Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52 tyhjäkäynnin "notkahdus" kylmänä..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4627
    • Tampere

    Originally posted by Racink View Post
    Eli jos marmoritiskiltä hakee tiivisteet niin saa samaa kuraa kuin alkuperäisetkin? Vai onko bmw:llä olemassa mitään paranneltua "korjaussarjaa"?
    Bmw ei myy mitään muuta kuin koko vanospakettia missä tiivisteet ovat vielä tuota Nitriiliä

    Ja tuossa on bmw:n vastaus asiaan (BMW has been engaged regarding this matter, but has elected to not address the issue, “No further development will be done”) eli samaa kuraa saat vielä marmoritiskiltä. Uusien tiivisteiden materiaali onkin sitten Viton. Päällimmäiset o-renkaat ovatkin sitten ihan samanlaiset kuin bmw:n eli teflonia. Noiden alimmaisten tehtävä on painaa teflontiivisteitä sylinterin reunoja vasten ja näin taata tiiveys. Sitten kun alimmaiset o-renkaat kovettuvat niin eipä ne sitten myöskään enää painakaan teflontiivisteitä sylinterin seinämiä vasten.

    Ja sehä siinä hauskaa onkin että sama vanos on käytössä 3-series E46 98-05, 5-series E39 99-03 / E60 & E61 02-05, 7-series E38 98-01 / E65 & E66 02-05, Z3 E36 98-02, Z4 E85 02-05, X3 E83 03-06, X5 E53 00-06.

    Missään muussa kuin tuossa m52tu koneessa tuo vaan ei oireile samanlailla kylmänä.. mutta tuossa noita oireita..

    Oireet:



    Autos with the M52TU engine (98/99-00) are experiencing engine idle jolts (dramatic drop) and possibly a stall on cold starts (< 55 F / 13 C). The idle jolts will stop after ~4 minutes. If the car is driven the jolts will cease, but will return if the car shortly comes to a stop.


    All vehicles with this vanos unit will experience performance degradations. The engine bogs and hiccup at lower RPM’s (< 3k). There is a general loss of torque and power, mostly at lower RPM’s (< 3k). At WOT (wide open throttle) the engine will surge at ~3k RPM. Acceleration is uneven through the RPM range.
    Last edited by fraatti; 25-02-2008, 20:33.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      Googlettamallahan löytyi myös paljon tietoa ja hyvät ohjeet tiivisteiden vaihtoon jos työkalut pysyy käsissä. Saattaa olla aiemminkin tullu esille mutta ei ainakaan minun silmiin ole osunut, en kyllä ole puoliakaan koko threadista lukenut.

      Tässä ne orkkiksia paremmat tiivisteet:


      Ja tässä vaihto ohjeet:


      Edit: Taitaakin nuo fraatti:n lainaukset olla myös nuilta sivuilta. Eli ilmeisesti tuolta olet tilannut tiivisteet?
      Last edited by Racink; 26-02-2008, 04:37.

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4627
        • Tampere

        Originally posted by Racink View Post
        Edit: Taitaakin nuo fraatti:n lainaukset olla myös nuilta sivuilta. Eli ilmeisesti tuolta olet tilannut tiivisteet?
        ko. sivut mainitaan kyllä aiemmin threadissa ja muulta noita tiivisteitä tosiaan ei saa..
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • KimiBMW
          Newbiemmer
          • Sep 2007
          • 16

          Olen aiemmin kuvaillut oireita täällä, kiitos Fraatti vinkistä tähän keskusteluun.



          Itselleni siis vaihdettu koko VANOS, jolloin lienee myös noi uudet tiivisteet luulisi tulevan mukana, auto ei kuitenkaan toiminut päivääkään tämän vaihdon jälkeen.

          Lisäksi softakin on päivitetty, eikä siitäkään ollut apua. Itsellä tosin oireetkin enemmänkin "röpötystä" (sytytyskatkoksia) eikä tuollaisia yksittäisiä notkahduksia, en tiedä onko kysymys samasta asiasta...

          Comment

          • Jusaba
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2005
            • 613
            • Joensuu

            Hehe.. Kylläpä tuntuu monella olevan samat viat näissä M52TU koneissa.. Minulla nimittäin huohotin meni eilen tukkoon/jäätyi ja tuo kylmänä humpailu on käynyt hermoille jo pitemmän aikaa.. Nyt on huohotus järjestelmä purettu ja venakopan tiiviste on vaihdettava niin jos vaihtais nuo vanoksen tiivisteet samalla.. hmm.. Mutta tästä threadista saa varmasti moni apua..
            MB


            EX:2xE28, 4xE30, 6xE36, 2xE46, 1xE90, 1xE82

            Comment

            • janne1974
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2006
              • 405
              • Kuopio

              Mun autossa oli kanssa tyhjäkäynnissä notkahtelua kylmänä, mutta ei oo enää. Vikana oli alipainepuolella vuoto. Vaihdoin uuden tulpan ja siihen loppui notkuminen. Kerrankin halpa remontti.
              -Janne-

              F10 535iX sedan -11
              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
              ex. E39 528i touring -99
              ex. E36 325ia coupe -93

              Comment

              • m-sport newbie
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 142
                • Vantaa

                Oma Vanosvammani menee Frattille ensi viikolla korjattavaksi..meni kaiken lisäksi erittäin loistavan palvelun omaavan autoliikkeen piikkiin
                ***************************************
                E90 -06 330D
                E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
                ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
                ex -04 Peugeot 307 2.0
                ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

                Comment

                • Behemoth
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2006
                  • 562

                  Mun M52B28 humppauttelee kuumana tyhjäkäyntiä. Tullut talven remonttien tuloksena "vika". Vaihdoin venttilikopan tiivisteen ja tämän jälkeen alko humppaaminen. Ilmeisesti imeskelee ilmaa sisään jostakin luvatta. Aika paljon pientä paskaa irtosi venttiilikopasta, joten ei öljynvaihtokaan pahaksi olisi. Liekkö peräti suodatin tukkeutumassa.
                  E66 730Ld LCI

                  ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                  Comment

                  • takatalvi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1019
                    • Jokela

                    Originally posted by m-sport newbie View Post
                    Oma Vanosvammani menee Frattille ensi viikolla korjattavaksi..meni kaiken lisäksi erittäin loistavan palvelun omaavan autoliikkeen piikkiin
                    Tulikos Vanos kuntoon?
                    BMW i3

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4627
                      • Tampere

                      Originally posted by takatalvi View Post
                      Tulikos Vanos kuntoon?
                      tänään (pe) tehdään toinen ja su toinen remontti..
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • takatalvi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1019
                        • Jokela

                        Originally posted by fraatti View Post
                        tänään (pe) tehdään toinen ja su toinen remontti..
                        Ok. By the way, tiivisteet tuli tosi nopsaan täältä http://www.beisansystems.com/products.html, että jos joku epäilee tilaamista, niin omalla kohdalla homma toimi moitteetta. Toisin kuin eräillä muilla jenkkifirmoilla, mutta se on toinen tarina se.
                        BMW i3

                        Comment

                        • Delphin
                          BTCF Member
                          • Mar 2006
                          • 231
                          • Nurmijärvi

                          Originally posted by Juice View Post
                          Eli kärry e46 328 99, joskus tyhjäkäynti juuri käynnistyksen jälkeen kylmänä "notkahtaa" eli tippuu hetkellisesti, ikään meinaisi sammua, mutta korjaantuu välittömästi normaaliin. Voi tehdä tätä jonkun 1min välein kylmänä. Muutoin vedossa, tyhjäkäynnissä, käynnistyvyydessä, kulutuksessa tms. ei minkäänlaista ongelmaa. Lähinnä tuo pieni ihmellisyys vaivaa, joku anturi rikki?

                          Kellään vastaavaa ongelmaa havaittu, ja mitä tehty siinä tapauksessa?
                          Omaan 528 tuli samanlainen vika. Lopulta alkoi kulutus kasvaa ja tehot olla kateissa. Vikakoodit luettiin ja mitään ei löytynyt. Samalla kokeiltiin ajaa ilmamäärämittarin pistoke irti, millä ei ollut mitään vaikutusta ajoon. Vaihdoin ilmamäärämittarin uuteen ja nyt pelittää. Ei notkahtele enään kylmänä
                          Vanhoja katiskoja.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            Tämäkin remppa tehtävä tässä keväällä. Jaksa tota humppailua.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • m-sport newbie
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 142
                              • Vantaa

                              Originally posted by takatalvi View Post
                              Tulikos Vanos kuntoon?
                              Kyllä! Eli nyt kunnossa...suuret kiitokset Fratille rempasta. Voi olla että on korvienkin välissä mutta jotenkin tuntuisi, että jaksais vetää 4. ja 5 vaihteilla paremmin..
                              ***************************************
                              E90 -06 330D
                              E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
                              ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
                              ex -04 Peugeot 307 2.0
                              ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

                              Comment

                              • Behemoth
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 562

                                Sama alkaa uusiin yks kerrallaan noita palikoita. Pistin uuden MAF:n tilaukseen Güntheriltä, seuraavana uusi lambda. Alkaa ne laitumille mahdollisesti karanneet konitkin palaileen takas pellin alle.
                                E66 730Ld LCI

                                ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎