Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    Originally posted by janne[l View Post
    Tuohan on näppärä jos pelaa,ei tosin ihan ilmanen.
    Oon kans tuota anturointia miettiny että onko noita paineantureita oltava kaksi. Saako yhden anturin tiedon haarotettua mittariston valolle ja maxxeculle vai meneekö sekasin ? Taikka maxxeculta tuotua tieto mittariston valolle. Sama juttu kannen nesteantureissa.
    Ite väsäsin 25x25mm alumiinipötköstä haarottimen,mikä tulee banjolla kiinni jalkaan niinkun tuossa ppf:n tekeleessä ja kolme lähtöä saa siittä. Tossa on se mukava että saa tehtyä just ne kierteet mitä tarvii eikä adaptereita tarvita. Ja toki käytännössä ilmanen.
    Jos käyttää alkuperäistä/vastaavaa painekytkintä, saa maxxeculle haaroittamalla on-off-tiedon.
    Jos käyttää paineanturia, voi sen vetää maxxeculle ja sieltä konfiguroi digitaalilähdön (on-off) jollekin tietylle anturin lukeman paineen raja-arvolle ja vetää sen mittariston valolle.

    Kaikki siis onnistuu, mutta ainakin minun mielestä helpointa on laittaa kaksi anturia sen sijaan että joko tuhlaa digitaalilähdön mittariston tietoa varten, tai että tietoa saa pelkästään alkuperäisessä muodossa (painetta on/ei ole).
    Last edited by Supra^; 22-02-2019, 10:35.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • Keme
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 227
      • Rannikko

      Miksi mittaristoon tarvitsisi mitään valoa, kun laittaa vaan Maxxecuun rajat öljynpaineelle? Esimerkiksi alle 1bar @ 2000rpm niin moottorinohjaus pistää koneen seis.
      JEEE JEE!

      Comment

      • Skarpa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 3406
        • Kotka

        Originally posted by Keme View Post
        Miksi mittaristoon tarvitsisi mitään valoa, kun laittaa vaan Maxxecuun rajat öljynpaineelle? Esimerkiksi alle 1bar @ 2000rpm niin moottorinohjaus pistää koneen seis.
        Näkee het ilman läppäriä, että mikä stoppas koneen. Näkee startissa, että paineet nousee.
        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

        E30 Armo "330i"

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          Originally posted by Keme View Post
          Miksi mittaristoon tarvitsisi mitään valoa, kun laittaa vaan Maxxecuun rajat öljynpaineelle? Esimerkiksi alle 1bar @ 2000rpm niin moottorinohjaus pistää koneen seis.
          Makuasioitahan nämä ovat, kuka mitenkin haluaa tehdä.
          On minullakin turvarajat maxxissa säädettynä, mutta myös alkuperäinen valo käytössä mittaristossa, ja logeista kiva kattella tarkkoja paineita jos tuntuu että on jotain häikkää.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Exami
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 986
            • Hyvinkää, Tuusula

            Ittellä on vakio mittariston paine mittari käytössä, ihan vaa koska kiva, että vakio mittarit toimii

            Sen lisäksi, on Moottorin vikavalo (maxxecu ohjaa) ja sen lisäksi on Plexin monitoriin paine tieto(maxxeculle näytetty öljynpaine anturi), jossa erikseen varoitukset esimerkkinä:
            0.8bar @ 1000rpm
            1.8bar @ 2000rpm
            2.8bar @ 3000rpm
            3.8bar @ 4000rpm ja tästä ylöspäin tuo sama 3.8 bar koska 4bar rajapaineventtiili öljypumpussa

            Tällöin korkeilta kierroksilta öljynpaineen laskiessa tulee varoitus toivottavasti ajoissa, ja matalilla se ei hälyttele turhaan.. toki vaatii hieman hakemista käytetyn öljyn ja lämpötilojen mukaan..
            sigpic
            Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11086
              • Oulu

              Originally posted by Exami View Post
              Ittellä on vakio mittariston paine mittari käytössä, ihan vaa koska kiva, että vakio mittarit toimii

              Sen lisäksi, on Moottorin vikavalo (maxxecu ohjaa) ja sen lisäksi on Plexin monitoriin paine tieto(maxxeculle näytetty öljynpaine anturi), jossa erikseen varoitukset esimerkkinä:
              0.8bar @ 1000rpm
              1.8bar @ 2000rpm
              2.8bar @ 3000rpm
              3.8bar @ 4000rpm ja tästä ylöspäin tuo sama 3.8 bar koska 4bar rajapaineventtiili öljypumpussa

              Tällöin korkeilta kierroksilta öljynpaineen laskiessa tulee varoitus toivottavasti ajoissa, ja matalilla se ei hälyttele turhaan.. toki vaatii hieman hakemista käytetyn öljyn ja lämpötilojen mukaan..
              Näin mullakin megassa ja hyvin toimii. Toki varoitusvalona on CEL valo mittaristossa, koska oem. Tuommonen käyrä rajana toimii hyvin, kun huomaa valon satunnaisesta vilkuttelusta myös jos esim. öljyt on liian kuumana ja sitä kautta paineet on alempana, mitä normaalisti. Mulla ainakin siinä ~110 asteen öljynlämpöjen jälkeen alko valo vilkutteleen, kun paineet oli alempana. Lisäksi tuon rajapaineventtiilin oikuttelut huomaa myös. Varsinkin jos öljynpaineelle on asetettu myös yläraja, kuten mulla ainakin on.
              Last edited by Pazi88; 22-02-2019, 12:52.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • janne[l
                BTCF Member
                • Apr 2011
                • 861
                • Ylöjärvi

                m50:ssä tulee männät ~1mm yli lohkosta,kuuluuko olla näin ? Kaikki vakio b25 hilut siis sielä. Lohkon tasopinta ajettiin tasaseksi mutta koneistaja ei millään muistanu enään paljonko siitä otettiin, kun jälkeenpäin kysyin. Kansi on höylätty ainakin jo kerran edellisellä omistajalla ja nyt se höylätään toisen kerran. Mietin vaan voiko tässä tulla ongelmia puristusten kanssa ? Paljealuettahan sinne vielä pitäs ainakin jäädä koska toi Athenahan on 2mm paksu ja tuo ei taida paljo kasaan painua.
                e46 330i cabriolet
                e91 320d
                e36 328 törpö

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3406
                  • Kotka

                  Originally posted by janne[l View Post
                  m50:ssä tulee männät ~1mm yli lohkosta,kuuluuko olla näin ? Kaikki vakio b25 hilut siis sielä. Lohkon tasopinta ajettiin tasaseksi mutta koneistaja ei millään muistanu enään paljonko siitä otettiin, kun jälkeenpäin kysyin. Kansi on höylätty ainakin jo kerran edellisellä omistajalla ja nyt se höylätään toisen kerran. Mietin vaan voiko tässä tulla ongelmia puristusten kanssa ? Paljealuettahan sinne vielä pitäs ainakin jäädä koska toi Athenahan on 2mm paksu ja tuo ei taida paljo kasaan painua.
                  Vakiomitoilla non-vanoksessa mäntä nousee mun laskelmien mukaan 0,65 mm dekkitason yläpuolelle ja vanoskoneessa dekin tasaan. Kannentiivisteiden mitta ilmoitetaan kasaan puristuneena, eli nimellispaksuudeltaan 2,0 mm tiivisteen paksuus on 2,0 mm, kun kannenpultit on kiristetty. Paljeraolla tarkoitetaan minimietäisyyttä kannen tasopinnan ja männän reunan tasopinnan välillä ykk:ssa. Paljealue taas on se alue, jolla tämä minimietäisyys on.
                  Last edited by Skarpa; 24-02-2019, 13:51.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • janne[l
                    BTCF Member
                    • Apr 2011
                    • 861
                    • Ylöjärvi

                    Originally posted by Skarpa View Post
                    Vakiomitoilla non-vanoksessa mäntä nousee mun laskelmien mukaan 0,65 mm dekkitason yläpuolelle ja vanoskoneessa dekin tasaan. Kansitiivisteiden mitta ilmoitetaan kasaan puristuneena, eli nimellispaksuudeltaan 2,0 mm tiivisteen paksuus on 2,0 mm, kun kannenpultit on kiristetty. Paljeraolla tarkoitetaan minimietäisyyttä kannen tasopinnan ja männän reunan tasopinnan välillä ykk:ssa. Paljealue taas on se alue, jolla tämä minimietäisyys on.
                    kyse oli tosiaan vanoksettomasta,unohtu mainita. Kiitos valaistuksesta. Ei ton kanssa kyllä sitten pitäis ongelmia tulla,jos tulee normaalistikkin tuon verran yli, kunhan siitä kannesta ei oo älyttömästi otettu pois.
                    e46 330i cabriolet
                    e91 320d
                    e36 328 törpö

                    Comment

                    • tommii_96
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2014
                      • 129
                      • Iisalmi

                      minkä valmistajan laakereita porukka käytää m52 turbo koneesa pitäs hankkia runkolaakerit ja kiertokangen laakerit omaan :think
                      530Da touring -99
                      Ex323i turbo Coupe M-Sport -97
                      EX S13 200sx m52 turbo
                      e36 320i m52b25 turbo
                      Instagram

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11086
                        • Oulu

                        Originally posted by tommii_96 View Post
                        minkä valmistajan laakereita porukka käytää m52 turbo koneesa pitäs hankkia runkolaakerit ja kiertokangen laakerit omaan :think
                        Orggis glycot tai kolbenschmidtit pelaa Ebaystä tai paikalliselta varaosatiskiltä saa edullisesti.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • tommii_96
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2014
                          • 129
                          • Iisalmi

                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Orggis glycot tai kolbenschmidtit pelaa Ebaystä tai paikalliselta varaosatiskiltä saa edullisesti.
                          Jees mites oliko sulla omassa ne maxspeedingrods veivit onko niisä ihan laatutavaraa ne arp pultit mitkä niissä on matkassa että onko ne iha oikeaa arp laatua ku jossai jenkkisivulla muistan nähneeni tornaria että ne ois jotai kopiopultteja että ei kannattaisi käytää:think
                          530Da touring -99
                          Ex323i turbo Coupe M-Sport -97
                          EX S13 200sx m52 turbo
                          e36 320i m52b25 turbo
                          Instagram

                          Comment

                          • tommii_96
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2014
                            • 129
                            • Iisalmi

                            Sitten vielä ihan mielenkiinosta onko tota b25/28 kukaan stroukkaillu tolla m54b30 kammella ulkomaan foorumeita lueskelin niin siellä tommosta kokoonpanoa olivat puhuneet kun m54kampi m52 veivit ja männät niin sillä 3litranen tulisi liekkö mitenkä kannattava stroukki:think
                            530Da touring -99
                            Ex323i turbo Coupe M-Sport -97
                            EX S13 200sx m52 turbo
                            e36 320i m52b25 turbo
                            Instagram

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              Onhan noita tehty aika paljon. Itselläkin työn alla vaparina. M52B28 mäntiä ei voi käyttää. Ne on liian isolla puristuskorkeudella ja osuu kanteen. Vaihtoehtoina on M54B30, joilla puristussuhde n. 10,2 tai sitten jotkut customit. M54B30 männänrenkaat on tarkoitettu valurautasylintereille, eli eivät sovellu nikasil -pytyille. Mäntiin voi vaihtaa M52 männänrenkaat, mutta ylin rengasura pitää leventää 1,2 millistä 1,5:een. M54 kampura on arka värähtelylle korkeammilla kierroksilla, joten jatkuvasti ei kannata kierrättää yli kuuden tonnin tai ainakin dampperi saa olla hyvä. Turbokoneeseen en välttämättä käyttäisi, koska en näe vastaavaa hyötyä, vaikka isompi tilavuus auttaakin heräämisessä. Vaparissa parempi modi. B28 kampuran vaihto B25 koneeseen on kyllä hyvä päivitys.
                              Last edited by Skarpa; 01-03-2019, 07:20.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                Originally posted by tommii_96 View Post
                                Jees mites oliko sulla omassa ne maxspeedingrods veivit onko niisä ihan laatutavaraa ne arp pultit mitkä niissä on matkassa että onko ne iha oikeaa arp laatua ku jossai jenkkisivulla muistan nähneeni tornaria että ne ois jotai kopiopultteja että ei kannattaisi käytää:think
                                Kyllä ne maxspeedrods kestää.. Sinne vaan.
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎