memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Arppa
    replied
    Paljonko tuosta avaamattomasta m52b25 koneesta uskaltaa puristaa penkissä pihalle? Ihan mitään huipputehoja ei tarvi, mieluummin hyvin heräävä ja kohtuu sivistynyt käytös. Vai onko se Holsetilla toiveajattelua 😀

    Bensalla mennään ja 630cc suuttimet...

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

    Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

    Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
    Mulla on tuollainen BMW oem 80c termari omassa ja se on kyllä ollut hyvä hankinta

    Eikai muuten mutta antaa hieman pelivaraa lämpöjen suhteen, varsinkin kun on vesikiertonen ahdinkin kaverina.

    Normi +15 kelillä sen 86c lämmöt ja kummalla kaupungissa paikallaankin niin harvoin pamahtaa 100c rikki.

    Jäähdytystä äkkiä parantaa kyllä vaikka kuitupelillä jossa GTR style aukot. Saa sen kuuman ilman helvataan sieltä konehuoneesta

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Kyllä mulla on pysyy lämmöt vakaana vaikka pitempäänkin kävis paikallaan auto. Sen jälkeen kun otin käyttöön PWM ohjatun e39 flektin ja ecu pyrkii sitä ohjaamalla pitämään syyläristä ulostulevan nesteen alle 60 asteisena :think m52tu ja m54 koneissa on nyt kuitenkin parempi jäähdytinnestekierto ja sähköinen termari että semmosella saa vielä paremmin pelaamaan.



    Millä tavalla tehollista hyötyä :think Viinakone kannattaa ainakin pitää lämpimänä että se öljyn sekaan huuhtoutunu viina haihtuu pikapikaa pois sieltä.


    Puhutaan aika marginaalisista asioista, hyötysuhteeseen se kuitenkin liittynee.
    Ihan kirjallisuudesta peräisin tieto että melko kylmällä termarilla kone antaa paremmat teholukemat.

    E85 käytössä varmaankin on järkevää ajaa ihan normitermarilla.

    Naulausherkkyys kasvaa mitä korkeammalla koneen lämmöt ovat. Mielenkiintoista olisi testata miten esim 15 asteen muutos lämmöissä alaspäin vaikuttaisi siihen, paljonko kone sietää ennakkoa

    Kun käyntilämpötilaa lasketaan, vähenee myös koneen ulospäin lähettämä lämpösäteily, joka ei myöskään ole paha asia.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by janne[l View Post
    Löysäksi ja takas momenttiin vedin omani. Ihan vaan silläkin jos olis athenan ulosvuotamisen saanu loppuun, mutta ei edelleen kusee hiukan jäähdytinnestettä pihalle. Ja mulla lämmöt pyörii samassa kun pazilla rautalohkolla. Heti jos käyttää paikallaan pidempään niin kipuaa kyllä päälle sadan. Toi nestekierto on kyllä todella hämärä m50 koneessa kun nostaa lämmöt noin korkeella vaikka syylärissä olis 70 asteista tarjolla ja sähkönen lisävesipumppu surraa. Heti kun antaa kierroksia ja mekaaninen pumppu alkaa pyöriä kovempaa, lämmöt lähtee laskeen. Eri kohdassa kantta/lohkoa lämmöthän voi olla vielä paljon korkeammatkin kun ei olen kuin tuo yksi anturi yhdessä kohtaa kantta. Urheilumielessä vois laittaa toisen anturin kannen takaosaan ja vertailla lämpöjä.
    Kyllä mulla on pysyy lämmöt vakaana vaikka pitempäänkin kävis paikallaan auto. Sen jälkeen kun otin käyttöön PWM ohjatun e39 flektin ja ecu pyrkii sitä ohjaamalla pitämään syyläristä ulostulevan nesteen alle 60 asteisena :think m52tu ja m54 koneissa on nyt kuitenkin parempi jäähdytinnestekierto ja sähköinen termari että semmosella saa vielä paremmin pelaamaan.

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

    Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

    Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
    Millä tavalla tehollista hyötyä :think Viinakone kannattaa ainakin pitää lämpimänä että se öljyn sekaan huuhtoutunu viina haihtuu pikapikaa pois sieltä.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

    Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

    Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen
    On ollut jo kolmisen vuotta paikallaan, ilman viskoa ja ilmastoidun mallin sähköflektiä ohjaa muistaakseni 80 asteen anturi. Ei lämpöongelmia.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Tuli ylläolevasta keskustelusta mieleen, että onko kukaan kokeillut reilusti matalamman lämpötilan termaria käyttää? Vaikka luokkaa 75°c

    Teoriassa siitä on hieman tehollista hyötyä, ja kesäautossa haitat lienisivät olemattomat.

    Ahdetussa luotettavuuskin saattaisi parantua hivenen

    Leave a comment:


  • janne[l
    replied
    Löysäksi ja takas momenttiin vedin omani. Ihan vaan silläkin jos olis athenan ulosvuotamisen saanu loppuun, mutta ei edelleen kusee hiukan jäähdytinnestettä pihalle. Ja mulla lämmöt pyörii samassa kun pazilla rautalohkolla. Heti jos käyttää paikallaan pidempään niin kipuaa kyllä päälle sadan. Toi nestekierto on kyllä todella hämärä m50 koneessa kun nostaa lämmöt noin korkeella vaikka syylärissä olis 70 asteista tarjolla ja sähkönen lisävesipumppu surraa. Heti kun antaa kierroksia ja mekaaninen pumppu alkaa pyöriä kovempaa, lämmöt lähtee laskeen. Eri kohdassa kantta/lohkoa lämmöthän voi olla vielä paljon korkeammatkin kun ei olen kuin tuo yksi anturi yhdessä kohtaa kantta. Urheilumielessä vois laittaa toisen anturin kannen takaosaan ja vertailla lämpöjä.

    Leave a comment:


  • peltju36
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
    Siis juuri tämän tyylisesti yksi löysäksi ja kiristys. Enpä miettinyt enempää tätä lepokitka asiaa, joten hyvä lisäys 😁

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    93-98 pyörii normi lämmöt ainakin alulohkolla.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.
    Löysäksi ja naps ja vaihtamaan eikai, mutta worst case Scenariossa mahdollista:think

    Asiasta kukkaruukkuun... Paljonko porukalla pyörii kummalla kelillä CLT? Yli 95 kaupungissa?

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by peltju36 View Post
    Arpeihin liittyen jälkikiristys asiaa. Yritän etsiä tietoa mut en yhtäkkiä löytänyt.
    Eli kuinka jälkikiristys tehdään ja missä vaiheessa? Riittääkö ekan lämmityskäyttöön jälkeen vain tsekkaus et ovat sen 105nm. Copperring on tiivisteenä.
    En tiedä mitä tsekkauksella tarkoitat, mutta yksi kerrallaan löysäksi ja takaisin momenttiin. Lepokitka kun on aina liikekitkaa suurempi, niin ei voi millään jo kiristetyn putin momenttia todeta, niinkuin tässä on keskusteltu.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    .....
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:31.

    Leave a comment:


  • peltju36
    replied
    Arpeihin liittyen jälkikiristys asiaa. Yritän etsiä tietoa mut en yhtäkkiä löytänyt.
    Eli kuinka jälkikiristys tehdään ja missä vaiheessa? Riittääkö ekan lämmityskäyttöön jälkeen vain tsekkaus et ovat sen 105nm. Copperring on tiivisteenä.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    ARP:lta tuli mallistoon M50 koneeseen CA625 mallin pultit, onko kellään viellä niitä käytössä? tai tullut ongelmia viellä edes noiden perus arppien kanssa?

    itellä ollu nyt "10.5" puristuksilla maksimi paineet 1.8bar luokkaa, vesitilan paine vedoissa käyny .9bar yläkierroksilla... normaali kuumapaine ruuhka-ajoissa pyöriny .5-.7 luokkaa, vissiin vesipumppu pyörii sen verran vikkelää tuolla 8k korvilla et tuottaa vähän enempi painetta.. pikku lisä viellä siit ati damperista et laitteet pyörii muutama % kovempaa...

    mutta itteä kiinnostais noi CA625 tikut... muistakaahan sit tossa clamping forcessa voidaan mennä myös yli, jos yli kiristät kannen lohkoon, se voi aiheuttaa omat ongelmat ja vetää kannen vinoon ja tiivistys huononee.. mutta pultin lujuudella voidaan saavuttaa että kannen clamp on ok jopa pienemmällä momentilla, mutta paine tilanteessa pultti ei anna periks..
    Last edited by Exami; 13-06-2020, 00:28.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Kyllä se taisi olla. Molemmat vialliset olleet Victor Reintz merkkisiä. Elringit meni asiallisesti kii, mutta nekin sitten pettivät jonkin ajan kuluttua. Arpeilla menty nyt yli 15tkm ilman murheita ja voimaakin on tällä hetkellä enemmän. Ne asteiden käännöt venypulteilla meni ihan iisisti verrattuna arp:n pinnapulttien muttereiden 120Nm kiristys momenttiin. Niitä sai repiä jo ihan tosissaan tiukkaan. Vaikka clamping force olis sama (voiko olla?), Niin hemmetisti kovempaa noita piti kääntää. Perstuntumallakin ihan älytön ero.
    Arpeilla clamping force on reilusti suurempi. Kymmeniä prosentteja, varsinkin jos mutterissa on hienokierre

    Edit: Hienokierre ja 120Nm niin puristus on AIVAN älytön

    Leave a comment:

Working...
X