Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rikkoutuvat imusarjan läpät - tietoa kerätään - taistelu BMW:tä vastaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    Olen nähnyt yhden -04 -mallisen E39:n jossa EGR:n alipaineletkun tulppaaminen sytytti vikavalon. Mitä eroa siinä on muihin E39:hin?

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      Originally posted by MakeH View Post
      Olen nähnyt yhden -04 -mallisen E39:n jossa EGR:n alipaineletkun tulppaaminen sytytti vikavalon. Mitä eroa siinä on muihin E39:hin?
      Moottorinohjauksen oma diagnostiikka on samalla tasolla kuin mm E60, Kun ohjausyksikkö ohjaa egr:n toimintaan se myös olettaa tietyn muutoksen ilmamäärässä tapahtuvan samalla. Mikäli näin ei tapahdu seuraa tästä virheilmoitus ja vikakoodi. Sofan muutos on tässä lähes ainoa järkevä mahdollisuus poistaa egr käytöstä. Toinen mahdollisuus olis tehdä kytkentä joka huijaa moottorinohjaukselle menevää ilmamäärätietoa egrn ohjauksen aikana mutta tästä olisi todennäköisenä seurauksena myös käyntihäiriöitä.

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        Missä kuukaudessa tuo tarkalleen muuttui? Aiheutti melkoisesti päänvaivaa!

        Comment

        • JaskaKoo
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 34
          • Haukipudas

          noita kokemuksia kun kaivattiin niin käytinpä minäkin tuoreena bmw omistajana 03/04 525D touringin läppien poistossa, oulun merkkiliikkeessä tietenkin, kaverin suosituksen saattelemana.

          Hämmästys oli suuri kun kävi ilmi että yksi peltiläpistä+pätkä akselia puuttui kokonaan. samoin 4stä läpästä oli toinen niitti kadonnut ja akseli poikki eli olivat jumissa miten sattuu - viittä vaille putoamassa nekin. autolla ajettu ~160tkm, kaikki huollot tehty jne

          nyt sitten ihmetellään missä nuo kadonneet osat on, imusarjassa niitä ei näkynyt mitään. kone käy kuin enkeli ja ainakin 20tkm on ajettu niin ettei edellinen omistaja/minä ole huomannut mitään erikoista. huoltohistoriaa selvitin (suomiauto) ja sieltä ei paljastunut mitään erikoista.

          täysin eivät yöunet nyt kyllä palautuneet vaikka läpät poistettiin. Joku kuningas vaikka täältä oulun talousalueelta voisi kyllä nyt vähän valaista että mistä nuo helkkarin läpät niitit ja akselin pätkä voisi löytyä jos ei sitten jo katalyssaatorista asti...

          pikkusen jos saa sanoa niin on ollut vanhaa sotaratsua (VW polo) ikävä.
          _______________________________________
          F11 530xd touring -13
          e46 316i sport -05
          ex- e61 525xd touring -09
          ex- e39 525d touring -04
          * Vikakoodien lukua,livedataa,koodailua yms Haukipudas-Oulu

          Comment

          • Artok123
            Newbiemmer
            • Jul 2009
            • 15
            • Helsinki

            Originally posted by JaskaKoo View Post
            noita kokemuksia kun kaivattiin niin käytinpä minäkin tuoreena bmw omistajana 03/04 525D touringin läppien poistossa, oulun merkkiliikkeessä tietenkin, kaverin suosituksen saattelemana.

            Hämmästys oli suuri kun kävi ilmi että yksi peltiläpistä+pätkä akselia puuttui kokonaan. samoin 4stä läpästä oli toinen niitti kadonnut ja akseli poikki eli olivat jumissa miten sattuu - viittä vaille putoamassa nekin. autolla ajettu ~160tkm, kaikki huollot tehty jne

            nyt sitten ihmetellään missä nuo kadonneet osat on, imusarjassa niitä ei näkynyt mitään. kone käy kuin enkeli ja ainakin 20tkm on ajettu niin ettei edellinen omistaja/minä ole huomannut mitään erikoista. huoltohistoriaa selvitin (suomiauto) ja sieltä ei paljastunut mitään erikoista.

            täysin eivät yöunet nyt kyllä palautuneet vaikka läpät poistettiin. Joku kuningas vaikka täältä oulun talousalueelta voisi kyllä nyt vähän valaista että mistä nuo helkkarin läpät niitit ja akselin pätkä voisi löytyä jos ei sitten jo katalyssaatorista asti...

            pikkusen jos saa sanoa niin on ollut vanhaa sotaratsua (VW polo) ikävä.
            Tuo kadonneitten läppien arvoitus ei liene selviä kuin kannen avaamisella.

            Hyviä unia

            Comment

            • JaskaKoo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 34
              • Haukipudas

              Originally posted by Artok123 View Post
              Tuo kadonneitten läppien arvoitus ei liene selviä kuin kannen avaamisella.

              Hyviä unia

              näinpä, kuinkahan suuresta operaatiosta tässä on kyse? jos joku viikonloppu ottaisi työn alle... ajattelin tosin aloittaa katin ravistelulla ikäänkuin varmistukseksi että onko tavara varmasti tullut läpi asti.:think
              _______________________________________
              F11 530xd touring -13
              e46 316i sport -05
              ex- e61 525xd touring -09
              ex- e39 525d touring -04
              * Vikakoodien lukua,livedataa,koodailua yms Haukipudas-Oulu

              Comment

              • r.w.
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2007
                • 2510
                • Länsirannikko

                Originally posted by JaskaKoo View Post
                näinpä, kuinkahan suuresta operaatiosta tässä on kyse? jos joku viikonloppu ottaisi työn alle... ajattelin tosin aloittaa katin ravistelulla ikäänkuin varmistukseksi että onko tavara varmasti tullut läpi asti.:think
                Ne osat ovat kyllä varmasti irronneet purkaessa, tai sitten joku on operaatiota jo aiemmin yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Jos toi romumäärä olisi mennyt koneen läpi, saisit laskea ehjät osat yhden käden sormilla.
                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9093
                  • Oulu

                  Originally posted by r.w. View Post
                  Ne osat ovat kyllä varmasti irronneet purkaessa, tai sitten joku on operaatiota jo aiemmin yrittänyt, mutta huonolla menestyksellä. Jos toi romumäärä olisi mennyt koneen läpi, saisit laskea ehjät osat yhden käden sormilla.
                  Melkoiselta mysteeriltä tuo kuulostaa. Tämä skenaario lienee mahdottoman kuuloisista kuitenkin todennäköisempi, kuin hilujen kulku motin läpi aiheuttamatta selviä vaurioita.

                  Jatkoa ajatellen tyytyisin toteamaan, "Why fix it if it ain't broken?" Jos auto kerran kaikin puolin hyrskyttää nätisti, niin mitäs sitä avaamaan. Miettii asiaa uusien osien muodossa sitten, jos joku paikka porsii. Onko siitä muuten katottu suuttimien korjausarvot, jotka ollessaan pahasti plussalla kyllä kielisi ongelmasta pytyn puristuspaineissa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • Panu.K
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2004
                    • 824
                    • Salo

                    Pystyykö tuollainen irtoläppä jäämään kannen imukanavaan jumiin ? Mutuilen vaan en ole ikinä vastaavan moottorin kantta nähnyt irtonaisena ja omat kokemukset bensa koneista.

                    Vähän aihetta sivuten: Joskus meni omasta turbopyörästä kaasarin neula katki ja neula oli mennyt sylinterin läpi aihettamatta vahinkoja. Lopulta neula löytyi 2vuoden ajon jälkeen turbon huollattamisen yhteydessä turbon sisältä ja oli syönyt akselin sieltä lähse poiki aiheuttaen kivaa savutusta.
                    Last edited by Panu.K; 05-08-2009, 15:22.
                    Kulkuvälineet:
                    Etsintä käynnissä
                    ex BMW:t
                    e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                    ex muun merkkiset:
                    Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                    Comment

                    • Pete83
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 120
                      • Raahe

                      Originally posted by JaskaKoo View Post
                      ajattelin tosin aloittaa katin ravistelulla ikäänkuin varmistukseksi että onko tavara varmasti tullut läpi asti.:think
                      Jos ne sieltä löytyvät niin kannattais laittaa lotto vetämään samalla
                      Toyota Avensis (=huoleton)
                      ex: E46 320D Touring

                      Comment

                      • Simpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 405

                        Originally posted by Pete83 View Post
                        Jos ne sieltä löytyvät niin kannattais laittaa lotto vetämään samalla
                        silloin on kyllä onnentähden alla syntynyt

                        Comment

                        • JaskaKoo
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2009
                          • 34
                          • Haukipudas

                          Originally posted by Simpel View Post
                          silloin on kyllä onnentähden alla syntynyt
                          jep, ilmoittelen tänne jahka "lisäinffoa" aiheesta on saatavilla. Purku/poistotyön tehnyt kaveri oli muuten ilmeisen kokenut tällä saralla ja tuumasi nähneensä muutaman tapaksen missä rojut olisivat menneet läpi asti tekemättä sen kummempaa vahinkoa.hmm..Tässä mielessä olen vähän fiftisiksti kannattaako tosiaan alkaa tonkimaan sen enempää kun kone kerran toimii moitteetta.

                          Kuviakin muuten noista läpyköistä löytyy jos joku kaipailee. Ei heikkohermoisille.

                          btw nuo neljä katkennutta akselia + vääntynyttä läppää ja niiden ulossaanti ajoissa jo sinänsä oikeuttaa lotto+jokeri pakettiin ens lauantaiksi
                          _______________________________________
                          F11 530xd touring -13
                          e46 316i sport -05
                          ex- e61 525xd touring -09
                          ex- e39 525d touring -04
                          * Vikakoodien lukua,livedataa,koodailua yms Haukipudas-Oulu

                          Comment

                          • rasanttu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 530
                            • Tuusula

                            Originally posted by MakeH View Post
                            Olen nähnyt yhden -04 -mallisen E39:n jossa EGR:n alipaineletkun tulppaaminen sytytti vikavalon. Mitä eroa siinä on muihin E39:hin?
                            Mulla on 12/03 käyttöönotettu E39 530DA ja se alkoi kiukuttelemaan EGR:n letkun tulppauksen yhteydessä..
                            Freude am Fahren

                            Comment

                            • Dunky
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 4929
                              • Kotka

                              Originally posted by rasanttu View Post
                              Mulla on 12/03 käyttöönotettu E39 530DA ja se alkoi kiukuttelemaan EGR:n letkun tulppauksen yhteydessä..
                              No se on jo mallivuotta 04
                              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                              Comment

                              • ekiaalto
                                Newbiemmer
                                • Jan 2009
                                • 18
                                • Janakkala

                                BMW maksaa

                                Runsaan vuoden kestäneen juupas eipäs kirjelmien vaihtamisen jälkeen Kuluttajariitalautakunta on tehnyt päätöksen imusarjan läppärikon aiheuttamassa moottorivauriotapauksessa.
                                Kuluttajariitalautakunta suosittaa Oy BMW Suomi Ab:tä maksamaan 2500 € korkoineen sen lisäksi, mitä olivat korjauksen yhteydessä tulleet vastaan noin 6000 €.
                                BMW Suomi on asiamiehensä välityksellä ilmoittanut noudattavansa Kuluttajariitalautakunnan suositusta ja maksavansa sen mukaisesti.
                                Kustannukset jakautuvat näin ollen 50/50. Olisi tietysti voinut olla parempikin ratkaisu.
                                Aika näyttää, lähteekö Kuluttaja-asiamies ajamaan Mikon kaavailemaa ryhmäkannetta ja muuttaako sen mahdollinen ratkaisu jakosuhdetta.

                                Kannattaa käyttää asiantuntevaa juristia asian hoitamiseen eikä yrittää itse päätään marmoritiskiin lyömällä ratkoa asiaansa.
                                Varsinkin, kun kotivakuutuksen oikeusturvavakuutus korvaa valtaosan kustannuksista.

                                Minulta saa yhteystiedot juristiini, jos joku sitä haluaa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎