Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    Taas yksi jäätyvä M54 vähemmän. Tällä kertaa kyseessä E46 325i.

    Purettuja osia ja tässä järjestyksessä:
    - ilmanputsarikoteloon menevä ilmatorvi
    - ilmaputsarikotelo (MAF lähtee samalla)
    - ensimmäinen haitariletku
    - disa venttiili
    - toinen haitariletku
    - tyhjäkäyntimoottori
    - kaasuläppä
    - koneen päältä suuttimet peittävä muovi

    Jossain välissi irroittelin myös ylimääräiset sähköjohdot pois edestä.

    Aikaa kului konepellin avaamisesta kiinnilaittoon noin 2.5h.

    Ei tarvitse poistaa imusarjaa vaikka välillä siltä tuntuukin.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

    Comment

    • JiiP
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1734
      • Tampere

      Jees. 4,5h sain tuhrattua tuohon hommaan. Toivotaan, että kaikki liitokset pitää.

      Itsellä huomasin sen, että öljytikulle menevä letku (nro. 4) oli jo hapertunut rikki. Ja vähän öljyä auton konetilasta löytyi. Majoneesia oli todella vähän.
      Official member of BTCF-Sauna Team
      E46 316i -03
      Ex:
      E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        Voi vittu. Mä ajattelin, että teen webaston asennuksen yhteydessä ton homman. Mua alko sen johtokotelonhässäkän (kaasuläppäkotelon vieressä) irroittelun jälkeen jo vituttaa niin, että päätin antaa homma olla tällä kertaa. Joka ainoa klemmarikin oli semmosessa asennossa, että vaati räikän ja niveliä, että ne saisi edes auki. Ei oo pelkoo, että klemmariavain mahtuis sinne väliin. En todellakaan aio vaihtaa sitä myöskään imusarja paikallaan. Nii vittumaisessa kolossa se kyllä on. Täytyy ottaa tosta ihan oma rojekti ja haalia varoiks kaikki mahdolliset putket siltä varalta, kun ne kuitenkin murtuvat irroitettaessa. Alkaa vanhuus ja laiskuus painamaan :P

        Omat putket olivat kyllä ihan joustavat, ja kaikki liitokset olivat aivan kuivia. Öljyä ei näkynyt missään. Kaikki oli siis silmämääräisesti kondiksessa. Se nyt ei tarkoita silti mitään... Voi kyllä olla että teetän ton homman, kun on aika vähän kortilla.

        Miten se imusarja mahtaa olla kiinni? Onkohan siellä jotain tukirautoja sen alapuolella? Saiskohan sen irti niin, että irroittaisi sen ensin kannesta ja sitten kun se on irti, irroittelis varovasti liittimet ja muut vastaavat osat ja nostais pois. Mun tuurilla se liikkuu sen 4cm mutterit löysällä ja koko homma on edelleen yhtä vittumaista, paitsi että kaupan päälle saa vielä vaihtaa imusarjan tiivisteet...

        Edit:
        Ai niin. On sitten muuten ihan turha ostaa sitä vesiputkille tarkoitettua neopreenieristettä. On seinämältään aivan liian paksua tavaraa noihin putkiin. Kait ne sinne vois jotenkin saada veisteltyä, muttei se mikään helppo asenus tule olemaan. Varmasti joutuu veistelemään niitä eristeitä vaikka kuinka paljon ja rojektin kesto kaksinkertaistuu muutaman kympin takia.
        Last edited by Juppe; 19-01-2010, 00:02.

        Comment

        • ace_
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 223
          • Turku

          Itse sain myös paketin asenneltua ilman imusarjan irrotusta. Purkamaan tosiaan joutuu jonkin verran mutta homma hoituu kyllä kunhan ei menetä hermojaan Kaikkein pahin homma oli kaasuläpälle menevän alemman kumiletkun ja siitä tyhjäkäyntimoottorille lähtevän kumiletkun klemmarien irrotus kun olivat niin vittumaisessa asennossa ettei meinannu mikään työkalu sopia sinne väliin. Lopulta sain pikkuräikkä+6mm hylsy+nivel yhdistelmällä ja monen kerran yrittämisen jälkeen hylsyn paikalleen ja pikkuhiljaa klemmarit lähti auki, kasatessa olikin helpompaa kun sai klemmarit käännettyä. Johtohässäkkä on myös ikävästi tiellä lähes koko ajan.
          e91 330iA M-Sport -05
          ex. e46 330Ci -00
          ex. E36 328i coupe m-sport -96
          ex. E36 320i coupe -92

          Comment

          • DTR
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 387
            • Vantaa

            Originally posted by Dualfun View Post
            Paketti (osat 1-3) löytyy osanumerolla 11 61 7 534 237 (ovh 88e) ja sitten päälle putki (osa 4) osanumero 11 15 7 532 629 (ovh 13,50e). Nämä siis 330i manuaali '02.

            Tuossa vielä parempi kuva "pressure regulatorista".



            edit: osa 7 menee kuulemma helposti paskaksi irrotettaessa, hinta ~20e, mutta eipä ollut hyllyssä. -> Varovaisuutta.
            Kiitoksia tuosta osapakettivinkistä! Eilen asensin nuo eristetyt osat 1-3 ja 7 omaan autoon ja aikaa meni 3,5 tuntia, muutamalla hämmästelytauolla. Oli kyllä aika v-mäinen homma, mutta ilman imusarjan irroitusta homma tuli hoidettua. Remontin jälkeen oli muuten tehot aivan hukassa, kunnes huomasin, että nokka-akselin asentotunnistimen liitin oli irti. Mielessä vilahti jo kauhukuva lähes kaikkien osien purkamisesta uudelleen
            Mini Cooper S JCW -06
            Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
            Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
            Ex. E39 528i ///M -00
            Ex. E34 535i -91

            Comment

            • MPV
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 1193
              • Muhos

              Originally posted by DTR View Post
              Kiitoksia tuosta osapakettivinkistä!
              Wetterillä eivät uskaltaneet tilata tuota pakettia, kun eivät tienneet mitä tuolla osanumerolla tulee, niinpä sitten piti ostaa nuo osat erikseen. Vielä kun saisi aikaseksi asentaa.

              Comment

              • DTR
                BTCF Member
                • Feb 2007
                • 387
                • Vantaa

                Originally posted by MPV View Post
                Wetterillä eivät uskaltaneet tilata tuota pakettia, kun eivät tienneet mitä tuolla osanumerolla tulee, niinpä sitten piti ostaa nuo osat erikseen. Vielä kun saisi aikaseksi asentaa.
                Johan on kummallista toimintaa??? Itse ainakin laitoin vaan paketin tilaukseen ja sanoin varaosamyyjille, että turha tuijottaa niihin varaosaohjelmiin, kyllä nää palikat sopii. RealOEM:han ei taida näyttää tuolle numerolle mitään, mutta ainakin täältä löytyy http://de.bmwfans.info/parts/catalog/11617534237/
                Mini Cooper S JCW -06
                Ex. E91 330i ///M -11 -bluewater metallic-
                Ex. E87 130i ///M -06 -japanrot-
                Ex. E39 528i ///M -00
                Ex. E34 535i -91

                Comment

                • walde
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2008
                  • 947
                  • Melkein Espoo

                  Noniin, olihan vittu homma. Eittämättä paskin remontti mitä on tullut tehtyä, usko meinasi loppua muutamassakin kohtaa. Olinhan hauska muuten ujutella niitä eristettyjä letkuja, tilaa on niin että ripaskaa voisi tanssia.
                  Vihdoin kun auton sain nippuun, ja tyytyväisenä koe-ajolle, mutta:

                  EML valo vilkkuu, ja ACS vikavalot palaa, eikä auto starttaa.
                  Kun virrat laittaa päälle, bensapumppu raksuttaa toistuvasti monta kertaa putkeen.
                  Ei muuta kuin purkuhommiin, ja tarkistamaan, että kaikki sähköliitokset (ja kaikki muukin) on kuten pitää, ja kyllähän ne oli. Hyvin varovasti tuli leikittyä kaikkien liittimien kanssa, joten en oikein jaksa uskoa, että mitään onnistuin rikkomaankaan. Kaasuläppäkotelon kanssa toimin myöskin kuin sairasta paskalle, mutta siihenhän tuo kovasti viittaisi.

                  Ei muuta kun testeri huomenna duunista lainaan, ja auto piuhan päähän.
                  Onneksi sain faijalta auton lainaan.

                  Vittu että vituttaa
                  E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                  F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                  Comment

                  • Antza
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 2143
                    • Espoo

                    walde: otitko imusarjan / polttoainelinjaston pois? Oletko kokeillut käyttää akkua irti? Ettei kuitenkin olisi joku liitin irti tai jopa mennyt väärään paikkaan?

                    Itsekin tuli tehtyä huohottimen päivitys talvimalliin. Netistä löytyy liuta ohjeita, mutta hyvää kaikenkattavaa ei tarttunut silmään. Parilla oleellisella pikkujipolla säästyy aikaa jopa tunteja. Itse tuli tietenkin opittua nämä kokeilemalla N vaihtoehtoa. Joka tapauksessa kyseessä ei ole "parin tunnin remppa".

                    Eli tässä muutama oma huomio, joilla toivonmukaan säästää aikaa ja kirosanoja:

                    - purettavaa osaa on sen verran paljon, että varsinkin pultit ja mutterit kannattaa merkitä.

                    - Separaattorin pääsee helposti käsiksi ilman imusarjan irroitusta, kunhan vain purkaa edestä ja sivuilta kaiken mahdollisen. Ei kannata hätäillä kun separaattori näkyy. Jos johtosarja tai öljytikku ovat kiinni, ne ensin pois.

                    - imusarjan etuosan alla, menosuuntaan katsottuna vasemmalla puolella on jokin anturi tms, mihin tulee liitin johtosarjasta. Tämä systeemi on kiinni metallilevyllä imusarjan seinämässä. Tämän levyn pois ottaminen on ehkäpä tärkein askel uuden imusarjalle menevän huohotinputken asentamiseen (kiinnitys molemmista päistä)

                    - Uuden separaattorin asennus. Hieman asennusrasvaa uuden separaattorin liitoskohtiin. Itse asennus onnistuu luontevasti seuraavassa järjestyksessä: ensin uusi öljypohjasta tuleva tikku kiinni öljytikun putken alaosaan. Myös huohottimen putket kannattaa tässä vaiheessa pujottaa imusarjan "läpi" oikeille kohdille. Mallaa ensin oikeat putkien liittimien kulmat niin ei tarvitse paikallaan vääntää. Seuraavaksi itse mötikkä paikalleen ilman että siinä on ensimmäistäkään putkea kiinni. Imusarjan etuosassa on vapaa aukko (ks. edellinen kohta), josta pääsee helposti työntämään imusarjalle menevän putken kiinni ja lukitsemaan sen (kierto myötäpäivään). Tämän jälkeen kaksi muuta huohottimen putkea saa kiinni painamalla (klik) - ne ovatkin jo aiemman sovitusoperaation jälkeen "huulilla hyppelemässä" eivätkä vaadi suurempaa taivutusjumppaa. Jos autossa on ohut alipaineletku, sen saa helposti pujotettua tässä vaiheessa. Sitten vain kasailemaan muuta tilpehööriä aloittaen kaasuläpästä.

                    - jos kaasuläppä on perinteinen mekaanisesti ohjattu, varmista kiinnittäessä että vaijeri on sopivan tiukalla. Vaijeri voi löystyä irroitusvaiheessa kaasuläppää käännellessä (ennen kuin vaijerin saa irti).

                    - Kiinnitysten varmistamisessa ei voi olla liian huolellinen - et halua todeta esim imuvuotoa näin ison työn jälkeen.

                    - asennusolutta usea tölkki! Operaatiota ensimmäistä kertaa tehdessä näyttää homma välillä erittäin hankalalle. Kun joudut umpikujaan, ota olut ja jatka kohta uudestaan tuorein ajatuksin.
                    Current rides:
                    F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000

                    Previous rides:
                    E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci

                    Comment

                    • walde
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2008
                      • 947
                      • Melkein Espoo

                      Originally posted by Antza View Post
                      walde: otitko imusarjan / polttoainelinjaston pois? Oletko kokeillut käyttää akkua irti? Ettei kuitenkin olisi joku liitin irti tai jopa mennyt väärään paikkaan?
                      En kumpaakaan ottanut vekka, totesin ettei ainakaan helpota hommaa.
                      Lähes identtisesti toimin mitä itsekin kirjoitit.
                      Akkua käytin irti kyllä, ei vaikutusta.

                      Äsken kävin tallilla laittamassa auton piuhan jatkoksi (kts 670)
                      ja niin vähän kun sitä haluaisin uskoakkin, näyttää siltä, että pari liitintä on eilisessä väsymyksessä/vitutuksessa löytänyt uuden kodin
                      Huomenna tutkin asiaa tarkemmin, tuskinpa mitään vakavaa kyseessä.

                      Hyvät "lisä-ohjeet" nuo kyllä, itse en sen kummemmin eilen jaksanut purkaa.
                      Ja ne bisset jäi ostamatta
                      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                      Comment

                      • Isamu
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 104
                        • Hyvinkää

                        Käytin oman auton huollossa/remontissa ja kun oli maksun aika niin sanoivat, että mun moottorissa on kanssa kesämallin huohotinsysteemi (M52B28)

                        Tottakai sanoivat, että olisi hyvä vaihtaa ja he tekisivät sen mielellään nimelliseen 400 euron hintaan

                        Sanoin ei kiitos. Pitää kuitenkin syventyä tuohon asiaan. Ellei tämän talven pakkasilla ole putket jäätyny, niin eivät ne kai ikinä jäädy (kuuluisat viimeiset sanat)
                        Kyllästyin BMWn huonouteen ja nyt ajelen nissanilla

                        Comment

                        • AMP
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2006
                          • 536
                          • Turku

                          Kannattaa muistaa et se separaattorin lähtö imusarjalle on erilaisella liittimellä kun muut. Joku käännettävä malli jonka paskoin kun en heti hiffannut. Muuten ihan perse remontti vaikkei mikään liian vaikee. Oma kone m54b22 tai joku sinneppäin..
                          e65 730d

                          Ex. e21 316,e30 316,e30 318i, e36 325i, e36 325i, e36 328i, e39 530d, e46 320ci, e46 316i...

                          Comment

                          • walde
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2008
                            • 947
                            • Melkein Espoo

                            Originally posted by AMP View Post
                            Kannattaa muistaa et se separaattorin lähtö imusarjalle on erilaisella liittimellä kun muut. Joku käännettävä malli
                            Juuri näin.
                            Mielestäni koko homman vittumaisin kohta.
                            E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                            F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1178
                              • Tuusula

                              Originally posted by Isamu View Post
                              Käytin oman auton huollossa/remontissa ja kun oli maksun aika niin sanoivat, että mun moottorissa on kanssa kesämallin huohotinsysteemi (M52B28)

                              Tottakai sanoivat, että olisi hyvä vaihtaa ja he tekisivät sen mielellään nimelliseen 400 euron hintaan

                              Sanoin ei kiitos. Pitää kuitenkin syventyä tuohon asiaan. Ellei tämän talven pakkasilla ole putket jäätyny, niin eivät ne kai ikinä jäädy (kuuluisat viimeiset sanat)
                              Hakee osat merkkiliikkeestä ja käy osaavalla pajalla vaihdattamassa niin säästää tuosta summasta pitkälle toista sataa. 2h työn veloituksella selvisin itse ja osat n. 110€.

                              Saapa nähä väheneekö koneen öljynkulutus uuden separaattorin myötä.
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Originally posted by 174000 View Post
                                Hakee osat merkkiliikkeestä ja käy osaavalla pajalla vaihdattamassa niin säästää tuosta summasta pitkälle toista sataa. 2h työn veloituksella selvisin itse ja osat n. 110€.

                                Saapa nähä väheneekö koneen öljynkulutus uuden separaattorin myötä.
                                Saiskos tänne listausta näistä "osaavista pajoista" ja asennushinnoista, itseäni kiinostaa pääkaupunkiseutu ja ympäristö, mutta laittakaa infoa koko suomesta.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎