M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jochen
    replied
    No vttu, nyt tämä riesa sitten iski tännekin... Perjantaina aamulla ei auto jaksanut startata, laitoin talven kylmimmän yön piikkiin ja ajattelin että wanhan akun lataus oli päässyt liian alas, samanlaista oiretta oli ollut pitkin viikkoa.

    Tänään illalla kokeiltiin startata täyteen ladatulla akulla ja edelleen jaksoi tuskin pyörittää konetta. Ajattelin että no se akku on sitten lopullisesti paskana mutta auto piti saada siirrettyä ja hätiin saatiin starttikaapelit. Ei tuntunut silti lähtevän millään käymään, aloin jo todella ihmettelemään että WTF.

    Lopulta kuitenkin starttasi mutta kävi vaivalloisesti ja vajailla sylintereillä (+moottorin varoitusvalo) mutta kun pakko oli siirtää niin ajoin lyhyen matkaa. Parkkeeraamisen jälkeen kokeilin startata uudestaan ja auto lähti kuin palmun alta, tosin yksi sylinteri oli edelleen pimeä eli olisiko hiukan karstaa päässyt muodostumaan....

    Nythän asia on ihan selvä kun aloin muistelemaan lukeneeni jotain huohottimen jäätymisestä mutta ajattelin että se koski vain M57 koneita, ilmeisesti sitten ei. Ajot on 10-15 km työmatkaa eli juuri sitä pahinta. Muutaman kerran pakkasilla autosta on kuulunut ajossa lievä pihinä tasakaasulla ajaessa.

    Noh, tulpat irti ja putsausta ja kylmän ilmanalan osat tilaukseen. Tuskin mitään vakavampaa, vaikea uskoa että palotilaan olisi mennyt niin paljon öljyä että olisi venttiilit/kanget solmussa koska auto ei savuttanut tai haissut öljylle.

    Leave a comment:


  • pmtk
    replied
    Miten usein huohotinongelma sotkee imusarjan öljyllä niin, että se pitää putsata?

    Paikaillisessa merkkiliikkeessä tarjoutuivat automaattisesti tekemään homman huohottimen vaihdon yhteydessä. Lisähintaan tietenkin. Perusteluna se, ettei öljy pääse sylinteriin ja aiheuta suurempaa tuhoa.

    Tänään tuli M54B25:sessa öljyt venttiilinkopan tiivisteestä pakosarjan päälle. Öljyn täyttökorkissa on hieman majoneesia.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by mijuko View Post
    Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
    Sen lisäksi, että tukkii keulan, kannattaa ajella talviaikaan pienemmillä vaihteilla, varsinkin jos lyhyt matka, niin kone ja huohottimen kalut lämpenee nopeammin ja kerkeää käydä lämpimänä kauemmin, ennen kuin moottorin taas sammuttaa. Ite tulee ajeltua pakkasilla työmatkat vain vaihteilla 1-4, kierrokset mielellään >2500, niin lähtee nopeammin nuo majoneesit veke. Ei vaikuta bensankulutukseenkaan juuri mitenkään verrattuna vitosvaihteella ajeluun. Kovemmilla pakkasilla voi heittää vielä vaikka ylimääräisen lenkin, että huohottimen letkut on varmasti puhtaat, ennen kuin jättää auton pakkaseen yöksi jäätymään.

    Leave a comment:


  • Ape
    replied
    Originally posted by mijuko View Post
    Se on sama onko siellä Teboilit vai Mobilit... samalla lailla kirnuaa
    Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti
    Ei se ois varmaan huono vaihtoehto tuokaan
    noh, kokkeillaan silti jottai muuta ölppää. Eikai se huonommaks muutu..

    Leave a comment:


  • mijuko
    replied
    Originally posted by Ape View Post
    Kyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessa Voisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä
    Se on sama onko siellä Teboilit vai Mobilit... samalla lailla kirnuaa
    Mie lopetin tuon lyhyen työajon ni ei haittaa niin paljon kun ajaa koneen aina lämpimäks asti

    Leave a comment:


  • Ape
    replied
    Kyllähän tuota kertyy tuossa omassakin e46ssa vaikka on eristetyt putket ja munuaiset suojattu, työmatkaa kun on vain 2 kilsaa. Vielä ei oo onneks putket jäätyny, kovia pakkasia odotellessa Voisihan tuota seuraavalla öljynvaihdolla kokeilla jotain muuta kuin magnatecciä

    Leave a comment:


  • luikas
    replied
    Viime talvena itselle kävi perinteiset eli öljyt pöllähti venttiilikopan tiivisteen välistä ei pihalle, vaan sylinterien päälle ja kone jumiin. Syynä siis oli jäätynyt huohotinjärjestelmä. No silloin päivitettiin cold climate versioon putket 1-4 + sepa.

    Tänä talvena ei ole vielä ongelmia tullut, kun on ollut niin leutoa. Mutta jos auto on pakkasessa ja ajetaan pätkää niin muodostuu sitä majoneesia putkiin ja täyttökorkin sisäpinnalla komeilee keltainen mönjä.

    Tämän ehkäisemiseksi muodoilin 5mm paksusta kumimatosta suojat munuaisten taakse ja nippusiteillä kiinni sisä puolelta. Ei hassumman näköinen asennus alle 4e viritykseksi. Seuraavaksi öljyt vaihtoon castrolista paljon kehuttuun teboilin timanttiseen öljyyn. Seurataan tilannetta poistuuko majoneesiongelma.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Edit. Ks. ylempi postaus.
    Last edited by Bomb5; 25-01-2012, 11:44.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Ajattelin ottaa varman päälle, kun auton vasta hankin. Uusi huohotin letkuineen, imuilmaputket ja imusarjan päädyn tulpat vaihdettu näin ennen pakkasten tuloa. Eipähän tartte miettiä niitä muutamaan vuoteen. Vanhat osat olivat alkuperäiset. Keula tukittu harmailla muotoon leikatuilla telttapatjan paloilla ja nippusiteillä sisäpuolelta. Ei tiedä mitään ulkoapäin, että ovat paikoillaan. Pätkäajosta tuo majoneesi itelläkin johtui. Lähti heti pois, kun kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin eikä ole sen jälkeen näkynyt. Tuli tilattua myös uusi öljytikun putki, jossa ei enää ole ahtaita paluukanavia huohottimelta palaavalle öljylle. BMW:n huolto "ei tästä putkesta ollut kuullut", mutta ko. putki löytyy kuitenkin osanumerolla 11 43 7 565 437 ja käy ainakin E39:ään ja joihinkin E46:iin. Näyttäisi siltä, että nuo originaalin putken ahtaat paluukanavat saattavat olla syypäänä koko huohottimen tukkeutumiseen / öljyn imusarjaan päätymiseen. Tässä lisää juttua asiasta:
    http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=528064 (ks. ainakin #23)
    http://forums.bimmerforums.com/forum...1629018&page=2 (ks. ainakin #28)

    Tässä vielä BMW:n sisäinen tiedote huohottimen vaihdosta ja osalista sisältäen uuden mittatikun putken: http://forums.bimmerforums.com/forum...1&postcount=22

    Edit. Varoituksen sana liittyen tuohon uudentyyppiseen cold country-öljytikun putkeen. Vaikka kyseessä onkin BMW:n oma osa ja sisältyy heidän huolto-ohjeeseen, ei putki (11 43 7 565 437) vaikuta olevan yhteensopiva E39:n mittatikun kanssa. Tikun kärjen muoviosat jäävät totaalisesti jumiin putken sisällä olevaan reunukseen ja tikku on autettava ulos alapäästä ruuvimeisselillä. Ongelma on käsittämätön ja siihen oli törmännyt muutkin käyttäjät eri puolilla maailmaa. Jotkut ovat saaneet tikun väkisin irtoamaan ja tikku on käytössä hioutunut "toimivaksi", mutta itse en koe tuota järkevänä vaihtoehtona, koska irronneet muovinpalat päätyvät öljypohjaan. Ainoa järkevä ratkaisu näköjään on puhdistaa alkuperäisen mittatikun putken paluukanavat.
    Last edited by Bomb5; 25-01-2012, 11:47.

    Leave a comment:


  • bmw330ci
    replied
    Originally posted by Jakuza View Post
    Menee myös ihan painamalla kiinni. Ainakin itsellä.
    Ei onnistunut ainakaan minulta..voi tosin olla että olen niin heikko
    Ei meinaan ole hirveen helppo painaa sormilla sieltä imusarjan välistä :think

    Leave a comment:


  • Jakuza
    replied
    Originally posted by bmw330ci View Post
    No niin tänään vaihdoin nuo huohottimen osat nro 1-4.
    Hermojahan tuo homma vähän otti,mutta tulipahan tehtyä.
    Vaativin homma oli mielestäni separaattorilta imusarjan päälle tuleva letku jota pitää kääntää 90 astetta ,että lukittuu. Youtubesta muuten löytyy hyvä video kyseisestä operaatiosta http://youtu.be/YWXtiCwRH-k

    Letkut ja separaattori olivat aikalailla majoneesin peitossa kuten kuvasta näkyy ->
    Menee myös ihan painamalla kiinni. Ainakin itsellä.

    Leave a comment:


  • bmw330ci
    replied
    Originally posted by bmw330ci View Post
    Voisiko johtua huohottimen tukkeutumisesta seuraava ongelma?
    Eli nyt parina viime päivänä ,kun tuo 330ci on seissyt n.8 tuntia ja sitten lyönyt tulille niin pölläyttää oikein kunnolla sinistä savua putkesta jokusen sekunnin. Tänään avasin tuon huohottimen paluu letkun liittimen ja majoneesia oli putkessa ihan kiitettävästi Noh johan tässä on ollut +5 asteen kelejä yöllä

    No niin tänään vaihdoin nuo huohottimen osat nro 1-4.
    Hermojahan tuo homma vähän otti,mutta tulipahan tehtyä.
    Vaativin homma oli mielestäni separaattorilta imusarjan päälle tuleva letku jota pitää kääntää 90 astetta ,että lukittuu. Youtubesta muuten löytyy hyvä video kyseisestä operaatiosta http://youtu.be/YWXtiCwRH-k

    Letkut ja separaattori olivat aikalailla majoneesin peitossa kuten kuvasta näkyy ->
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Kuinka kylmä pitää olla, että tuota majoneesia alkaa näkyä? Itellä työmatka 17 km, josta yli puolet 80 km/h nopeutta. Parina aamuna on nyt jo ollut öljyntäyttökorkin sisäpinnassa ja aukon sisäpuolella seinämässä vihreänkeltaista mönjää, hyvin ohut kerros mutta kuitenkin on. Lämpötilat on aamuisin olleet jotain -1 ja 4 asteen välillä.
    Last edited by Bomb5; 14-12-2011, 20:05.

    Leave a comment:


  • ApriliaMan
    replied
    Originally posted by bmw330ci View Post
    Kiitos nopeista vastauksista. Eli tarvii heti maanantaina laittaa uudet huohottimen osat tilaukseen ja toivoa että pääsee eroon tosta pölläyttelystä :think
    Sivulla 26 on kuva separaattorista mikä vaihdettiin...oli aivan tukossa ja putket melkeen samassa kunnossa

    Ja muista varmistaa, että tulee kans talvimallin tavarat...mulle tuli enksiksi normaalit ku oli joku unohtunu klikata koneelta

    Leave a comment:


  • bmw330ci
    replied
    Kiitos nopeista vastauksista. Eli tarvii heti maanantaina laittaa uudet huohottimen osat tilaukseen ja toivoa että pääsee eroon tosta pölläyttelystä :think

    Leave a comment:

Working...
X