Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 Turbotus, heikot kohdat jne.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ThemeJ
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 997
    • Turku/Raahe

    Originally posted by Maza View Post
    Tatech miehien tapa kertoa sytkäkartasta ei kyllä kerro ainakaan mulle yhtään mitään.

    Alkupäässä sitä ja loppupäässä tätä. Mitähän ne alkupään ja loppupään arvot käytännössä mahtaa olla ? Mappi pohjaisia kun mahtaa olla useimmat turbovehkeet niin olisko helpompi kuitenkin kertoa mitä se ennakko on esim. siellä missä romua helpoiten tulee (4000-7000+) alue max ahdolla. Muilla alueilla mun kokemusten perusteella pannu "toimii" vaikka heittoa ois ennakoissa kymmeniä asteita.
    Mapillahan se ennakko pylvään määrää, oisko 30 tolppaa per kierrosalue 500rpm välein. Mulla ainaki aiheutti nykimistä kun ennakot oli sen kymmenen astetta pielessä, voi kyllä johtua jostain muustaki mutta nykiminen loppu ku ennakoita muutti.
    Mjoo eipä tuo oma penkissä hajonnu sen kummemmin. Ennakkojahan tuo kone näyttää kestävän kyllä kivasti enkä nakutustakaan havainnu, normi tikityksen lisäksi. Omassa ahdot tällä hetkellä niin pienet ja rajotin nii alhaalla ettei ihan helpolla romua taida tulla.
    Bmw E30
    Bmw 2000Touring Scrap
    Ex. Bmw E30 316
    Ex. Bmw E36

    Comment

    • JuOrre
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 126
      • Seinäjoki

      Originally posted by ThemeJ View Post
      Mapillahan se ennakko pylvään määrää, oisko 30 tolppaa per kierrosalue 500rpm välein. Mulla ainaki aiheutti nykimistä kun ennakot oli sen kymmenen astetta pielessä, voi kyllä johtua jostain muustaki mutta nykiminen loppu ku ennakoita muutti.
      Mjoo eipä tuo oma penkissä hajonnu sen kummemmin. Ennakkojahan tuo kone näyttää kestävän kyllä kivasti enkä nakutustakaan havainnu, normi tikityksen lisäksi. Omassa ahdot tällä hetkellä niin pienet ja rajotin nii alhaalla ettei ihan helpolla romua taida tulla.
      Kyllähän näillä m10 turbovehkeillä on ajeltu rajuillakin ennakoilla kuten mainittu, jopa kiinteällä 26 asteen ennakolla 1.6 baariin asti. Mutta se meinaa sitä, että pakopaine on pysyttävä kurissa ja seoksen on oltava hyvä. Pakopesänkoolla/pakopaineella on tajuttoman suuri merkitys tuohon nakuttamiseen. Ittellä on tällä hetkellä 1.5 barin kohdalla ennakot noin 13 astetta ja varaa on nostaa. Puristukset 8 luokkaa ja välijäähy mallia riittävä sekä ahtimen pakopesä ei ole mikään kahvikupin kokoinen. Ei muuta kuin penkissä ajan kanssa ajelet ennakot kohdalleen niin rupeaa löytymään kaikki hevoset!
      Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

      Comment

      • ThemeJ
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 997
        • Turku/Raahe

        Originally posted by JuOrre View Post
        Kyllähän näillä m10 turbovehkeillä on ajeltu rajuillakin ennakoilla kuten mainittu, jopa kiinteällä 26 asteen ennakolla 1.6 baariin asti. Mutta se meinaa sitä, että pakopaine on pysyttävä kurissa ja seoksen on oltava hyvä. Pakopesänkoolla/pakopaineella on tajuttoman suuri merkitys tuohon nakuttamiseen. Ittellä on tällä hetkellä 1.5 barin kohdalla ennakot noin 13 astetta ja varaa on nostaa. Puristukset 8 luokkaa ja välijäähy mallia riittävä sekä ahtimen pakopesä ei ole mikään kahvikupin kokoinen. Ei muuta kuin penkissä ajan kanssa ajelet ennakot kohdalleen niin rupeaa löytymään kaikki hevoset!
        Jos vaikka ensin uusis keinut koneeseen, tekis jotain muitakin muutoksia. Jos ens vuonna päästäs lähemmäs sitä 500hv unelmointia. Ei enää tälle vuodelle viitti säätöihin viedä, ajelee sen mitä kelejä riittää. Kone koeponnistettu 1.5-2.0bar paineella eikä lyhyellä testaamisella mitään ulos lennelly. 1.3-1.5bar paineella pari tuhatta kilometriä takana ja nyt uusilla säädöillä plus parilla parannuksella 0.8bar paineet. Olkoonpa talveen asti.
        Bmw E30
        Bmw 2000Touring Scrap
        Ex. Bmw E30 316
        Ex. Bmw E36

        Comment

        • Muumi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1702
          • Rovaniemi

          Originally posted by Cell View Post
          Kurkkaappa muuten tähän liittyen, montako milliä siellä on leveyssuunnassa tilaa kangelle ja mikä on kangen yläsilmän leveys.
          Kangen yläsilmä 24mm
          Männässä se väli 31.5mm
          Eli tilaa leveyssuunnassa 7.5mm
          Paljonko olisi sopiva?

          Kakkosesta petti tappi. Nelosessa oli kanegesta tapinhela pettänyt, levínnyt sillai kivasti ulos sieltä reijästä. Sama vika voinu olla myös kakkosessa...
          Mikä tuon helan pettämisen aiheuttaa?
          Männissä ei muuten mitään ihmeellistä.
          E24 635csi

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            Originally posted by Muumi View Post
            Kangen yläsilmä 24mm
            Männässä se väli 31.5mm
            Eli tilaa leveyssuunnassa 7.5mm
            Paljonko olisi sopiva?

            Kakkosesta petti tappi. Nelosessa oli kanegesta tapinhela pettänyt, levínnyt sillai kivasti ulos sieltä reijästä. Sama vika voinu olla myös kakkosessa...
            Mikä tuon helan pettämisen aiheuttaa?
            Männissä ei muuten mitään ihmeellistä.
            Mitä materiaalia lie helat? Lyijytinapronssiset helat alkaa kuulemma ainakin antautumaan kireämmissä turbokoneissa, joten voisko toi olla selityksenä?:think
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Pitipä käydä ihan kurkkaamassa että on jotain konkreettista, ja jos en nyt ihan perssilmällä katsonut niin vakio m30-paketissa on 1,6mm välystä.

              Kyllähän sulle on perus Wirtalan Wisecot käynyt, noi on yleismallien yleismalleja ja siten kaikkiin täysin sopimattomia. Ei ole ensimmäinen missä on ollut tilaa ylhäällä ihan tolkuttomasti, pitkältä matkalta tukematon männäntappi taipuu ihan holtittomasti ja kyllähän sieltä sitten alkaa antautua vaikka Unobtanium. Tapinrei'issä ei näy mitään välttämättä silmällä mutta luultavasti eivät ole enää muodossaan.

              Mielestäni paras välys on niin pieni kuin mahdollista, ilman että syntyy kontaktia missään tilanteessa. Poislukien tietty mäntäohjatut kanget, mutta semmoisiahan näissä ei vakiona ole.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Expansion
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 68
                • Finland

                Sanokaapas voiko turbon öljynpaluun tehdä m10-lohkon kylkeen öljytikunlaipan paikalle? Eli lohko on jo sen verta vanhaa mallia että öljytikun paikka on laippamallia.

                Comment

                • Tzeimi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 2068
                  • Banshee - Jyväskylä

                  Originally posted by Expansion View Post
                  Sanokaapas voiko turbon öljynpaluun tehdä m10-lohkon kylkeen öljytikunlaipan paikalle? Eli lohko on jo sen verta vanhaa mallia että öljytikun paikka on laippamallia.
                  Toki voi, kunhan vaan on kaatoa koko matkan. Kohtuu pitä veto tulee? - tekisin mielummin pikkusen liian isolla kuin pienellä putkella.
                  Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                  & 02 tulpo saniteetti dyno




                  Älä väkisin, ota isompi vasara.
                  If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                  Comment

                  • Joni*
                    BTCF Member
                    • Nov 2005
                    • 192
                    • Vaasa

                    Originally posted by JuOrre View Post
                    Kyllähän näillä m10 turbovehkeillä on ajeltu rajuillakin ennakoilla kuten mainittu, jopa kiinteällä 26 asteen ennakolla 1.6 baariin asti. Mutta se meinaa sitä, että pakopaine on pysyttävä kurissa ja seoksen on oltava hyvä. Pakopesänkoolla/pakopaineella on tajuttoman suuri merkitys tuohon nakuttamiseen. Ittellä on tällä hetkellä 1.5 barin kohdalla ennakot noin 13 astetta ja varaa on nostaa. Puristukset 8 luokkaa ja välijäähy mallia riittävä sekä ahtimen pakopesä ei ole mikään kahvikupin kokoinen. Ei muuta kuin penkissä ajan kanssa ajelet ennakot kohdalleen niin rupeaa löytymään kaikki hevoset!
                    Paljonko sulla pakopaineet/ahdot? Mikä ahdin ja nokka? Itellä karvan yli kilon ahdot ja pakopaine nousee loppukierroksilla noin 1,2-1,3 bar( rajoitin 6900rpm).
                    Ahtimen vaihtoa tässä miettinyt. Master power 65/60 siivillä ja 0.7ar pakopesä tällähetkellä. Menisiköhän tuohon holsetin hx 40 pakopesät, on kumminkin vastaavan kokoinen.
                    En tiiä toimisko tuossa sitten paremmin esim. hx40 isolla pesällä vai hx50 pienellä pesällä. Ensi kesänä tarkoitus nostaa ahtoja vähintään sinne 2 kilon tietämille.
                    Z3 Roadster 2.8 -00

                    Comment

                    • Tzeimi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 2068
                      • Banshee - Jyväskylä

                      Originally posted by Jonnyboy View Post
                      Paljonko sulla pakopaineet/ahdot? Mikä ahdin ja nokka? Itellä karvan yli kilon ahdot ja pakopaine nousee loppukierroksilla noin 1,2-1,3 bar( rajoitin 6900rpm).
                      Ahtimen vaihtoa tässä miettinyt. Master power 65/60 siivillä ja 0.7ar pakopesä tällähetkellä. Menisiköhän tuohon holsetin hx 40 pakopesät, on kumminkin vastaavan kokoinen.
                      En tiiä toimisko tuossa sitten paremmin esim. hx40 isolla pesällä vai hx50 pienellä pesällä. Ensi kesänä tarkoitus nostaa ahtoja vähintään sinne 2 kilon tietämille.
                      Ka hö. Ostat multa ton hx40 hybridin. Käy kun nenä päähän tohon juttuu. Ahdoin 1.8-1.9 bar (2.0bar mappi vaan)ja pakopaineet oli 1.5 bar. 8400rpm oli rajoitin mut ei tarvi kyllä sinne asti painaa, 7 :n päälle tuli varvattua vaan.
                      Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                      & 02 tulpo saniteetti dyno




                      Älä väkisin, ota isompi vasara.
                      If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                      Comment

                      • Joni*
                        BTCF Member
                        • Nov 2005
                        • 192
                        • Vaasa

                        Originally posted by Tzeimi View Post
                        Ka hö. Ostat multa ton hx40 hybridin. Käy kun nenä päähän tohon juttuu. Ahdoin 1.8-1.9 bar (2.0bar mappi vaan)ja pakopaineet oli 1.5 bar. 8400rpm oli rajoitin mut ei tarvi kyllä sinne asti painaa, 7 :n päälle tuli varvattua vaan.
                        Minkälaiset specsit ahtimella?
                        Z3 Roadster 2.8 -00

                        Comment

                        • Expansion
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 68
                          • Finland

                          Mitäs luokkaa ovat muuten suunnilleen puristukset seuraavalla kokoon panolla eli lohko on Wanha m10, sitten on kahden litran kampura eli 80mm iskulla ja sitten on lakikorkeudeltaan 39,6 tasalaki mahlet? Ja kantta ei kylläkään vielä ole. Mutta oletetaan että se on 1.8i kansi.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Expansion View Post
                            Mitäs luokkaa ovat muuten suunnilleen puristukset seuraavalla kokoon panolla eli lohko on Wanha m10, sitten on kahden litran kampura eli 80mm iskulla ja sitten on lakikorkeudeltaan 39,6 tasalaki mahlet? Ja kantta ei kylläkään vielä ole. Mutta oletetaan että se on 1.8i kansi.
                            En jaksa laskea mutta ihan vitun vähän. Jos oikein muistan tuota pienemmällä palotilalla olevalla 121TI kannella ja 42mm puristuskorkeudella olevilla tasapäämännillä on rutut 8. 1,8 kannessa vissiin (?) 5 cm3 isompi palotila kuin 121TIssä. Noilla tiedoilla voi jo laskea. Tosi alhainen anyway.

                            -Jarno
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Muumi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1702
                              • Rovaniemi

                              Originally posted by Expansion View Post
                              Mitäs luokkaa ovat muuten suunnilleen puristukset seuraavalla kokoon panolla eli lohko on Wanha m10, sitten on kahden litran kampura eli 80mm iskulla ja sitten on lakikorkeudeltaan 39,6 tasalaki mahlet? Ja kantta ei kylläkään vielä ole. Mutta oletetaan että se on 1.8i kansi.

                              Eli kuplan mahlet?
                              Muistaakseni n.6.5 taitaa tulla puristuksiksi.
                              Itsellä ollu joskus 6.9, ei hyvä. Vasta 8.5 suhteella alko olemaan hieman mukavampi ajettava.
                              E24 635csi

                              Comment

                              • Expansion
                                Bimmer Rookie
                                • May 2010
                                • 68
                                • Finland

                                Sanokaapas kun oikasee lohkon tason nii miten nämä lohkon pinnalla olevat kaksi kannen ohjain holkkia saa irti höyläämisen ajaksi?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎