+että myös Jaggen laatikoita on ainakin Ruotsissa tehny stopin liian pitkään venutetun öljynvaihdon seurauksena.
Onko mainitsemasi laatikot olleet "filled for life" vai puhutko vanhemmista laatikoista joihin öljynvaihto on kuulunut huolto-ohjelmaan. Jos en ihan väärin muista niin Jaggeen on tullut noi huoltovapaat laatikot 90-luvun loppupuolella, ensin XK8iin ja sitä myöden myös XJ8iin. Vapaastihengittävissä ZF ja ahdetuissa MB.
HKM
Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com
BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
Ex. E30 318is
Ex. Jaguar XJR
Ex. E39
+että myös Jaggen laatikoita on ainakin Ruotsissa tehny stopin liian pitkään venutetun öljynvaihdon seurauksena.
ZF laatikoita ei tehdä ainoastaan Bemaria varten. Esim. Audi, WV, Jaguar, Porsche ym. käyttää myös ZF 5hp18/19 laatikoita. Siksi nuo Jaguar kokemukset Ruotsissa ovat Bemaristin kannaltakin kiinnostavia.
Toisaalta en ole koskaan nähnyt enkä kuullutkaan automaatti E39:stä, jolla olisi ajettu reilusti yli 500tkm. Tai no se yksi, joka oli Nettiautossa ja siihenkin oli laatikkoremppa tehty.
Vaikea uskoa ylipäätään väitettä, että kaikki stepit menee automaattisesti sen miljoona kilometriä tai jotain.
Vaikka kaikki Internetissä lausuttu onkin totta ja tarkistettua, niin mielellään näkisi edes jotain pientä näyttöä siitä, että stepeillä mennään järjestäen reippaasti yli 500tkm.
Myös kiinnostaisi nähdä tuollaisia 500tkm ajettuja. Koska steppi tuli? Entäs kun ne on 20v vanhoja? Mites se öljy sitten toimii kun joka vuotiset lämmönvaihtelut Suomessa kerryttää kondenssi vettä laatikkoon?
Myös kiinnostaisi nähdä tuollaisia 500tkm ajettuja. Koska steppi tuli? Entäs kun ne on 20v vanhoja? Mites se öljy sitten toimii kun joka vuotiset lämmönvaihtelut Suomessa kerryttää kondenssi vettä laatikkoon?
Saman haluaisin nähdä myös. Näitä "sealed for life"-laatikoita ei taida olla myynnissä avaamattomina "500tkm+" missään autossa vaikka se steppi olis kuinka mullistava keksintö. Tuo ikä ei vielä tule vastaan ku sen verran uus keksintö vielä, mutta näissä olosuhteissa epäillään tääläkin tuon kestävyyttä
Sealed for life - ajatuksena on ZF:llä kenties ollut se jotta laatikkoöljy toimisi normaaliolosuhteissa siihen asti kunnes kitkapinnat ovat kuluneet vaihtokuntoon ja aski on joka tapauksessa avattava. Kauanko tähän menee riippu taas ajotavasta ym tekijöistä. Pohjoismaiset olosuhteet poikkeavat kuitenkin merkittävästi keskieurooppalaisesta. Myös auton käyttöiällä on merkitystä eli ajetaanko kilometrit muutamassa vuodessa vai kymmenessä vuodessa, jälkimmäisessä tapauksessa lämpötilanvaihtelujen ja kemiallisen vanhentumisen merkitys on huomattavasti olennaisempi.
Kehäpäätelmänä: Sealed for life -ajatus voi toimia joissakin tapauksissa niinkuin on suunniteltu mutta missään tapauksessa autommattilaatikon öljynvaihdosta ei varmasti haittaa ole JOS - tärkein pointti - se osataan suorittaa oikealla tavalla ja käyttäen oikeanlaista öljyä. Jenkkiläisille mekaanikoille tämä taas olisi varmaankin rutiinia mutta Suomen manuaalikansalle tässä tuntuu olevan jotain perin eksoottista...
Omaan autoon on 80tkm kohdalla vaihdettu laatikkoon öljyt ja ajattelin että voisin nyt vaihtaa öljyt kun päälle 160tkm on mittarissa. Missäs laatikon öljyn vaihdon uskaltaa teettää? Jos joku tietää Lahden/Helsingin alueelta paikkaa mihin uskaltaa viedä niin saa suositella.
Mikä siinä vaihdossa on niin ihmeellistä? Onhan automaatteihin öljyjä vaihdettu iät ajat. Öljypohja pois, uusi suodatin, öljypohjan putsaus, pohja kiinni ja öljyt sisään. Vai häh? Noin ne ainakin on amerikkalaisiin tehty, miksi se Bmw:n laatikko on niin vitun eksoottinen?
Mikä siinä vaihdossa on niin ihmeellistä? Onhan automaatteihin öljyjä vaihdettu iät ajat. Öljypohja pois, uusi suodatin, öljypohjan putsaus, pohja kiinni ja öljyt sisään. Vai häh? Noin ne ainakin on amerikkalaisiin tehty, miksi se Bmw:n laatikko on niin vitun eksoottinen?
Koska useissa laatikoissa sinne laatikkoon jää sitä öljyä aikamoinen määrä. Kaikki öljyt ei valu öljypohjaan koneen sammuttua.
Aikasemmin kysyttiin pikipaskasta. Lienee varmaankin juuri sitä tervamaista ainetta, mitä pesin höyrypesurilla pari viikkoa sitten entisöintiprojektin pohjasta, eli wanhan kansan alustamassaa, joka oli vielä 35 vuoden jälkeen edelleen "märkää". Olisittepa olleet mukana näkemässä pohjan kunnon pesun jälkeen. Siellä paistoi virheetön tehtaan alkuperäinen harmaa pohjamaali. Siinä vasta ruosteenestokäsittelyä kerrakseen. Toki nykyään tuota ei taida olla saatavilla (ellei itse jotenkin valmista), mutta juuri sitä nykyajan hengittämätöntä (?) mustaa alustamassaa, jota levitettään muunmuassa rengaskoteloihin.
Olen vaihdellut tusinan verran automaattilaatikon öljyjä, mutta auki ei vielä yksikään ole ollut. Aina on tullut yhtä punaista öljyä ulos, kuin olen sisällekin laittanut (näin siis laatikoissa, joissa öljyt pitää vaihtaa). Mutta kuvittelisin tuon suodattimen olevan imupuolella, että pumpulle taataan aina mahdollisimman puhdasta öljyä. Teoria, että "paskat lähtisivät liikeelle" öljynvaihtojen yhteydessä on vaikea käsittää. Ensinnäkin laatikkoöljy kiertää +150 tkm ajetuissa autoissa ties kuinka monta miljoonaa kertaa, joten kaikki lika mikä sinne kerääntyy, kerääntyy joskus tämän aikajakson sisällä niin pienissä määrissä kerrallaan, että suodattimeen jää varmasti ne, jotka ovat koonsa puolestaan jäädäkseen. Kanaviin näitä kerääntymisiä tuskin tapahtuu, ellei materiaalivian takia jokin suurempi lohkare irtoa ja tuki öljykanavan. Kyseessä ei ole polttomoottori, jossa öljyn tehtävä olisi siirtää palotapahtuman epäpuhtaudet pois liukupinnoilta, vaan puhtaasti mekaanisesti toimiva voimansiirto (toki turbiini välissä).
Ja kuten WSE1 totesi aiemmin, jos vaihtotapahtuman jälkeen huomaa selkeän eron, vaihto olisi ollut aiheellinen jo aiemmin. Sama pätee auton kaikkiin nesteisiin. Se, että pidentääkö öljynvaihdot laatikon lopullista käyttöikää vai hajoaako huollettu laatikko se 100 tkm myöhemmin, on eri asia. Niin erilaisten ajotapojen sekä olosuhteiden vuoksi tämän selvittäminen jää pelkästään laatikkovalmistajan omaksi tutkittavaksi.
Olen vaihdellut tusinan verran automaattilaatikon öljyjä, mutta auki ei vielä yksikään ole ollut. Aina on tullut yhtä punaista öljyä ulos, kuin olen sisällekin laittanut (näin siis laatikoissa, joissa öljyt pitää vaihtaa). Mutta kuvittelisin tuon suodattimen olevan imupuolella, että pumpulle taataan aina mahdollisimman puhdasta öljyä.
Suodatin on nimenomaan paluupuolella. Jos se olisi imupuolella, sen tukkeutuminen aiheuttaisi öljynkierron estymisen. Tällöin laatikon pumppu kavitoisi itsensä rikki, tai öljynkierron vähyys rikkoisi muuten vaihteiston.
Siksipä suodatin on paluupuolella. Sen tukkeutuessa öljy ei enää puhdistu, vaan likainen öljy menee suodattimen ohi takaisin kiertoon puhdistamattomana. Siksi pelkkä osittainen öljynvaihto ilman öljynsuodattimen vaihtoa ei ole mielestäni pitkän päälle järkevää.
Samaten öljypohja on täynnä mönjää ja pohjassa sijaitsevat magneetit ovat keränneet metallin puruja itseensä. Nämä on myös puhdistettava suodattimen vaihdon yhteydessä.
Jos öljynvaihto tehdään oikein, on suodatin ehdottomasti vaihdettava ja öljypohja puhdistettava. On turha vaihtaa pelkästään öljyjä, jos lika saa vapaasti kiertää järjestelmässä tukeutuneen suodattimen takia.
No, mönjää ei laatikoissa, joihin olen öljyt vaihtanut ole erityisemmin ollut.
Ja suodatin imupuolella hyödyntäisi tukkiutuessaan myös tätä ohivirtausta, eikös? Noh, painepuolella olkoon, mutta se ei tämän aiheen pointti ollutkaan.
Kanaviin näitä kerääntymisiä tuskin tapahtuu, ellei materiaalivian takia jokin suurempi lohkare irtoa ja tuki öljykanavan
Kanaviin, venttiileihin, jäähdyttimeen ja letkuihin nimenomaan jää sitä tavaraa odottamaan muutosta laminaarisessa virtauksessa. Muutokseksi riittää suuri viskositeetin muutos, virtausnopeuden muutos, lämpötilan muutos, kanavan tyhjennys jne. Eli juurikin öljynvaihto saa aikaan monenlaista muutosta muuten niin vakiintuneessa järjestelmässä.
Suodattimen voi esimerkiksi jättää kokonaan pois jos käyttää riittävän isoa öljynjäähdytintä, jossa virtaus hidastuu kanavan reunoja kohti ja kerää partikkelit odottamaan sitä muutosta. Kokemusta on sekä labraolosuhteista että käytännöstä.
Öljynvaihto on hyvä asia mutta sitä on turhaa tai vaarallista tehdä vasta kun hätä on housussa.
Erityisesti juuri lauhdittimista löytyy pehmeää pikimäistä sakkaa jossa seassa on joskus isompiakin "sattumia". Itse olen nämä käytetyt systeemit ennen asennusta huuhtonut lauhduttimet päästämällä paineella läpi uutta puhdasta öljyä. Ajaa ihan saman asian yhtä tehokkaasti kuin moottorinpesuaine, mutta ei ole pelkoa että systeemiin jää liuottimia. Eli näissä öljynvaihdoissa olisi tärkeää saada juuri lauhdutin ja sen letkut puhtaaksi, mutta jos lauhdutinta ei saa ylösalaisin ja paineella uutta öljyä läpi, niin eihän sitä ihan puhtaaksi saa.
Eli tämä tavara on kierrossa joka tapauksessa muutaman viikon kuluttua ja sitä voi olla paljon jos ensimmäinen öljynvaihto tehdään +150tkm ajosuoritteen jälkeen.
Suodattimen voi esimerkiksi jättää kokonaan pois jos käyttää riittävän isoa öljynjäähdytintä, jossa virtaus hidastuu kanavan reunoja kohti ja kerää partikkelit odottamaan sitä muutosta. Kokemusta on sekä labraolosuhteista että käytännöstä.
Tämä on sitten sellainen neuvo, mitään kenenkään ei pidä toteuttaa käytännössä. Mikäli ei halua ehdottomasti rikkoa vaihteistoaan. Yli 70 % hydraulijärjestelmien vaurioista johtuu huonokuntoisesta huonosti suodatetusta öljystä, ja syynä on lähes aina suodattimesta johtuva puutteellinen suodatuskyky. Mikä tahansa järjestelmä toimii tietyn ajan vaikka ilman suodatinta, ja samalla voi kaataa vaikka hiekkaa sekaan.
Jäähdyttimen aikaan saama likapartikkelien väheneminen öljynkierrosta perustuu virtaus nopeuden hidastumiseen. Mikään suodatusjärjestelmän korvaaja ei jäähdytin ole. Saman ilmiön saa aikaan esim. paluuputkiston läpimittaa kasvattamalla osalta matkaa, sama virtausnopeuden hidastuminen tapahtuu tässäkin.
Jäähdytin on öljynkierrossa paluupuolella ennen öljynsuodatinta. Jäähdyttimestä tai muualta vaihdelaatikosta irtoavat likapartikkelit on tarkoitus jäädä suodattimeen mikäli suodatin ei ole menettänyt suodatuskykyään.
Suodatin pystyy keräämään ainoastaan tietyn määrän likapartikkeleita, jonka jälkeen öljy ohittaa joko osittain tai kokonaan suodattimen. Tämän jälkeen öljyssä olevien likapartikkelien määrää kasvaa ja johtaa vaihteiston tuhoon.
Laminaarisella virtauksella tuskin on automaattivaihteistossa likaa irrottavaa vaikutusta. Sen sijaan jos uusi öljy sisältää peseviä ainesosia tai on likaisempaa kuin vanha poistettava öljy likapartiikelien määrä kasvaa.
Sen sijaan jos uusi öljy sisältää peseviä ainesosia tai on likaisempaa kuin vanha poistettava öljy likapartiikelien määrä kasvaa.
Ei vaan tähän riittää vaihteiston tyhjentäminen ja uusien öljyjen laitto sisään. Seuraava käynnistys "huuhtelee" kanavat ensin ilmalla (ja estää tehokkaasti voitelun hetkellisesti) ja sen jälkeen tekee ihan uudet pyörteet virtaukseen ensimmäisten sekuntien aikana. Hyvin tehokasta lian irrotusta!
Pakko kysyä,mutta kuinkas turbiin "huuhtelu" tapahtuu,ettei sakat lähde kiertämään öljynkiertoon?Autolla ajellessa keskipakovoima linkoaa isommat partikkelit kuitenkin ulkokehän suuntaan ja ajanmittaan ne kerääntyvät ohueksi kerroksiksi seinämään.Näin ainakin teoreettisesti.Ja ylipitkän öljynvaihtovälin sakat pysyvät tiukasti kiinni turbiinissa,eikä irtoa kiertoon,vai?
Comment