Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 viritys yms. topikki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wesulius
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2012
    • 304
    • Mynämäki

    Originally posted by Supra^ View Post


    Mulla on "M50B28":ssa tuollainen N54 imusarja. Tarkoitus ajaa penkissä vertailua M50 imusarjaan.

    M50 imusarjalla venttiililtä plenumille on noin 270mm. N54 sarjassa on tosi lyhyet runnerit. Pituutta adapterin kanssa sille sain noin 215-230mm (vaikea määrittää mihin kohti runneri N54:ssa loppuu). Laskelmien ja simulointien perusteella vähän häviää, ja vähän tulee lisää, tehoalue siis siirtyy jonkin verran ylöspäin. Saa nähdä miten todellisuus vastaa laskelmia. :think
    Minäpä veikkaan , että alle 5000 vääntö on 20nm huonompi kuin vakiolla ja siitä ylöspäin 5-10nm huonompi kuin vakiolla.

    Comment

    • bemmeri
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4181

      Originally posted by Supra^ View Post


      Mulla on "M50B28":ssa tuollainen N54 imusarja. Tarkoitus ajaa penkissä vertailua M50 imusarjaan.

      M50 imusarjalla venttiililtä plenumille on noin 270mm. N54 sarjassa on tosi lyhyet runnerit. Pituutta adapterin kanssa sille sain noin 215-230mm (vaikea määrittää mihin kohti runneri N54:ssa loppuu). Laskelmien ja simulointien perusteella vähän häviää, ja vähän tulee lisää, tehoalue siis siirtyy jonkin verran ylöspäin. Saa nähdä miten todellisuus vastaa laskelmia. :think
      Kuinka pitkä se sinun adapteri on, eli paljonkohan pelkkä N54 imusarjan runneri voisi olla?

      Yllätyin kuinka pitkä on N52 kannessa oleva imukanava, oisko ollu jotain 14cm mitä rullamitalla nopeasti äsken haarukoin.
      EVERYTHING | WORKS

      Comment

      • Juho_
        BTCF Member
        • Jul 2016
        • 1070
        • Suomi

        Originally posted by Wesulius View Post
        Minäpä veikkaan , että alle 5000 vääntö on 20nm huonompi kuin vakiolla ja siitä ylöspäin 5-10nm huonompi kuin vakiolla.
        Ahdetussa taitaa mennä vähän eri tavalla kuin vaparissa?
        YouTube
        Instagram // Juhon Moottoripaja

        Comment

        • Wesulius
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2012
          • 304
          • Mynämäki

          Originally posted by Juho_ View Post
          Ahdetussa taitaa mennä vähän eri tavalla kuin vaparissa?
          Juu totta , en hoksannut , että ahdettuun tulossa.

          Comment

          • Juho_
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 1070
            • Suomi

            Onko jollain tietoa, miten paljon alle tasopinnan jää männät M52B28TUB moottorissa?

            Mietin vaan, että jos motivaation rippeitä yhdistelisi jossain kohtaa ja tekisi reilummilla puristuksilla B28TUB moottorin... B30 toki ehdottomasti jos ei hinnat olisi ihan pilvissä ja saatavuus heikko. :think

            75 -> 84mm isku kuitenkin jotain jo vaikuttaa ja muut muutokset päälle niin eiköhän sitä vääntöä ala löytymään ihan toisella tavalla.. verrattuna B25TUB suht matalalla puristussuhteella.

            Noissa männissä ei kyllä hirveesti tainnut olla varaa koneistaa, vai mitenkä oli?
            Sellainen muistikuva ainakin on, että äkkiä tulee materiaalivahvuus vastaan.

            Ideoita/ajatuksia?
            Puristukset saa, tai pitääkin olla rajut, koska etanolilla käy ja moottori tulee pitkälti testikäyttöön samalla joten hajoaminen syystä taikka toisesta on jollain tapaa odotettuakin.. vaikka toki optimistisena tavoitteena voi pitää, että kone pysyisi nipussa ennen seuraavaa 'huoltoa'.
            Loput voimat ym. sitten kantta vinguttelemalla ja koneistamalla..
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              Paljonko vakio m52b28 pitäs imee ilmaa maksimissaan?

              Lähinnä sillä pyrin todentamaan että koneessa on hevoset kotona
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • airovaurio
                Bimmer Rookie
                • Oct 2012
                • 37
                • Kuopio

                Moro. Mitenkähän metsässä ollaan vapari koneen kanssa, lueskellu täältä ja mielipiteitä on toki monia. Nyt olisi menossa kasaan m52 moottori 6mm venttiilinvarsilla, tuplajousilla ja ulkohalkasijaltaan 35mm hydraulisilla nostajilla. Kilpamoottori olisi tuloillaan.
                Miltä setuppi kuulostaa, onko ok? Toinen vaihtoehto olisi m52 kansi vakio osilla?
                Nokka-akseleina joka tapauksessa cat camsin vanoksen kanssa käytettävät 10.45 nostolla

                Comment

                • Juho_
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 1070
                  • Suomi

                  Ei tuplajousia.
                  Ne kartiojouset M52 tai M52TU/M54 on paljon parempi vaihtoehto.
                  M52TU/M54 on pidemmät eli jos sellaiset laittaa, mitattava jousen asennuskorkeus.

                  Itekki pyörittäny yli 8000rpm ongelmitta kartiojousilla (käytetyt, shimmattu vaan).

                  35mm kovia nostajia saa n. 21€/kpl 14.7mm tapilla ja jos soveltaa haluaa, niin Renault 1.5tdci koneen 35mm kovia kuppeja saa halvalla mut tappi n. 9,5mm muistaakseni (saa eri mittaisina) ja hinta jää alle 10€/kpl tarvikkeena.

                  Mut hydr.kupit menee jos nokat käy vaan niille.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • airovaurio
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2012
                    • 37
                    • Kuopio

                    Kiitoksia. Nokat käy valmistajan mukaan hydraulinostajille joten mennään niillä. Löysin nurkista myös 33mm hydrauliset nostajat ja niille nokkapukit, kummatko on paremmat 33 vai 35mm nostimet?

                    Comment

                    • Juho_
                      BTCF Member
                      • Jul 2016
                      • 1070
                      • Suomi

                      Noilla nokilla 33mm, koska on vähän kevyemmät.
                      Isommalla paininkupilla saa vähän rajumpaa nokkaprofiilia tarvittaessa.

                      Mut ite näkisin, että silloinkin on järkevin ellei ainut vaihtoehto 35mm kovat paininkupit kun nokat vaatii sitä.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • Bm-w
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2014
                        • 300
                        • Oulu

                        Kunhan spekuloin ja mietin..

                        Uutta moottoria täytyy rakentaa kun entinen m52b28 kajahti. Tarkoitus siis m52 lohkosta rakentaa ja mulla olisi tuossa käytettävissä b30 kampiakseli. Jos laitan b30 kampuran niin mitkä/minkä pituiset veivit sinne pitää ryykätä + männät?

                        Vai tekiskö uuen koneen tuosta m54:sta, järkeä?

                        Tarkoitus tehdä hyvä luontonen noin 500-600hv moottori.

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3409
                          • Kotka

                          Originally posted by Bm-w View Post
                          Kunhan spekuloin ja mietin..

                          Uutta moottoria täytyy rakentaa kun entinen m52b28 kajahti. Tarkoitus siis m52 lohkosta rakentaa ja mulla olisi tuossa käytettävissä b30 kampiakseli. Jos laitan b30 kampuran niin mitkä/minkä pituiset veivit sinne pitää ryykätä + männät?

                          Vai tekiskö uuen koneen tuosta m54:sta, järkeä?

                          Tarkoitus tehdä hyvä luontonen noin 500-600hv moottori.
                          No jos M54 kampuralla tekee, niin helpoimmin M54 mitoilla, eli 135 mm veivit ja M54 takomännät. Jos teet sinkkuvanos M52 lohkoon, niin männistä tarvii ylimmän rengasuran leveys muuttaa M52 renkaille sopivaksi, eli1,2 mm - > 1,5 mm. Mutta et saavuta kyllä mitään teknistä etua rakentamalla moottorin M52:sta M54:n sijaan.
                          Last edited by Skarpa; 17-10-2021, 20:16.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • Bm-w
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2014
                            • 300
                            • Oulu

                            Joo siis sinkkuvanos m52 puhuin.

                            Comment

                            • samulis
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 441
                              • Helsinki

                              Tuoreena M52TUB28 omistajana tullu googlailtua tietoa M50 imusarjan asennuksesta, mut tullu enemmän M54B30 inusarjan asennus prokkiksia vastaan. Onks B30 sarja parempi/halvempi/yleisempi?
                              ex:R1150GSA, e46 328Ci, e36 318Ti

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Originally posted by samulis View Post
                                Tuoreena M52TUB28 omistajana tullu googlailtua tietoa M50 imusarjan asennuksesta, mut tullu enemmän M54B30 inusarjan asennus prokkiksia vastaan. Onks B30 sarja parempi/halvempi/yleisempi?
                                M50 imusarja ei käy tuohon M52TÜ-moottoriin, sen takia varmaan M54B30:iä tarjotaan.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎