiaa käsittelevästä kirjallisuudesta
      No joo sitä kutsutaan palamiseksi , kai sitä vetypommiakin kutsutaan palamiseksi eikä räjähdykseksi.yhtä kaikki yleensä se menee pilkun nussimiseksi kun tieto loppuu.

      Joka tapauksessa se pakosarja on 4-tahtikoneessa aivan yhtä tärkeä kuin 2-t koneessa, ilman sitä on turha kuvitella isoja vääntöjä tai tehoja.
      Ja jotta siitä koneesta saadaan sitä tehoa niin sieltä pakoputkesta tulee oikeesti helvetisti niitä palamattomia hiilvetyjä silloin kun pakoputki ei vielä toimi . joka ei nykypäivänä käy.
      Last edited by Wesulius; 26-12-2018, 00:01.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        Originally posted by Wesulius View Post
        No joo sitä kutsutaan palamiseksi , kai sitä vetypommiakin kutsutaan palamiseksi eikä räjähdykseksi.yhtä kaikki yleensä se menee pilkun nussimiseksi kun tieto loppuu.

        Joka tapauksessa se pakosarja on 4-tahtikoneessa aivan yhtä tärkeä kuin 2-t koneessa, ilman sitä on turha kuvitella isoja vääntöjä tai tehoja.
        Tuohon on nyt kyllä pakko sanoa että viimeinen lause ei pidä paikkaansa.

        1-sylinterisessä nelarissa putkella ei ole mitään muuta väliä kunhan ei ahdista. Useampipyttyisessä eri sylinterien pulsseja hyödyntämällä saa hyötyä mutta ei voi puhua samana päivänäkään kuin siitä että minkä kokoluokan hyöty on 2-tahtisessa.

        Olet varmasti kyllä ihan oikeassa monessa asiassa ja itse en halua esiintyä minkäänlaisena virittäjäguruna koska en sitä ole mutta jokunen opus on tullut luettua niin 4-tahtisen kuin 2-tahtisen virittämisestä. Ja eipä se tieto näissä asioissa vanhene. Ottomoottori alkaa olla hemmetin vanha keksintö.
        Last edited by Urpo_rotta; 26-12-2018, 00:05.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Wesulius
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 304
          • Mynämäki

          No juu 1 sylinterisessä tuo on haastavampaa ja ei siitä koskaan samoja tehoja tule saamaan kuin monisylinterisestä.
          Mutta toki siinäkin saa pienen alipainepulssin kun kartion tekee oikean mittaisen putken jatkeeksi.
          Moni sylinterisessä saa hyödynnettyä palamatonta seosta jolla saadaa aikaiseksi paljon suurempi alipainepulssi.
          Jopa niin suuri , että sylintetissä on alipaine imuventtiilin avauduttua, sillon imuventtiilin voi avata jo paljon ennen ykk:ta , tuossa on myös se etu, että imukanvassa oleva seos jos imusarja oikein mitoitettu on pienessä ylipaineessa ja tuo ylipaineinen seos jäähtyy todella paljon kun sen paine laskee, näin saadaan sylinteriin jo todella paljon seosta vaikka varsinainen männän tekemä imu vasta alkaa. Kannattaa perehtyä patopaine reaktioon sillä saadaan tuota alipainetta lisättyä, toki se vaatii oikean mallisen pakosarjan.

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            Originally posted by Wesulius View Post
            Ja sitten te laskette mopojen vääntöjä niiden kieroslukujen mukaan , ottakaa max tehosta se 2000 rpm pois ja laskekaapa uudelleen.
            Hyvin ymmärrät tahallaan väärin mitä kirjoitin ja tarkoitin.
            En jaksa vääntää rautalangasta, mutta isotkin valmistajat "huijaa" markkinoidakseen.
            Tehot yläkanttiin. Pienellä printillä myöhemmin oikaistaan lukemia, että olikin ram air teho 250km/h vauhdissa jne. Myös punnitus tuntuu olevan välillä prätkissä isoillekkin tehtaille vaikeaa.

            99 tulleen R6:sen kierrosluku yhtenä hyvänä esimerkkinä markkinoinnista.
            Ja mikä parasta, 2006 kun tuli uus R6r, siinä kusetettiin samalla tavalla...
            Jenkkilässä yammu tarjoutui ostamaan pyöriä takaisin koska tiedot ei pitäneet paikkaansa.
            Last edited by jannmann; 26-12-2018, 02:20.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • sunbeam
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2008
              • 303
              • Hämeenlinna

              Originally posted by Wesulius View Post
              Mahtoikohan dyno näyttää oikein?
              No tietysti tehtaan ilmoittamat on vääriä lukuja.
              Tehdas ilmoittaa 172hv mutta patopaine tehoa 180hv.tekniikanmaailman testissä suzukin tehot pitivät paikkansa mutta yamahassa alle 10hv alle ilmoitettun
              omaa moottoria ajettiin moottoridynössä ,ei ollu autossa kiinni

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4180

                Joissakin tapauksissa käytetään resonassiahtamista, tms. mikä onkaan oikea termi.
                Niin miksi se resonaattori on yleisesti imuputkessa?

                Eikö se voisi olla yhtälailla siellä imusarjan(kotelon) toisessa päässä. :think
                Samalla tavallahan se paineaallon tekee, oli sitten kummalla puolen imukoteloa hyvänsä.







                No tehdas-/vakioautoissa resonaattorin virka voi paremminkin olla myös ääntä vaimentamassa ja tasoittamassa ilmamassan mittausta ja sen takia luontevin paikka luulisi olevan imuputkessa.
                Aina oon ihmetelly miksi X5 ja e39/38 V8:en resonaattorit eroaa toisistaan. Että mitä lie hakeneet erilaisilla ratkaisuilla, sekä ainakin X5:ssa olevaa imuputkea on tullut myös ilman resonaattoria olevaa mallia.
                e38/e39, X5 m62 ja osanumero molemmille X5 versioille.






                Kun noista pakoputkista(sarjoista jankkaatte), niin jonkun aikakauden Formula1 pakosarjassa on myös tuommoinen resonanssiputki.
                Last edited by bemmeri; 26-12-2018, 07:29.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • Vauhtivaunu
                  BTCF Member
                  • Jun 2008
                  • 2714
                  • P-Karjala

                  Originally posted by Wesulius View Post
                  Juu liekki putken päässä työntää autoa eteenpäin.

                  Mietippä miten se 4 tahtikoneen pakosarja oikeesti toimii ja miksi se keräin alkaa ensimmäisenä hehkua punaa kun se sarja toimii, miksi keräimen kohdalla on supistus ja sen keräimen jälkeen jälkeen kartio isommaksi. Siksi ehkä se katalysaattorikin laskee tehoa.
                  Kun asiaa oikein pohdit niin etköhän sen keksi , vinkiksi voin antaa , että räjähdystä seuraa aina alipaine ja sitä voi käyttää hyödyksi.
                  Kaasun virtaukseen ja pulsseihin se pakosarjan ja -putkiston toiminta perustuu eikä mihinkään jälkipolttoon. Ja pakokaasu on luokkaa +800C kun se poistuu sylinteristä, siksi se rauta alkaa hehkua. Mikä siellä putkessa palaa jos lambda on alle 1? Palaminen vaatii happea. Mistä se sinne putkeen tulee?
                  sigpic


                  Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                  Comment

                  • Wesulius
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 304
                    • Mynämäki

                    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                    Kaasun virtaukseen ja pulsseihin se pakosarjan ja -putkiston toiminta perustuu eikä mihinkään jälkipolttoon. Ja pakokaasu on luokkaa +800C kun se poistuu sylinteristä, siksi se rauta alkaa hehkua. Mikä siellä putkessa palaa jos lambda on alle 1? Palaminen vaatii happea. Mistä se sinne putkeen tulee?
                    no juuri siitä overlapista ja se palaa siinä sarjassa lambda anturi on sitten taempana, pyysinkin miettimään.

                    Comment

                    • Wesulius
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 304
                      • Mynämäki

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Joissakin tapauksissa käytetään resonassiahtamista, tms. mikä onkaan oikea termi.
                      Niin miksi se resonaattori on yleisesti imuputkessa?

                      Eikö se voisi olla yhtälailla siellä imusarjan(kotelon) toisessa päässä. :think
                      Samalla tavallahan se paineaallon tekee, oli sitten kummalla puolen imukoteloa hyvänsä.







                      No tehdas-/vakioautoissa resonaattorin virka voi paremminkin olla myös ääntä vaimentamassa ja tasoittamassa ilmamassan mittausta ja sen takia luontevin paikka luulisi olevan imuputkessa.
                      Aina oon ihmetelly miksi X5 ja e39/38 V8:en resonaattorit eroaa toisistaan. Että mitä lie hakeneet erilaisilla ratkaisuilla, sekä ainakin X5:ssa olevaa imuputkea on tullut myös ilman resonaattoria olevaa mallia.
                      e38/e39, X5 m62 ja osanumero molemmille X5 versioille.






                      Kun noista pakoputkista(sarjoista jankkaatte), niin jonkun aikakauden Formula1 pakosarjassa on myös tuommoinen resonanssiputki.
                      Nyt sulla meni puurot ja vellit sekaisin.

                      Hae hakusanalla patopainemoottori tosin eihän se pakosarjassa ihan samoin toimi kun kaasut tulee pulsseinaa mut periaatteessa noin.
                      Last edited by Wesulius; 26-12-2018, 10:38.

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1070
                        • Suomi

                        Originally posted by bemmeri View Post
                        Joissakin tapauksissa käytetään resonassiahtamista, tms. mikä onkaan oikea termi.
                        Niin miksi se resonaattori on yleisesti imuputkessa?

                        Eikö se voisi olla yhtälailla siellä imusarjan(kotelon) toisessa päässä. :think
                        Ainakin miun käsityksen mukaan resonaattorit imuputkessa on äänenvaimennusta varten.

                        Mm. toyota ja honda on käyttäneet, honda etenkin paljon noita resonaattoreita ilmansuodatinkotelon jälkeen ja ennen koteloa.
                        Henkilöautoissa siis, ja 90-lukulaisissa nimenomaan noita nähnyt ainakin.

                        Minkä takia pitää tehtaan ilmoittamiin tehoihin lähteä vertailemaan tehoja?
                        Muuttujia on todella paljon, ja jo pelkästään dynossa.

                        Tehtaat testaa, mittaa tehon moottoridynossa, vai?
                        Rullalla tarvitsee tietää voimansiirtohäviöt, ja myös vedon pituus (kuormitus) lienee hyvin erilainen mitä moottoridynossa?
                        Pelkästään eri vaihdetta käyttämällä saadaan eroa tuloksiin, tai eri perävälitys/merkittävästi eroava (vetävien) pyörien ympärysmitta..

                        Kunhan ihmettelen, vaikka enhän minä toki mistään mitään ymmärrä.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5273
                          • Pirkkala

                          Originally posted by Wesulius View Post
                          Nyt sulla meni puurot ja vellit sekaisin.

                          Hae hakusanalla patopainemoottori tosin eihän se pakosarjassa ihan samoin toimi kun kaasut tulee pulsseinaa mut periaatteessa noin.

                          Onko sinun tarkoittamasi pakosarjan toiminta sitä "tavallista" minkä lähes kaikki autonvirittäjät (toivottavasti) ymmärtää vai jokin uusi ja erilainen keksintö?
                          Pakosarjan merkityshän on pieni niin kauan kun nokissa alkaa olla nostoa ja agressiiviset asteet.

                          Kaikki kunnia tekemällesi moottorille, olet varmasti jaksanut kokeilla monenlaisia kokoonpanoja ja löytänyt sopivan imusarjan, nokkien ja pakosarjan ja koko moottorin yhteispelin joka monesti lienee se työläin ja useimmin tekemättä jäävä vaihe.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Wesulius
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2012
                            • 304
                            • Mynämäki

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Onko sinun tarkoittamasi pakosarjan toiminta sitä "tavallista" minkä lähes kaikki autonvirittäjät (toivottavasti) ymmärtää vai jokin uusi ja erilainen keksintö?
                            Pakosarjan merkityshän on pieni niin kauan kun nokissa alkaa olla nostoa ja agressiiviset asteet.

                            Kaikki kunnia tekemällesi moottorille, olet varmasti jaksanut kokeilla monenlaisia kokoonpanoja ja löytänyt sopivan imusarjan, nokkien ja pakosarjan ja koko moottorin yhteispelin joka monesti lienee se työläin ja useimmin tekemättä jäävä vaihe.
                            Se on juurikin se tavallinen jota suurin osa ei ymmärrä, se vaatii overlappia ja sitä palamatonta seosta. Oikean mallisen ja oikein mitoitetun sarjan.Toki se vaatii oiken nokkien ajoituksen ja oikean laiset nokat .Moottori on kokonaisuus. Toisin sanoen juurikin sitä dynoaikaa ja kokeilemista (testaamista)jota on hyvin vaikea laskemalla tehdä. Eikä siihen riitä edes pelkkä dyno vaan se vaatii myös testaamista käytännössä (radalla).

                            Tämälaista pakosarjan toimintaa ei voi käyttää katillisessa , tai voi toki , todennäköistä , että katti sulaa. Ja toinen syy päästöt ovat aikast huimat HC 2000-4000 ja häkääkin yli 5.
                            Siksipä ei nykypäivän sarjatuotanto autoissa voi tämänlaista käyttää.
                            Last edited by Wesulius; 26-12-2018, 12:08.

                            Comment

                            • Vilikki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 6309
                              • Raahe

                              Palattaisko takaisin niihin rakennusvirheisiin? Vähä kiinnostas nää rakennusvalvojat että puuttuuko ne näihin poikkeuksiin piirrustuksissa?
                              BMW e36 316i Turbo Compact

                              Comment

                              • bemmeri
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2006
                                • 4180

                                Originally posted by Wesulius View Post
                                Nyt sulla meni puurot ja vellit sekaisin.

                                Hae hakusanalla patopainemoottori tosin eihän se pakosarjassa ihan samoin toimi kun kaasut tulee pulsseinaa mut periaatteessa noin.

                                Tarkoitin kyllä aikaisemmin, että tietyllä resonanssitaajuudella tapahtuisi "ahtamista"(tai paremminkin parempaa ilman virtausta), jos tuommoinen resonaattori olisi oikealle kierrostaajuudelle viritetty. En muista, enkä jaksa nyt googlailla, mutta joskus aikoinaan jostain autosta moisen poistin imuäänien toivossa. Niin silloin etsin tietoa minkä vuoksi tuommoinen resonaattori noissa joissain on. Joku artikkeli tuli silloin vastaan, hienoine kaavoineen mikä hyöty ilman virtaukselle tuollaisella saadaan tietylle kierrosalueelle. Ääni värähtelee edes-takaisin imusarjassa/putkessa ja oikein mitoitetulla resonaattorilla tämän saisi kumottua(tai käännettyä toiseen suuntaan, en muista enää) tietyllä taajuudella, joka parantaisi virtausta. Sama kuin oikein mitoitetulla runnerilla, yms. tarkoitus, että ilmaa olisi kanavassa jo hieman paineessa tulossa ennen kuin imuventtiili aukeaa. Jäi mieleen, että kahta koulukuntaa on, kun jotkin jääräpäisesti väittää sen olevan vain imuäänien vaimentaja, toiset että sillä on tarkkaan laskettu viritystaajuus imusarjan/yms. paremmin toimivuuden takia.


                                Pakoputkesta en sen kummemmin osaa veikkailla, ainakaan tuosta Caterhamin pakosarjassa olevasta resonanssiputkesta. Mutta tuskin Formulassa se äänen vaimennuksen vuoksi on. On vielä noin lyhyt, että viittaisi resonanssitaajuuden olevan viritetty aika korkeille kierroksille.
                                Pakoputkiston kuminaa/dronea noilla torjutaan yleisemmin, mutta en edelleenkään Formulan tapauksessa usko sen olevan tähän syy.
                                EVERYTHING | WORKS

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎