Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ^Tonix^
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 641
    • Vaasa

    Originally posted by ErikFinn View Post
    Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?

    Tai onko tuo ahtoja comin jotenkin selvästi parempi? Hinta liki tuplat..
    Miksi se pitäisi vaihtaa? Nimimerkillä samalla VAKIO imusarjalla vuodesta 2012 ahdettuna.
    Jos katsot vaikkapa dynokäppyröitä jossa verrataan VAKIO vs race/vastaava niin vakio sarja vie 100-0 alle ~7000rpm joten ellet meinaa mitään kireitä nokkia tai vastaavaa laittaa niin käytä ne imusarja rahat johki järkevään.

    Ja on ne NON vanos kanget järeämmät kuin vanos kanget.
    e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
    E30 318is
    E36 M3 Coupe

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Originally posted by ErikFinn View Post
      Kiitoksia paljon kaikille ystävällisistä vastauksista 😊

      Elikkäs taottuja tai H-profiili kiertokankia kannattaisi varmaankin sitten tosiaan harkita, varsinkin jos vanoksessa vieläkin heikommat kanget kuin non-vanoksessa. Ja eikös ne kanget tuppaa antautuun ennen vakio mäntiä näissä.. 🤔

      Onko kellään muilla kokemuksia näistä mitä Pazi/Petri laittoi 3 vuotta sitten, Maxpeedingrods, ilmeisesti kiinasta ja ilmeisesti halvimmat (303£) mitä löytyy tällä hetkellä? Maineikkaammat veivit taitaa olla vähintään pari kertaa arvokkaammat?
      [ATTACH]155944[/ATTACH]


      Kyllähän mä alaväännöstä tykkään, ei siinä, niin siinä mielessä vanos on tervetullut mulle jos se ei pahoja komplikaatioita tuo tullessaan.

      Mites noi vanoksen vakio männät sitten? Jos kanget on heikommat vanoksessa kuin non-vanoksessa, niin miten on mäntien laita? Vai onko identtiset kummassakin?

      Matuh mainitsi 328/m3 vaihteiston, miten on vakio 325:n laatikon laita, onko kokemuksia?

      Niin ja sitten varmaan tarvis sen ruottin poikien plenumin tasoittamaan seokset kaikkiin sylintereihin tasaisen turvallisiksi, vai tekeekö vakio imusarja sen kun ahdetaan?
      [ATTACH]155945[/ATTACH]


      Tai onko tuo ahtoja comin jotenkin selvästi parempi? Hinta liki tuplat..
      https://www.ahtoja.com/product/640/b...usarja--musta-
      Zf s5d 320z eli 328i e36 ja monien e39 mallien laatikko niin oikein hyvä laatikko ahtokäyttöön, on luja ja hyvä vaihtaa. (En tiedä onko 325i sama loota)

      Minä ajoin kesän avaamattomalla non vanoksella n. 1bar paineilla ja ei ensimmäistäkään ongelmaa.

      Vakio imusarja on oikein hyvä, sitä ei kannata vaihtaa mihinkään kiinalaiseen.
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3406
        • Kotka

        325i laatikko on Getrag malli 26jotain. Todennäköisesti ihan kestävä kampe sekin, mutta ei maineeltaan yhtä luja kuin ZF.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Freak
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2539
          • .

          Originally posted by Skarpa View Post
          325i laatikko on Getrag malli 26jotain. Todennäköisesti ihan kestävä kampe sekin, mutta ei maineeltaan yhtä luja kuin ZF.
          Laatikko on BMW:n koodilla s5d 250g eli GETRAG 220. "Samaa" laatikkoa on käytetty e36:ssa 316i-325i malleissa. Kuutoskoneisissa eri varaosanumerolla kuin nelosissa, et jotain pientä eroa niissä oli, mutta en muista mitä. Ei ollenkaan niin luja kuin mainittu ZF.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • ErikFinn
            Bimmer Rookie
            • Nov 2019
            • 83
            • Finland

            Noista männistä ja kangista ensin, oon tosiaan ihan uus bemari omistaja niin paljon tietoa hakusessa, mutta jos raati laittaa männät kankien edelle hankintalistalla niin pitää ottaa neuvosta vaari kiitollisena. 😊

            Niistä uusista venäläisistä takomännistä ei varmastikaan voi vielä kellään olla kokemuksia täällä?
            Hinta tais olla luokkaa 500€/setti, eli noin puolet seuraavista markkinoilla olevista, esim Wisecoista.

            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Miksi se pitäisi vaihtaa? Nimimerkillä samalla VAKIO imusarjalla vuodesta 2012 ahdettuna.
            Jos katsot vaikkapa dynokäppyröitä jossa verrataan VAKIO vs race/vastaava niin vakio sarja vie 100-0 alle ~7000rpm joten ellet meinaa mitään kireitä nokkia tai vastaavaa laittaa niin käytä ne imusarja rahat johki järkevään.

            Ja on ne NON vanos kanget järeämmät kuin vanos kanget.
            Tonix, tietoa oon tosiaan etsimässä, kiitos tuosta infosta. Oon vaan ollut siinä uskossa että noiden turbo aftermarket plenumien ehkä tärkein funktio olisi saavuttaa seoksen ja täytöksen mahdollisimman tasainen ja turvallinen jakauma kunkin palotilan välillä, joka tekisi koneesta osaltaan vähemmän rikkoutumisherkän.
            (siksi niiden turboplenumien muoto varmaankin muistuttaa enemmän kolmiopulloa kuin nelikulmaista pulloa?)

            Tehon tuottoon en osaa sanoa muuta sanoa kuin että eiköhän ne muut palikat vastaa siitä tehon tuotosta enemmän, kuten ahdin, ahtopaine, välijäähy, suuttimet, pumput, pakopuoli, kunhan saadaan mahdollisimman paljon seosta sisään ja samoin kaasut ulos. No, yks virityskirja aiheesta tulossa postissa tästä aiheesta pukilta korvatunturilta.. 🎅

            Nokille tekisin ehdottomasti jotain, mutta taaskin budjetilla, on vaan aukko sivistyksessä ahdettujan nokkiin liittyen, erityisesti overläppi, niin pitää asiaa vielä opiskella.
            E36 325i Sedan
            Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

            Comment

            • ErikFinn
              Bimmer Rookie
              • Nov 2019
              • 83
              • Finland

              Originally posted by Freak View Post
              Laatikko on BMW:n koodilla s5d 250g eli GETRAG 220. "Samaa" laatikkoa on käytetty e36:ssa 316i-325i malleissa. Kuutoskoneisissa eri varaosanumerolla kuin nelosissa, et jotain pientä eroa niissä oli, mutta en muista mitä. Ei ollenkaan niin luja kuin mainittu ZF.
              Mistä malleista löytyisi e36 325:een -93 sopivaa ZF-laatikkoa tai muuta soveltuvaa vakiota kestävämpää?
              Last edited by ErikFinn; 21-12-2019, 10:06.
              E36 325i Sedan
              Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

              Comment

              • vaappu
                BTCF Member
                • Sep 2010
                • 1191
                • Rovaniemi/Pyhätunturi

                323,328, 523,528
                mb 519 täys pitkä
                mb 316 tela/mopon kuskaus alusta
                e30 m50b28 MadMax edit, feat Rotrex + boosted by Holset.
                e31 850i Miljoonan markan bmw.
                e21. Kimppa rassi.
                Awd corolla turbo.+420whp..

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11086
                  • Oulu

                  523i pitää sit muuten olla touring et on ZF:llä.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1681
                    • vihti

                    Jos nyt ite olisin e36 325i turbottamassa niin ostaisin mahd. halvan e39 528 manuaalin siitä kun saa sen zf lootan ja b28 kampuran sekä kenties jotain muuta käyttökelpoista ”viriä” esim. imusarja jolla saa paremmin alavääntöjä kun m50 imusarjalla. Loppu autosta saa osina vielä jotain satasia rahaa takas ja loppuraato paaliin.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • biimerrrrville
                      BTCF Member
                      • Apr 2011
                      • 296
                      • Suomi

                      vielä tähän että 325 voi olla myös vakiona se zf jos tarpeeks vanha. tyyliin sama loota kun mitä nuissa 328 ja 528 kun varaosanumeroita kahtelee..

                      Comment

                      • tipetii
                        Newbiemmer
                        • May 2016
                        • 18
                        • suomi

                        Olikos tuota kytkimen työsylinteriä montaa eri kokoa s5d320z laatikkoon? Vaikka kuinka on yritetty ilmata niin ei vain rupea toimimaan. Vähä vastusta polkimes, mutta kädellä painaa helposti pohjaan. :think

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5257
                          • Pirkkala

                          Originally posted by tipetii View Post
                          Olikos tuota kytkimen työsylinteriä montaa eri kokoa s5d320z laatikkoon? Vaikka kuinka on yritetty ilmata niin ei vain rupea toimimaan. Vähä vastusta polkimes, mutta kädellä painaa helposti pohjaan. :think
                          Käsittääkseni melkein kaikki tuon ikäkauden bmw työsylkät on samalla kiinnityksellä.
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1681
                            • vihti

                            Ite oon ilmannu kytkimen niin että kuskin etusatulan ilmausnipasta kytkimen työsylinterin nippaan letku ja sit molemmat nipat auki, jarrupolkimella pumppaa nestettä kytkimelle, aina on sillee lähteny toimimaan.
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • Biimersson
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2018
                              • 64
                              • Lahti

                              Mitenkäs porukka on poistanut lämppärin nestekierron m50 sarjan moottorista?
                              Onnistuuko ihan tulppaamalla kannen takapään lähdön ja paisarilta suora letku vesipumpulle?

                              Comment

                              • afrojack
                                Newbiemmer
                                • Nov 2017
                                • 19
                                • nurmes

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                523i pitää sit muuten olla touring et on ZF:llä.
                                Minä olen ainakin omistanut yhden 96vm 523 sedanin missä oli tuo sama zf :think:

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎