Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikozu
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 256
    • Tampere

    Tänään tuli purettua imusarja omasta puhdistusta varten (E46 320D -03 valmistettu 05/03), ja sieltähän löytyi läpät. Olin lukenut että läpät on vaan 3 litrasissa automaateissa, mutta tarkemmin kun etsi niin onhan ne lisätty M47N ja M57N koneisiin kaikkiin. Noh ei muuta kuin läpät pois ja ruuvit tilalle, muutosta ajossa en huomannut eli hienosti toimii.

    Olipa hyvä ettei ollut tietoa noista läpistä muuten olisi ollut pelko persiissä kokoajan
    Tesla Model 3 Performance -21
    MB Sprinter -23

    Comment

    • BeePee
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 31
      • Finland

      Päävoitto läppä-arvonnassa?

      Tuossa rauhassa palailtiin kotimaisemiin viikonlopun vietosta kunnes: Kaasutus ja rämps! Helinää ja heti perään nakutusta ja kohta pauketta. Auto sammuksiin ja tien poskeen. Muutaman kerran happea keuhkoihin ja epäuskoinen starttaus. Kolinaa ja helinää, käy n. 2,5 sylinterillä -> ja sammuksiin.

      Kieltämättä tilanne on nyt "hiukan" jännittynyt, suorastaan. Autohan on siis 201000km ajettu 320d vm. 2004.

      Tämä kaikki siis tapahtui muutama tunti sitten. ****** asian tekee se, että tästä ko. läppä fiaskosta olen lueskellut pitkin talvea foorumilta. Kysyin aiheesta puhelimitse paristakin eri paikasta, että olisiko aihetta läpät poistaa ja josko he sen tekisivät. Paikat olivat siis valtuutettuja BMW korjaamoita. Henkilöt joiden kanssa asiasta juttelin totesivat kuitenkin rauhalliseen sävyyn, ettei ongelma koske nelos-dieseleitä, ainoastaan 6-koneita; "voit nukkua yösi rauhassa vaikka läpät siellä onkin". Tein siis työtä käskettynä. Pelkäänpä etten aamulla herää hyvin levänneenä. Ja jos herään, se tuskin on ****-***** hyvien neuvojen ansiota.

      Huomattavaahan tässä on toki se, ettei vielä ole aavistustakaan mitä moottorissa oikein tapahtui. Ikävää taas se, että olin etukäteen jo miettinyt miltä kuulostaa jos läppä irtoaa ja matkaa moottoriin. Ja siltähän se kuulosti.

      Mutta viisaampana vasta kun paikkoja saadaan auki, eli ehkä huomenna. Ja toivompa, että vika tai aiheuttaja on aivan jokin muu kuin irronnut läppä. Siihen asti kaikille nelosriisselin omistajille; älkää ihmeessä uskoko asiantuntijoita jotka sanovat ettei ongelmia ole kuin kuusisylinterisissä.




      Aiheuttaja siis hyvinkin selvillä, 2.-sylinterin läpän akseli katkennut -> läppä + akseli sylinteriin. Vaurioista ei vielä tietoa, mutta uskon vakaasti että laskussa piisaa. Mäntä + kansi + venttiilit nyt minimimissään.

      Ja kaikille jotka vielä miettivät pitäisikö läpät poistaa: poistakaa ne läpät!
      Aivan sama mikä malli tai vuosimalli, jos siellä ne on, niin se on herran haltuun.
      Last edited by BeePee; 27-04-2009, 14:55. Reason: HipHei, läppähän sieltä puuttuu!

      Comment

      • Izzman
        Bimmer Rookie
        • Apr 2008
        • 97

        Originally posted by BeePee View Post
        Aiheuttaja siis hyvinkin selvillä, 2.-sylinterin läpän akseli katkennut -> läppä + akseli sylinteriin. Vaurioista ei vielä tietoa, mutta uskon vakaasti että laskussa piisaa. Mäntä + kansi + venttiilit nyt minimimissään.
        Tutulta kuulosti äänen ja käynnin kuvaus.. osanotot. Toimitathan yhteystietosi Mikkoman72:lle (threadin perustaja) niin saadaan ryhmäkannetta taas askel lähemmäs!
        BMW 135is Coupe manuaali

        Comment

        • Fabsu
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1754

          Originally posted by BeePee View Post
          Tuossa rauhassa palailtiin kotimaisemiin viikonlopun vietosta kunnes: Kaasutus ja rämps! Helinää ja heti perään nakutusta ja kohta pauketta. Auto sammuksiin ja tien poskeen. Muutaman kerran happea keuhkoihin ja epäuskoinen starttaus. Kolinaa ja helinää, käy n. 2,5 sylinterillä -> ja sammuksiin.

          Kieltämättä tilanne on nyt "hiukan" jännittynyt, suorastaan. Autohan on siis 201000km ajettu 320d vm. 2004.

          Tämä kaikki siis tapahtui muutama tunti sitten. ****** asian tekee se, että tästä ko. läppä fiaskosta olen lueskellut pitkin talvea foorumilta. Kysyin aiheesta puhelimitse paristakin eri paikasta, että olisiko aihetta läpät poistaa ja josko he sen tekisivät. Paikat olivat siis valtuutettuja BMW korjaamoita. Henkilöt joiden kanssa asiasta juttelin totesivat kuitenkin rauhalliseen sävyyn, ettei ongelma koske nelos-dieseleitä, ainoastaan 6-koneita; "voit nukkua yösi rauhassa vaikka läpät siellä onkin". Tein siis työtä käskettynä. Pelkäänpä etten aamulla herää hyvin levänneenä. Ja jos herään, se tuskin on ****-***** hyvien neuvojen ansiota.

          Huomattavaahan tässä on toki se, ettei vielä ole aavistustakaan mitä moottorissa oikein tapahtui. Ikävää taas se, että olin etukäteen jo miettinyt miltä kuulostaa jos läppä irtoaa ja matkaa moottoriin. Ja siltähän se kuulosti.

          Mutta viisaampana vasta kun paikkoja saadaan auki, eli ehkä huomenna. Ja toivompa, että vika tai aiheuttaja on aivan jokin muu kuin irronnut läppä. Siihen asti kaikille nelosriisselin omistajille; älkää ihmeessä uskoko asiantuntijoita jotka sanovat ettei ongelmia ole kuin kuusisylinterisissä.




          Aiheuttaja siis hyvinkin selvillä, 2.-sylinterin läpän akseli katkennut -> läppä + akseli sylinteriin. Vaurioista ei vielä tietoa, mutta uskon vakaasti että laskussa piisaa. Mäntä + kansi + venttiilit nyt minimimissään.

          Ja kaikille jotka vielä miettivät pitäisikö läpät poistaa: poistakaa ne läpät!
          Aivan sama mikä malli tai vuosimalli, jos siellä ne on, niin se on herran haltuun.
          Aivan uskomatonta, että huollossa ovat sinulle sanoneet, etteivät läppäongelmat koske kyseistä mallia. Mielestäni tuommoinen huollon kaveri pitäs jo saada edesvastuuseen sanoistaan. Uskomatonta, alkaa kyllä usko BMW:tä kohtaan horjumaan ja pahasti.
          AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

          ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
          e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
          e30 318i -88

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2542
            • Kirkkonummi

            Jälkikäteen on varmasti paha muistaa, mutta nyt ylös nimiä, puhelinnumeroita ja päivämääriä milloin BMW:n huoltoon on oltu yhteydessä. Lisäksi muistiinpanot keskusteluista on syytä tehdä nyt, puolen vuoden kuluttua on saattanut jo yksityiskohtia unohtua liikaa.

            Onkohan muilta foorumeilta kuulunut vastaavanlaista läppäfiaskoa?
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            • armageddon
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 443
              • Kokkola

              no onko näistä asioista saatu mitää kunnon/kohtuu korvauksia:think
              ei ne tehot vaan se kuski...

              Comment

              • mikkoman72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 93
                • Helsinki

                Originally posted by armageddon View Post
                no onko näistä asioista saatu mitää kunnon/kohtuu korvauksia:think
                Ei.

                Ja jos BMW on jotain suostunut maksamaan luokkaa takuu-umpeutunut-edellisenä-päivänä -tapauksissa, niin se on ollut "avokätinen" vastaantulo max 50% kuluista "jos korjaus suoritetaan valtuutetussa huollossa". Harmi vain, että näissä mainituissa korjaamoissa lasku on luokkaa 17ke ja siitä 50% on hitosti enemmän kuin koneen korjauttaminen/vaihtokone lähes missä tahansa muualla teetettynä. Eli luopuvat luokkaa katteestaan, mutta aitoa vastaantuloa ei minun eteeni tulleissa tapauksissa BMW:ltä ole tullut.

                Ja jos tarkoitettiin sitä, onko BMW:ltä saatu kiristettyä korvauksia ns. väkisin, niin se vaihe on työn alla ja siksi tämä ketjukin perustettiin. Vahingon kärsineitä kerätään lisää, artikeleita tarjotaan lehdille, jne. Hidasta, mutta olen pitkävihainen kaveri...

                Comment

                • ttw
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2006
                  • 1016
                  • Vantaa

                  330dA täällä, läpät poistettu 500tkm kohdalla.

                  Ainoa vaan mikä ihmetyttää että alkuperäinen imusarja (uudesta asti ollut eikä sarjaa vaihdettu) egr paikallaan ja silleen.
                  Läpissä ei mitään merkkejä edes tulevasta vauriosta .
                  Sattunut vaan hyvä läppämekanismi kohdalle.



                  Minulta tullut moni huollossa kysymään että "kannattaako poistaa".
                  Vastaus on ollut kyllä.

                  Ja BMW-merkkiliikkeessä hommissa tosiaan olen, kiitos ja anteeksi vain.
                  Sen käsityksen tästä ketjusta saa että ollaan perseestä koko organisaatio.
                  Last edited by ttw; 04-05-2009, 01:04.
                  728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                  Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                  MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                  Comment

                  • mikkoman72
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 93
                    • Helsinki

                    Originally posted by ttw View Post
                    330dA täällä, läpät poistettu 500tkm kohdalla.

                    Ainoa vaan mikä ihmetyttää että alkuperäinen imusarja (uudesta asti ollut eikä sarjaa vaihdettu) egr paikallaan ja silleen.
                    Läpissä ei mitään merkkejä edes tulevasta vauriosta .
                    Sattunut vaan hyvä läppämekanismi kohdalle.



                    Minulta tullut moni huollossa kysymään että "kannattaako poistaa".
                    Vastaus on ollut kyllä.

                    Ja BMW-merkkiliikkeessä hommissa tosiaan olen, kiitos ja anteeksi vain.
                    Sen käsityksen tästä ketjusta saa että ollaan perseestä koko organisaatio.
                    Tarkennetaan sen verran, jos tällainen käsitys on jäänyt, että hanurista on BMW Suomi (ja kaikki korjaamot, jotka ovat todenneet "ei tarvitse poistaa läppiä, kyllä kestää").

                    Se, että BMW Suomi on esittänyt "anteliaita" tarjouksia tyyliin "jos korjaat hajonneen koneesi merkkihuollossamme 17 tonnilla niin tulemme vastaan 50%", ei tietenkään ole merkkikorjaamon syytä. Herää vain aika vahva epäilys kattesta luopumisesta, mutta ei mistään aidosta vastaantulosta.

                    Todettakoon, että kun korjautin koneen 3800 eurolla, niin BMW Suomi käytti perusteluna maksusta kieltäytymiselleen mm. sitä, että "koska et korjannut 17 tonnilla valtuutetulla korjaamolla (uusi kone vaihtaen), niin emme korvaa mitään". Ei, vaikka ilmoitin ottavani vastuun työn takuusta itselleni.

                    "Hassua" on myös se, että huolloista on annettu vaihtosuosituksia tyyliin "BMW:ltä on annettu imusarjan vaihtosuositus 100tkm välein, vaihdetaanko?", mutta mitään virallista huolto-ohjelman muutosta ei ole annettu. Ovatko kaikki nämä huoltamot keksineet omasta päästään tällaisen suosituksen? Miten on, ttw?

                    Comment

                    • ttw
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1016
                      • Vantaa

                      Originally posted by mikkoman72 View Post
                      "Hassua" on myös se, että huolloista on annettu vaihtosuosituksia tyyliin "BMW:ltä on annettu imusarjan vaihtosuositus 100tkm välein, vaihdetaanko?", mutta mitään virallista huolto-ohjelman muutosta ei ole annettu. Ovatko kaikki nämä huoltamot keksineet omasta päästään tällaisen suosituksen? Miten on, ttw?
                      Ei ole korviin kantautunut tuollaista ikinä.

                      Eli täyttä BS:ää tuo "vaihtosuositus".
                      728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                      Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                      MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                      Comment

                      • wta
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2008
                        • 641
                        • ------

                        Originally posted by ttw View Post
                        330dA täällä, läpät poistettu 500tkm kohdalla.

                        Ainoa vaan mikä ihmetyttää että alkuperäinen imusarja (uudesta asti ollut eikä sarjaa vaihdettu) egr paikallaan ja silleen.
                        Läpissä ei mitään merkkejä edes tulevasta vauriosta .
                        Sattunut vaan hyvä läppämekanismi kohdalle.



                        Minulta tullut moni huollossa kysymään että "kannattaako poistaa".
                        Vastaus on ollut kyllä.

                        Ja BMW-merkkiliikkeessä hommissa tosiaan olen, kiitos ja anteeksi vain.
                        Sen käsityksen tästä ketjusta saa että ollaan perseestä koko organisaatio.
                        Jos kerran mitään vikaa ei ole niin miksi vastaus on "kyllä"? Oletko sinä kuullut BMW:n merkkiliikkeessä työskennellessäsi näistä tapauksista joissa läpät ovat porsineet 150 tkm kohdalla? Onko tuo 150 tkm normaali käyttöikä nykydieselmoottorille?

                        Edit: miksi muuten olet poistanut nuo täysin toimivat ja rikkoutumattomat läpät?

                        Comment

                        • ttw
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1016
                          • Vantaa

                          Originally posted by wta View Post
                          Jos kerran mitään vikaa ei ole niin miksi vastaus on "kyllä"? Oletko sinä kuullut BMW:n merkkiliikkeessä työskennellessäsi näistä tapauksista joissa läpät ovat porsineet 150 tkm kohdalla? Onko tuo 150 tkm normaali käyttöikä nykydieselmoottorille?

                          Edit: miksi muuten olet poistanut nuo täysin toimivat ja rikkoutumattomat läpät?
                          Normi käyttöikä dieselmoottorille on mekaanisesti jopa sen 1.5 miljoonaa.
                          Ja onhan noita tapauksia tullut vastaan.

                          Ja älä laita sanoja suuhun, tiedän että tuo läppäsysteemi on hanurista.

                          Ja läpät poistin ihan sen vuoksi koska sukulaiseni niin halusi.

                          Itse tappelen joka päivä BMW Suomen takuuasioiden kanssa.

                          Esim. Auto pitää kytkeä testeriin jos vaikka on pissapojan suutin rikki, tehdä testipolut ja todeta että se on rikki.
                          Sitten vasta osan saa takuuseen ;D.

                          Kuulostaa hassulta mutta tällästä se peli on siellä päässä.
                          Last edited by ttw; 04-05-2009, 21:56.
                          728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                          Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                          MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                          Comment

                          • mikkoman72
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2006
                            • 93
                            • Helsinki

                            Originally posted by ttw View Post
                            Ei ole korviin kantautunut tuollaista ikinä.

                            Eli täyttä BS:ää tuo "vaihtosuositus".
                            Hassua on sekin, että BMW ei ole yhdessäkään noin viidessä vastauksessaan minulle kiistänyt moisen suosituksen antoa, vaikka olen kysynyt BMW:ltä sen viisi kertaa "miksi olette antaneet vaihtosuosituksen", kun sellaista tietoa on usealta taholta tullut. Luulisi, että olisi helppo todeta "ei ole moista suositusta annettu" jos sellaista ei oikeasti ole annettu (ja näin ollen valheesta ei voi jäädä kiinni sen myötä, että korjaamot kertookin myöhemmin toista suosituksen antamisesta).

                            Lisäksi porukoilta on pyydetty kuittausta siitä, että suosituksesta on kerrottu, jotta "vastaat itse sitten, jos menee rikki". Mistä tämä käytös lienee tullut?

                            Vaihtoehdot:

                            a) suositus on annettu ja samalla kehoitus pitää suu kiinni aiheesta laajemmin (perusteet, miten annettu, jne)
                            b) suositusta ei oikeasti ole annettu ja jotkut korjaamot ovat keksineet sen ihan itse
                            c) joku muu vaihtoehto, mikä?

                            Comment

                            • Trout Mask Replica
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2007
                              • 123
                              • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

                              Läpät pois, hermo lepää

                              Kiitokset palstalaisille, luulin aiemmin ettei autossani ole läppiä... Mutta siellähän ne olivat...

                              320d vm. 2002. (manuaali)
                              260tkm.
                              Läpät hyvässä kunnossa, liikkuivat hyvin mutta erittäin karstaiset.
                              Akseli oli sen 4mm halkaisijaltaan, imusarjan päiväykset (jos oiken tulkitsin) 4/2002. Pitkän akselin jätin paikalleen, ja painekellon kytkin normaalisti.
                              Yksin tehtynä peukalo keskellä kämmentä, ja varmistellen ettei mitään unohdu kasatessa aikaa hommaan 4h... (menee se äitienpäivä näinkin)
                              Attached Files
                              428i Gran Coupé
                              “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
                              ― Abraham Lincoln

                              Comment

                              • jms1601
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 338
                                • P-Pohjanmaa

                                Originally posted by Trout Mask Replica View Post
                                Kiitokset palstalaisille, luulin aiemmin ettei autossani ole läppiä... Mutta siellähän ne olivat...

                                320d vm. 2002. (manuaali)
                                260tkm.
                                Läpät hyvässä kunnossa, liikkuivat hyvin mutta erittäin karstaiset.
                                Akseli oli sen 4mm halkaisijaltaan, imusarjan päiväykset (jos oiken tulkitsin) 4/2002. Pitkän akselin jätin paikalleen, ja painekellon kytkin normaalisti.
                                Yksin tehtynä peukalo keskellä kämmentä, ja varmistellen ettei mitään unohdu kasatessa aikaa hommaan 4h... (menee se äitienpäivä näinkin)
                                Mistä toi päiväys löytyi? Näkeekö ilman että tarvii ottaa imusarjan irti?
                                530e G30 M-Sport -21
                                ***********************
                                Ex Audi A6 allroad -17
                                Ex X5 xd30 M-Sport -14
                                Ex 530dA F11 M-Sport -11
                                Ex E61 530xD M-Sport -08
                                Ex 530DAT E61
                                Ex E39 M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎