Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    Originally posted by A.I View Post
    Mitäs mieltä porukka? M50b30 turbo 2x imunokilla 1mm auki ykk. molemmat

    ahtimen viive edelleen ongelma. tällä hetkellä hx40 super 18 pesällä tarkoitus olisi vaihtaa 14 pesä.

    miten paljon käytännössä tuo pakopesän koko vaikuttaa viiveeseen? 18 ja 16 ei kuulema juurikaan eroa?

    vakioautomaista herävyyttä haetaan..

    -vain faktatietoa kaivataan.
    kiitos etukäteen
    Vakioautomainen heräävyys on suhteellista, mikä se vakioauto on. Tuon kokoisella ahtimella tuossa moottorissa et ikinä pääse minkään ~100hv/litr modernin tehdasturbomoottorin herkkyyteen, vaikka mikä pakopesä olisi niin ei se kompurakaan tue tuota.

    Pakopesän pienennys tuo kyllä herkkyyttä hieman lisää, mutta epäilen ettei täytä odotuksia tässä. Lähde siitä että plottaat nykyisen ahtimesi kompurakartalle laskennalliset pisteet sakkausrajan tuntumaan ja mun kokemuksella tuo on käytännössä suunnilleen se mihin parhaimmillaan voi päästä (pienellä pakopesällä + säätöjen optimoinnilla). Nuo painesuhteet ei kuitenkaan toteudu pienen ahtimen herkkyydellä, vaan ennemmin tyyliin pitkään kaasupohjassa isolla vaihteella ja käytännössä pikkuvaihteilla jäädään taas niistä selvästi.. jos tässä vaiheessa näyttää jo paperilla siltä ettei ole tarpeeksi heräävä niin pakopesän kokoa ei tarvi sen enempää ajatella.

    (Vaihda siis sellainen ahdin jonka tuotto juuri ja juuri riittää tehotavoitteisiin (mielummin alle kuin yli) ja mahdollisimman leveällä kartalla, korkeutta et tarvi.. )
    E30 325iX '86
    Instagram

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11125
      • Oulu

      Ja yksi vaihtoehto on laittaa sinne vanos, millä saa sekä alavääntöä ja jopa 1000rpm parempi ahtimen heräävyys.

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Exami
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 986
        • Hyvinkää, Tuusula

        Originally posted by A.I View Post
        Mitäs mieltä porukka? M50b30 turbo 2x imunokilla 1mm auki ykk. molemmat

        ahtimen viive edelleen ongelma. tällä hetkellä hx40 super 18 pesällä tarkoitus olisi vaihtaa 14 pesä.

        miten paljon käytännössä tuo pakopesän koko vaikuttaa viiveeseen? 18 ja 16 ei kuulema juurikaan eroa?

        vakioautomaista herävyyttä haetaan..

        -vain faktatietoa kaivataan.
        kiitos etukäteen
        Pakonokkaa enemmän auki. hx40 superi pitäs olla toiminnaltaan aika ok ton kokosessa moottorissa, mites pakoputken koko? jos pieni putki niin sekin jarruttaa ahtimen toimintaa. ja toki putken rakenne muutenkin, jos kauheesti ryssän vinkkeleitä yms. niin jarruttaa pakokaasujen poistoa ...
        sigpic
        Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          Originally posted by A.I View Post
          Mitäs mieltä porukka? M50b30 turbo 2x imunokilla 1mm auki ykk. molemmat

          ahtimen viive edelleen ongelma. tällä hetkellä hx40 super 18 pesällä tarkoitus olisi vaihtaa 14 pesä.

          miten paljon käytännössä tuo pakopesän koko vaikuttaa viiveeseen? 18 ja 16 ei kuulema juurikaan eroa?

          vakioautomaista herävyyttä haetaan..

          -vain faktatietoa kaivataan.
          kiitos etukäteen

          Joku tais joskus ehdottaakkin mutta vois kuvitella että näillä heräilis kohtuudella:think
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            tuplat olis kyl kova vaihtoehto. on vaan kauhea työ tehdä kaikki painelinjat ja öljynpaluut etc. uusiks.. että ehkä koitetaan sinkku linjalla vielä..

            olisko 16" pakopesä ja jyrkempi pakonokka mitään, vai meneekö ihan marginaalisella muutoksella?
            hx 35 kokoisella ahtimella taitaa olla tuo + 500hp tiukassa?
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5272
              • Pirkkala

              Originally posted by A.I View Post
              tuplat olis kyl kova vaihtoehto. on vaan kauhea työ tehdä kaikki painelinjat ja öljynpaluut etc. uusiks.. että ehkä koitetaan sinkku linjalla vielä..

              olisko 16" pakopesä ja jyrkempi pakonokka mitään, vai meneekö ihan marginaalisella muutoksella?
              hx 35 kokoisella ahtimella taitaa olla tuo + 500hp tiukassa?
              Kyllä kait 35 on tehtävissä 600hp asti. Näin ainakin yksi turbohuoltomies uumoili kun asiasta aikoinaan puhuttiin. Vaatii toki muutoksia ahtimeen
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                Muistelen, että heräävyys oli tämän(kin) projektin kriteerinä alusta alkaen ja neuvottiin siinä tapauksessa katsomaan esim. Garretin tai Borg Warnerin kuulalaakeri valikoimaa, siitä huolimatta pellin alle valikoituu aina se tuttu ja turvallinen maatalous Holsetti.
                Jos ahtimen hintakatto on 600euroa ja sillä pitäisi tulla 600hp ja herätä tyhjäkäynnin tuntumasta, lähin vaihtoehto taitaa olla kiinanpoikien GTX30 Gen2 kopio
                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • ^Tonix^
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 641
                  • Vaasa

                  Originally posted by A.I View Post
                  tuplat olis kyl kova vaihtoehto. on vaan kauhea työ tehdä kaikki painelinjat ja öljynpaluut etc. uusiks.. että ehkä koitetaan sinkku linjalla vielä..

                  olisko 16" pakopesä ja jyrkempi pakonokka mitään, vai meneekö ihan marginaalisella muutoksella?
                  hx 35 kokoisella ahtimella taitaa olla tuo + 500hp tiukassa?
                  Laita tämä https://www.precisionturbo.net/Stree...PT5558-CEA/635
                  Pakopaineet voipi olla aika suuri ongelma jos 600hv pitää saada, mutta varmasti herää paremmin kuin joku hx35 tai hx40. Jos pitää olla halpa niin laita Miuge:n ehdottama kiina gtx3076r gen2 saa muutkin tietää jos kiinan ihmeet mistään kotosin.

                  Molemmat noista saatavana t3 laipalla joten suht bolt on hx40 tilalle, mutta kyllähän V-band on nykypäivää.
                  e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                  E30 318is
                  E36 M3 Coupe

                  Comment

                  • Antzee
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2014
                    • 76
                    • Ikaalinen

                    Tarkoitus alkaa ahtamaan oma e36. Vastoin kaikkia odotuksia mitä porukka mieltä m50b20 turbo moottorista. Mahdollisesti stroukata 2.3 m50b25 kampuralla seka 135mm veiveillä. Athenan pahvi, acl laakerit, ahdin hx35?, kdfi/megaruutta ohjaukseks. Ruotsin sekä norjanmaalla ottaneet yli 400whp vakio sisuskaluilla. Go or no go? Ensimmäinen turbo projekti olisi.
                    __________________________________________________
                    IG:@antzee_
                    -E34 M50 turbo build
                    -E46 320d msport daily
                    -E36 coupe mtechnic ex.
                    -E39 528 wagon ex.
                    -E30 318 ex
                    sigpic

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11125
                      • Oulu

                      Originally posted by Antzee View Post
                      Tarkoitus alkaa ahtamaan oma e36. Vastoin kaikkia odotuksia mitä porukka mieltä m50b20 turbo moottorista. Mahdollisesti stroukata 2.3 m50b25 kampuralla seka 135mm veiveillä. Athenan pahvi, acl laakerit, ahdin hx35?, kdfi/megaruutta ohjaukseks. Ruotsin sekä norjanmaalla ottaneet yli 400whp vakio sisuskaluilla. Go or no go? Ensimmäinen turbo projekti olisi.
                      Laita ennemmin 2.8 kampura 135mm m50 veiveillä ja 2 litran m52 männillä, niin saat kivat puristukset siihen viinakäyttöä varten ja 2.5 litran iskutilavuuden. 2 litrasen suurin ongelma taitaa olla aftermarket kannentiivisteen löytyminen 80 millin puristuksille.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • Antzee
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2014
                        • 76
                        • Ikaalinen

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Laita ennemmin 2.8 kampura 135mm m50 veiveillä ja 2 litran m52 männillä, niin saat kivat puristukset siihen viinakäyttöä varten ja 2.5 litran iskutilavuuden. 2 litrasen suurin ongelma taitaa olla aftermarket kannentiivisteen löytyminen 80 millin puristuksille.
                        En muute huomannutkaan tuota porausta B25 kampura olisi tiedossa edullisesti siksi suunnitteli stroukkia.
                        Last edited by Antzee; 28-10-2019, 13:47.
                        __________________________________________________
                        IG:@antzee_
                        -E34 M50 turbo build
                        -E46 320d msport daily
                        -E36 coupe mtechnic ex.
                        -E39 528 wagon ex.
                        -E30 318 ex
                        sigpic

                        Comment

                        • Biimersson
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2018
                          • 64
                          • Lahti

                          Minkäs paksuista kansipahvia porukka suosittelisin seuraavaan kokoonpanoon?
                          -M50B25 lohko
                          -M50B25 kampi
                          -M52B25 H-profiilin veivit
                          -M52B25 vakio männät
                          -nokkina 2xnon vanos imunokat
                          -polttoaine re85
                          Kone on ahdettu ja tehotavoite on n:450-500hv
                          Lohko ja kansi on oikaistu.
                          MLS tiivisteellä kasataan.
                          Kannattaako ruttuja nostaa matalammalla pahvilla vai otanko sen 1.7mm cometicin?
                          Myös männän renkaiden katkosvälys kiinnostaa 0.4mm hyvä?

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11125
                            • Oulu

                            Voit ihan huoletta vaikka nostaa puristuksia viinalla ajaessa. Jos cometicin oot laittamassa, niin pistä.se ohkasin. Se myös pitää parhaitan.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Biimersson
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2018
                              • 64
                              • Lahti

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Voit ihan huoletta vaikka nostaa puristuksia viinalla ajaessa. Jos cometicin oot laittamassa, niin pistä.se ohkasin. Se myös pitää parhaitan.
                              Tämä selvä 👍
                              Juu mitään matalapuristeista tästä ei yritetä tehdä.
                              Lähinnä kiinnosti ettei käy venttiilit kovin lähellä mäntää matalalla pahvilla. Ilmeisestihän siinä on varaa.

                              Comment

                              • EmH
                                BTCF Member
                                • Jul 2008
                                • 1541
                                • Pohjois-Savo

                                Originally posted by Biimersson View Post
                                Myös männän renkaiden katkosvälys kiinnostaa 0.4mm hyvä?
                                0,5mm ylempään ja 0,6 alempaan on moni laittanu, samat laitoin itellekkin nyt.
                                E30 M50 Turbo
                                E39 lightweight jäärata
                                Mitsubishi Lancer Evo VII
                                Nissan Skyline R32 gts-t
                                Subaru Impreza n/a
                                Originally posted by mikkod
                                Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎