Et ole ilmeisesti lukenut koko threadia tai sitten ymmärryksessäsi on vikaa: Mustakilpiseen lootaan KUULUU öljynvaihto määräaikaishuoltona.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaattilaatikon öljynvaihdosta-riskit ja hyödyt? (Öljyt vaihdettu 9.10.06, KUVIA)
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Tiedän tiedän
Mutta kun on ollut puhetta, että koko ZF 5hp18 :n automaattiöljynvaihto on jonkintasoinen riski kilven väristä huolimatta. Ainakin minulle on niin BMW:n omat huoltomiehet kuin alan harrastajatkin varoitelleet myös ko. laatikon öljyjenvaihdosta.
BTW, mistäköhän negatiivinen suhtautumisesi lähes kaikkeen täällä käytävään keskusteluun johtuu? Lieneekö taustalla omat epäonniset huoltotoimenpiteet ja huonot kokemukset baijerilaisista vai vain yleinen vitutus elämää kohtaan?"Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Originally posted by biiemdabljuu View PostBTW, mistäköhän negatiivinen suhtautumisesi lähes kaikkeen täällä käytävään keskusteluun johtuu? Lieneekö taustalla omat epäonniset huoltotoimenpiteet ja huonot kokemukset baijerilaisista vai vain yleinen vitutus elämää kohtaan?Tartun mielestäni vain kaikkein typerimpiin kommentteihin.. Luemme siis samoja topicceja
---
Comment
-
-
Ymmärtämättömiäkin löytyy
Mutta jos keskustelun aiheena on yleisellä tasolla automaatin öljynvaihto, lienee oikeutettua kirjoittaa omista kokemuksistaan, myös onnistuneista huolloista. Yleistä täällä näyttää olevan, että vain huonot kokemukset ja epäonnistuneet huoltotoimenpiteet kerrotaan suureen ääneen ja sitten asioista ymmärtämättömät luovat omat toimintamallinsa näiden kuitenkin mielestäni marginaalisten ongelmatapausten pohjalta.
Mielestäni kaikki voitelua tarvitsevat kohteet autossa kaipaat myös huotoa, ei mitään ikiöljyjä ole olemassakaan. Jos auton laskennallinen ikä esim. BMW:llä on 6 vuotta, kuten merkin Euroopan myyntipäällikkö takavuosina oli Suomen maahantuojaa valistanut, valmistaja voi hyvin puhua ikiöljyistä, mutta 15 vuoden kohdalla kannattaa jo harkita öljynvaihtoa kilven väristä riippumatta."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Mielestäni mielestäni mielestäni. Noilla sanoilla teknisen asian perustelu on turhaa. Perusta väitteesi faktaan, niin asia menee paremmin perille. Tässä topicissa ei ole kyse automaattien öljynvaihdoista "yleisellä tasolla" vaan nimenomaan BMW:n vihreäkilpisen lootan öljynvaihdosta.
Kysehän on käsittääkseni ollut alunperin siitä, että kannattaako öljynvaihto ikiöljy-automaattiin. Tähän asiaan kun ei tuo minkäänlaista valaistusta kokemukset mustakilpisen ZF:n öljynvaihdoista.
Edelleen ikiöljytomaatin öljynvaihdot isoilla kilometreillä ovat riskitekijöitä ja öljynvaihtajan ammattitaidolla on kaikkein suurin merkitys vaihdon onnistumiselle. Mustakilpiseen ZF:ään voi öljyt vaihtaa kuka tahansa, oikean määränkin näkee mittatikusta. Vihreäkilpinen vaatiikin jo vähän kokemusta ja laitteita.
BTW: Olisit vaan ostanut ihan perus dexron III.sta siihen ZF:ääsi, et saa mitään lisäarvoa kyseiseen lootaan hankkimalla vaikeasti hankittavia saman standardin nesteitä. Valmistaja on speksannut sen III:lle ja sen vaatimukset täyttävät kaikki merkit jotka kehtaavat sen kirjoittaa purkkiinsa..---
Comment
-
-
Noilla ohjeilla mentiin ja taas pelaa.
Originally posted by -Tapi View PostMustakilpiseen ZF:ään voi öljyt vaihtaa kuka tahansa, oikean määränkin näkee mittatikusta.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View Post
Kysehän on käsittääkseni ollut alunperin siitä, että kannattaako öljynvaihto ikiöljy-automaattiin. Tähän asiaan kun ei tuo minkäänlaista valaistusta kokemukset mustakilpisen ZF:n öljynvaihdoista.
Comment
-
-
-Tapin pitää päteä täälläkin
Ensinnäkin, mustakilpisessä laatikkoa ei ole minkäänlaista mittatikkua, joten ota asioista selvää, ennen kuin otat kovaan ääneen kantaa muiden kokemuksiin ko. asiasta.
Toisekseen, Voitelekeskuksesta öljynhankinta on varmasti helpoin ja halvin tapa, yksi puhelu ja öljy on seuraavana päivänä kotiovella. Ja hinta, 3,9 e litra, on varmaan sieltä halvimmasta päästä, markettien hyllyssä hinnat lähtee n. 7 eurosta ylöspäin litraa kohden."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Ja vielä
Valitettavasti vanhojen autojen kohdalla huoltotoimenpiteistä keskusteltaessa parhaat "faktat" antaa vain käyttäjien kokemukset ja mielipiteet, ei tekniset specsit. Uuden, huoltamattoman ja huoltohistorialtaan tunnetun laatikon kohdalla asia on toinen, siihen voidaan soveltaa merkin ja valmistajan antamia ohjeita, jotka nekin usein ovat ristiriitaisia keskenään.
Ja jos keskustelun taso häiritsee liikaa, kannattaa surffailla jonnekin muualle internetin rajattomassa maailmassa."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Nauttikaa vaan vapaasta sanasta jatkossakin. Mustakilpisellä tarkoitan ZFHP-sarjaa, joissa on tikku ja huolto-ohjelmaan merkattu öljynvaihtoväli. Tämän kohdalla ei mielestäni edes tarvitse kysyä vaihdon järkevyydestä. Toki siihenkin sisältyy riski jos tekee ensimmäisen vaihdon vasta 300 tonnin kohdalla.
Miksi tähän ikiöljymysteeritopicciin edes tarvitsee sotkea laatikkoja joiden huolto-ohjelmaan kuuluu ihan sanomattakin öljynvaihto? Miksi sellaisen lootan kohdalla vaihtoaan tarvitsee perustella? Vai onko joku pakottava tarve pästä kirjoittamaan tyyliin: "Vaihdoin eilen ilmanpuhdistimen! Suosittelen!" Mitä tuosta hyötyy se, jonka ilmanpuhdistinta ei ole suunniteltu vaihdettavaksi ja joka kyselee miten sen saisi vaihdettua turvallisesti ja kuka sen osaa.---
Comment
-
-
--Tapi voisi aikansa kuluksi ajella minun luokseni näyttämään, missä automaattivaihteistoni mittatikku sijaitsee? Sitä ei neuvo auton huoltokirja, Alfamerin korjausopas eikä ZF:n oma huoltomanuaali. Eli tervetuloa, se helpottaisi huomattavasti seuraavan huollon yhteydessä."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Se nyt kuitenkin on huomioitava, että en ainakaan minä ole missään enkä kenenkään epäillytkään mustakilpisen ZF:n säännöllistä öljynvaihtotarvetta?
biiemdabljuu kuitenkin toi asian esille ikäänkuin näin olisi?
Vai onko?
Toki sekin on riski ainakin siinä vaiheessa jos aukotonta huoltohistoriaa ei ole ja mikäli voidaan olettaa että +150-200tkm ajettuun laatikkoon niitä ei vielä ole vaihdettu....kuten luonnollisesti myös vihreäkilpiseen.
Comment
-
-
En ole viitannut autoalan asiantuntijoilla keneenkään täällä keskustelussa mukana oleviin henkilöihin, vaan ihan itse tapaamiini BMW:n huoltomiehiin niin merkkihuolloissa kuin muissakin huolloissa. Yleinen henki heidän keskuudessaan on tuntunut olevan se, että oli kilpi minkävärinen tahansa, öljyjen vaihto on riskaapeli homma ja kannattaa jättää väliin, jos ongelmia ei ole. Aika erikoista huomioon ottaen täälläkin keskustelussa esiin nostettu seikka, että yleensä kun vaihteisto alkaa oireilemaan, öljynvaihto alkaa olla jo myöhäistä.
Enkä todellakaan ole kirjoituksillani halunnut nostattaa minkäänlaista älänmölyä, vaan jakaa vain oma kokemukseni ko. asiasta. Jos joku haluaa uskoa tomaattinsa ikuiseen elämään ikiöljyillä ja vaikka vielä kuolemanjälkeiseenkin, niin ollos hyvä, mutta niitä joita asia askarruttaa, suosittelen tekemään asialle jotakin. Myy vaikka auto pois ja osta manuaalivaihteinen.
BTW, mikä on vihreä- ja mustakilpisen laatikon ero teknisesti, vai onko kyse vain BMW:n ja ZF:n pieleenmenneestä kokeilusta, jonka pohjalta ollaan taas viime vuosina palattu tomaattienkin kohdalla säännöllisiin öljynvaihtoihin? Jos näin on, olen onnellinen, että minun laatikossani on musta kilpi ja näin ollen edes toivoa, että joku on sinne aiemminkin öljyjä vaihdellut."Elämä on, rahalla saa ja bemarilla pääsee"
Comment
-
-
Ikiöljyt on aika hauska juttu. Kokeilu kesti noin kymmenen vuotta ja tähän pääsi osallistumaan lähinnä Saksalais valmisteisen auton tai vaihteiston omistavat henkilöt. Kokeilu on nykyään puhallettu päättyneeksi ja öljynvaihdot on lisätty takaisin uusien autojen huolto-ohjelmaan.
Itse olen vaihtanut jo viiteen ”ikiöljyllä” varustettuun BMW:hen laatikkoon öljyt, eikä mitään ongelmia ole ollut. Myös Mercedes on ottanut huolto-ohjelmaan takaisin automaattivaihteistojen öljynvaihdot, he vaihtavat öljyt myös näihin ”ikiöljyillä” varustettuihin autoihin. En ainakaan minä ole kuullut, että Mersun laatikoita olisi tämän takia urakalla maailmalla rikkoutunut.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostNauttikaa vaan vapaasta sanasta jatkossakin. Mustakilpisellä tarkoitan ZFHP-sarjaa, joissa on tikku ja huolto-ohjelmaan merkattu öljynvaihtoväli. Tämän kohdalla ei mielestäni edes tarvitse kysyä vaihdon järkevyydestä. Toki siihenkin sisältyy riski jos tekee ensimmäisen vaihdon vasta 300 tonnin kohdalla.
E34:ssä taasen taitaa olla tikku Zf:n laatikoissa..Ainakin osassa.
En löytänyt enää dokumenttiä missä oli hyvin eroteltu nuo laatikot jne.
Noista laatikoista kun muutenkin on tehty päivityksen päivityksen päivityksiä, niin jokainen poikkeaa jotenkin toisestaan.
Ja noin yleisesti niin tosiaan itsekin kun kyselin öljynvaihtoja putiikeista niin vastaus oli kyllä suoraan se ettei kannata, oli kilven väri sitten mikä hyviään.
Henk. koht. en ainakaan itse usko noihin ikiöljy juttuihin..Vaihtaisin siitä huolimatta ölpänderit laatikkoon kunnolla ja jos sitten porsii niin uskon että olisi porsinut samassa ajassa vanhoillakin öljyillä.Sähköposti.
IG: janzki_
Comment
-
Comment