Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2021

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2690
    • .fi

    Originally posted by A.I View Post
    Itse nyt avaisin koneen ja vaihtaisin kunnon kannentiivisteen.. samalla laakeroisin koneen uudelleen ja ottaisin männät pois uudelleen rengastusta varten.. olisi ehkä fiksua viilata hieman renkaista pois ettei sitten käy silleen vanhanaikaisesti..
    ja sitte sulla olis avattu kone, mutta kysehän oli avaamattomista.
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • cook
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 373
      • Piilossa

      Originally posted by A.I View Post
      kestää vaikka tuhat heppaa. teho ei riko mitään. vääntö on se joka rikkoo.

      Paljonko kestää vääntöä? -riippuu ihan siitä kuinka hyvä / huonokuntoinen kone on ja miten sitä käytät.
      Kuinka kauan koneen pitää kestää? -jos kestoksi riittää yksi kisa, voi siitä ottaa enempi vääntöä irti kuin silloin jos sen pitäisi kestää 100tuhatta km.
      ja vaikuttaa siihen kestoon moni muukin asia.

      Suosittelen moottorin avaamista nyt kuitenkin, ja ehkä kannattaisi antaa homma ammattilaiselle. uskoisin että tulee lopulta halvemmaksi.
      Kiitos hyvistä neuvoista

      Comment

      • Freak
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2003
        • 2533
        • .

        Originally posted by A.I View Post
        kestää vaikka tuhat heppaa. teho ei riko mitään. vääntö on se joka rikkoo.

        Paljonko kestää vääntöä? -riippuu ihan siitä kuinka hyvä / huonokuntoinen kone on ja miten sitä käytät.
        Kuinka kauan koneen pitää kestää? -jos kestoksi riittää yksi kisa, voi siitä ottaa enempi vääntöä irti kuin silloin jos sen pitäisi kestää 100tuhatta km.
        ja vaikuttaa siihen kestoon moni muukin asia.

        Suosittelen moottorin avaamista nyt kuitenkin, ja ehkä kannattaisi antaa homma ammattilaiselle. uskoisin että tulee lopulta halvemmaksi.
        Turhaa saivartelua, koska ei toista voi olla ilman toista. Tehoa ei tule ellei ole vääntöä ja kierroksia. Liikaa annosteltuna molemmat tappavat varsinkin M54B30-moottorin.

        Kierroksia rajoittaa pitkäiskuisen kampiakselin värinät. Damperin voi toki vaihtaa parempaan ilman koneen avaamistaa. Saatavilla vääntöä rajoittaa heikohkot kiertokanget.

        Katso Youtubesta Protopartsin viedoita. Muistaakseni eka niiden moottori oli avaamaton M52TuB28. Siitä saa vähän osviittaa mitä kone voisi kestää.
        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

        Vanha Uuden liiton mies...

        Comment

        • naikou
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 1666
          • vihti

          M54 padassa heikoin lenkki ne ohuen ohuet kiertokanget eli alaväännöllä ei kannata keulia vaikka 89mm iskulla + ahtopaine sitä olisi kyllä tarjolla
          E39 523i Turbo

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5250
            • Pirkkala

            M54b30 kestänee 500Nm hyvin säädettynä? Kanget vaihtamalla sitten kestääkin jo tosi paljon. Kannentiiviste on vakiona hyvä mls.

            Männät ne sitten seuraavaksi heikoin lenkki
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • cook
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 373
              • Piilossa

              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              M54b30 kestänee 500Nm hyvin säädettynä? Kanget vaihtamalla sitten kestääkin jo tosi paljon. Kannentiiviste on vakiona hyvä mls.

              Männät ne sitten seuraavaksi heikoin lenkki
              Eli periaatteessa omille tehotarpeille riittää, kun avaan koneen ja vaihtaa veivit parempiin ja kunnon säätö. Männät vois olla listalla myös, mutta ei kuitenkaan oteta allout. Budjettiratkaisu.

              Comment

              • jmp2002
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 5727
                • Rovaniemi

                Mulla on täysin avaamaton m50b25nv jossa vahvemmat veivit mutta huononpi kansipahvi vakona vrt. M54b30

                Niin 404hp navalta 0,9bar paineella ja e85 polttoaine.. maxxecu race ohjaa ja holset hx40super
                E30 325i Touring -89
                E30 325i touring -88 m50tbo
                G20 330e M-Sport -20

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  Originally posted by cook View Post
                  Eli periaatteessa omille tehotarpeille riittää, kun avaan koneen ja vaihtaa veivit parempiin ja kunnon säätö. Männät vois olla listalla myös, mutta ei kuitenkaan oteta allout. Budjettiratkaisu.
                  tuskin mäntiä tarvitsee vaihtaa. itse uusisin männän renkaat, ja viilaisin vähän renkaiden päästä pois ettei käy väärin..
                  sitten H-veivit ja uudet laakerit kellariin. hattu kyllä kestää ja vakio kansipaffi on hyvä sulake.
                  -tosin samalla vaihaisin nokat kun "parempia" saa markalla.:think

                  edit. samalla uusi öljypumppu ja hitsitäppi siihen rattaan pulttiin..
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by A.I View Post
                    tuskin mäntiä tarvitsee vaihtaa. itse uusisin männän renkaat, ja viilaisin vähän renkaiden päästä pois ettei käy väärin..
                    sitten H-veivit ja uudet laakerit kellariin. hattu kyllä kestää ja vakio kansipaffi on hyvä sulake.
                    -tosin samalla vaihaisin nokat kun "parempia" saa markalla.:think

                    edit. samalla uusi öljypumppu ja hitsitäppi siihen rattaan pulttiin..
                    Mikä kansipahvi on mielestäsi M54B30:een vähemmän sulake kuin vakio MLS? Entä mistä ne markan paremmat nokat?
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • Maikkeli
                      BTCF Member
                      • Aug 2010
                      • 1301
                      • Nousiainen

                      Ja hitsitäppi siihen öljypumpun mutteriin ei auta kun akselit menee poikki nostetulla rajoittimella.

                      Tuollainen 400hp ahdetusta m54 moottorista tulee tosiaan aika pienellä paineella jos ei aja millään nyrkin kokoisella ahtimella.
                      Last edited by Maikkeli; 18-04-2022, 11:14.
                      E30 316 M42TBO -87
                      BMW 1502 Turbo -77

                      ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

                      Comment

                      • meteor
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 123
                        • Hämeenlinna

                        Öljypumpun ketjulle kiristin kuten S moottoreissa. Korkeammat kierrokset varmasti pistää pumpun akselin koville kun ketju saa hyvän resonassin ja kun vakio dampperia ei ole mitoitettu ylikierroksilla tuo se värinöitä niin jakoketjulle kuin öljypumpulle.

                        Comment

                        • Urpo_rotta
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 5250
                          • Pirkkala

                          Orkkiksena saa muutamalla kympillä laahaimen, sen tapin ja sokan, sekä laahaimen jousta vasten tulevan tapin.

                          S50 moottorin osia nämä siis ovat
                          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                          E34 525i -90 twinturbo 427/519

                          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                          Kysy jos tarvetta

                          Comment

                          • Matuh
                            BTCF Member
                            • Apr 2013
                            • 3701
                            • Kouvola

                            Originally posted by muuris View Post
                            Mikä kansipahvi on mielestäsi M54B30:een vähemmän sulake kuin vakio MLS? Entä mistä ne markan paremmat nokat?
                            Kai ne markalla saa paremmat jostain.. Aika hankala betrata ainakin BmW omista nokista mitkä M54 motissa jo on siihen soivat. Tietty jos markka tarkoitti harrasteyksikköä, jolla saa jo Kissakamit esim...

                            Eiköhän sieltä tule Jokin muu vastaan ennen vakio MLS antautumista.
                            E36 328i M50B30 turbo
                            Skoda vRS
                            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                            Comment

                            • Odto
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2017
                              • 114
                              • Suomi

                              Ei tuo öljypumpun akselin katkeaminen nyt oikeasti taida kauhean yleinen ongelma olla. Itselläni ei ainakaan vielä ole katkennut

                              Comment

                              • aae30
                                BTCF Member
                                • May 2010
                                • 2690
                                • .fi

                                Originally posted by Matuh View Post
                                Kai ne markalla saa paremmat jostain.. Aika hankala betrata ainakin BmW omista nokista mitkä M54 motissa jo on siihen soivat. Tietty jos markka tarkoitti harrasteyksikköä, jolla saa jo Kissakamit esim...

                                Eiköhän sieltä tule Jokin muu vastaan ennen vakio MLS antautumista.
                                jaaaah, no eihän uus öljypumppukaan maksa sitten kuin puol markkaa.

                                tällä kertaa ei taas puuttunu ku "vie ammattilaiselle!".
                                tosin katkovälystä ei vieläkään saanut mainittua,
                                vain hämärän "viilaa männänrenkaita"-viittauksen.
                                Sorry I'm Not Sorry
                                E34 540iA 93 sedan
                                E34 540iA 93 sedan
                                E39 530iA 00 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎