Originally posted by Jonsku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M60 kysymyksiä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Nyt lakkasi zf5hp30 turbiinilukko toimimasta, ei mene päälle ainakaan alle 100km/h vauhdissa. Toki voi olla esim solenoidivika, mutta mitkä ECU:n signaalit vaikuttavat tarkalleen tähän toimintoon? Vaikuttaako MAF (load) signaali?
Lämpimän koneen käydessä tyhjäkäyntiä irroittelin MAF liitintä useaan otteeseen. Irroitettaessa tyhjäkäyntikierrokset putosivat vähän(pienen pieni muutos äänessä) todella lyhyeksi ajaksi ja takaisin kiinni laitettaessa kierrokset notkahtivat hieman enemmän. Yhden kerran moottori sammui, kun otin piuhan irti ja sen jälkeen kun käynnistin uudestaan, ei MAF piuhan irroitus vaikuttanut enää lainkaan. Voiko tästä päätellä jotain MAF toiminnasta? Kuinka paljon tyhjäkäynti notkahtaa, kun EHJÄN MAF:n irroittaa?
Alla olevaan kylmäkäynnistysongelmaan liittyen; kun kylmä kone käynnistyy alla kuvatulla tavalla, ei moottori käy korotettua kylmän koneen tyhjäkäyntiä lainkaan, vaan hetki käynnistyksen jälkeen nostaa kierrokset sinne 500rpm ja pysyy siinä. Jos kylmä moottori sattuu käynnistymään normaalisti (kierrokset eivät siis jää 300-400rpm hetkeksi), käy kone 700-800rpm tyhjäkäyntiä kunnes hieman lämpenee. Lisäksi tyhjäkäynti lämpimällä koneella tippuu toisinaan ~450rpm tasoon. Voisiko tämä liittyä myös MAF:iin?
Originally posted by jakusa View PostMikähän voisi olla nelilitraisessa syypäänä, kun kylmän moottorin käynnistyksen jälkeen käy ehkä 2-3s 300-400rpm, jonka jälkeen kierrokset nousevat normaaliin. Kovilla pakkasilla (-15->) sammuu heti 1. käynnistymisen jälkeen, mutta heti perään kun käynnistää uudestaan, niin toimii normaalisti (kierrokset eivät siis jää tuonne 300-400 tienoille). Jos painaa kaasupetaalia heti käynnistymisen jälkeen niin pysyy käynnissä. Lämpimän moottorin kanssa ei mitään ongelmia.
.
Comment
-
-
Originally posted by jakusa View PostLämpimän koneen käydessä tyhjäkäyntiä irroittelin MAF liitintä useaan otteeseen. Irroitettaessa tyhjäkäyntikierrokset putosivat vähän(pienen pieni muutos äänessä) todella lyhyeksi ajaksi ja takaisin kiinni laitettaessa kierrokset notkahtivat hieman enemmän. Yhden kerran moottori sammui, kun otin piuhan irti ja sen jälkeen kun käynnistin uudestaan, ei MAF piuhan irroitus vaikuttanut enää lainkaan. Voiko tästä päätellä jotain MAF toiminnasta? Kuinka paljon tyhjäkäynti notkahtaa, kun EHJÄN MAF:n irroittaa?
Toki tuo jonkun hetkellisen muutoksen tekee koneen käynnissä kun ei ehdi reagoimaan muuttuneeseen tilanteeseen tarpeeksi nopeasti, mutta ei kai siitä voi paljoa mitään muuta voi päätellä esim. kuinka hyvin MAF toimii ?
Mielestäni tuohon notkahdukseen vaikuttaa myös senhetkiset adaptaatioarvot, jotka ovat MAF:n irroittamisen jälkeenkin edelleen voimassa. Tiedä onko "oikeasti", mutta INPA ne ainakin näyttää. Viimeksi kun irroitin MAF:n testimielessä, niin seos muuttui rikkaaksi, jota ECU alkoi säätämään laihemmalle välittömästi. Tämä aiheutti pientä muutosta koneen käynnissä, mutta tasaantui aika nopeaan. Ehkä pitäis seuraavaksi seurata ruiskutusaikaa, kun MAF:n irroittaa.
Comment
-
-
Laitetaan tähän nyt alkuun vähän taustatietoja. Eli 4 litrainen joskus kylmäkäynnistyksen (ulkona nollan tuntumassa tai alle) jälkeen käy hetken tyhjäkäyntiä 300-400rpm (mittaristosta katsottuna) ja korjaa tyhjäkäynnin pian ~500rpm. Kunnon pakkasilla (luokkaa -15) moottori sammu heti 1. käynnistyksen jälkeen. Moottori ei siis käy kylmän koneen korotettua tyhjäkäyntiä lainkaan. Joskus käynnistyy normaalisti. Toisinaan tyhjäkäynti tippuu lämpimällä koneella hetkeksi alle 500rpm. Nyt uutena vikana turbiinilukko ei mene päälle ainakaan alle 100km/h vauhdissa.
Vaihdettu: imusarjan tiivisteet, separaattorikalvo, venttiilikansien tiivisteet + tulpat. Tyhjäkäyntiventtiili putsattu. Jäähdytysnesteen lämpöanturin vastus mitattu ja arvo OK. Näyttää ainakin 18C-> suht oikealta vaikuttavia arvoja.
Katsottiin DIS:llä asioita, INPA löysi vain airbagin. Yhteys DIS:lläkin oli huono, päivittyi h i t a a s t i ja pätki satunnaisesti. Löytyi seuraavia asioita:
tyhjäkäynnillä
MAF ~20kg/h (jos muistan yksikön oikein)
molemmat lambdat ~1
multiplicative mixture adaptation cyl. bank 1 3%
multiplicative mixture adaptation cyl. bank 2 4%
additive mixture adaptation bank1 -0,136 ms
additive mixture adaptation bank2 -0,228 ms
Kaasuläpän anturi näytti arvoa IDLE.
kierroslukumittari näyttää pienempiä arvoja, kuin mitä DIS. 500rpm mittaristossa ~600rpm DIS.
DIS:n mielestä kaikki asiat ovat hyväksyttävien rajojen sisäpuolella. Mikäli ymmärsin oikein, DME yrittää hieman laimentaa seosta (additive mixture). Ei pitäisi olla imuvuotoa? Löytääkö kukaan näistä arvoista jotain vikaa?
Huonon datayhteyden takia en saanut kunnolla testattua MAF/load signaalia rasituksen alla, mutta MAF arvo nousi kyllä pikaisen testin aikana ~220. Vaihteiston ohjaimeen ei saatu yhteyttä, joten syytä turbiinilukon toimimattomuuten ei nyt löytynyt, kun ilmeisesti moottorin anturit ym ovat kunnossa.
En nyt keksi satunnaisesti liian alhaiseen tyhjäkäyntiin muuta ongelmaa, kuin rikkinäisen tyhjäkäyntiventtiilin. Tietääkö kukaan syytä siihen, että BMW materiaalissa kielletään tyhjäkäyntiventtiilin läpän liikuttaminen esim. ruuvimeisselillä. Jos se voi tosiaan moisesta hajota, niin voiko sen korjata. Kun putsasin tuon venttiilin, niin liikutin kyllä sitä läppää ruuvimeisselillä. Toki vika oli jo ennen kuin tein niin, ehkä joku aiempi omistajista on tehnyt saman.
Tuli myös huomattua, että moottorin kannatinkumit lienevät vaihtokunnossa. D vaihde päällä kun jarrua vasten nosti kierroksia, kääntyi moottori huomattavan määrän oikealle. Liike irroitti lohkosta kiertovesipumpulle tulevan vesiletkun Ei passaa kumia poltella ennen kannattimien vaihtoa...
Että semmosta tarinaa tällä kertaa...
Originally posted by jakusa View PostNyt lakkasi zf5hp30 turbiinilukko toimimasta, ei mene päälle ainakaan alle 100km/h vauhdissa. Toki voi olla esim solenoidivika, mutta mitkä ECU:n signaalit vaikuttavat tarkalleen tähän toimintoon? Vaikuttaako MAF (load) signaali?
Lämpimän koneen käydessä tyhjäkäyntiä irroittelin MAF liitintä useaan otteeseen. Irroitettaessa tyhjäkäyntikierrokset putosivat vähän(pienen pieni muutos äänessä) todella lyhyeksi ajaksi ja takaisin kiinni laitettaessa kierrokset notkahtivat hieman enemmän. Yhden kerran moottori sammui, kun otin piuhan irti ja sen jälkeen kun käynnistin uudestaan, ei MAF piuhan irroitus vaikuttanut enää lainkaan. Voiko tästä päätellä jotain MAF toiminnasta? Kuinka paljon tyhjäkäynti notkahtaa, kun EHJÄN MAF:n irroittaa?
Alla olevaan kylmäkäynnistysongelmaan liittyen; kun kylmä kone käynnistyy alla kuvatulla tavalla, ei moottori käy korotettua kylmän koneen tyhjäkäyntiä lainkaan, vaan hetki käynnistyksen jälkeen nostaa kierrokset sinne 500rpm ja pysyy siinä. Jos kylmä moottori sattuu käynnistymään normaalisti (kierrokset eivät siis jää 300-400rpm hetkeksi), käy kone 700-800rpm tyhjäkäyntiä kunnes hieman lämpenee. Lisäksi tyhjäkäynti lämpimällä koneella tippuu toisinaan ~450rpm tasoon. Voisiko tämä liittyä myös MAF:iin?
Comment
-
-
Tulipahan mieleen näistä öljypumpun löystymisongelmista, jotta olisikohan tässä sellainen töhrimätön siisti ratkaisu: http://www.nord-lock.com/default.asp?url=2.24.37Alla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostTulipahan mieleen näistä öljypumpun löystymisongelmista, jotta olisikohan tässä sellainen töhrimätön siisti ratkaisu: http://www.nord-lock.com/default.asp?url=2.24.37E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View PostKaippa samallalailla kierre lukitus aine estää pultin/mutterin itse aukeamisen ja saa helposti irti. Mitäs tollaset kustantaa?Alla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
-
Originally posted by Haatainen View PostVähittäismyynnistä vajaan euron/levypari. Jotenkin tuo mekaaninen lukitus suo ainakin itselle paremmin mielenrauhaa noinkin vaihtelevissa olosuhteissa kuin kemiallinen. Olkoonkin, että niitä liimoja on käytetty iät ja ajat.E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Voikos kuningas koneeseen eli M60B40:seen vaihtaa moottorin tukikumit koneen ollessa paikallaan? Esim nostamalla tunkilla konetta hiukan/poistamalla "rasitus" tukikumeista?E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View PostVoikos kuningas koneeseen eli M60B40:seen vaihtaa moottorin tukikumit koneen ollessa paikallaan? Esim nostamalla tunkilla konetta hiukan/poistamalla "rasitus" tukikumeista?
Tarvii varmaan ottaa pois tieltä pissapojansäiliö, ilmanputsari, paisuntasäiliö ym. ja varovasti aina nostaa tunkilla samalla kattoen ettei mikään letku/johto etc. rasitu liikaa. Pari pulttia tukikumin alapuolella ja yksi yläpuolella.sigpic
E34 530iA
Comment
-
-
Originally posted by Vibaa View PostVoi vaihtaa. Jotkut sanonu että hirveä homma ja joidenkin mielestä helppo, varaa tarpeeksi monta jatkopalaa räikälle et pääsee yläpuolelta aukomaan tukikumien kiinnityksiä.
Tarvii varmaan ottaa pois tieltä pissapojansäiliö, ilmanputsari, paisuntasäiliö ym. ja varovasti aina nostaa tunkilla samalla kattoen ettei mikään letku/johto etc. rasitu liikaa. Pari pulttia tukikumin alapuolella ja yksi yläpuolella.
Tukikumit kannattaa varmaankin tilata alkuperäisinä eikä tarvikkeina?E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Helppo homma tosiaan. Itse irroittelin suojamuovin, pissapojan ja jarrunestesäiliön. Tunkilla nostin moottoria puoli kerrallaan aina. Kuskin puolen kumin kanssa tarvi kaverin apua, sillä vanha kumi oli haljennut 2 osaan ja pääsi siis pyörimään, kun yläpuolen kiinnitystä avasi. Näiden ohjeiden mukaan vaihtelin ja aikaa meni rauhassa tehden n. 2h.
Originally posted by SushiX View PostVoikos kuningas koneeseen eli M60B40:seen vaihtaa moottorin tukikumit koneen ollessa paikallaan? Esim nostamalla tunkilla konetta hiukan/poistamalla "rasitus" tukikumeista?
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View PostVoikos kuningas koneeseen eli M60B40:seen vaihtaa moottorin tukikumit koneen ollessa paikallaan? Esim nostamalla tunkilla konetta hiukan/poistamalla "rasitus" tukikumeista?
Itse tein homman nosturilla, käyttäen apuna hallitunkkia. Onnistunee myös ramppeja tms. käyttäen, joskin varmasti hankalammin.
Tästä kuvia operaatiosta: http://www.flickr.com/photos/6868065...7629759098569/
Itse hain kumityynyt marmorilta, maksoi suht reippaasti, 60+€ kappaleelta.
Nosturin lisäksi tarvitset minimissään seuraavat:
-hallitunkin (pienikin riittää) + paksun lankunpätkän
-7-, 10-, 13- ja 17-mm hylsyt (lyhyt 17-mm, isolla kannalla)
-talttapää-meisselin
-3x jatkovartta + räikän
-nivelhylsyn
-palan teippiä
-WD40, CRC tms
Repsikan puoli on helppo:
1. auto nosturille
2. pohjamuovi irti (4x muovimutteri)
3. kumityynyn alimmat 13- ja 17-mm mutterit auki.
4. Ilmanputsarin laatikko irti ja pois tieltä, sama koskee lasinpesunesteen säiliötä.
5. Kumityynyn ylämutteri auki, nivelhylsyllä ja jatkovarrella (muistaakseni yksi riittää hyvin, tyyli kuitenkin vapaa)
6. Laske autoa sen verran, että saat tunkin alle ja nostovara riittää.
7. Tunkilla (lankku väliin) nosta moottoria apukuskin puolen reunasta öljypohjaa sen verran, että saat vanhan pois ja uuden tilalle.
8. Ylämutteri kiinni muttei täysin kireelle, suuntaa kumityyny osumaan oikein alaspäin
9. Laske VAROVASTI tunkilla konetta alas, varmistuen samalla että kierteet eivät ota osumaa ja että kierretapit asettuvat nätisti koloihinsa.
10. Kiinnitä alamutterit ja kiristä ne ja ylämutterit kunnolla.
11. Kiinnitä putsarin boksi ja pesunesteen säiliö myös.
12. Korkkaa kalja ja varaudu henkisesti kuskin puolen tyynyn vaihtoon....
Kuskin puoli on vaikeampi, liki pelkästään tilanpuutteen takia. HUOM! ei tarvitse irroittaa mitään muita osia, kuin mitä edellä tai alla on mainittu.
1. Irroita jarrunestesäiliön klipsu, ja siirrä säiliö sivuun.
2. Nosta/laske autoa sen verran, että saat tunkin alle ja nostovara riittää.
3. kumityynyn alimmat 13- ja 17-mm mutterit auki.
4. Tunkilla (lankku väliin) nosta moottoria kuskin puolen reunasta öljypohjaa sen verran, että saat kumityynyn ylämutterin näkyviin yläpuolelta. ÄLÄ NOSTA LIIKAA, käytännössä ei välttämättä tarvitse nostaa edes niin paljoa, että mutteri näkyy kokonaan. Enempi parempi helppouden takia tietenkin, kuitenkin syytä varoa mm. vesiletkuja etteivät repeä ja/tai irtoa
5. teippaa nivelhylsyä keskikohdasta, tarkoitus hieman jäykistää hylsyä
6. liitä 17mm-hylsy nivelhylsyyn ja laita yksi jatkovarsi kiinni
7. liitä kaksi seuraavaa jatkovartta niin, että kokoonpano näyttää suunnilleen tältä: http://www.flickr.com/photos/6868065...7629759098569/
8. rohkeasti, mutta kärsivällisesti väännä mutteri auki. Varmistu, että hylsy on suorassa ja kunnolla mutterin päällä ensin!
9. Väännä auki sen verran löysälle, että pääset alakautta pyörittämään kumityynyä irti mutterista. Ei välttämättä onnistu, mikäli vanha kumityyny on vielä yhdessä osassa. Mikäli on vielä ehyt, avaa normaalisti yläkautta. Mikäli ei ole, kierrä kumityyny alakautta irti mutterista, ja vastaavasti kierrä myös uusi kumityyny mutteriin kiinni tällä tavoin. Voin sanoa, että on huomattavasti helpompaa vrt. yläkautta yrittämiseen. Sekin toki on mahdollista, joskin suht. äärimmäistä kärsivällisyyttä ja pitkää pinnaa vaativaa touhua.
10. Ylämutteri kiinni muttei täysin kireelle, suuntaa kumityyny osumaan oikein alaspäin
11. Laske VAROVASTI tunkilla konetta alas, varmistuen samalla että kierteet eivät ota osumaa ja että kierretapit asettuvat nätisti koloihinsa
12. Kiinnitä alamutterit ja kiristä ne ja ylämutterit kunnolla
13. Kiinnitä jarrunestesäiliö klipsullaan takaisin paikalleen
14. Kiinnitä alapuolinen suojamuovi
14. Lotto vetämään ja kalja auki!
Tarkoitus oli tehdä tästä FAQ-osastoon selkeät kuva-ohjeet, toimikoon ylläoleva tähän hätään Laita privalla kyssäreitä vaan rohkeasti jos jokin kohta epäilyttää!F25 X3 setämies-edition
E36 325 iA Cabriolet
__________________
Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)
Comment
-
-
^^, olisiko kauheasti vaadittu pyyntö, jos saisi kuvat jollekkin sivustolle/palvelimelle niin, että pääsee niitä ihmettelemään ilman kaikenlaisia tunnuksia?
Itse meinaan tehdä rempan montussa.. Noilla ohjeilla luulisi homman helpottuvan...E90 07 335D
Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!
Comment
-
-
Originally posted by SushiX View Post^^, olisiko kauheasti vaadittu pyyntö, jos saisi kuvat jollekkin sivustolle/palvelimelle niin, että pääsee niitä ihmettelemään ilman kaikenlaisia tunnuksia?
Itse meinaan tehdä rempan montussa.. Noilla ohjeilla luulisi homman helpottuvan...F25 X3 setämies-edition
E36 325 iA Cabriolet
__________________
Ex. E87 120dA m-sport, E36 316i OEM, E36 2d 328i M-sport, E34 540iAT, E36/5 316i, 6er reihe, E28 520i (m30b28), E28 520i (m20b23)
Comment
-
Comment