memebuy23buy

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Exami
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




    Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen
    Minulla oli S366 aikaisemmin, vanha kivikautis malli, olisin koittanut 9280 EFR mallia jossei hinta olis ollu ihan posketon.. ongelmaksi EFR:nkin kohdalla muodostuu osin siipi koot ja niiden suhde..

    Toinen mistä kysyin tarjousta ja olin valmis ostamaan oli G42-1200C näissä malleissa saatavuus oli kuitenki heikko.

    PTE kohdalla osuin siihen samaan sudenkuoppaan mihin muutki monesti minua ennen, eli ahdin savutti, ja teki ylimääräisen jenkki kierroksen... näin covid kesänä ei aiheuttanut pahasti harmaita hiuksia. Nyt jos tilaa noita PTE tuotteita niin uusimman generaation keskiössä ilmeisesti tuo savutus ongelma on poistunut.

    Realstreetin osalta ahtimen toimitus "on stock" malleille on huikea, maanantaina rahat jenkkeihin ja perjantaina turbo on kädessä...

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




    Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen

    Amw Maatsihan oli justiinsa testannut EFR ja SX-E erot.. Samassa autossa, herääminen aika sama molemmissa, EFR tuotti enemmän tehiä ja Momenttia alempana muistaakseni.

    Owen Developmentsin turbina ois nätti kokeilla, ainakin McKeeverin Drifterissä pesi Precisionilla Lattiaa

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Kukaan ei ole maininnut mitään BorgWarnerin ahtimista? Tuntuu olevan Holset-Garrett-linjalla aina keskustelut :think




    Eikö niitä ole kellään, vai onko ne niin hyviä/huonoja ettei ole mitään sanottavaa? Ainakin paperilla EFR-sarjalaiset on huippuja. Hinta sitten sen mukainen

    Leave a comment:


  • ^Tonix^
    replied
    Onhan ahtimissa suuria eroja, esim perus HX40super ei tuota samaa tehoa kuin samankokoinen laadukas billettisiivellä oleva, ja holsetissa tuotto myös todella suppealla alueella, kovilla ahdoilla (2bar++) ero on suuri. Mutta harvemmin noissa hintakaan sama. Vertaus ahtimena vaikkapa pte6062gen2 (joka tämän foorumin mukaan paska kopio jostakin garrett mallista)

    Perus hx35 ja hx40 on hinta/laatusuhteeltaan ok, ja sopivan kokoisia perus m50bXX kokoonpanoihin, joten on ymmärrettävää miksi ovat niin suosittuja.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Matuh View Post
    Minusta viive ja herääminen on eri asioita. Viive on minusta se juurikin, että kauan menee kunnes palataan vaikka pussyboostille vaihteen vaihdonjälkeen.
    Ja herääminen taas se että millon sulla on vaikka 1bar boostia X rpm kohdassa.
    Juu, näinhän minä kirjoitin tai ainakin sitä tarkoitin eli heräämisessä sekä viiveessä on eroa. Viive on minustakin se, kun päästetään kaasu jalalta ja painetaan kaasua uudestaan vaihdetta vaihdettaessa tai ilman.

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Joo minustakin ahtimella on muitakin ominaisuuksia kuin se että milloin herää kun laitetaan penkissä kaasu pohjaan ja piirretään käppyrä, tai mikä on maksimiteho.
    Miten ahdin käyttäytyy muutoksissa kun vaihdetaan vaihdetta, ajetaan välillä osakaasulla, jarrutetaan ja välillä kiihdytetään. Miten pakopesä ja kompura virtaa sekä miten ahdin jaksaa vielä tuottaa vaikka käyrät alkaa laskemaan?

    En en toki väitä että holsetit olisi täysin roska-ahtimia, todella hyviä moottoreita niilläkin rakennetaan. Mutta sen väitän että noissa aiemin mainituissa ominaisuuksissa virityskäyttöön tehdyt ahtimet tulee ohi.

    Leave a comment:


  • Matuh
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Kyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.

    Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.
    Fyysisesti ovat aika massiivisia, verraten johonkin kuulikseen.
    Minusta viive ja herääminen on eri asioita. Viive on minusta se juurikin, että kauan menee kunnes palataan vaikka pussyboostille vaihteen vaihdonjälkeen.
    Ja herääminen taas se että millon sulla on vaikka 1bar boostia X rpm kohdassa.
    Suoraan verrannollisiahan ei varmaan mikään ole kun jokaisella on vähän Erisetuppi, ja oman maun mukaan rakenneltu kone.
    Yleensähän kun hyrrä vaihtuu niin vaihtuu vähän muutakin samalla

    Suomalainenhan on tunnettu siitä, että mikään ei saa maksaa mitään ja samat 700hv saa vaikka 800€ Holsetilla kuin parinkilon Precisionilla/Garretilla. Joten siksi kai se Holsteen menee monella ostoskoriin

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Jos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.
    Kyseessähän on periaatteessa samantyylinen vertailu kuin kaasutin/ruisku. Juu, kaasareilla saadaan sama huipputeho, mutta muuten ominaisuuksissa ne eivät pärjää.

    Työkoneholsteenilla varmaan saadaan samoja teholukuja, mutta heräämisessä sekä viiveessä vaihteen vaihdon jälkeen saattaakin olla huomattava ero. Myös turbon fyysisessä koossa voi olla jotain eroa.

    Leave a comment:


  • Urpo_rotta
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Joo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.
    Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.
    Jos menee tonne tehokäyrä topiciin, niin voi helposti todeta että muutama holsetti kyllä näyttäs suoriutuvan tehtävästään varsin hyvin.

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by Supra^ View Post
    Korjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.
    Joo hinnastahan se on melkolailla kiinni, ja tuohon kun vielä lisätään se että on helppo laittaa koska muillakin on niin ei tarvi paljoa miettiä suosiota.
    Mutta silti olen kuullut väittämiä ihan vakavalla naamalla että tuollainen työkoneisiin suunniteltu liukulaakerihyrrä on tasan yhtä hyvä kuin vartavasten virityskäyttöön suunniteltu ahdin.

    Leave a comment:


  • Exami
    replied
    Itse olen onnistunut tuottamaan 125-130Nm / L omasta 2.8L moottorista, tosin tuo on ollut "liian" alhaisella rpm alueella, toki johtunee alunperin "virheellisesti suunnitellusta" moottorista, jota nyt kai pitäisi vähän viilata ylävireisemmäksi..

    Nokissa asteita ~230 (1-1) :think noita on puskettu alle 6000rpm

    Leave a comment:


  • Pauluss
    replied
    622,9hv @6324rpm
    703.9nm @6259rpm
    Imunokka 0,7mm auki ykk ja pakonokka 1,1mm auki ykk
    Ja siis nokkien mainosasteet 256 astetta, millistä milliin 220astetta
    Last edited by Pauluss; 15-10-2020, 12:00.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Etkai sää nyt vaan menny parjaamaan kuningas holsettia? eihän sitä muuten olis niin monella ellei se olisi niin helvetin halpa?
    Korjasin quoten. Ja ihan on oma lehmä ojassa.

    Vääntöhän olisi parempi mittari, siitä olen täysin samaa mieltä Examin kanssa. Siinä pitäisi vaan ottaa myös huomioon oliko ahtopaine sama/mikä, varsinkin näillä ämpärinkokoisilla holseteilla & vakionokilla kun saattaa päästä sellaiseen tilanteen että maksimi VE oli ja meni, ennenkuin liukulaakeriholsteeni on lähtenyt tuottamaan painetta. Ja siitähän se oikein mitoitetun tai modernin heränneen ahtimen ero huonoon tulee, että se huono on nimenomaan pelkkänä pakokaasujarruna ennen heräämistään ja hyötysuhde on kuralla.

    Omissa setupeissa ollut 112/117nm/l (240mainosast) nv imunokilla(0.9&0.9/2.5&1.7mm), ja luokattoman huono 105nm/l (280mainosast) ENEMeillä (1&1mm), joka oletettavasti johtuu siitä että ajoitukset oli ihan liian konservatiiviset siihen mitä isot nokat haluaa.


    Originally posted by Pauluss View Post
    Entiiä miten todelliset lukemat mutta nakkasimpahan vaan tähän ku oli puhetta noista b25 koneista.. voishan sitä käyttää jossain muuallakin penkissä jossain välissä nii näkee mitä sieltä tulee lukemiksi
    117nm/l kuulostaa kyllä ihan järkeenkäyvältä. Millä kierroksilla nuo osuivat?
    Last edited by Supra^; 15-10-2020, 10:26.

    Leave a comment:


  • Pauluss
    replied
    Entiiä miten todelliset lukemat mutta nakkasimpahan vaan tähän ku oli puhetta noista b25 koneista.. voishan sitä käyttää jossain muuallakin penkissä jossain välissä nii näkee mitä sieltä tulee lukemiksi

    Leave a comment:


  • naikou
    replied
    En usko että puristusta isosti nostamalla saa lisää tehoa välttämättä, mutta herkkyyttä ja vetoja alipaine alueelle kylläkin, kulutuskin kai pitäisi tippua. Japsi on keksiny tänäpäivänä ottomoottorin missä muuttuu puristussuhde kierrosten mukaan että pienenee yläpäässä :think

    Leave a comment:

Working...
X