memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by ooopeee View Post
    Mitä imeviä flektejä ootte käyttänyt? noin 380mm mulla koko. Vai pitääkö se alkaa miettiä paluuta viskoon
    Imevistä en tiedä, mutta jos verrataan kaikenmaailman spal, biltema, jne bmw orkkis ropelleihin niin niissä on huima ero.

    Katot jostakin bmw mallista pwm ohjatun ropellin joka pienellä askartelulla istahtaa keulalle niin tuloo hyvä.

    Sitten jos imevän teet niin ehdottomasti peltikoteloon että imee koko syylärin alueelta mutta ilma ei pääse pois muualta kuin siivikon reiästä.

    Leave a comment:


  • ooopeee
    replied
    Mitä imeviä flektejä ootte käyttänyt? noin 380mm mulla koko. Vai pitääkö se alkaa miettiä paluuta viskoon

    Leave a comment:


  • Herra-Jermu
    replied
    Nyt alan kallistua mittojen puolesta tuohon -792 loppuiseen asetelmaan. Hieman sain sähköpostilla udeltua tietoja liikkeistä, kun netissä ei juurikaan mittoja, tai kuvia ole.

    Tuossa kuitenkin kuvien perusteella vastaava OE-vauhtipyörä, niinkuin joku taisi jo aiemmin veikatakkin. https://www.bimmerforums.com/forum/s...pressure-plate

    Joten ei auta varmaan, kuin mennä pienellä riskillä ja tilata tuo -792:n.

    -Tommi

    Leave a comment:


  • Herra-Jermu
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    -243:n ohjaintapit on käsittääkseni erilailla > ei osu mitenkään.
    Lisäksi on syytä tarkistaa myös kiinnityspulttien välit, siis onko samoilla astekulmilla.
    Aivan totta. Sama jako tuossa pyörässä oli, kuin -765:ssa, joten pitääpäs kysellä mittoja tuohon -792:n asetelmaan, joka näyttäisi olevan lähimpänä.

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    -243:n ohjaintapit on käsittääkseni erilailla > ei osu mitenkään.
    Lisäksi on syytä tarkistaa myös kiinnityspulttien välit, siis onko samoilla astekulmilla.

    Leave a comment:


  • Herra-Jermu
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Tuo pyörä on ilmeisesti 883082 999792 asetelmalle (e36 M3).

    Ja -765:ttä voi ajaa tasaisella vauhtipyörällä (9,2mm levy), mutta kulutuskestävyyden vuoksi "vajaa milli" lisää puristusta on hyväksi.
    Kiitokset kaikille vastauksista, tuohon voisi nyt äkkiseltään mennä -243, tai -792 SRE. Tarkemmin tiedän, kun saan asetelmista kiinnityspisteiden väliset mitat.

    Jos ovat 236.5mm, niin käyvät tuolle vauhtipyörälle jaon puolesta, kunhan offsetin saa vain shimmattua kohdalleen.

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    Tuo pyörä on ilmeisesti 883082 999792 asetelmalle (e36 M3).

    Ja -765:ttä voi ajaa tasaisella vauhtipyörällä (9,2mm levy), mutta kulutuskestävyyden vuoksi "vajaa milli" lisää puristusta on hyväksi.

    Leave a comment:


  • Herra-Jermu
    replied
    Originally posted by jussika View Post
    Ihan arvauksena heitän; e39 530d kytkimelle tehty?

    Esim: https://www.sachsperformance.com/en/...-001243-999978

    tai normaali Sachs 3000 951 877
    Tuossa ilmeisesti vastaava: http://www.bjorkmotorsport.fi/Origam...036,3041&lang=

    Periaatteessa tuon pitäisi käydä M50:n jatkoksi, ainakin pienellä soveltamisella. Vauhtipyörästä sorvissa 4,0mm pois, niin silloin asetelma olisi levyn tasalla. Materiaalivahvuutta jäisi asetelman kiinnityspisteisiin 12mm, mikä hieman arveluttaa. :think

    Edit. SRE -243:n voisi mennä suoraan tuohon pyörään, ainakin tuossa vastaava. https://www.vpmotorsport.fi/bundle/1...elmaarp-pultit

    Note to your self, tästä eteenpäin face to face kaupat vauhtipyörästä.
    Last edited by Herra-Jermu; 11-07-2020, 07:57.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by Skarpa View Post
    Kun kytkinlevyjä on eri paksuisia, niin on ihan normaalia, että kytkin pitää shimmata, eli säätää paineasetelman esijännitys sopivaksi. Mulla olisi muistikuva, että - 765 paineasetelma on nimellisesti tarkoitettu 9,2 mm levylle, eli olisi sille sopiva silloin kun vauhtiksen pinnassa ei ole porrasta kumpaankaan suuntaan. (kannattaa tarkistaa, eikä luottaa mun muistiin) Jos kytkinlevy on nimellistä ohuempi, tarvii paineasetelmaa upottaa syvemmälle vauhtikseen ja jos taas paksumpi, tarvii vauhtiksessa olla syvennystä levylle, tai sitten asetelmaa shimmata ulospäin välilevyillä. En ainakaan tarkistamatta ja mittaamatta heittäisi uutta vauhtista paikalleen. Jos poikkeaa rajusti, niin sitten on todennäköisesti eri asetelmalle tehty levy.
    Samat 9,2mm muistelisin -765:lle minäkin, että juurikin silloin vp:n pinta on ilman pykäliä :think

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Herra-Jermu View Post
    Vähän mietityttää tuo oma kytkin ja vauhtipyörä.

    Tilanne on tämä, oikealla olevalla kytkimellä ja vauhtipyörällä on ajettu aiemmin -765:lla ja sintterillä, pelannut hyvin ja väännönkesto +800nm. (Edellisellä omistajalla.)

    Nyt hankin tuon vasemmalla olevan vauhtipyörän, jonka valmistajasta ei ole tietoa?

    Erot ovat havaittavissa kuvista. Levyn offsett on 3,9mm, vakio massalevyllä lähes puolet levystä jää tuonne "syvennykseen." Levyn paksuus 9,1mm vapaasti mitattuna. Vauhtipyörä n pulttijako täsmää M50:n, (joskin ohjurireikä liian tiukalla sovitteella) ja -765:n asetelma käy pulttijaon puolesta, tähänkin vauhtipyörän ohjuritapit liian paksut.

    [ATTACH]158465[/ATTACH]

    [ATTACH]158466[/ATTACH]

    [ATTACH]158467[/ATTACH]

    [ATTACH]158468[/ATTACH]

    Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

    Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

    -Tommi
    Kun kytkinlevyjä on eri paksuisia, niin on ihan normaalia, että kytkin pitää shimmata, eli säätää paineasetelman esijännitys sopivaksi. Mulla olisi muistikuva, että - 765 paineasetelma on nimellisesti tarkoitettu 9,2 mm levylle, eli olisi sille sopiva silloin kun vauhtiksen pinnassa ei ole porrasta kumpaankaan suuntaan. (kannattaa tarkistaa, eikä luottaa mun muistiin) Jos kytkinlevy on nimellistä ohuempi, tarvii paineasetelmaa upottaa syvemmälle vauhtikseen ja jos taas paksumpi, tarvii vauhtiksessa olla syvennystä levylle, tai sitten asetelmaa shimmata ulospäin välilevyillä. En ainakaan tarkistamatta ja mittaamatta heittäisi uutta vauhtista paikalleen. Jos poikkeaa rajusti, niin sitten on todennäköisesti eri asetelmalle tehty pyörä.
    Last edited by Skarpa; 11-07-2020, 07:52.

    Leave a comment:


  • jussika
    replied
    Originally posted by Herra-Jermu View Post

    Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

    Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

    -Tommi
    Ihan arvauksena heitän; e39 530d kytkimelle tehty?

    Esim: https://www.sachsperformance.com/en/...-001243-999978

    tai normaali Sachs 3000 951 877

    Leave a comment:


  • Herra-Jermu
    replied
    Vähän mietityttää tuo oma kytkin ja vauhtipyörä.

    Tilanne on tämä, oikealla olevalla kytkimellä ja vauhtipyörällä on ajettu aiemmin -765:lla ja sintterillä, pelannut hyvin ja väännönkesto +800nm. (Edellisellä omistajalla.)

    Nyt hankin tuon vasemmalla olevan vauhtipyörän, jonka valmistajasta ei ole tietoa?

    Erot ovat havaittavissa kuvista. Levyn offsett on 3,9mm, vakio massalevyllä lähes puolet levystä jää tuonne "syvennykseen." Levyn paksuus 9,1mm vapaasti mitattuna. Vauhtipyörä n pulttijako täsmää M50:n, (joskin ohjurireikä liian tiukalla sovitteella) ja -765:n asetelma käy pulttijaon puolesta, tähänkin vauhtipyörän ohjuritapit liian paksut.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072043.jpg
Views:	1
Size:	169.5 KB
ID:	4838263

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072112.jpg
Views:	1
Size:	155.1 KB
ID:	4838264

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_072140.jpg
Views:	1
Size:	62.6 KB
ID:	4838265

    Click image for larger version

Name:	IMG_20200711_073207.jpg
Views:	1
Size:	127.4 KB
ID:	4838266

    Kysymys kuuluukin, millä levyllä tuon voi saada pitämään ja kuuluuko tuohon edes -765:n asetelma, koska toimivassa vauhtipyörässä tuo offset on asetelmaan päin? :think

    Tämä ilmeisesti vaatii irrottaakseen tuon e21:n pidemmän painelaakerin, tai spacerin ja 10mm pidemmän varren työsylinteriin.

    -Tommi
    Last edited by Herra-Jermu; 11-07-2020, 07:06.

    Leave a comment:


  • peltju36
    replied
    Kiitoksia vastauksista. Ehkä pitäydyn vakio sylkässä.
    Katon tota haarukan modausta sitten/kun loota pitää ottaa irti.

    Leave a comment:


  • Vibex
    replied
    Originally posted by peltju36 View Post
    Kytkimen työsylinteri meni vaihtoon, autona e36 325. Paineasetelmana on SRE 765. Mietin, että saisiko poljin tuntuman paremmaksi/kevyemmäksi jos laittais esim e36 M3 työsylkän tai vastaavan? Meneekö suoraa ZF laatikkoon ilman isompia modauksia? :think
    Haarukan kulma suoraksi niin kevenee tuntuma, isompi työsylkkä keventää tuntumaa, mutta liikerata ei välttämättä 765:lle riitä.

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    Omassa tiedossa ei ainakaa oo muuta kuin se e34 m5 työsylkkä joka on 20,6mm ja sillä tulee lyhyempi liike mutta jäykempi polkea

    Leave a comment:

Working...
X