Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Et ole ilmeisesti lukenut koko threadia tai sitten ymmärryksessäsi on vikaa: Mustakilpiseen lootaan KUULUU öljynvaihto määräaikaishuoltona.
    ---

    Comment

    • biiemdabljuu
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 156

      Tiedän tiedän

      Mutta kun on ollut puhetta, että koko ZF 5hp18 :n automaattiöljynvaihto on jonkintasoinen riski kilven väristä huolimatta. Ainakin minulle on niin BMW:n omat huoltomiehet kuin alan harrastajatkin varoitelleet myös ko. laatikon öljyjenvaihdosta.

      BTW, mistäköhän negatiivinen suhtautumisesi lähes kaikkeen täällä käytävään keskusteluun johtuu? Lieneekö taustalla omat epäonniset huoltotoimenpiteet ja huonot kokemukset baijerilaisista vai vain yleinen vitutus elämää kohtaan?
      "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by biiemdabljuu View Post
        BTW, mistäköhän negatiivinen suhtautumisesi lähes kaikkeen täällä käytävään keskusteluun johtuu? Lieneekö taustalla omat epäonniset huoltotoimenpiteet ja huonot kokemukset baijerilaisista vai vain yleinen vitutus elämää kohtaan?
        Tartun mielestäni vain kaikkein typerimpiin kommentteihin.. Luemme siis samoja topicceja
        ---

        Comment

        • biiemdabljuu
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 156

          Ymmärtämättömiäkin löytyy

          Mutta jos keskustelun aiheena on yleisellä tasolla automaatin öljynvaihto, lienee oikeutettua kirjoittaa omista kokemuksistaan, myös onnistuneista huolloista. Yleistä täällä näyttää olevan, että vain huonot kokemukset ja epäonnistuneet huoltotoimenpiteet kerrotaan suureen ääneen ja sitten asioista ymmärtämättömät luovat omat toimintamallinsa näiden kuitenkin mielestäni marginaalisten ongelmatapausten pohjalta.

          Mielestäni kaikki voitelua tarvitsevat kohteet autossa kaipaat myös huotoa, ei mitään ikiöljyjä ole olemassakaan. Jos auton laskennallinen ikä esim. BMW:llä on 6 vuotta, kuten merkin Euroopan myyntipäällikkö takavuosina oli Suomen maahantuojaa valistanut, valmistaja voi hyvin puhua ikiöljyistä, mutta 15 vuoden kohdalla kannattaa jo harkita öljynvaihtoa kilven väristä riippumatta.
          "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Mielestäni mielestäni mielestäni. Noilla sanoilla teknisen asian perustelu on turhaa. Perusta väitteesi faktaan, niin asia menee paremmin perille. Tässä topicissa ei ole kyse automaattien öljynvaihdoista "yleisellä tasolla" vaan nimenomaan BMW:n vihreäkilpisen lootan öljynvaihdosta.

            Kysehän on käsittääkseni ollut alunperin siitä, että kannattaako öljynvaihto ikiöljy-automaattiin. Tähän asiaan kun ei tuo minkäänlaista valaistusta kokemukset mustakilpisen ZF:n öljynvaihdoista.

            Edelleen ikiöljytomaatin öljynvaihdot isoilla kilometreillä ovat riskitekijöitä ja öljynvaihtajan ammattitaidolla on kaikkein suurin merkitys vaihdon onnistumiselle. Mustakilpiseen ZF:ään voi öljyt vaihtaa kuka tahansa, oikean määränkin näkee mittatikusta. Vihreäkilpinen vaatiikin jo vähän kokemusta ja laitteita.

            BTW: Olisit vaan ostanut ihan perus dexron III.sta siihen ZF:ääsi, et saa mitään lisäarvoa kyseiseen lootaan hankkimalla vaikeasti hankittavia saman standardin nesteitä. Valmistaja on speksannut sen III:lle ja sen vaatimukset täyttävät kaikki merkit jotka kehtaavat sen kirjoittaa purkkiinsa..
            ---

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              Originally posted by Janzki View Post
              Rukoillaan? Ei vainen..Samaiseen pdf:fään vois viitata kuten äskö, elikkäs tämä
              Tuon ohjeilla itse täyttäny ja pelaa kuin ajatus.

              Noilla ohjeilla mentiin ja taas pelaa.


              Originally posted by -Tapi View Post
              Mustakilpiseen ZF:ään voi öljyt vaihtaa kuka tahansa, oikean määränkin näkee mittatikusta.
              Mistä tikusta?! Jos se niin helppoa on, niin miksi ne ei halua ruveta siihen edes merkkihuollossa, vaan höpisevät juuri hajoamisvaarasta ja muusta paskasta?

              Comment

              • teukkamaister
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 138

                Originally posted by -Tapi View Post

                Kysehän on käsittääkseni ollut alunperin siitä, että kannattaako öljynvaihto ikiöljy-automaattiin. Tähän asiaan kun ei tuo minkäänlaista valaistusta kokemukset mustakilpisen ZF:n öljynvaihdoista.
                Lueppa Tapi topicista mitä sinä lukee, ei siinä millaan tavalla eritellä eri laatikoita. threadin aloittaja toki puhuu omasta laatikostaan jossa on "ikiöljyt". Tottakai ton otsikon alle kannattaa kerätä myös muiden kokemuksia eri laatoiken öljynvaihdoista, koska tämä nyt sattuu olevan niin paljon keskustelua herättävä aihe. Tuskin täällä monellakaan muulla (kuin sulla) on siihen vastaansanomista.

                Comment

                • biiemdabljuu
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2007
                  • 156

                  -Tapin pitää päteä täälläkin

                  Ensinnäkin, mustakilpisessä laatikkoa ei ole minkäänlaista mittatikkua, joten ota asioista selvää, ennen kuin otat kovaan ääneen kantaa muiden kokemuksiin ko. asiasta.

                  Toisekseen, Voitelekeskuksesta öljynhankinta on varmasti helpoin ja halvin tapa, yksi puhelu ja öljy on seuraavana päivänä kotiovella. Ja hinta, 3,9 e litra, on varmaan sieltä halvimmasta päästä, markettien hyllyssä hinnat lähtee n. 7 eurosta ylöspäin litraa kohden.
                  "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                  Comment

                  • biiemdabljuu
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2007
                    • 156

                    Ja vielä

                    Valitettavasti vanhojen autojen kohdalla huoltotoimenpiteistä keskusteltaessa parhaat "faktat" antaa vain käyttäjien kokemukset ja mielipiteet, ei tekniset specsit. Uuden, huoltamattoman ja huoltohistorialtaan tunnetun laatikon kohdalla asia on toinen, siihen voidaan soveltaa merkin ja valmistajan antamia ohjeita, jotka nekin usein ovat ristiriitaisia keskenään.

                    Ja jos keskustelun taso häiritsee liikaa, kannattaa surffailla jonnekin muualle internetin rajattomassa maailmassa.
                    "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Nauttikaa vaan vapaasta sanasta jatkossakin. Mustakilpisellä tarkoitan ZFHP-sarjaa, joissa on tikku ja huolto-ohjelmaan merkattu öljynvaihtoväli. Tämän kohdalla ei mielestäni edes tarvitse kysyä vaihdon järkevyydestä. Toki siihenkin sisältyy riski jos tekee ensimmäisen vaihdon vasta 300 tonnin kohdalla.

                      Miksi tähän ikiöljymysteeritopicciin edes tarvitsee sotkea laatikkoja joiden huolto-ohjelmaan kuuluu ihan sanomattakin öljynvaihto? Miksi sellaisen lootan kohdalla vaihtoaan tarvitsee perustella? Vai onko joku pakottava tarve pästä kirjoittamaan tyyliin: "Vaihdoin eilen ilmanpuhdistimen! Suosittelen!" Mitä tuosta hyötyy se, jonka ilmanpuhdistinta ei ole suunniteltu vaihdettavaksi ja joka kyselee miten sen saisi vaihdettua turvallisesti ja kuka sen osaa.
                      ---

                      Comment

                      • biiemdabljuu
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2007
                        • 156

                        --Tapi voisi aikansa kuluksi ajella minun luokseni näyttämään, missä automaattivaihteistoni mittatikku sijaitsee? Sitä ei neuvo auton huoltokirja, Alfamerin korjausopas eikä ZF:n oma huoltomanuaali. Eli tervetuloa, se helpottaisi huomattavasti seuraavan huollon yhteydessä.
                        "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Se nyt kuitenkin on huomioitava, että en ainakaan minä ole missään enkä kenenkään epäillytkään mustakilpisen ZF:n säännöllistä öljynvaihtotarvetta?
                          biiemdabljuu kuitenkin toi asian esille ikäänkuin näin olisi?
                          Vai onko?
                          Toki sekin on riski ainakin siinä vaiheessa jos aukotonta huoltohistoriaa ei ole ja mikäli voidaan olettaa että +150-200tkm ajettuun laatikkoon niitä ei vielä ole vaihdettu....kuten luonnollisesti myös vihreäkilpiseen.

                          Comment

                          • biiemdabljuu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2007
                            • 156

                            En ole viitannut autoalan asiantuntijoilla keneenkään täällä keskustelussa mukana oleviin henkilöihin, vaan ihan itse tapaamiini BMW:n huoltomiehiin niin merkkihuolloissa kuin muissakin huolloissa. Yleinen henki heidän keskuudessaan on tuntunut olevan se, että oli kilpi minkävärinen tahansa, öljyjen vaihto on riskaapeli homma ja kannattaa jättää väliin, jos ongelmia ei ole. Aika erikoista huomioon ottaen täälläkin keskustelussa esiin nostettu seikka, että yleensä kun vaihteisto alkaa oireilemaan, öljynvaihto alkaa olla jo myöhäistä.

                            Enkä todellakaan ole kirjoituksillani halunnut nostattaa minkäänlaista älänmölyä, vaan jakaa vain oma kokemukseni ko. asiasta. Jos joku haluaa uskoa tomaattinsa ikuiseen elämään ikiöljyillä ja vaikka vielä kuolemanjälkeiseenkin, niin ollos hyvä, mutta niitä joita asia askarruttaa, suosittelen tekemään asialle jotakin. Myy vaikka auto pois ja osta manuaalivaihteinen.

                            BTW, mikä on vihreä- ja mustakilpisen laatikon ero teknisesti, vai onko kyse vain BMW:n ja ZF:n pieleenmenneestä kokeilusta, jonka pohjalta ollaan taas viime vuosina palattu tomaattienkin kohdalla säännöllisiin öljynvaihtoihin? Jos näin on, olen onnellinen, että minun laatikossani on musta kilpi ja näin ollen edes toivoa, että joku on sinne aiemminkin öljyjä vaihdellut.
                            "Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"

                            Comment

                            • juster
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 624

                              Ikiöljyt on aika hauska juttu. Kokeilu kesti noin kymmenen vuotta ja tähän pääsi osallistumaan lähinnä Saksalais valmisteisen auton tai vaihteiston omistavat henkilöt. Kokeilu on nykyään puhallettu päättyneeksi ja öljynvaihdot on lisätty takaisin uusien autojen huolto-ohjelmaan.

                              Itse olen vaihtanut jo viiteen ”ikiöljyllä” varustettuun BMW:hen laatikkoon öljyt, eikä mitään ongelmia ole ollut. Myös Mercedes on ottanut huolto-ohjelmaan takaisin automaattivaihteistojen öljynvaihdot, he vaihtavat öljyt myös näihin ”ikiöljyillä” varustettuihin autoihin. En ainakaan minä ole kuullut, että Mersun laatikoita olisi tämän takia urakalla maailmalla rikkoutunut.

                              Comment

                              • Janzki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2005
                                • 4947
                                • Lohja

                                Originally posted by -Tapi View Post
                                Nauttikaa vaan vapaasta sanasta jatkossakin. Mustakilpisellä tarkoitan ZFHP-sarjaa, joissa on tikku ja huolto-ohjelmaan merkattu öljynvaihtoväli. Tämän kohdalla ei mielestäni edes tarvitse kysyä vaihdon järkevyydestä. Toki siihenkin sisältyy riski jos tekee ensimmäisen vaihdon vasta 300 tonnin kohdalla.
                                Puhut paljon asiaa, ei siinä mitään. Mutta tosiaan näin selvennyksenä tähän niin noita ZF hp-sarjan laatikoita on sekä tikulla että ilman. E36 korissa ei ainakaan 5hp-18 laatikossa ole tikkua, ainoastaan siinä gm:n tekeleessä taitaa olla.
                                E34:ssä taasen taitaa olla tikku Zf:n laatikoissa..Ainakin osassa.
                                En löytänyt enää dokumenttiä missä oli hyvin eroteltu nuo laatikot jne.
                                Noista laatikoista kun muutenkin on tehty päivityksen päivityksen päivityksiä, niin jokainen poikkeaa jotenkin toisestaan.

                                Ja noin yleisesti niin tosiaan itsekin kun kyselin öljynvaihtoja putiikeista niin vastaus oli kyllä suoraan se ettei kannata, oli kilven väri sitten mikä hyviään.

                                Henk. koht. en ainakaan itse usko noihin ikiöljy juttuihin..Vaihtaisin siitä huolimatta ölpänderit laatikkoon kunnolla ja jos sitten porsii niin uskon että olisi porsinut samassa ajassa vanhoillakin öljyillä.
                                Sähköposti.
                                IG: janzki_

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎