Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2019

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErikFinn
    Bimmer Rookie
    • Nov 2019
    • 83
    • Finland

    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Keksiikö kukaan mitään negatiivisia puolia korkeahkosta (yli 10) puristuksista ahdetussa e85 moottorissa?
    Edes sillon kun puhutaan kovista ahtopaineista ja isoista tehoista?
    Elänkö aivan väärässä käsityksessä että aika monet 650-1000hv koneet ei ole tehty kovin koville puristuksille, vaikka etanolikoneista onkin kysymys?
    Kaverilla rutut 13 (kolmetoista) m50b25tu koneessa, 2.5L, taotut kanget ja männät, viina, 1.2bar, Link4g ecu, hx40s-16, 600hv, ei kuulemma ole ollut mitään ongelmia. Kommentoinee jos seuraa, mutta mieluusti minäkin kuulisin muiden ruttujuttuja.
    E36 325i Sedan
    Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

    Comment

    • Urpo_rotta
      BTCF Member
      • May 2012
      • 5257
      • Pirkkala

      Originally posted by ErikFinn View Post
      Kaverilla rutut 13 (kolmetoista) m50b25tu koneessa, 2.5L, taotut kanget ja männät, viina, 1.2bar, Link4g ecu, hx40s-16, 600hv, ei kuulemma ole ollut mitään ongelmia. Kommentoinee jos seuraa, mutta mieluusti minäkin kuulisin muiden ruttujuttuja.
      mulla tuo katiska tuottaa tolla paineella vain 427hv tosin polttoaine on eri.

      Amp44 mäntiä kattelin, niin ne on aika matalilla puristuksilla:think

      Pitää vielä käydä läpi että mitkä puristukset milläkin männällä muodostuu 135mm kangella ja b28 kampuralla
      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
      E34 525i -90 twinturbo 427/519

      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
      Kysy jos tarvetta

      Comment

      • ErikFinn
        Bimmer Rookie
        • Nov 2019
        • 83
        • Finland

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        mulla tuo katiska tuottaa tolla paineella vain 427hv tosin polttoaine on eri.

        Amp44 mäntiä kattelin, niin ne on aika matalilla puristuksilla:think

        Pitää vielä käydä läpi että mitkä puristukset milläkin männällä muodostuu 135mm kangella ja b28 kampuralla
        Nuo Wisecon 11:1 männät hänellä ja sitten vielä olikohan höyläämällä saatu se kaks lisää.



        Kuvaili vääntöä "kuin ajaisi jollain isolohkolla" -sanoin, ja tosiaan ei ollut stroukattu edes, vaan 2.5l iskutilavuus.
        E36 325i Sedan
        Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11086
          • Oulu

          Mulla on vajaa 12:1 puristuksilla ja e85:lla oma m52b28 turbo ja on kyllä hyvä. Kaikki koneen ominaisuudet parani tuntuvasti, kun nosti vajaasta kympistä tonne. Käynnistyy niin pirun terhakkaasti vaikka on paloletku dekat käytössä. Alavääntöä on kuin ois koneen kokoa kasvattanu ja kierrosherkkyyskin parani reilusti. Niinkuin ois keveemmän vauhtipyörän pistäny, ilman keveän vauhtipyörän huonoja puolia (hankalat liikkeellelähdöt jne). 1.2bar on mulla ollu nyt maksimissaan ahtoja, eikä oo kone levinny. En kyllä itse tekis matalemmilla puristuksilla jos e85:lla meinaa ajaa.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Matuh
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 3702
            • Kouvola

            Se mun Pirkka M52B28 oli 12.86:1 purkkareilla ja tähän mennessä ollu mukavin peli ajaa kaikista 1.1Bar oli ahtoja maksimissaan ja 4k paikkeilla 600nm+ vääntöä... B28 kampi+135nv veivi ja M50 vanosmäntä ja tähän höylätty kansi.

            Nykyset lähempänä 10 ja uusin tulee 9-10väliin no Boosti korvaa puuttuvan Rutun
            E36 328i M50B30 turbo
            Skoda vRS
            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

            Comment

            • Supra^
              BTCF Member
              • Jul 2005
              • 5150
              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

              Originally posted by ErikFinn View Post
              Kaverilla rutut 13 (kolmetoista) m50b25tu koneessa, 2.5L, taotut kanget ja männät, viina, 1.2bar, Link4g ecu, hx40s-16, 600hv, ei kuulemma ole ollut mitään ongelmia. Kommentoinee jos seuraa, mutta mieluusti minäkin kuulisin muiden ruttujuttuja.
              Kyllähän ne puristukset vaikuttaa vähän, mutta että noilla paineilla ja litratilavuudella 600hv?
              Millä kierroksilla teho tulee, ja mitä kannelle/nokille on tehty?
              Musti 8HP
              Nokivasara M47
              TeiniCoupé DCT
              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

              Ex:
              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

              Comment

              • Exami
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 986
                • Hyvinkää, Tuusula

                Odotin mielenkiinnolla et joku kertois jostain +1000hp m50 koneesta yli 10 puristuksilla, mut tais jäädä vaan toivekuvaks

                Oma kone on nyt 10.3 staattinen, noin 9.3-9.5 dynaaminen, tehoa ei voi oikeastaan kun arvailla summamutikassa tulosten perusteella.
                sigpic
                Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                Comment

                • EmH
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 1539
                  • Pohjois-Savo

                  Originally posted by ErikFinn View Post
                  Kaverilla rutut 13 (kolmetoista) m50b25tu koneessa, 2.5L, taotut kanget ja männät, viina, 1.2bar, Link4g ecu, hx40s-16, 600hv, ei kuulemma ole ollut mitään ongelmia. Kommentoinee jos seuraa, mutta mieluusti minäkin kuulisin muiden ruttujuttuja.
                  Originally posted by Supra^ View Post
                  Kyllähän ne puristukset vaikuttaa vähän, mutta että noilla paineilla ja litratilavuudella 600hv?
                  Millä kierroksilla teho tulee, ja mitä kannelle/nokille on tehty?
                  Ja viina, 16 pakopesä? ja 600hv :think
                  E30 M50 Turbo
                  E39 lightweight jäärata
                  Mitsubishi Lancer Evo VII
                  Nissan Skyline R32 gts-t
                  Subaru Impreza n/a
                  Originally posted by mikkod
                  Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5257
                    • Pirkkala

                    Kysyin amp44 mäntiä niin vastasivat, että on luultavasti jo ensikuussa tulossa verkkokauppaan 11:1 puristeinen ahtokäyttöön tarkoitettu mäntä m52b28 koneeseen

                    Se saattas hyvinkin olla itselle sopiva
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • EmH
                      BTCF Member
                      • Jul 2008
                      • 1539
                      • Pohjois-Savo

                      Originally posted by Urpo_rotta View Post
                      Kysyin amp44 mäntiä niin vastasivat, että on luultavasti jo ensikuussa tulossa verkkokauppaan 11:1 puristeinen ahtokäyttöön tarkoitettu mäntä m52b28 koneeseen

                      Se saattas hyvinkin olla itselle sopiva
                      Niitä vois harkita itellekkin. Se 8.5:1 on aika matala puristus 500-700 hp koneeseen viinalla. :think Tommosia puristuksia oli koneissa sillon kun kaikilla oli kaasarit.
                      E30 M50 Turbo
                      E39 lightweight jäärata
                      Mitsubishi Lancer Evo VII
                      Nissan Skyline R32 gts-t
                      Subaru Impreza n/a
                      Originally posted by mikkod
                      Tälläkin foorumilla on 100x hienompia projekteja kuin joku E30 M50 turbo projekti - joita muuten mahtuu 13 tusinaan.

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        -----
                        Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:36.

                        Comment

                        • ^Tonix^
                          BTCF Member
                          • Sep 2005
                          • 641
                          • Vaasa

                          Originally posted by ErikFinn View Post
                          Kaverilla rutut 13 (kolmetoista) m50b25tu koneessa, 2.5L, taotut kanget ja männät, viina, 1.2bar, Link4g ecu, hx40s-16, 600hv, ei kuulemma ole ollut mitään ongelmia. Kommentoinee jos seuraa, mutta mieluusti minäkin kuulisin muiden ruttujuttuja.
                          Tästä olisi mielenkiintoista saada lisää infoa, vapariteho lähes sama kuin esim s50b30, tilavuutta vaan puuttuu sen ~500cc. M50B25tu 13:1 rutuilla 109hv/litra vaparina vs vakio s50b30 95hv/litra onkohan M50ssä vielä ns. "vakio tai lähes vakio" nokat?
                          Omassa M50B30tu (9:1), 268/280 nokilla vain ~90hv/litra :think Jokainen voi sitten itse tehdä siitä omat johtopäätökset.
                          Suhteellisen hyvä tehomittari on esim 1/4 milen loppunopeus kunhan auton paino on tiedossa. Esim. bimmereillä vastaavat autot ja lähes identtiset "mitatut tehot" toinen vaan menee vartilla 20-30kmh lujempaa niin siinä on sit hyvä miettiä että kummassako sitä voimaa on enempi.
                          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                          E30 318is
                          E36 M3 Coupe

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by EmH View Post
                            Ja viina, 16 pakopesä? ja 600hv :think
                            Tehoihin sen enempää ottamatta kantaa niin jos hyötysuhde paranee 10% nostamalla puristuksia 10->13 niin pakokaasuvirta pienenee ~20%, suhteellisesti saman verran energiaa häviää jäähdytysnesteeseen kuin parantuneeseen hyötysuhteeseen. Toki hyötysuhteen paraneminen vaatii että voidaan käyttää optimiennakoita yms. mutta antaa kuvan mitä puristusten nostamisella on mahdollista saavuttaa pakopesän riittävyyteen.

                            Comment

                            • Exami
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 986
                              • Hyvinkää, Tuusula

                              Tuotettu teho ei ole kovinkaan hyvä itseis arvo.

                              Kuitenki perustuu tuotetun momentin ja kierrosluvun yhtälöön.

                              Mikä minun mielestä on merkitsevämpi on tuotettu Nm / L

                              Esimerkkinä: jos 1.2bar 2.5l koneesta "laskennallinen" litratilavuus on 2.2x2.5="5.5"

                              Jos tuotettu teho on 600hv, ja se tuotetaan 7500rpm, tuotettu nm luku on ~570, joka on ~104nm / l, ja näin ollen "aika mieto"

                              Jos taas tuotettu teho 600hv, ja se tuotetaan 5000rpm, tuotettu nm olisi ~850 joka olisi 150+nm / l joka taas on todella hurja tulos.

                              Tässä meikäläisen aivopierua ahdettujen koneiden "paremmuuden" mittailuun..
                              sigpic
                              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11086
                                • Oulu

                                Joo tuo 600hv @1.2bar ei sinänsä ole mahdoton luku 2.5l koneesta. Mut se pitää tulla aika korkeella kierrosluvulla ollakseen uskottava luku :think Vaikka kuin ois korkeat purkat. Toki joku 110Nm/ litra vaparina on vielä uskottava luku m5x koneesta, jolloin 10->13 purkat tois tämän max väännön siihen 120Nm/litra tuntumaan vaparina.

                                Käppyrät ja tarkemmat koneen speksit ois poikaa.
                                Last edited by Pazi88; 14-10-2020, 14:34.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎