memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janne[l
    replied
    Originally posted by Miuge View Post
    Kun suomalaisena kaikki pitää saada samassa paketissa ja vieläpä halvalla, olen seuraillut kiina-ahtimien markkinakehitystä. Viimeisin ja joukosta erottuvin on ollut https://www.pulsarturbo.com/
    Pulsar GTX3584:stä on ollut useita dynovetoja ympäri maailman ja lukemat ollut positiivista luettavaa, +800hp moottoritehoja. Valikoimastahan löytyy myös uusimman G-sarjan kopiot ja mainostavat turbiinipyöränkin olevan uudistettu 9-blade, 713C Inco materiaalista tyypillisen räkärautapyörän sijaan.
    Näyttää vaivaavan sama vika vaan tollakin lafkalla kun muilla kiinalaisilla,asiakaspalvelua ei ole Olis kiva saada tonnin romulöntti käteen jos sattuu oleen viallinen ja paypalin riitautus ainut mahku saada uutta tilalle tai rahoja takaisin. Noiden ahtimethan voi hyviä olla mutta jos sattuu saamaan sen viallisen.

    Asiasta toiseen, onko joku käännelly m50 konetta pystympään 20 asteen kulmaan e36 kopassa s5d320z laatikon kanssa, mahtaako onnistua vai osuuko laatikko koriin pahasti ? kysyn tätä siksi että en haluaisi dieselin GS6 laatikkoa vaihtaa kun menisi ilmeisesti kytkin ja vauhtipyöräkin sitten uusiksi, kun eri pituus ja booritus kytkinakselissa. Ja tarviiko tuossa käännössä öljypohjaa muokata,kuinka pahasti se sieltä törröttää pihalle ?
    Last edited by janne[l; 24-10-2020, 11:13.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Precision 6466 gen2 Imu: 55.2 Pako: 79.18

    Borgwarner Sx-e 366 80/73 Pakosiipi imu : 52.2 Pako: 83.2
    Ja vielä vertailuna soppaan tuo mainitsemani SX-E 364 64mm/87mm kompuralla Trim 54 ja 68/76mm turbiinilla Trim 80, ei siis ihme että tällä päästään vastaaviin lukemiin PTE kanssa. BW liukulaakeri tietysti rokottaa hieman heräämisessä.

    Entä mitä se Trim arvo käytännössä tarkoittaa?
    Kompuran Trim = (ottopää^2 ÷ jättöpää^2) * 100
    Turbiinin Trim = (jättöpää^2 ÷ ottopää^2) * 100

    Kun suhdeluku on lähempänä 100%, silloin halkaisijat on lähempänä toisiaan ja siipi virtaa enemmän, kun taas alemmalla Trimmillä halkaisijoiden ero on suuri. Kompuralla pieni trimmi yleensä viittaa korkeampaan painesuhteeseen ja turbiinilla tämä tarkoittaa parempaa "energian talteenottoa" tai maalaisjärjellä suurempaa vipuvartta kääntämään kompuraa. Näiden sovittaminen keskenään kohdalleen onkin sitten oma taiteenlajinsa.


    Kun suomalaisena kaikki pitää saada samassa paketissa ja vieläpä halvalla, olen seuraillut kiina-ahtimien markkinakehitystä. Viimeisin ja joukosta erottuvin on ollut https://www.pulsarturbo.com/
    Pulsar GTX3584:stä on ollut useita dynovetoja ympäri maailman ja lukemat ollut positiivista luettavaa, +800hp moottoritehoja. Valikoimastahan löytyy myös uusimman G-sarjan kopiot ja mainostavat turbiinipyöränkin olevan uudistettu 9-blade, 713C Inco materiaalista tyypillisen räkärautapyörän sijaan.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Ja kun vertaa Precisionin Kompura ja Pakosiiven Trim arvoja Borgiin niin:

    Precision 6466 gen2 Imu: 55.2 Pako: 79.18

    Borgwarner Sx-e 366 80/73 Pakosiipi imu : 52.2 Pako: 83.2

    Precisionin Kompura Trimmin puolesta virtaa enemmän ja tuottaa käytännössä myös enemmän voimaakin kuin Borgi isommalla Kompuralla

    Pakopuoli On tottakai pienempi Precisionissa... Mutta se että on noin pieni ero kuitenkin Trim arvossa, verraten isolla siivellä olevaan Borgiin niin en yhtään enää ihmettele, miksi Precision heräilee ja toimii nätisti M50 kanssa

    Pamautan tohon vielä oman GTW3884r "6465" Trimmit
    Imu: 58 Pako: 76
    Pitäs toimia kyllä hyvin, mutta Pakosiipi tossa on suoraan jostain Early 00's suunnittelu pöydältä ja on suurin jarru varmasti.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    SX-E 364, 64mm kompuralla ja 68mm turbiinin jättöpäällä olis vertailukohtana lähempänä PTE6466:ta. Nähtyjen dynovertailujen perusteella BW tosin jäänyt jonkun kymmenen hevosvoiman päähän PTE luvuista. Harmikseni en löytänyt enää käppyröitä ja niissäkään ei ollut muistaakseni otettu lokia paineista.
    Yksittäisissä PTE dynovedoissa itsellä pistänyt silmään korkeat pakopaineet, jopa 2:1 ahtoihin ylärekisterissä, silti tuottavat ihan kunnioitettavia lukemia.

    BW 80/73mm turbiini on passeli isommille moottoritilavuuksille ja riittää myös uudemman 72mm kompuran kanssa jolle luvattu huikeat 110lbs/min.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Miuge View Post
    Niin kauan kuin itse olen nettikirjoittelua harjoittanut, aina se "Scanian Holsetti" on ollut kielen päällä Pohjolan foorumeilla. Ison veden takana se kova juttu oli BW S300-400 tai Garretin GT40-42, joita löytyi heikäläisten raskaankaluston dieseleistä ennemminkin.

    Minkä ikäinen S366 oli kyseessä? Vanhemmat ahtimet oli juurikin näitä raskaansarjan ahtimia, joista löytyi se huonosti heräävä leikattu (clipped) pakosiipi. Tällä kasvatettiin pakosiiven virtausta, mutta miinuksena reagointi huononi.
    SX-E sarjassa kaikki pyörivät on uudistettu pakosiipeä myöden.
    Ihan oli SX-E, sillä isommalla turbiinisiivellä ja 0.91 pakopesällä.
    Näin maalaisjärjellä ajateltuna jos vertailee saman teholuokan (900hv) PTE:tä ja BW:tä:
    • SX366E: 66mm kompurasiiven ottopää, 73,4mm turbiinisiiven jättöpää
    • PT6466Gen2: 64mm kompurasiiven ottopää, 66mm turbiinisiiven jättöpää

    Ei minun mielestä tarvitse edes lähteä pohtimaan eroja pesien/siipien geometriassa yms hifistelyä, kun tuo pakopuolen kokoero on noin hiton suuri, se selittää jo yksinään helposti miksi tuollainen 900hv ahdin herää ennemminkin 700hv ahtimen lailla.
    PT:n geometria sekä muu design vaan tuntuisi toimivan isoilla massavirtauksilla hiton paljon paremmin jolloin sitä kokoa ei siivessä tarvitse olla, varmaan ahtimen pyörintänopeuskin on jotain ihan muuta kuin "rekkaturbolla"? Se taas selittää sen lopun heräävyyden ja vasteen, siis sen miten se ahdin tuntuu yhtä virkeältä kuin 500hp mitoitettu rekkaturbo.

    Tuo 366 on kyllä jotenkin outo yhdistelmä ylipäätään, noin iso pakopuoli vs imupuoli, ja se nimenomaan ajossa tuntui...pahalta.

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Holset ei tee erikseen viritysahtimia. Ne vaan sattuu sopimaan rekkoihin ja bemareihin
    Niin kauan kuin itse olen nettikirjoittelua harjoittanut, aina se "Scanian Holsetti" on ollut kielen päällä Pohjolan foorumeilla. Ison veden takana se kova juttu oli BW S300-400 tai Garretin GT40-42, joita löytyi heikäläisten raskaankaluston dieseleistä ennemminkin.

    Originally posted by Supra^ View Post
    Itselläkin BW-kokeilu (S366) jätti vähän kylmäksi, toki muuttujia oli paljon ja mitoitus vähän isohko, mutta silti, tuntui samalta kuin yrittäisi käsin pyörittää traktorinrenkaaseen vauhtia vaikka olisi jo valmiiksi 5000rpm ja "alueella".
    Minkä ikäinen S366 oli kyseessä? Vanhemmat ahtimet oli juurikin näitä raskaansarjan ahtimia, joista löytyi se huonosti heräävä leikattu (clipped) pakosiipi. Tällä kasvatettiin pakosiiven virtausta, mutta miinuksena reagointi huononi.
    SX-E sarjassa kaikki pyörivät on uudistettu pakosiipeä myöden.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Mahtava nähdä että herää keskustelu henkiin muuallakin kuin koronavirustopikissa

    Kyllä ne precisionit ovat kovia hyrriä, ei siitä mihinkään pääse. Ehkä sitä itsekin vielä joku kaunis päivä... Tuo Xona Rotor vaikutti ihan mielenkiintoiselta tulokkaalta, hinnat sieltä korkeimmasta päästä kylläkin.
    Itselläkin BW-kokeilu (S366) jätti vähän kylmäksi, toki muuttujia oli paljon ja mitoitus vähän isohko, mutta silti, tuntui samalta kuin yrittäisi käsin pyörittää traktorinrenkaaseen vauhtia vaikka olisi jo valmiiksi 5000rpm ja "alueella".
    Katsotaan miten nykyinen holset astetta modernimmilla siivillä pärjää. Ajossa tuntuu ihan pätevältä, mutta paha ilman lukemia virpoa mitään.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Eipä siitä oo ku Dyno käppyrät

    Ja linkki Dyno vetoon:
    https://www.instagram.com/p/CE6nS3Ij...=1qx6p9y9410ms
    Nii kummiski perus 6266 "gen1" liukulaakeri, voi hyvää päivää mikä vertaus
    Aika huonosti oli infoa saatavilla, mutta toi 666hp sopis todella hyvin tohon normi malliin joka on 1k€ ahdin

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Miuge View Post
    Holset ei kuitenkaan ole merkittävästi panostanut tuotteiden aftermarket räätälöintiin

    Sillä firmalla ei ole mitään tarvetta meidän maan matosten houkutteluun, koska on hovitoimittaja suurimmille raskaan kaluston valmistajille. BW myös. Garrett on ottanu kopin myös "kuluttujamarkkinoista" mutta tuskin määrien vuoksi. Niinsanottu "goodwill" on hyvää mainosta:think



    Se on meidän vaikea hahmottaa kuinka paljon ahtimia myydään ja mikä osuus tällä virityshommalla on siinä. Äkkiä väitän että 99,7 myydään tuonne moottorinvalmistajille ja se 0,3% on se virittäjien ostamien ahtimien markkina maailmassa. Siinä on sitten se syy hinnoittelulle ja miksi mikäkin ahdin on kenenkin pellin alla :think Holset ei tee erikseen viritysahtimia. Ne vaan sattuu sopimaan rekkoihin ja bemareihin

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Originally posted by ^Tonix^ View Post
    Mikä pte sulla oli?

    Itselläni ollu 6266gen2 jo 2014 vuodesta lähtien ja on irronnut ahtoputkia ym. mutta edelleen pelittää niin itsellä ei pahaa sanottavaa.
    Jos pte turbon ostaa niin se on oltava gen2.
    7275Gen2

    Leave a comment:


  • Miuge
    replied
    Moni Suomessa kallistuu Holsettiin todennäköisemmin mainonnan ja hyvän saatavuuden takia, sekä käyttäjäkokemuksia niistä on kotimaan piireissä oletettavasti muita huomattavasti enemmän - valikoitunut ns. perusahtimeksi.
    Käsittääkseni Holset ei kuitenkaan ole merkittävästi panostanut tuotteiden aftermarket räätälöintiin, jotta joka koneeseen löytyisi optimi ahdin, vaan pohjalla on silti suurinpiirtein se raskaankaluston HX-sarjalainen muutetulla imusiivellä.

    BW oli pitkään vastaavissa asetelmissa Holsetin kanssa, mutta viimevuosina on tapahtunut kehitystä aftermarket puolella; EFR ja SX-E ahtimet.
    Mistäs yllämainittujen vertailu löytyy ja mitkä mallit tarkalleen vertailussa?
    BW:llä on vaan jokseenkin rajallinen valikoima isompia pakopesiä ahtimiin, mutta muilta valmistajilta, ainakin Tial ja AGP Turbo, on tullut niitäkin kysynnän vuoksi saataville.

    Garretin G-sarja (ei GT, ei GTX, vaan pelkkä G) heidän tuotevalikoimasta markkinoiden kuumin, köyhänä ei löydy muuta moitetta kuin hinta. Halvempaa valikoimaakin toki löytyy, jos vaatimuksena ei ole viimeisin ja ehdottomasti paras.

    PTE tuntuu panostavan ainakin markkinoinnin perusteella enemmän lyhyen matkan vetoihin, mutta kokoja on hyvin saatavilla joka tarpeeseen, positiivista myös laaja hintaskaala.

    Monelle varmaan tuntematon Xona Rotor, Tial Sportista kehittynyt yritys, ollut kovassa nousussa tämän vuoden, heiltä tullut markkinoille uusia tuulia innovatiivisen turbiinipyörän muodossa. Mainostavat ahtimen olevan markkinoiden paras heräävyydeltään ja uskoisin, että tämä kilpailee samassa kastissa Garrett G-sarjan ja BW EFR:n kanssa.

    Mietteitä tämän päivän markkinoiden suurimmista

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Eipä siitä oo ku Dyno käppyrät


    Ja linkki Dyno vetoon:
    After installing our new @owendevelopments GBT7388 turbo we went back to @bradleymotorworks today for a quick check over and a fresh map on our @link_ecu ahead of the British Drift Championship thi...

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Exami View Post
    .. ongelmaksi EFR:nkin kohdalla muodostuu osin siipi koot ja niiden suhde..
    Itekki noita EFR:iä zoomaillu, mutta totesin kans, että siellä ei oikein hyvän kokosta ahdinta ole tommosen b28:n kylkeen jos joku 700hp haluaa. Vähän vaikutti nuo EFR:t olevan optimoituja vähän pienemmille iskutilavuuksille.

    Garretin valikoimista löyty paljon paremmin tuohon sopivia ahtimia, mutta kun kompurakarttoja yms. kattoo, niin ei kovin moni ahdin silti oo mitenkään super paljon parempi mitä perus hx40 Toki modernissa kuulalaakeri ahtimessa herkkyys on eri luokkaa ja fyysinen koko ei oo läheskään yhtä iso. Mut jos fyysinen koko ei oo ongelma, niin turbosystemssi vaikutti oikeen hyvältä ostokselta hinta/laatusuhteeltaan.

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa
    Laita linkki tohon vertailuun

    Originally posted by Exami View Post

    PTE kohdalla osuin siihen samaan sudenkuoppaan mihin muutki monesti minua ennen, eli ahdin savutti, ja teki ylimääräisen jenkki kierroksen... näin covid kesänä ei aiheuttanut pahasti harmaita hiuksia. Nyt jos tilaa noita PTE tuotteita niin uusimman generaation keskiössä ilmeisesti tuo savutus ongelma on poistunut.
    Mikä pte sulla oli?

    Itselläni ollu 6266gen2 jo 2014 vuodesta lähtien ja on irronnut ahtoputkia ym. mutta edelleen pelittää niin itsellä ei pahaa sanottavaa.
    Jos pte turbon ostaa niin se on oltava gen2.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Amw Maatsihan oli justiinsa testannut EFR ja SX-E erot.. Samassa autossa, herääminen aika sama molemmissa, EFR tuotti enemmän tehiä ja Momenttia alempana muistaakseni.

    Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa

    Ok Noita ristiintestauksia samalla setupilla, mutta eri ahtimilla kun olisi rahaa tehdä, niin saisi kyllä päivät kulumaan



    Tuosta owenista pitää ottaa enemmän selvää

    Leave a comment:

Working...
X