Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Takalo_kari
    BTCF Member
    • Mar 2007
    • 1359
    • tku

    Onkos porukka jälkikiristellyt kannen pinnapultteja? (arp)
    onnistuuko M50 kannessa ilman nokkien purkua?

    tarviiko näitä ylipäätään jälkikiristää?
    katselin arpin sivuilta ohjeita ja löysin vain asennusohjeen, tässä ei puhuttu jälkikiristyksestä mitään?
    Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
    -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
    Kiitos ajastasi? :think

    Comment

    • Matuh
      BTCF Member
      • Apr 2013
      • 3702
      • Kouvola

      Onnistuu. 3/8" Jatko ja 3/8" Hylsy. Ole hyvä.
      E36 328i M50B30 turbo
      Skoda vRS
      Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
      Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

      EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        Originally posted by Matuh View Post
        Onnistuu. 3/8" Jatko ja 3/8" Hylsy. Ole hyvä.
        kiitos.

        mutta tarviiko noita jälkikiristää? ohjeessa ei mainittu mitään jälkikiristyksestä. :think
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11111
          • Oulu

          Originally posted by A.I View Post
          kiitos.

          mutta tarviiko noita jälkikiristää? ohjeessa ei mainittu mitään jälkikiristyksestä. :think
          Tarvii.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5265
            • Pirkkala

            Varsinkin jos massatiiviste
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              muistaakseni athenan paffi..
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Takalo_kari
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 1359
                • tku

                Originally posted by Pazi88 View Post
                Tarvii.
                vedetäänkö ensin löysäksi ja siitä piukkaan vai suoraan koittaa maksimi momenttia?
                Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                Kiitos ajastasi? :think

                Comment

                • anteroro
                  BTCF Member
                  • Jan 2009
                  • 434
                  • oulu

                  Originally posted by A.I View Post
                  vedetäänkö ensin löysäksi ja siitä piukkaan vai suoraan koittaa maksimi momenttia?
                  Yks kerrallaan auki ja takas momenttiin
                  E30 325 M-tech II DCT
                  9.97s/238kmh

                  Comment

                  • cook
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 373
                    • Piilossa

                    Hukkaportista, miten tuollainen 38mm hukkaportti riittää?

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5265
                      • Pirkkala

                      Originally posted by cook View Post
                      Hukkaportista, miten tuollainen 38mm hukkaportti riittää?
                      Laadukas portti riittänee 38mm koossa paljon pidemmälle kuin kiinalainen.

                      Mutta erittäin iso rooli on myös sillä miten hyvin/huonosti kaasuvirtaus suuntautuu porttia kohti
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Urpo_rotta View Post
                        Mutta erittäin iso rooli on myös sillä miten hyvin/huonosti kaasuvirtaus suuntautuu porttia kohti
                        Niin perinteinen hyvin suunniteltu erilinen hukkaportti on tarkoitus laittaa melkein 180 astetta erisuuntaan kuin pakokaasuvirtaus mahdollisimman kauas turbiinista - tarkoituksena on vuotaa syntyvä vastapaine pois ja jättää pakokaasun liike-energia pyörittämään turbiinia jolloin saadaan maksimaalinen teho pakokaasuista ulos mahdollisimman vähäisellä vastapaineella. Ihan merkittävä ero saavutettavissa vs pakopesään integroitu hukkis jossa kummatkin asiat on pakostikin aikalailla toisessa ääripäässä. Toki tälläisessä hukkaportin asettelussa ahdot karkaa jos hukkis on liian pieni.

                        Comment

                        • TinoTK
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 809
                          • Kirkkonummi

                          Originally posted by naukkis View Post
                          Niin perinteinen hyvin suunniteltu erilinen hukkaportti on tarkoitus laittaa melkein 180 astetta erisuuntaan kuin pakokaasuvirtaus mahdollisimman kauas turbiinista - tarkoituksena on vuotaa syntyvä vastapaine pois ja jättää pakokaasun liike-energia pyörittämään turbiinia jolloin saadaan maksimaalinen teho pakokaasuista ulos mahdollisimman vähäisellä vastapaineella. Ihan merkittävä ero saavutettavissa vs pakopesään integroitu hukkis jossa kummatkin asiat on pakostikin aikalailla toisessa ääripäässä. Toki tälläisessä hukkaportin asettelussa ahdot karkaa jos hukkis on liian pieni.
                          Marty Staggs, Turbosmart USA: The ideal location for the wastegate is as close to the turbine housing as possible, and in a manner that provides a good flow path into the wastegate.
                          If this is not possible, the next best location is at (or just after) the exhaust collector and again, in a manner that provides good flow into the wastegate.

                          Mut nää on jotain jenkki juntteja.
                          ///BMW M550d LCI

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11111
                            • Oulu

                            Originally posted by naukkis View Post
                            Niin perinteinen hyvin suunniteltu erilinen hukkaportti on tarkoitus laittaa melkein 180 astetta erisuuntaan kuin pakokaasuvirtaus mahdollisimman kauas turbiinista - tarkoituksena on vuotaa syntyvä vastapaine pois ja jättää pakokaasun liike-energia pyörittämään turbiinia jolloin saadaan maksimaalinen teho pakokaasuista ulos mahdollisimman vähäisellä vastapaineella. Ihan merkittävä ero saavutettavissa vs pakopesään integroitu hukkis jossa kummatkin asiat on pakostikin aikalailla toisessa ääripäässä. Toki tälläisessä hukkaportin asettelussa ahdot karkaa jos hukkis on liian pieni.
                            Kuvailet kyllä tuossa paskimman mahdollisen hukkaportin asennuksen. On näitä ollu tapauksia, missä hukkis asennetaan vastavirtaan ja sit ihmetellään et miksi ahdot ei pysy kurissa, vaikka kuin ison hukkiksen pistää.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              Siitä tiivisteestä:

                              Soitin paikalliseen koneistamoon ja sanoivat että ei tarvitse eikä kuulu jälkikirstää.

                              Soitin vielä toisaalle joka rakentaa kilpamoottoreita työkseen, hän sanoi että kovat pinnapultit voisi olla hyvä tarkastaa mutta työ on tehtävä kuumalla moottorilla. sanoi että se ei ainakaan M3 moottorissa onnistunut ilman nokkien irroitusta, ja tällöin kone onkin jo kylmä ja hommasta ei ole enään hyötyä..

                              tästä sitten intouduin ja sähköpostilla kyselyä suoraan Athenalle. :think
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              • TinoTK
                                BTCF Member
                                • Apr 2009
                                • 809
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by A.I View Post
                                Siitä tiivisteestä:

                                Soitin paikalliseen koneistamoon ja sanoivat että ei tarvitse eikä kuulu jälkikirstää.

                                Soitin vielä toisaalle joka rakentaa kilpamoottoreita työkseen, hän sanoi että kovat pinnapultit voisi olla hyvä tarkastaa mutta työ on tehtävä kuumalla moottorilla. sanoi että se ei ainakaan M3 moottorissa onnistunut ilman nokkien irroitusta, ja tällöin kone onkin jo kylmä ja hommasta ei ole enään hyötyä..

                                tästä sitten intouduin ja sähköpostilla kyselyä suoraan Athenalle. :think
                                Tuntuu vähän turhilta nuo sun kysymykset kun et kuuntele, niitä kenellä noita pahveja on ollut ja on noita kiristellyt itse.
                                Monella on myös vuotanut alkuun nuo pahvit, jonka takia niitä on myös jälkikirrattu.

                                Athenan omasta pdf:ästä luettua: After warm up, if no leaks are found, it may be necessary
                                to re-torque the cylinder head studs/bolts. Check with the
                                manufacturer’s instructions.
                                Last edited by TinoTK; 26-04-2022, 10:59.
                                ///BMW M550d LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎