Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Malcolm
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 20
    • Keski-Suomi

    Imusarjan läpät veks

    Eilisen päivän saavutuksia. Nyt on läpät pois autostani (E61 530da -05) ja siis yksi potentiaalinen tyyppivika eliminoitu. Tein tuon akselireikien tulppauksen M6 kuusiokoloruuveilla. Eli M6 konekierretapilla painoin kierteen reiän läpi ja siihen sopiva ruuvi kierrelukitteella kiinni. M6 kierre on sikäli sopiva että sillä tulee kierre myös tuohon muoviseen runko-osaankin. M5 ruuvi jää kiinni ainoastaan siihen kumiseen läppäakselin tiivisteosaan.

    Lisäksi pesin samalla imusarjan ja egr:n. Pieni huolen aihe tosin ilmeni. Imusarjassa oli jonkin verran öljyä sisällä ja sitä oli myös valunut imusarjan tiivisteiden läpi ulkopuolelle kastellen moottorin kylkeä. Voisko turbo päästää öljyä läpi???
    Attached Files

    Comment

    • soldia
      Banned
      • Feb 2006
      • 725
      • Planet X

      Taitaapa olla niin, että kyseinen valmistusvirhe huomattu niin myöhään että sen myöntäminen taloudellisesti erittäin vaikeaa. Taistelevat viimeiseen asti koska virheen myöntämisen saama maailmanlaajuinen julkisuus asiassa tulee haittaamaan liiketoimintaa erittäin paljon. Jos kyseinen virhe olisi havaittu heti, niin korjaukset ja muutokset olisi tehty viipymättä. Nyt ehditty veloittaa paljon kyseisiä korjauksia ja jos virhe myönnetään niin pitäisi palauttaa asiakkaille kyseiset kulut. Ja se premium-merkin maine? Vika ollut vuosia tajuamatta! Näyttää siltä että Bmw on puun ja kuoren välissä... :think
      Last edited by soldia; 31-03-2009, 21:59.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7521
        • Jyväshyvä

        Originally posted by Malcolm View Post
        Lisäksi pesin samalla imusarjan ja egr:n. Pieni huolen aihe tosin ilmeni. Imusarjassa oli jonkin verran öljyä sisällä ja sitä oli myös valunut imusarjan tiivisteiden läpi ulkopuolelle kastellen moottorin kylkeä. Voisko turbo päästää öljyä läpi???
        Pieni öljymäärä kuuluu asiaan.
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • jms1601
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 338
          • P-Pohjanmaa

          Originally posted by Malcolm View Post
          Eilisen päivän saavutuksia. Nyt on läpät pois autostani (E61 530da -05) ja siis yksi potentiaalinen tyyppivika eliminoitu. Tein tuon akselireikien tulppauksen M6 kuusiokoloruuveilla. Eli M6 konekierretapilla painoin kierteen reiän läpi ja siihen sopiva ruuvi kierrelukitteella kiinni. M6 kierre on sikäli sopiva että sillä tulee kierre myös tuohon muoviseen runko-osaankin. M5 ruuvi jää kiinni ainoastaan siihen kumiseen läppäakselin tiivisteosaan.

          Lisäksi pesin samalla imusarjan ja egr:n. Pieni huolen aihe tosin ilmeni. Imusarjassa oli jonkin verran öljyä sisällä ja sitä oli myös valunut imusarjan tiivisteiden läpi ulkopuolelle kastellen moottorin kylkeä. Voisko turbo päästää öljyä läpi???
          Oliko läpät vielä tiukasti kiinni vai oliko meneillään koneeseen ja kuin paljon autolla oli ajettu kun poistit läpät?
          530e G30 M-Sport -21
          ***********************
          Ex Audi A6 allroad -17
          Ex X5 xd30 M-Sport -14
          Ex 530dA F11 M-Sport -11
          Ex E61 530xD M-Sport -08
          Ex 530DAT E61
          Ex E39 M-Sport

          Comment

          • Malcolm
            Newbiemmer
            • Mar 2009
            • 20
            • Keski-Suomi

            Originally posted by jms1601 View Post
            Oliko läpät vielä tiukasti kiinni vai oliko meneillään koneeseen ja kuin paljon autolla oli ajettu kun poistit läpät?

            Läpät oli tiukasti kiinni eikä edes kovin likaiset. Autollani on ajettu 75tkm. Päätin kuitenkin poistaa läpät heti kun niistä on niin paljon puhetta ollut. Poisto ei aiheuttanut ainakaan mitään vikakoodeja tms. Jätin sen tangon liikkumaan sinne niinkuin ennenkin.

            Comment

            • rami
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2002
              • 707
              • Raahe

              Originally posted by MajorDrake View Post
              Pieni öljymäärä kuuluu asiaan.
              jeps.
              bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7521
                • Jyväshyvä

                Poistin tänään nykyisestä 535dTA:sta nuo läpät, -05 mallinen ja 156 tkm ajettu.
                Läpät oli moitteettomassa kunnossa, ja EGR oli vain pienen noen peitossa reunuksilta (joku 1 mm karstaa)...

                Reiät peitin 6*10 mm pulteilla ja rikoiksi laitoin peltikattoruuvien rikat (sellaiset jossa on kumitiiviste). Kierteet tietysti ensin tein siihen läppärunkoon...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • KR
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2003
                  • 41
                  • Hollola

                  Läpät E60 vaihdettaviksi -05:sta eteenpäin.

                  Lahdessa yhdeltä kaverilta pamahti E60 -03 530da:stä pata, ajettu oli 104 tkm. Uusi mäntä ja venttiilit + työt alle 5000€ (ei tehty merkkihuollossa). Samaan hintaan tuli myös uusi imusarja! En ole kuullut kenenkään saavan korvauksi BMW:ltä päin!
                  Tosin 530da -05 E60:ssa on tullut vaihdettavat läppärungot, ei tarvitse vaihtaa koko imusarjaa. Eli ovat huomioineet vian ja tehneet läpät vaihdettaviksi. Tosin niiden "läppien" poisto on himpun hankalampi -05, mutta mahdollinen. Olivat lisänneet vielä ahtoilmansulkuläpän, jotta varmasti sheisse kiertää. Täytyy sanoa että imusarja oli 100tkm ajetuksi hyvin karstainen verrrattuna omaan 530da -01 E39, josta otin vasta 200tkm:ssa läpät pois. Tosin pakokaasunkierrätys ei ole ollut kolmeen vuoteen käytössä (60tkm).
                  BMW 535 M-Sport, Porsche 911 BiTurbo
                  Bigem is a specialist in competition shock absorber research and development, manufacturing and service. Our employees have over 20-years experience and knowledge of working on, and producing, high quality suspension systems. It doesn’t matter which level you are competing at professional or amateur level- we’re ready to help you.
                  www.bigem.fi

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    Originally posted by KR View Post
                    Lahdessa yhdeltä kaverilta pamahti E60 -03 530da:stä pata, ajettu oli 104 tkm. Uusi mäntä ja venttiilit + työt alle 5000€ (ei tehty merkkihuollossa). Samaan hintaan tuli myös uusi imusarja! En ole kuullut kenenkään saavan korvauksi BMW:ltä päin!
                    Tosin 530da -05 E60:ssa on tullut vaihdettavat läppärungot, ei tarvitse vaihtaa koko imusarjaa. Eli ovat huomioineet vian ja tehneet läpät vaihdettaviksi. Tosin niiden "läppien" poisto on himpun hankalampi -05, mutta mahdollinen. Olivat lisänneet vielä ahtoilmansulkuläpän, jotta varmasti sheisse kiertää. Täytyy sanoa että imusarja oli 100tkm ajetuksi hyvin karstainen verrrattuna omaan 530da -01 E39, josta otin vasta 200tkm:ssa läpät pois. Tosin pakokaasunkierrätys ei ole ollut kolmeen vuoteen käytössä (60tkm).
                    Kyllähän nuo läppien rungot on erilliset kaikissa mutta ei niitä erikseen myydä.

                    -05 vuotisessa ei poikkea ne läpät millään lailla verrattuna esim. -04 tai -06 vuotisiin.

                    On olemassa kahta läppämallia joidenka erot ovat selvillä tässäkin topikissa.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • MajorDrake
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 7521
                      • Jyväshyvä

                      Originally posted by KR View Post
                      Tosin niiden "läppien" poisto on himpun hankalampi -05, mutta mahdollinen. Olivat lisänneet vielä ahtoilmansulkuläpän, jotta varmasti sheisse kiertää. Täytyy sanoa että imusarja oli 100tkm ajetuksi hyvin karstainen verrrattuna omaan 530da -01 E39, josta otin vasta 200tkm:ssa läpät pois. Tosin pakokaasunkierrätys ei ole ollut kolmeen vuoteen käytössä (60tkm).
                      Ei niiden poistaminen ole kummakaan homma. -06 530dTA:ssa oli samanlainen
                      imusarja kuin -05 535dTA:ssa, molemmissa myös tuo "ilmaläppä" EGR-venttiin yhteydessä. 535:n imusarja oli valmistettu joskus 2003 vuonna leimojen mukaan ;-)

                      Molemmista poistin imulapät 156-158 tkm kohdalla ja karstaa oli todella vähän imusarjassa, tosin autot oli Saksan tuliaisia joten siellä lienee välillä
                      autoja ajetaan reilummin jolloin karstatkin vähenee...

                      Ja läpät oli molemmissa moitteettomassa kunnossa, ja olivat samanlaisia,
                      kumipäällysteisiä.
                      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                      Comment

                      • Jackie
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2009
                        • 293
                        • Porvoo

                        Eilen tuli pihaan e91 320dA Touring vm2005 114tkm ajettu.

                        Tänään kyselin Benkara:lta Tampereella läppien poistosta ja sanoivat ettei tästä niitä tarvitse poistaa, läppien rakennetta on vahvistettu 4/2004 jälkeen valmistetuissa 3-sarjalaisissa.

                        Mitä mieltä olette, onko näin ettei tarvitse poistaa?
                        E93 330iA M-Sport 2009
                        B8 Audi A4 2010

                        Ex:
                        F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
                        E93 335iA M-Sport 2007
                        F01 730d M-Sport 2011
                        E65 745i 2002
                        E91 325iA M-Sport 2006
                        E91 320dA 2005

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7521
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by Jackie View Post
                          Eilen tuli pihaan e91 320dA Touring vm2005 114tkm ajettu.

                          Tänään kyselin Benkara:lta Tampereella läppien poistosta ja sanoivat ettei tästä niitä tarvitse poistaa, läppien rakennetta on vahvistettu 4/2004 jälkeen valmistetuissa 3-sarjalaisissa.

                          Mitä mieltä olette, onko näin ettei tarvitse poistaa?
                          No väittämässä on se perä että läppien rakenne on muuttunut
                          jossain vaiheessa. Mutta kuitenkin niitäkin on rikkoutunut,
                          mutta ilmeisesti vähemmissä määrin.

                          Eli suosittelen niiden poistoa. Riski isoista kuluista tehtyyn työhön nähden
                          (jos itse teet, ehkä muutaman työkalun joudut maksimissaan hommaamana)
                          on aika suuri...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Rahu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 6464
                            • Tuusula

                            Originally posted by Jackie View Post
                            Eilen tuli pihaan e91 320dA Touring vm2005 114tkm ajettu.

                            Tänään kyselin Benkara:lta Tampereella läppien poistosta ja sanoivat ettei tästä niitä tarvitse poistaa, läppien rakennetta on vahvistettu 4/2004 jälkeen valmistetuissa 3-sarjalaisissa.

                            Mitä mieltä olette, onko näin ettei tarvitse poistaa?
                            Ihan samalla tavalla niitä on rikkoutunut ettei enemmänkin vaikka rakennetta onkin "vahvistettu" teoreettisesti.
                            BMW Service
                            P.o4oo925441
                            [email protected]
                            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                            Comment

                            • Jackie
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2009
                              • 293
                              • Porvoo

                              Originally posted by Rahu View Post
                              Ihan samalla tavalla niitä on rikkoutunut ettei enemmänkin vaikka rakennetta onkin "vahvistettu" teoreettisesti.
                              OK. Hyvä tietää! Pitää heivata ne läpät pikaisesti.
                              E93 330iA M-Sport 2009
                              B8 Audi A4 2010

                              Ex:
                              F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
                              E93 335iA M-Sport 2007
                              F01 730d M-Sport 2011
                              E65 745i 2002
                              E91 325iA M-Sport 2006
                              E91 320dA 2005

                              Comment

                              • Jackie
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2009
                                • 293
                                • Porvoo

                                Originally posted by Jackie View Post
                                Tänään kyselin Benkara:lta Tampereella läppien poistosta ja sanoivat ettei tästä niitä tarvitse poistaa, läppien rakennetta on vahvistettu 4/2004 jälkeen valmistetuissa 3-sarjalaisissa.
                                Kävin eilen Benkaralla asiasta kyselemässä. Olivat yhdestä e90-mallista poistaneet nämä uudemmat läpät. Rakenne on heidän mielestään niin vahva ettei se voi hajota. Olivat aivan ihmeissään kun kerroin, että uudemmatkin läpät menee paskaksi.

                                MetroAuton mukaan läppäongelma on vain M57-moottorissa. Eivät suosittele läppien poistamista M47N-moottorista. Just joo... Autokeskuksen mielipide lienee sama.

                                Tästä päästäänkin asiaan: kuka haluaa poistaa meikäläisen kärrystä nuo läpät (tietenkin korvausta vastaan)?
                                E93 330iA M-Sport 2009
                                B8 Audi A4 2010

                                Ex:
                                F36 420dA M-Sport GranCoupe 2016
                                E93 335iA M-Sport 2007
                                F01 730d M-Sport 2011
                                E65 745i 2002
                                E91 325iA M-Sport 2006
                                E91 320dA 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎